آموزش 6 روش تنظیم و كاليبره كردن ترازو

آموزش ۶ روش تنظیم و کالیبره کردن ترازو

ترازوهای دیجیتال معمولا برای اهداف تجاری، حمل و نقل، آشپزی و موارد دیگر استفاده می شوند. شما باید ترازوی خود ⚖️ را بعد از هر ۴ تا ۵ بار استفاده کالیبره کنید تا مطمئن شوید که خوانش های دقیقی دارید. می توانید ترازوی دیجیتال خود را با تمیز کردن و انجام مراحل کالیبراسیون با استفاده از وزنه ها، سکه ها و غیره کالیبره کنید. در آموزش ۶ روش تنظیم و کالیبره کردن ترازو امروز انزل وب ما راهکارهای مختلف را توضیح خواهیم داد.

نحوه کالیبره کردن ترازو

How to Calibrate a Scale

واژه کالیبره کردن توسط دیکشنری Merriam-Webster به صورت زیر تعریف شده است:

  1. تعیین کالیبر (چیزی)
  2. تعیین، تصحیح یا علامت گذاری درجه بندی (چیزی مانند لوله دماسنج)
  3. استاندارد کردن (چیزی مانند ابزار اندازه گیری) با تعیین انحراف از یک استاندارد برای تعیین ضریب اصلاحی مناسب.
  4. برای تنظیم دقیق برای یک عملکرد خاص
  5. اندازه گیری دقیق

تعریف سوم و چهارم کاملاً در صنعت کالیبراسیون ترازو کاربرد دارد. اولین گام در فرآیند کالیبراسیون، شناسایی انحراف از اندازه گیری های صحیح و انجام اصلاحات با استفاده از یک استاندارد شناخته شده است. استانداردهای شناخته شده وزن های کالیبراسیون هستند. اصلاح واقعی اندازه گیری نادرست، تنظیم کالیبراسیون است. هدف نهایی کالیبراسیون این است که یک ترازو مطابق با مشخصات دقت اعلام شده کار کند.

در صنعت ترازو، انواع مختلفی از کالیبراسیون وجود دارد. اولین و رایج ترین کالیبراسیون اسپن (span) است. کالیبراسیون اسپن یک نقطه بار صفر و یک نقطه افت وزن را محاسبه می کند. این دو نقطه تست ذخیره می شوند و به ایجاد محاسبه خطی کمک می کنند که کالیبراسیون مقیاس را تشکیل می دهد. نوع دوم به عنوان کالیبراسیون خطی شناخته می شود. یک کالیبراسیون خطی مانند کالیبراسیون اسپن در محاسبه نقطه صفر شروع می شود، اما در کالیبراسیون خطی چندین نقطه افت وزن آزمایش و ذخیره می شود. از کالیبراسیون خطی برای تنظیم مقیاسی استفاده می‌شود که مشخص می‌شود به صورت خطی دقیق عمل نمی کند.

دو روش مختلف برای کالیبراسیون وجود دارد،  خارجی و داخلی.

” کالیبراسیون خارجی ” به این معنی است که ترازو برای تنظیم کالیبراسیون نیاز به وزنه های شناخته شده ای روی سطح توزین دارد.

” کالیبراسیون داخلی ” به این معنی است که ترازو دارای مکانیزم داخلی است که برای اصلاح کالیبراسیون طراحی شده است.

برای بررسی صحت کالیبراسیون داخلی می توان از وزنه های خارجی استفاده کرد.

از چه نوع کالیبراسیونی باید استفاده کنم؟

تنها راه برای آزمایش خطی بودن ترازو این است که چندین نقطه وزن را ثبت کنیم. برای ترازوهایی که برای کاربردهای تجاری این فرایند به سادگی به اضافه کردن یا کاهش وزنه است. به عنوان مثال برای یک ترازوی ده کیلوگرمی به وزنه کالیبراسیون پنج کیلویی نیاز دارید. اگر ترازو برای ده کیلو همان وزن ۱۰.۰۰ را نشان دهد اما برای وزنه ۵ کیلویی وزن ۴.۹۸ را نشان دهید مقیاس کاملا خطی نیست. اما اگر ترازو وزنه ۵ کیلویی را ۴.۹۸ و وزن ۱۰ کیلویی را ۹.۹۶ نشان می دهد در این صورت خطی است، اما برای تصحیح خطا به تنظیم کالیبراسیون اسپن نیاز خواهید داشت.

چرا ترازو اشتباه نشان میدهد؟

کالیبره کردن ترازو بهترین راه برای اطمینان از دقیق بودن اندازه گیری است. قبل از شروع فرایند کالیبراسیون ترازو، مهم است که موقعیت مناسب را برای قرار دادن ترازو انتخاب کنید. سطوح ناهموار، رطوبت بالا، ارتعاشات و جریان های تصادفی هوا همگی عواملی هستند که می توانند روی کالیبراسیون تاثیر منفی بگذارند. یک سطح صاف و هموار با شرایط دمایی ایده آل را انتخاب کنید و دستورالعمل های زیر را دنبال کنید.

تنظیم ترازوی دیجیتال

برای تنظیم ترازوی دیجیتال کوچک یا هر نوع ترازوی دیگر آن را در یک سطح صاف و محکم قرار دهید. این بهترین شرایط برای کالیبره کردن ترازوی دیجیتال را فراهم می کند. به آرامی سطح نواحی مختلف را چند بار فشار دهید تا مطمئن شوید که تکان نمی خورد و متزلزل نیست. اگر از تراز بودن سطح مطمئن نیستید از دستگاه تراز استفاده کنید و یا یک مداد یا توپ را روی سطح قرار دهید تا ببینید که غلت می خورد یا نه.

تنظیم ترازوی دیجیتال

یک یا دو پد ماوس کامپیوتر را روی سطح میز قرار دهید. این پدها برای کاهش ارتعاشاتی که می تواند در کالیبراسیون ترازو اختلال ایجاد کند استفاده می شوند. اگر پد ماوس ندارید می توانید از یک پد نگهدارنده قابلمه لاستیکی استفاده کنید.

تنظیم ترازوی دیجیتال

ترازوی خود را روی پد ماوس قرار دهید و دستگاه را روشن کنید. مکان دکمه پاور ترازو بر اساس برند متفاوت خواهد بود. معمولا با بقیه دکمه ها در جلوی ترازو قرار می گیرد اما می تواند سوئیچی در پشت یا کنار ترازو هم باشد.

تنظیم ترازوی دیجیتال

دکمه Zero یا Tare ترازو را فشار دهید. این روی صفحه ترازو جایی که وزن نمایش داده می شود قرار می گیرد. صبورانه منتظر بمانید تا ترازو داده های باقی مانده از استفاده های قبلی را پاک کند. ممکن است یک ثانیه طول بکشد اما ترازو شما بعد از صفر شدن باید وزن ۰.۰۰ را نشان دهد.

تنظیم ترازوی دیجیتال

بررسی کنید که آیا ترازو روی حالت calibration تنظیم شده باشد. دستورالعمل قرار دادن دستگاه شما در حالت کالیبراسیون بسته به برند ترازو متفاوت است. گاهی اوقات یک دکمه یا سوئیچ وجود دارد یا ممکن است مجبور شوید یک سری دکمه را فشار دهید. دفترچه راهنمای ترازو را بررسی کنید یا به صورت آنلاین سرچ کنید تا ببینید چگونه باید ترازوی خود را در حالت کالیبراسیون قرار دهید.

تنظیم ترازوی دیجیتال

شما علاوه بر کالیبره ترازوی دیجیتال آشپزخانه، وزن کشی و فروشگاهی می توانید از ۳ ترفند کارساز کالیبره کردن باتری گوشی اندروید و آیفون بدون نیاز به روت استفاده کنید.

کالیبره کردن ترازوی دیجیتال خانگی  

وزن مناسبی را برای کالیبره کردن ترازوی دیجیتال خود انتخاب کنید. می توانید از وزنه هایی که برای این منظور ساخته شده اند یا سکه یا هر شی مشابه استفاده کنید. وزنه کالیبراسیون یک آیتم جامد است که معمولا حفره هوا ندارد و به تعیین دقت خواندن ترازو کمک می کند. وزنه کالیبراسیون معمولا از ۱ میلی گرم تا ۳۰ کیلوگرم متغییر است. اگر وزنه کالیبراسیون ندارید می توانید از آب نبات استفاده کنید چون لفافه بیرونی آن جرم زیادی ندارد.

کالیبره کردن ترازوی دیجیتال خانگی  

یک وزنه کالیبراسیون؛ یک سکه یا آیتمی که مد نظر دارید را روی ترازوی خود قرار دهید به شرطی که وزن دقیق آن را بدانید. اگر وزن های دقیق را نمی دانید از آن برای کالیبره کردن ترازو استفاده نکنید چون به ترازو آسیب می رساند.

کالیبره کردن ترازوی دیجیتال خانگی  

جرم وزن انتخابی خود را در ترازو وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید. بهتر است با وزن های کم ۵ یا ۱۰  گرم شروع کنید. ترازو داده های وارد شده را برای وزن کردن سایر آیتم ها ذخیره و استفاده می کند.

کالیبره کردن ترازوی دیجیتال خانگی  

وزنه ها را تا زمانی که به حداکثر وزن مجاز نزدیک می شوید به ترازو اضافه کنید. هنگامی که به این حد نزدیک شدید ترازو را بررسی کنید تا ببینید آیا وزن با چیزی که روی ترازو گذاشته اید برابری می کند یا نه. این محدودیت از ترازویی به ترازوی دیگر متفاوت است اما اطلاعات باید در دفترچه راهنما یا وب سایت سازنده موجود باشد.

با استفاده از دکمه های جلوی ترازو، کالیبراسیون را به بالا یا پایین تنظیم کنید. اگر وزن روی صفحه با وزن مورد انتظار مطابقت ندارد، می توانید تفاوت را تنظیم کنید و به ترازو بگویید که جرم واقعی وزنه ها یا سکه ها چقدر است.

ترازو خود را تا زمانی که نیاز به استفاده از آن ندارید خاموش کنید. هنگامی که ترازو کالیبره شد، می توانید ترازو را خاموش کنید. همچنین می توانید این کار را انجام دهید تا ترازو به حالت توزین معمولی برگردد (در صورتی که ترازو شما از کلید برای فعال کردن کالیبراسیون استفاده نمی کند).

کالیبره کردن ترازوی دیجیتال خانگی  

نکاتی که بعد از کالیبره کردن ترازو and و… باید انجام دهید

تراوزی خود را دور از دسترس نگه دارید. هنگامی که از ترازو استفاده نمی کنید آن را در جایی دور از دسترس نگهداری کنید تا از حوادثی که بر کالیبراسیون تاثیر می گذارد جلوگیری کنید. مکان های نگهداری خوب شامل قفسه های بلند یا کمدهای بسته یا انباری است.

قبل از وزن کردن، سطح ترازوی خود را با یک برس کوچک تمیز کنید. این کار به حذف هر گونه زباله ای که روی سطح ترازو قرار دارد کمک می کند. مطمئن شوید که ملایم رفتار می کنید و هیچ نقطه ای از روی ترازو را فشار نمی دهید چون این فشار می تواند به فشارسنج آسیب وارد کند.

نکاتی که بعد از کالیبره کردن ترازو and و... باید انجام دهید

ترازوی خود را با یک پارچه کمی مرطوب و نرم پاک کنید. پاک کردن بسیار ملایم سطح ترازو هر گونه آلودگی که در مرحله قبل جا مانده است را پاک می کند. اطمینان حاصل کنید که پارچه کمی مرطوب است زیرا هر آبی که وارد ترازو شود می تواند باعث آسیب شود.

نکاتی که بعد از کالیبره کردن ترازو and و... باید انجام دهید

در صورت کثیفی زیاد می توانید از یک یا دو قطره مایع ظرفشویی معمولی روی پارچه برای تمیز کردن سطح ترازو استفاده کنید.

محفظه باتری را بررسی کنید. اگر ترازو از باتری استفاده می کند محفظه باتری را باز کنید، باتری ها را بردارید و به آرامی داخل محفظه باتری را تمیز کنید. ممکن است بخواهید باتری های خود را تعویض کنید زیرا باتری ضعیف می تواند بر عملکرد ترازو تاثیر منفی بگذارد.

نکاتی که بعد از کالیبره کردن ترازو and و... باید انجام دهید

از یک چاقو، تیغه یا سنجاق برای تمیز کردن کثیفی های چسبنده استفاده کنید. ترازوهایی که در آشپزخانه استفاده می شوند اغلب دارای مقداری چربی و کثیفی خشک شده روی سطح خود خواهند بود که معمولا با پارچه تمیز نمی شوند. استفاده از یک جسم نوک تیز می تواند کثیفی ها را از بین ببرد و یک سطح تمیز به شما بدهد.

نکاتی که بعد از کالیبره کردن ترازو and و... باید انجام دهید

تست و تنظیم ترازوی دیجیتال خانگی

در اینجا باید تست Tare را انجام دهیم تا مطمئن شویم که ترازوی دیجیتال آشپزخانه شما از صفر شروع به کار می کند. ترازو را روشن کنید باید عدد ۰ به شما نشان داده شود. اگر اینطور نسبت ترازو را به آرامی فشار دهید و رها کنید. در صورت عدم موفقیت دکمه Tare را فشار دهید.

برای تست اینکه آیا فرایند Tare درست انجام شده است یک شی مانند سیب را بردارید و آن را روی ترازو قرار دهید. هنگامی که ترازو وزن را نمایش دادن آن را یادداشت کنید و دکمه Tare را فشار دهید تا ترازو صفر شود. بعد از تعادل، جسم را از روی ترازو بلند کنید. عددی که باقی می ماند و منفی خواهد بود باید با عددی که قبلا اندازه گیری کرده اید مطابقت داشته باشد.

تست و تنظیم ترازوی دیجیتال خانگی

حالا که می دانید ترازو متعادل است باید قابلیت توزین آن را بررسی کنید. برخی از کوچکترین آیتم هایی که قابل وزن کردن هستند سکه ها هستند هر سکه وزن خاصی دارد و کوچک هستند در نتیجه به شما کمک می کنند تا دقت وزن را بررسی کنید. توجه داشته باشید که سکه های قدیمی تر وزن کمتری دارند.

تست و تنظیم ترازوی دیجیتال خانگی

مقیاسی را امتحان کنید که به نزدیک ترین گرم گرد می شود. اگر ترازوی آشپزخانه شما به نزدیکترین گرم گرد می شود، باید از نیکل استفاده کنید. هر نیکل ۵ گرم وزن دارد. ترازو را روشن کنید و مطمئن شوید که روی صفر است. یک نیکل را روی ترازو قرار دهید و وزن آن را یادداشت کنید. نیکل دیگری را روی ترازو قرار دهید و وزن جدید را یادداشت کنید. یک نیکل دیگر را روی ترازو قرار دهید و وزن آن را یادداشت کنید. اگر ترازو دقیق است باید هر بار ۵ گرم به وزنی که نمایش می دهد اضافه کند.

تست و تنظیم ترازوی دیجیتال خانگی

ترازو را بررسی کنید که روی دهم گرم تنظیم شده است. برخی از ترازوها آنقدر دقیق هستند که می توانند مقادیری به اندازه یک دهم گرم را اندازه گیری کنند. اگر ترازوی شما درست است از سکه برای بررسی دقت استفاده کنید. دستگاه را روشن کنید و مطمئن شوید که روی صفر است. یک سکه را روی ترازو بگذارید و وزن را یادداشت کنید. سکه دیگر را اضافه کنید و وزن را یادداشت کنید. درست بودن وزن نمایش داده شده را بررسی کنید.

ترازو را بررسی کنید که روی صدم گرم تنظیم شده است. برخی از ترازوهای آشپزخانه آنقدر دقیق هستند که صدم گرم را نشان دهند. با استفاده از اشیاء بسیار کوچک ترازوی دیجیتال خود را تست کنید.

تست و تنظیم ترازوی دیجیتال خانگی

کالیبره کردن ترازوی دیجیتال وزن کشی

برای عیب یابی ترازوی دیجیتال وزن کشی و کالیبره کردن ترازوی خود را صفر کنید. بسته به نوع ترازویی که دارید می توانید این کار را به دو روش انجام دهید. اگر ترازو آنالوگ دارید با دست روی ترازو فشار دهید و سپس دست خود را بردارید. وزن باید صفر نشان داده شود. به غیر از این می توانید از دکمه چرخانی که معمولا در پایین ترازو یا نزدیک به صفحه وجود دارد استفاده کنید. اگر ترازوی دیجیتال دارید از اعمال فشار زیاد خودداری کنید و به جای دکمه چرخان از دکمه دیجیتال استفاده کنید.

کالیبره کردن ترازوی دیجیتال وزن کشی

یکی از روش های بررسی صحت وزنی که ترازو نشان می دهد، وزن کردن جسمی است که از قبل وزن آن را می دانید. می توانید از وزنه ها استفاده کنید. وزن آنها معمولا روی شان نوشته شده است.

کالیبره کردن ترازوی دیجیتال وزن کشی

کار دیگری که باید انجام دهید این است که یک جسم را چندین بار وزن کنید. جسمی که وزن آن را می دانید را روی ترازو قرار دهید و وزن آن را یادداشت کنید. جسم را بدارید و اجازه دهید ترازو ۰ را نشان دهد، دوباره جسم را روی ترازو قرار دهید و وزن را یادداشت کنید. این کار را حداقل ۵ بار انجام دهید تا مطمئن شوید که ترازو وزن یکسانی را نشان می دهد.

در صورت دریافت نتایج متناقض، می توانید جسم را بیشتر وزن کنید. فقط مطمئن شوید که این کار را چند بار انجام می دهید تا نتایج پراکنده را نداشته باشید.

کالیبره کردن ترازوی دیجیتال وزن کشی

راه دیگر برای اطمینان از دقیق بودن ترازو، بررسی وزن دو جسم با هم است. با این کار می توانید ترازو را برای وزن های بیشتر آزمایش کنید.

یک شی را روی ترازو قرار دهید. به وزن توجه کنید آن را بردارید و اجازه دهید ترازو صفر شود. جسم دیگری را روی ترازو قرار دهید و وزن آن را یادداشت کنید. آن را بردارید و اجازه دهید ترازو به عقب برگردد. حال، دو جسم را روی ترازو کنار هم قرار دهید. به وزن ترکیبی توجه کنید. وزن اجسام را با هم جمع کنید و ببینید آیا با وزنی که ترازو به شما گفته مطابقت دارد یا خیر.

کالیبره کردن ترازوی دیجیتال وزن کشی

همچنین می‌توانید خودتان روی ترازو قدم بگذارید و وزن را یادداشت کنید و بعد با جسمی که وزن آن را می دانید مانند دمبل روی ترازو بروید. حالا بررسی کنید که آیا وزن دقیقا به همان اندازه ای است که باید باشد یا نه.

محل ترازو را تغییر دهید. یک ترازو می تواند تحت تأثیر سطحی که روی آن قرار دارد، قرار گیرد. بهترین سطح برای ترازو، سطح سختی مانند کف آشپزخانه است. ترازو ممکن است بیش از حد توسط فرش یا سایر سطوح نرم تحت تاثیر قرار بگیرد که می تواند ترازو را از تعادل خارج کند و خوانش نادرست را به شما بدهد. یک شی یا خودتان را در مکانی که ترازو را دارید وزن کنید. ترازو را پاک کنید و سپس آن را به مکانی دیگر و با ثبات بیشتر منتقل کنید. دوباره همان جسم را وزن کنید. وزن جسم باید همان باشد.

سعی کنید ترازو را هر روز در یک مکان نگه دارید. به این ترتیب، حتی اگر ترازو کمی نامتعادل باشد، باید هر روز همان خطا را دریافت کنید.

کالیبره کردن ترازوی دیجیتال وزن کشی

تنظیم ترازوی دیجیتال فروشگاهی

بعد از اینکه از تمیز بودن ترازوی دیجیتال، و قرار گیری در موقعیت مناسب اطمینان حاصل کردید آماده تنظیم دقت ترازو دیجیتال چینی خود خواهید بود.

دکمه ON/OFF را فشار دهید تا ترازو روشن شود و منتظر بمانید تا ترازو ثابت شود جایی که وزن ۰.۰ نشان داده شود.

تنظیم ترازوی دیجیتال فروشگاهی

کلید Mode دکمه وسطی که با M نشان داده می شود را فشار و نگه دارید تا زمانی که صفحه نمایش CAL را نشان دهد.

تنظیم ترازوی دیجیتال فروشگاهی

برای تایید نقطه صفر دوباره MODE را فشار دهید.

صفحه نمایش وزن وزنه کالیبراسیون را نمایش می دهد.

وزنه را بردارید و آن را در مرکز ترازو قرار دهید.

صفحه نمایش PASS را نمایش داده و به حالت وزن کردن عادی بر می گردد. در اینجا می توانید ترازو خود را خاموش کنید یا به وزن کردن ادامه دهید.

تنظیم ترازوی دیجیتال فروشگاهی

در نهایت از شما دعوت می کنیم  بعد از مطالعه مطلب نحوه کالیبره کردن ترازو، آموزش روش تغییر و تنظیم رنگ صفحه نمایش ویندوز ۱۰ را دنبال کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

کالیبره کردن ترازو دیجیتال بهترین راه برای افزایش کیفیت و طول عمر کلی ترازو است. کالیبره کردن فقط چند دقیقه طول می کشد، و وقتی به درستی انجام شود، تضمین می کند که اندازه گیری هایی که انجام می دهید دقیق هستند. در آموزش ۶ روش تنظیم و کالیبره کردن ترازو ما سعی کردیم اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار دهیم تا خودتان موفق به تنظیم ترازوی دیجیتال وزن کشی یا آشپزخانه خود شوید. با این حال اگر نکته ای وجود دارد که از قلم افتاده است یا نظر یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

انزل وب
گجت و ابزار های جدید – سری ۱
ترازویی مدرن با قابلیت وزن کردن اجسام مختلف

نظرات