ساخت آکورد مینور و ماژور + تفاوت بین مینور و ماژور [آموزش قدم به قدم]

ساخت آکورد مینور و ماژور + تفاوت بین مینور و ماژور [آموزش قدم به قدم]

یکی از دغدغه های علاقه مندان به موسیقی یادگیری تئوری موسیقی است. تئوری موسیقی یکی از اصلی ترین و ابتدایی ترین مراحلی است که باید برای یادگیری موسیقی بیاموزید. در این مقاله در مورد ساخت آکورد مینور و ماژور در پیانو و گیتار و تفاوت بین آنها صحبت خواهیم کرد و به ساده ترین شکل ممکن در این رابطه صحبت می کنیم. پس حتی اگر هیچ پیش زمینه ای از موسیقی ندارید این راهنمای عملی به درد شما خواهد خورد. ما این آموزش را براساس استاندارد جهانی سایتهای مطرحی مثل beatestan ، musicradar ، obeato ، music tech و musicianwave در اختیار شما قرار داده ایم.

آشنایی با نُت در موسیقی

نت ها همانند حروف در زبان یکی از پایه ای ترین ابزارهایی هستند که شما به واسطه آنها می توانید جملات موسیقایی بسازید ، که همه شما اسم آنها را حداقل یک بار شنیده اید.

شکل الفبایی نت : دو ، ر ، می ، فا ، سل ، لا ، سی

شکل لاتین نت: C, D, E, F, G, A, B

بله این نُت ها مثل حروف در زبان فارسی به شما کمک می کنند که بتوانید صداهای جذابی خلق کنید و از شنیدن آنها لذت ببرید. البته این نت ها به دو صورت الفبایی و لاتین خوانده می شود. پس اگر از این به بعد به هر کدام از این اشکال برخوردید به سادگی متوجه خواهید شد که داستان از چه قرار است . از شکل لاتین نت بیشتر در نرم افزارهای آهنگسازی استفاده می شود. در این مرحله شما با ترکیب هر یک از این نُت ها می توانید آکورد بسازید ، حال شاید بپرسید که آکورد چیست؟ بله سوال خوبی است ، در واقع به سه نت که به صورت همزمان اجرا می شوند آکورد گفته می شود. برای ساخت آکورد مینور و ماژور از دو فرمول متفاوت استفاده می شود که شما به واسطه آن می توانید به ساده ترین شکل ممکن و به صورت اصولی نُت ها در کنار هم بچینید و آکورد مینور و آکورد ماژور ساخته شود.

آکورد مینور و ماژور چیست؟

در واقع در تئوری موسیقی آکوردهای مختلفی وجود دارد که تمرکز این آموزش روی ساخت آکورد مینور و ماژور است . در اصطلاح به آکورد مینور ، آکوردهای غمگین و به آکورد ماژور آکوردهای شاد گفته می شود چون هر کدام از این آکورد ها این حس را به مخاطب القا می کند. و البته این آکورد ها پر استفاده ترین آکورد در موسیقی پاپ کشور است که اغلب آهنگسازهای معروف از آنها استفاده می کنند. پس توجه داشته باشید همانطور که کمی قبل تر گفته شد ، ساخت آکورد مینور و ماژور به واسطه فرمول انجام می شود و اگر ادامه این آموزش را با دقت بخوانید این نوید را به شما می دهیم که بتوانید هر آکورد مینور و ماژوری را بسازید.

 

ساخت آکورد مینور و ماژور

 

ساخت آکورد مینور و ماژور

هر آکورد به صورت ساده از سه نُت تشکیل شده است که البته آکوردهایی هم داریم که از نُت های بیشتری تشکیل شده اند ولی در این آموزش تمرکز ما برای یادگیری آکوردهای سه نُتی یا Triad می باشد. تعاریف مختلفی برای نام گذاری نوع آکورد وجود دارد یکی از این تعاریف این است که به آکورد ماژور ( بزرگ ) و به آکورد مینور ( کوچک ) هم گفته می شود.

نت هایی که در ابتدای این مقاله در رابطه با آن صحبت کردیم روی ساز پیانو به صورت تکرار شونده قرار گرفته اند. که هر چقدر این نُت ها به سمت راست بروند صدای زیر تر یا نازک تری دارند و هرچقدر به سمت چپ تمایل پیدا کنند صدای کلفت تر یا به اصطلاح بم تری دارند و فاصله هر نُت با نُت کناری خود نیم پرده می باشد. فاصله در موسیقی دقیقا مثل واحد اندازه گیری مسافت می باشد که در موسیقی به آن فاصله گفته می شود.حالا که این نکات بسیار مهم را یادگرفتید برویم سراغ فرمول ها که ابتدا باید با آنها آشنا شوید و بعد به صورت عملی تر به شما می گوییم که چطور از آنها استفاده کنید.

 

فرمول ساخت آکورد مینور : ۲ پرده + ۱/۵ پرده

فرمول ساخت آکورد ماژور: ۱/۵ پرده + ۲ پرده

اولا باید به شما بگوییم که این فرمول ها از چپ به راست خوانده می شوند. این بخش از آموزش خیلی مهم است پس با دقت بخوانید تا دقیقا متوجه شوید که به چه صورتی می توانید آکورد مینور و ماژور بسازید. خب بگذارید با یک مثال ساده به شما توضیح بدهیم.

به عنوان مثال فکر کنید که ما میخواهیم با نُت “می” که به صورت لاتین با حروف “E” انگلیسی نشان داده می شود، آکورد مینور بسازیم برای اینکار ما نت E را به عنوان نت پایه یا اصلی میشناسیم و دو نت دیگر را به واسطه این نت جایگزاری میکنیم. اگر از نت “E” یک و نیم پرده یا (سه تا نیم پرده) به سمت راست کلیدهای پیانو برویم  به نُت سل یا همان “G” میرسیم در مرحله بعدی اگر از نت سل یا همان “G”دو پرده یا (چهار تا نیم پرده) برویم به نت سی که به صورت لاتین با حروف “B” نمایش داده می شود میرسیم. پس از تشکیل سه نت می ، سل دیز و سی آکورد می مینور ساخته می شود که به صورت لاتین به شکل “Em” نمایش داده می شود.

ساخت آکورد مینور و ماژور

 

حالا اگر بخواهیم همین روش را برای ساخت آکورد ماژور انجام دهیم به این صورت عمل می کنیم. ابتدا از نت پایه که اینجا نت می “E” می باشد دو پرده یا (چهار نیم پرده) به سمت راست می رویم که به نت سل دیز یا همان “#G” میرسیم و از نت سل دیز ، یک و نیم پرده یا ( سه تا نیم پرده ) به سمت راست می رویم تا به نُت سی یا همان “B” برسیم. نکته مهم اینجاست که کلیدها یا نت های مشکلی در پیانو را با علامت # نمایش می دهند. نکته مهم اینجاست که شما اگر بخواهید هر آکورد دیگری هم بسازید می توانید دقیقا از این فرمول ها استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید نت پایه همان نتی است که میخواهید برایش آکورد مینور یا ماژور بسازید.

ساخت آکورد مینور و ماژور

تفاوت بین آکورد مینور و ماژور

همانطور که گفتیم ، آکوردها اغلب از سه نت تشکیل شده اند که به نت اول ، نت پایه یا درجه اول ، به نت دوم یا درجه سوم و به نت سوم ، درجه پنجم می گویند. تفاوت بین آکورد مینور و آکورد ماژور دقیقا نت وسط یا درجه سوم است. بقیه نت ها یعنی نت اول و نت آخر ( درجه اول و درجه پنجم ) دقیقا مشابه هم هستند.

نتیجه گیری

امیدوارم از این آموزش تئوری موسیقی به زبان ساده خوشتان آمده باشد ، سعی ما در این آموزش این بود که به ساده ترین شکل ممکن بتوانیم ساخت آکورد مینور و ماژور را به شما آموزش دهیم. اگر به این نوع از آموزش ها در زمینه تئوری موسیقی علاقه مندید و می خواهید به صورت قدم به قدم و اصولی این مباحث پایه ای موسیقی را یاد بگیرید می توانید همین الان از این لینک وارد سایت بیتستان شوید.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

  • مهدی says:

    در متن مربوط به ساخت مینور اشتباه تایپی وجود دارد، در پایان توضیح مینور آکورد می ، نوشتید سل دیز ، که سل درسته، در تصویرش البته درست نشان داده شده ،ولی در تایپ نیاز به اصلاح داره .

  • احمد says:

    عالی بووود

  • عاطفه says:

    بسیار عاااااالی و خوب توضیح دادید بهترین مقاله ای که در این باره خوندم بود

  • برهمت says:

    سلام ممنون از انزل وب عزیز برای این مقاله . رو دستتون نیست . من کل نت رو گشتم تا به شما رسیدم .عالی عالی

  • محمدرضا ثابت says:

    سلام خدمت شما، خیلی روون توضیح داده شده دمتون گرم . من فکر نمیکردم این موضوع رو انقدر راحت بشه یادگرفت. شبیه سایت های خارجی مثل obeato آموزش دادید. واقعا هر چی بگم کم گفتم . من کم کامنت میزارم ولی انقدر منو به وجد آورد تصمیم گرفتم اینکار سخت رو انجام بدم . خخخ .

  • سینا ساعدی says:

    با اینکه تبلیغاتی بود ولی خیلی برام کاربردی بود. مرسی در هر صورت.