آموزش تصویری رانندگی در ترافیک سبک و سنگین

آموزش تصویری رانندگی در ترافیک سبک و سنگین

ازدحام ترافیک 🚙 برای بسیاری از رانندگان استرس آور است و اضطراب ناشی از آن می تواند بر عملکرد آنها تاثیر منفی بگذارد. ترافیک سنگین ما را ملزم به آگاهی بیشتر از محیط اطرافمان و توجه کامل به قوانین رانندگی می کند. با این حال اگر برخی از دستورالعمل های عمومی رانندگی را دنبال کنید، مطمئنا بدون مشکل از این ترافیک بد عبور خواهید کرد. آموزش تصویری رانندگی در ترافیک سبک و سنگین امروز انزل وب را دنبال کنید.

نحوه رانندگی در ترافیک سنگین

How to Drive Safely in Heavy Traffic

چگونه در شهر پر ترافیک رانندگی کنیم؟ اولین موردی که باید در آموزش رانندگی در ترافیک سنگین رعایت کنید این است که تمام عوامل حواس پرتی را حذف کنید. در شرایطی که ترافیک سنگینی وجود دارد، جاده معمولا مملو از انواع ماشین ها است. جریان ترافیک نامنظم می شود و مردم بی قرار می شوند که منجر به تلاش آنها برای جا دادن ماشینشان در هر جایی می شود. شما باید توجه خود را به این موارد معطوف کنید. سعی کنید عواملی که باعث حواس پرتی تان می شود را حذف کنید:

  • گوشی خود را خاموش و یا سایلنت کنید.
  • پخش ماشین را خاموش کنید یا صدا را کم کنید.
  • به مسافران خود بگویید که سعی کنند تا زمانی که از ترافیک نجات پیدا می کنید ساکت باشند.

نحوه رانندگی در ترافیک سنگین

آموزش رانندگی در ترافیک شهر با حالت دفاعی

یکی دیگر از مواردی که هنگام رانندگی در ترافیک شهر باید در نظر داشته باشید رانندگی تدافعی است. رانندگی تدافعی طیف وسیعی از مهارت ها را پوشش می دهد که باید برای جلوگیری از قرارگیری در موقعیت های خطرناک در جاده استفاده کنید. باید برنامه ریزی کنید تا بتوانید در موقعیت های اضطراری به موقع واکنش نشان دهید.

  • چشمان شما باید در حال اسکن ترافیک و وضعیت جاده باشد.
  • وسایل نقلیه ای که به نظر ناامن می رسند (مانند خودروهایی که سبقت می گیرند و به علائم راهنمایی رانندگی توجه ندارند) را شناسایی کنید.
  • جریان ترافیک را دنبال کنید.
  • فاصله مناسب از سایر وسایل نقلیه را رعایت کنید.
  • هرگز در حالی که خسته و هیجان زده هستید رانندگی نکنید.

آموزش رانندگی در ترافیک شهر با حالت دفاعی

از رانندگی در ترافیک شهر خودداری کنید؟

شما می توانید زمان رانندگی خود را طوری برنامه ریزی کنید که در ترافیک گیر نکنید. سعی کنید که قبل از شلوغ شدن خیابان های حرکت کنید. معمولا اول صبح که مردم به سر کار می روند و یا ظهر که مردم برای نهار یا رفتن به خانه تلاش می کنند ترافیک سنگین خواهد بود.

همچنین از فاصله دور به ترافیک توجه داشته باشید. وقتی به بخش شلوغ جاده نزدیک می شوید، پای خود از روی پدال گاز بردارید و اجازه دهید سرعت ماشین کم شود تا در مصرف سوخت صرفه جویی کنید.

بسته به مسافتی که دارید ممکن است هنگام نزدیک شدن به ترافیک سنگین، برای کاهش سرعت تا رسیدن به سرعت قابل قبول نیاز به ترمز هم داشته باشید. با کاهش سرعت، این احتمال وجود دارد که تا قبل از رسیدن شما ترافیک از بین برود.

از رانندگی در ترافیک شهر خودداری کنید؟

رانندگی در ترافیک با دنده معکوس

برای بهبود راندمان موتور خود از دنده های پایین تر استفاده کنید. معمولا روی دنده از حرف D استفاده شده است و به دنبال آن یک عدد مانند D2 یا D3 آمده است.

  • D3 یا دنده ۳ معمولا برای توقف و رانندگی استفاده می شود.
  • D2 یا دنده ۲ اگر در حال رانندگی در یک تپه شیب دار هستید می تواند مفید باشد.
  • دنده های پایین تر نیز به دلیل ترمز موتور به طور طبیعی سریع تر سرعت را می شکنند.

رانندگی در ترافیک با دنده معکوس

در هنگام رانندگی در شهر فاصله را رعایت کنید

برای رعایت فاصله با ماشین جلویی از قانون ۲ ثانیه ای استفاده کنید. شما باید برآورد کنید که بین شما و ترافیک پیش رو چند ثانیه فاصله است. برای این برآورد می توانید تابلو یا یک شی را در نظر بگیرید. وقتی ماشین جلویی از این تابلو یا شی رد شد شمارش را شروع کنید؛ ۲ ثانیه بعد شما باید به این تابلو یا شی که در نظر گرفته اید برسید. سرعت خود را بر اساس این زمان تنظیم کنید. زمان بیشتر بین شما و خودروی جلویی به معنای واکنش بیشتر در صورت ترمز ناگهانی یا موارد اضطراری دیگر است.

در هنگام رانندگی در شهر فاصله را رعایت کنید

نحوه رانندگی در بزرگراه ها

حتی در بزرگراه ها با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت و کمتر از حد مجاز رانندگی کنید. مهم است که هنگام رانندگی احساس امنیت کنید و این ممکن است به این معنا باشد که باید کمی کندتر از جریان ترافیک رانندگی کنید. با این حال، رانندگی بیش از حد آهسته هم می تواند رانندگان اطراف شما را کلافه کند و منجر به ایجاد موقعیت های رانندگی خطرناک شود. با جریان ترافیک همراه باشید. اگر در ترافیک سنگین رانندگی می کنید، برای افزایش سرعت مسیر را تغییر ندهید. مطالعات نشان می‌دهد که افزایش سرعت و تغییر مسیر در نهایت تنها ۲ تا ۳ دقیقه در وقتتان صرفه جویی می کند.

نحوه رانندگی در بزرگراه ها

در صورتی که مسیری پر گل و لای را پیش رو دارید برای گیر نکردن می توانید آموزش رانندگی در گل و لای را مطالعه کنید.

خود را برای مانورهای اضطراری آماده کنید

رانندگان بی حوصله می توانند تصمیمات ضعیفی بگیرند که ممکن است شما را ملزم به انجام اقدامات شدید برای جلوگیری از وقوع تصادف کند. در برخی موارد ممکن است مجبور شوید که از خط خود خارج شوید. در صورت نیاز به انجام مانورهای اضطراری، با چشمان خود ترافیک را اسکن کنید و مکان های احتمالی که می توانید ماشین خود را به آنجاها هدایت کنید را شناسایی کنید.

خود را برای مانورهای اضطراری آماده کنید

اگر احساس ناراحتی می کنید بزرگراه را ترک کنید

وضعیت احساسی و عاطفی شما بر توانایی رانندگی تان تاثیر می گذارد و اضطراب شدید می تواند بر توانایی شما برای مدیریت ترافیک سنگین تاثیر منفی بگذارد. اگر به شدت تحت تاثیر یک موقعیت رانندگی قرار گرفتید باید:

  • از بزرگراه خارج شوید و در یک استیشن یا ایستگاه استراحت کنید. با این کار آرام می شوید و یا جاده خلوت تر می شود.

اگر احساس ناراحتی می کنید بزرگراه را ترک کنید

فیلم آموزش رانندگی در ترافیک

برای اطلاعات بیشتر در مورد رانندگی در ترافیک با دنده دستی ویدیو زیر را مشاهده کنید. در این ویدیو نحوه رانندگی با ماشین دنده دستی در ترافیک را یاد خواهید گرفت. هنر رانندگی با تمرین همراه است اما دستورالعمل های این ویدیو یادگیری را ساده می کند. کلید اصلی نگه داشتن کلاچ در هنگام گاز گرفتن (به جای آزاد کردن کامل کلاچ) است. این کاری است که در نهایت به شما امکان می دهد در ترافیک توقف کنید و یا به جلو حرکت کنید.

رانندگی در ترافیک با دنده اتوماتیک

قبل از شروع رانندگی با دنده اتوماتیک، بسیار مهم است که طرح اولیه و اجزای یک دنده اتوماتیک را بدانید. بر خلاف دنده دستی که از پدال گاز، ترمز و کلاچ تشکیل شده است، دنده اتوماتیک دارای کلاچ نیست. مانند یک دنده دستی یک اهرم هم وجود دارد. با این حال تفاوت هایی وجود دارد که در ادامه بحث خواهیم کرد:

پدال گاز: پدال است که برای شتاب دادن یا به حرکت درآوردن وسیله نقلیه از حالت سکون و همچنین برای حفظ سرعت و یا شتاب استفاده می شود. هرچه پدال بیشتر فشار داده شود، خودرو سریعتر شتاب می گیرد.

ترمز: همانطور که از نام آن مشخص است، پدال ترمز برای کاهش سرعت خودرو و همچنین برای توقف خودرو استفاده می شود. هر چه نیروی بیشتری به پدال ترمز وارد کنید، ترمزها سخت تر و شدیدتر اعمال می شوند.

اهرم دنده: اهرم دنده چیزی است که دنده های داخل خودرو را درگیر می کند. با این حال، اهرم دنده در یک خودروی اتوماتیک کمی با دستی متفاوت است. برخلاف دنده دستی، دنده های اتوماتیک معمولاً دارای علائم زیر هستند:

رانندگی در ترافیک با دنده اتوماتیک

Parking (P): موقعیت پارک روی دنده اتوماتیک، دنده را به گونه ای قفل می کند که چرخ ها نتوانند حرکت کنند. همانطور که از نام آن پیداست، موقعیت پارک برای پارک کردن خودرو استفاده می شود. همچنین باید قبل از روشن کردن خودرو از آن استفاده کنید.

Reverse (R): همانطور که مشخص است، موقعیت معکوس برای حرکت به عقب استفاده می شود.

Neutral (N) : موقعیت خنثی هنگام توقف در وسط ترافیک استفاده می شود.

Drive (D) :  این همان چیزی است که وقتی می خواهید به جلو حرکت کنید از آن استفاده می کنید. با این حال، بر خلاف دنده دستی، این تنها موقعیتی است که برای جلو رفتن باید استفاده کنید. دنده‌های بالاتر و پایین‌تر به‌طور خودکار استفاده می‌شوند.

Manual (M): حتی اگر یک وسیله نقلیه اتوماتیک دنده ها را به طور خودکار از طریق الگوریتم های نرم افزاری تغییر دهد، شما همچنان می توانید زمان تعویض دنده را کنترل کنید. حالت دستی برای این کار است.

استارت و رانندگی ماشین دنده اتوماتیک

حالا که با اجزای اصلی دنده اتوماتیک آشنا شدید در ادامه نحوه استارت زدن خودروی دنده اتوماتیک آورده شده است.

کار خود را با تنظیم صندلی شروع کنید. صندلی را در موقعیتی راحت قرار دهید و آینه ها را طوری تنظیم کنید که دید واضحی از پشت خود داشته باشید.

پدال ترمز را فشار داده و در حالی که هنوز آن را فشار می دهید ماشین را روشن کنید. انجام این کار باعث می شود که خودروی شما به محض استارت زدن به جلو حرکت نکند.

پدال ترمز را فشار دهید و دسته دنده را از وضعیت P به وضعیت D تغییر دهید. بعد از انجام این کار به آهستگی پدال ترمز را رها کنید تا وسیله نقلیه شما حرکت کند.

رانندگی در ترافیک با دنده اتوماتیک

حالا قدم بعدی این است که با توجه به یک سری نکات به یک راننده حرفه ای تبدیل شوید:

برای جلوگیری از گیر کردن در ترافیک مسیر خود را برنامه ریزی کنید: به سراغ مسیرهایی بروید که معمولا شلوغ نیستند. حتی اگر مسیر طولانی باشد. حتما ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از ساعت شلوغی حرکت کنید.

از عادات رانندگی کارآمد استفاده کنید: این کار را می توان به سادگی با ترمز انجام داد، زیرا ماشین دنده اتوماتیک؛ دنده را بر اساس نسبت های RPM از پیش تعیین شده تعویض می کند. بنابراین اگر به طور مکرر ترمز را فشار دهید، سیستم به طور مکرر دنده را پایین و بالا می کند که منجر به مسافت پیموده شده کمتر می شود. بنابراین سعی کنید با سرعت ثابت رانندگی کنید و فقط زمانی که مجبور هستید سرعت بگیرید. روی پدال گاز هم بیش از حد فشار وارد نکنید چون می تواند تاثیر منفی روی پدال گاز بگذارد.

فشار تایر را کنترل کنید: هنگام رانندگی با وسیله نقلیه خود با فشار کم تایر، سطح تماس بین لاستیک ها و جاده افزایش پیدا می کند. در نتیجه اصطکاک بین لاستیک و جاده افزایش پیدا می کند و مصرف سوخت بیشتر می شود.

در صورت امکان از ویژگی کروز کنترل (cruise control) استفاده کنید چون می تواند تضمین کند که وسیله نقلیه شما با سرعت ثابت باقی می ماند و به شما کمک می کند به بهترین مسافت پیموده شده برسید.

رانندگی در ترافیک با دنده اتوماتیک

فیلم رانندگی ترافیک دنده اتومات

اگر توضیحات بالا برای شما واضخ نبود می توانید از فیلم رانندگی ترافیک دنده اتوماتیک زیر استفاده کنید و نحوه رعایت فاصله با ماشین های جلو، نحوه ترمز کردن و غیره را یاد بگیرید.

آموزش رانندگی در ترافیک سربالایی

از آنجایی که رانندگی در جاده های مسطح نسبتا ساده است، قبل از رانندگی در ترافیک سربالایی مطمئن شوید که نکات لازم را به یاد دارید:

از روش ترمز دستی برای بالا رفتن از سربالایی استفاده کنید: در شرایط عادی، هنگام رانندگی در جاده های صاف به طرز ماهرانه ای ترمز و گاز را متعادل می کنید. اما برای سربالایی هایی مانند تپه ها می توانید از روش ترمز دستی استفاده کنید. به جای فشار دادن ترمز می توانید ترمز دستی را فشار دهید. این به شما امکان می دهد با فشار دادن پدال گاز و همزمان رها کردن ترمز دستی شتاب بگیرید. هنگام بالا رفتن از سربالایی، پدال گاز را کمی بیشتر از آنچه در یک جاده صاف فشار می دهید، فشار داده اید.

رانندگی در ترافیک سرازیری

هنگام رانندگی در ترافیک سرازیری، راه را برای وسایل نقلیه بزرگتر / سنگین تر مانند اتوبوس یا کامیون باز کنید. سعی نکنید از هیچ وسیله نقلیه ای در نزدیکی پیچ ها یا تپه ها سبقت بگیرید زیرا ممکن است نقطه کور ایجاد شود. همچنین مطمئن شوید که قوانین راهنمایی رانندگی را با دقت بیشتری رعایت می کند. پدال ترمز را کمی بیشتر از آنچه که در جاده های صاف هستید فشار دهید. هنگام پارک کردن در سربالایی یا سرازیری، از ترمز دستی استفاده کنید و وسیله نقلیه خود را در دنده P بگذارید.

هنگام رانندگی با ماشین اتوماتیک به صورت دستی، . به سادگی اهرم تعویض دنده خود را به حالت دستی (M) بچرخانید و با جابجایی دسته در جهت های “+” و “-” دنده را تغییر دهید.

رانندگی در ترافیک سرازیری

در ترافیک چگونه کلاچ بگیریم؟

برای تمرین رانندگی می توانید در طول روز به یک پارکینگ بزرگ و خالی بروید. با یکی از دوستان یا اعضای خانواده که می تواند ماشین را به محل مورد نظر براند و در تمرین به شما کمک کند همراه شوید.

با ماشین خاموش شروع کنید. پدال ها را فشار دهید. با کمک یکی از پاها با پدال های گاز و ترمز تمرین کنید و با دیگری کلاچ را کنترل کنید. برای مشاهده نحوه پیکربندی دنده ها به شیفتر نگاه کنید.

ترمز پایی را فشار دهید و کلاچ را تا انتها به زمین فشار دهید، این در حالی است که ماشین هنوز خاموش است. پدال ها را در موقعیتی نگه دارید که شفتر زا از میان دنده های آن عبور می دهید از یک تا پنج و دوباره به حالت معکوس به پایین برگردید.

ماشین را در حالت خنثی قرار دهید. پای خود را روی ترمز نگه دارید و تمرین کنید که پدال کلاج به آرامی بیرون بیاید. سریع آن را به زمین فشار دهید و به آرامی و به طور یکنواخت بیرون بیاورید. تا زمانی این کار را کنید که احساس کنید به راحتی می توانید سرعت فشار دادن آن به داخل و خارج را کنترل کنید.

در ترافیک چگونه کلاچ بگیریم؟

در حالی که موتور هنوز خاموش است، ترمز اولیه را تمرین کنید. با پای چپ کلاچ را تا سطح زمین فشار دهید و با پای راستی به طور معمول ترمز کنید.

کلاچ و ترمز را تا آخر فشار دهید. مطمئن شوید که شیفتر در وضعیت خنثی قرار دارد. ترمز دستی را رها کنید و ماشین را روشن کنید.

پاهای خود را در موقعیت مناسب نگه دارید و ماشین را در دنده ۱ قرار دهید. پای خود را از روی ترمز بردارید، همزمان با فشار دادن پدال گاز، کلاچ را آزاد کنید. به خودرو بنزین بیشتری بدهید و افزایش دور در دقیقه را احساس کنید. کلاچ را بیشتر رها کنید تا ماشین شروع به حرکت به جلو کند. با رها کردن کامل کلاچ به آن گاز بیشتری بدهید. یک نقطه تعادل بین این دو وجود دارد که در آن کلاچ آزاد می شود و گاز درگیر می شود. ابتدا مسافت کوتاهی را رانندگی کنید، کلاچ را درگیر کنید، ترمز کنید و دوباره شروع کنید.

تعویض کردن دنده ها را تمرین کنید. با دنده، کلاچ را فشار دهید، کمی گاز را رها کنید و شیفتر را مستقیما به دنده ۲ ببرید. هنگامی که به اینجا رسیدید همانطور که کلاچ را به بیرون رها می کنید گاز را دوباره درگیر کنید.  بعد برای تمرین به دنده ۲ و ۳ بروید. اگر به توانایی خود در انتقال روان بین دنده ها اطمینان دارید، عوض کردن دنده را تمرین کنید. این مستلزم رفتن از دنده بالا به پایین،یکی یکی یا با پرش از یک دنده است. به عنوان مثال می توانید با حرکت از چهارم به سوم و دوم سرعت خودرو را کاهش دهید. کاهش دنده می تواند چالش بر انگیزتر باشد، بنابراین به خاطر داشته باشید که همیشه می توانید با فشار دادن کلاچ به داخل و استفاده از ترمز توقف کنید.

با مطالعه آموزش تصویری ترفند و اصول رانندگی در برف نکات مهم رانندگی در برف را یاد بگیرید.

چکار کنیم در ترافیک ماشین خاموش نشود؟

اگر تسلط کافی به کار با کلاچ ماشین ندارید دائما ماشین را خاموش خواهید کرد. این اتفاق در سربالایی ها، ترافیک ها و پارک دوبل رخ خواهد داد و شما را دچار مشکل خواهد کرد. همانطور که در بالا توضیح داده شد ما در زیر پاهایمان ۳ پدال (از سمت راست پدال گاز، ترمز و کلاج) را داریم.

کار پدال گاز افزایش دور موتور است. یک ماشین برای کار کردن باید موتورش ۱۰۰۰ دور در دقیقه بچرخد. برای رسیدن به این دور پدال گاز فشار داده می شود.

کار پدال ترمز متوقف کردن و نگه داشتن ماشین است.

کار کلاج قطع و وصل کردن نیروی موتور است. با برداشتن پا پدال کلاج نیروی موتور را وصل کرده و ماشین به حرکت در می آید. با پایین بردن کلاج نیروی موتور قطع می شود و ماشین خواهد ایستاد.

خب با توجه به موارد گفته شده:

اگر در حین حرکت ماشین خاموش می شود قدرت موتور برای به حرکت در آوردن خودرو کافی نیست پس باید کلاج را بالا بیاوریم.

اگر در حین تعویض دنده ماشین خاموش می شود باید پای خود را از روی گاز بردارید.

اگر پشت چراغ قرمز ماشین خاموش می شود مشکل ناشی از عدم کنترل دور موتور و پایین آوردن میزان فعالیت ان است. مهمتر از همه اینکه برای نگه داشتن خودرو پشت چراغ قرمز از کلاچ و پدال گاز به صورت همزمان استفاده نکنید و بهتر است که در این شرایط ماشین را خلاص کنید.

نیم کلاچ در ترافیک چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم اگر شما نحوه کار با کلاچ را یاد نداشته باشید با مشکلاتی مانند خاموش شدن ماشین در ترافیک مواجه خواهید شد. با توجه به این مسئله که کلاچ مهمترین جزء سیستم انتقال قدرت ماشین است؛ امکان کنترل قدرت و دور موتور با کمک کلاچ امکان پذیر است. در صورتی که کلاچ را تا انتها فشار دهید ماشین در حالت خلاص قرار می گیرد اما زمانی که کلاچ را رها می کنید و تا نیمه بالا می آید ماشین در حالت قدرت گرفتن و آماده شدن برای حرکت است که به آن نیم کلاچ می گویند. در این حالت ماشین در حالت خلاص و شروع به حرکت است. شما زمانی که قصد استارت و به حرکت آوردن ماشین را دارید می توانید از نیم کلاچ استفاده کنید.

هنگام رانندگی در ترافیک نیم کلاج باید با سرعت پایین حرکت کنید به همین خاطر باید به محض آزاد شدن فضای جلوی ماشین فورا نیم کلاچ کنید تا خودرو به آرامی به جلو حرکت کند. بعد از اینکه به ماشین جلویی رسیدید دوباره کلاچ و ترمز را فشار دهید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش تصویری رانندگی در ترافیک سبک و سنگین ما سعی کردیم تمام نکات کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. با این وجود باید به صورت عملی تمرین زیادی کنید تا قلق کار دستتان بیاید. اگر نکته ای وجود دارد که از قلم افتاده است یا نظر و پیشنهادی دارید می توانید با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 5 روش دیدن ترافیک شهری و جاده ای در سایت و اپ ها
آموزش ۵ روش دیدن ترافیک شهری و جاده ای در سایت و اپ ها
بهترین سرویس نقشه ترافیکی آنلاین تهران، کرج، مشهد و جاده سایر شهرهای ایران
بهترین سرویس های نقشه ترافیکی آنلاین تهران، کرج و جاده سایر شهرهای ایران
دلایل تمام شدن سریع حجم اینترنت و روش های جلوگیری از آن
چرا حجم اینترنت زود تمام میشود ؟ روش های جلوگیری از مصرف حجم اینترنت
انزل وب
چراغ راهنمایی جداشدنی

نظرات