تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یو پی اس

راهنمای نگهداری از یو پی اس

به نقل از فرصت کیش، راهنمای نگهداری از یو پی اس از این جهت مهم است که باعث می شود عمر دستگاه یو پی اس شما به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. اما باید بدانید تعمیر یو پی اس تنها سرویسی برای یو پی اس های خراب نیست بلکه سرویس سالانه ی یو پی اس باعث جلو گیری از خرابی و افزایش طول عمر یو پی اس می شود. حال در این مقاله به شکل جامع به بررسی راهنمای نگهداری از یو پی اس می پردازیم.

نگهداری و حفاظت یو پی اس

تعمیر و نگهداری منابع برق اضطراری به دو قسمت تعمیر و پیشگیری تقسیم می شود.  تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یک فعالیت برنامه ریزی شده است و باعث می شود از خرید یو پی اس با قیمت بالای یو پی اس ها به شکل مکرر جلو گیری کند. همچنین انجام این وظایف باعث می شود یو پی اس به شکل صحیح کار کند و از آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

تعمیر و نگهداری اصلاحی در نتیجه یک نقص یا خرابی انجام می شود. تعمیر و نگهداری اصلاحی مشکل را برطرف می کند و دستگاه دوباره کار می کند.

اگرچه منابع تغذیه اضطراری به گونه ای طراحی و تولید می شوند که به طور مداوم در تمام ساعات شبانه روز کار کنند، اما می توانند تحت تأثیر ولتاژ شبکه، رطوبت، دما، گرد و غبار و غیره قرار گیرند. آنها می توانند به دلیل عوامل خارجی مانند شرایط نامساعد عملیاتی، کهنه شدن محصول و اجزای فرعی آن، استفاده نادرست و ساعات کاری طولانی خراب شوند و این می تواند مانع از کار کردن صاحبان مشاغلی شود که می خواهند کسب و کار خود را بدون مشکل اداره کنند. سیستم هایی که به موقع و توسط پرسنل مناسب نگهداری نمی شوند ممکن است آسیب ببینند و از کار بیفتند و باعث آسیب به محیط زیست و افراد (آتش سوزی، انفجار و …) شوند.

برای جلوگیری از این شرایط نامطلوب، نظارت بر تجهیزات حیاتی و انجام تعمیرات دوره ای به موقع با تکنسین های آموزش دیده و قطعات جایگزین اصلی که توسط سازنده تایید شده است بسیار مهم است. آمار نشان می دهد که تعمیر و نگهداری معمول به طور قابل توجهی میزان خرابی را کاهش می دهد.

یک روش استاندارد تعمیر و نگهداری را نمی توان برای همه انواع و اندازه های واحدهای UPS ایجاد کرد. علاوه بر الزامات عمومی، دستورالعمل های سازنده برای هر دستگاه نیز باید در هنگام نگهداری در نظر گرفته شود.

ایمنی یو پی اس

به گزارش فرصت کیش، تعمیر و نگهداری اصلاحی و پیشگیرانه فقط باید توسط پرسنل آموزش دیده در سیستم انجام شود. خطر همیشه باید شناسایی شود زیرا ولتاژهای موجود در ماژول‌ها و سخت‌افزار UPS تهدید کننده زندگی هستند. ولتاژهای کشنده در باتری ها و خازن ها وجود دارد حتی زمانی که کلیدهای مدار در UPS باز هستند. تا زمانی که تمام ولتاژهای خطرناک UPS قطع نشده و خازن ها تخلیه نشده اند، UPS  نباید باز شود.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یو پی اس

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یو پی اس

برای حفظ عملکرد و عمر باتری به تعمیر و نگهداری دوره ای نیاز است. تجهیزات الکترونیکی به نیروی تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده نیاز دارند زیرا همیشه تحت ولتاژ بالا کار می کنند. سیستم منبع تغذیه UPS ممکن است برای نگهداری پیشگیرانه نیاز به خاموش شدن داشته باشد. تعمیر و نگهداری UPS باید با روش زیر دنبال شود.

۱- سوابق

وضعیت کلی تجهیزات باید به صورت دوره ای ارزیابی شود و سوابق نگهداری باید نگهداری شود.

سوابق باید مختصر باشد اما به طور کامل وضعیت و اقدامات انجام شده برای تعمیر آن را توضیح دهد.

در این جداول باید نکات زیر ذکر شود.

  • کلیه اطلاعات شناسایی تجهیزات (مدل، شماره سریال، برق، ولتاژ، باتری استفاده شده و غیره)
  • لیست قطعات یدکی و هزینه آنها
  • چک لیست بازرسی
  • برنامه نگهداری دوره ای
  • سوابق بازرسی و نگهداری

۲-برنامه ریزی

سیستم UPS برای عملکرد بارهای بحرانی حیاتی است، ممکن است توصیه شود که آزمایش‌های بیشتری نسبت به توصیه سازنده انجام شود. برخی موارد در  فرصت کیش ممکن است روزانه یا هفتگی بررسی شوند.

این بررسی می تواند توسط پرسنل عملیاتی انجام شود، اما داده ها باید برای مراجعات بعدی ثبت شوند. تعمیر و نگهداری باتری باید توسط پرسنل تعمیر و نگهداری انجام شود.

این سوابق بازرسی باید برای استفاده در بازرسی های دوره ای نگهداری شود. برنامه ریزی بازرسی های دوره ای به صورت منظم باعث می شود که عملیات در زمان مناسب خاموش شود.

۳-بررسی دوره ای وضعیت سیستم

بازدید منظم  یو پی اس

به گفته ی فرصت کیش نظارت مستمر بر وضعیت عملیاتی هر تجهیزات الکترونیکی شانس جلوگیری از خرابی این تجهیزات را به شدت افزایش می دهد. نظارت روزانه و همچنین چک های هفتگی قابل انجام است.

در طی این بررسی ها، نمودارهای شبیه سازی، آلارم ها، ورودی، خروجی، ولتاژها و جریان های باتری و بای پس باید بررسی و ثبت شوند. همچنین مطمئن شوید که فن کار می کند، تهویه کافی وجود دارد و تمام درها، کشوها و درب ها ایمن هستند. و صداها و بوهای غیر معمول باید بررسی شود.

۴-بازدید منظم  یو پی اس

بررسی دوره ای وضعیت سیستم

با توجه به دستورالعمل سازنده و وضعیت بار بحرانی شرکت، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه دوره ای باید حداقل دو بار در سال انجام شود.

مشاهده گزارش های خطای دستگاه.

  • سوابق نگهداری را بررسی کنید.
  • نظافت عمومی تجهیزات، نظافت فن ها.
  • محیط، دما، گرد و غبار، رطوبت، تهویه اتاق را کنترل و بررسی کنید.
  • کنترل اتصالات مکانیکی و الکتریکی.
  • کنترل کارت الکترونیکی.
  • کنترل عملکردی دستگاه (حالت بای پس استاتیک/دستی و انتقال حالت باتری).
  • در صورت نیاز به بررسی مقادیر کالیبراسیون دستگاه، باید به روز شوند.
  • بارگذاری دستگاه را بررسی کنید.
  • رفع خطاها و اشکالات شناسایی شده.
  • تعویض قطعات مستهلک.
  • باتری را بررسی کنید و باتری منقضی شده یا تقریباً منقضی شده را تعویض کنید.
  • کنترل واحد ارتباطات.
  • در صورت وجود، نرم افزار جدید نصب کنید.

در پایان قابل ذکر است راهنمای نگهداری از یو پی اس می تواند برای همه ی دارندگان این وسیله الزامی باشد. پس با رعایت این نکات هم حال خودمون و هم وسایل برقیمان را خوب نگه داریم!

فرصت کیش |تجهیزات پسیو مخابراتی | باتری | یو پی اس | استابلایزر و اینورتر

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات