آموزش 12 روش جدید تشخیص عکس فیک پروفایل و.. از واقعی

آموزش ۱۲ روش جدید تشخیص عکس فیک پروفایل و.. از واقعی

با زیاد شدن کاربرها و اخبارها در فضای مجازی انتشار عکس های فیک و پروفایل های جعلی نیز زیاد میشود.👺 گاهی تشخیص عکس های قیک سخت میشود، به همین دلیل در این مطلب از انزل وب به آموزش ۱۲ روش جدید تشخیص عکس فیک پروفایل و.. از واقعی میپردازیم تا شما راحت تر بتوانید عکس های فیک را تشخیص دهید.

نحوه شناسایی عکس فیک

?how to Spot Fake Photos

ابزار های مختلفی وجود دارد که شما به وسیله آن ها میتوانید عکس ها را دستکاری کنید و تغییر دهید. یکی از این ابزار ها فتوشاپ است که در مطلب قبل ۸ روش برای تشخیص آسان عکس های فتوشاپی را بررسی کردیم. یکسری ابزار دیگر وجود دارد که شما به وسیله آن ها میتوانید تقلبی بودن یک عکس را متوجه شوید. تقلبی بودن برخی از عکس ها انقدر واضح است که نیاز به برنامه ندارید و شما به راحتی میتوانید آن ها را تشخیص دهید. در ادامه هر دو نوع را بررسی میکنیم و نحوه تشخیص عکس فیک از واقعی را یاد میگیریم.

نسخه کامل برنامه های معرفی شده را میتوانید از سرویس های داخلی دانلود و نصب کنید.

تشخیص عکس پروفایل فیک با سایت FotoForensics

اولین ابزاری که میتوانید برای شناسایی عکس پروفایل فیک استفاده کنید ابزار FotoForensics است. FotoForensics از یک ابزار پیشرفته برای رمزگشایی تصاویر فتوشاپ شده و دستکاری شده استفاده میکند. همه قسمت های یک عکس در یک سطح خطا یا Error level هستند. اگر قسمتی از عکس شما در سطح خطای متفاوت باشد احتمالا نشان دهنده یک تغییر دیجیتالی است. این یعنی عکس با نرم افزار هایی مانند فتوشاپ تغییر کرده و اصل نیست. ابزار FotoForensics مانند میکروسکوپ عمل میکند. این ابزار با برجسته کردن جزئیاتی که ما نمیتوانیم ببینیم میتواند اصل بودن یک عکس را بررسی کند. نحوه تشخیص فیک بودن عکس در ابزار FotoForensics شامل موارد زیر میشود.

  • تجزیه و تحلیل سطح خطا تصویر
  • آنالیز فراداده یا Metadata
  • کیفیت در زمان آخرین ذخیره
  • تنظیمات رنگ
  • تشخیص پارازیت

نحوه شناسایی عکس فیک

برای شناسایی عکس پروفایل فیک با استفاده از ابزار FotoForensics ابتدا از طریق مرورگر دلخواه خود وارد سایت شوید. بعد از وارد شدن به سایت FotoForensics شما از دو طریق میتوانید عکس خود را آپلود کنید. اگر عکس را ندارید میتوانید آدرس URL عکس را وارد کنید و یا اگر عکس را دارید در قسمت پایین آن روی Upload File کلیک کنید. بعد از انتخاب این گزینه عکس را از کامپیوتر خود انتخاب کنید تا آپلود شود و تیک کادر من روبات نیستم را بزنید.

شناسایی عکس پروفایل فیک

Forensically سایت تشخیص عکس فیک

سایت بعدی که میتوانید برای تشخیص فیک بودن یا نبودن یک عکس از آن استفاده کنید سایت Forensically است. این سایت شامل ابزار های قدرتمند مختلف مانند تحلیل سطح خطا است که میتوانید از آن ها برای تشخیص اصل بودن عکس استفاده کنید. منظور از تحلیل سطح خطا یا ELA تکنیکی است که در آن اصل بودن یا نبودن عکس مشخص میشود. ابن ابزار مانند ذره بین عمل میکند و باعث میشود شما جزئیاتی را از تصویر ببینید که در حالت عادی نمیتوانستید ببینید.

نحوه تشخیص عکس فیک با Forensically

  • تشخیص قسمت های کپی شده: این ویژگی ابزار Forensically به شما قسمت های کپی شده عکس را نشان میدهد. نشان دادن و هایلایت کردن قسمت های کپی شده یک راه عالی برای فهمیدن فیک بودن تصویر است.
  • ELA: همانطور که گفته شد سایت Forensically از ابزار ELA یا تحلیل سطح خطا استفاده میکند که به شما اصل بودن یا فیک بودن یک عکس را مشخص میکند.
  • تجزیه تحلیل نویز: این قابلیت یک الگوریتم حذف نویز معکوس است. این به این معنی است که قسمت هایی از تصویر که نویز ندارند را حذف میکند. بنابر این شما میتوانید فیک بودن عکس را متوجه شوید. این ابزار برای عکس هایی که کیفیت بالایی دارند مناسب است.
  • PCA: ابزار PCA یکی دیگر از ابزار های قدرتمند سایت Forensically است که قسمت های دستکاری شده عکس را به شما نشان میدهد و شما به راحتی میتوانید متوجه فیک بودن یک عکس شوید.

تشخیص عکس پروفایل فیک

نرم افزار JPEGsnoop برای تشخیص عکس فتوشاپ شده

برنامه JPEGsnoop یک برنامه منبع باز یا Open Source است که شما برای ویندوز خود میتوانید از آن استفاده کنید. این برنامه نرم افزاری قدرتمند است که میتوانید به وسیله آن یک تصویر را رمز گشایی کنید و جزئیات آن را مشاهده کنید. نصب این برنامه رایگان است و به راحتی میتوانید JPEGsnoop را دانلود و نصب کنید. این برنامه اطلاعاتی از عکس در اختیار شما میگذارد به عنوان مثال این که با چه دوربینی گرفته شده و یا اینکه این عکس دستکاری شده یا خیر. بنابر این اگر عکسی دارید که میخواهید اصل بودن آن را بسنجید میتوانید از JPEGsnoop استفاده کنید.

تشخیص عکس فتوشاپ شده

نحوه تشخیص عکس دستکاری شده با استفاده از برنامه Amped Authenticate

یکی دیگر از نرم افزار های ویندوز که برای تشخیص عکس فتوشاپ شده میتوان از آن استفاده کرد Amped Authenticate است. Amped Authenticate یک پکیج نرم افزاری است که برای تشخیص اصل بودن یا فیک بودن عکس کاربرد دارد. این برنامه ابزار های مختلفی در اختیار شما میگذارد که میتوانید به وسیله آن ها تعیین کنید که عکس اورجینال است، عکس اورجینال ساخته شده توسط نرم افزار و یا دستکاری شده توسط نرم افزار های ادیت عکس مانند فتوشاپ است.

تشخیص عکس فیک از واقعی

ابزار Amped Authenticate روی یک عکس چند تست و چند ابزار مختلف استفاده میکند تا تشخیص آن دقیق تر باشد.

نرم افزار تشخیص عکس جعلی Ghiro

نرم افزار بعدی که میتوانید برای تشخیص عکس فتوشاپ شده از آن استفاده کنید برنامه Ghiro است. نرم افزار قبلی برای ویندوز بود اما اگر شما از لینوکس استفاده میکنید میتوانید از ابزار Ghiro برای استفاده کنید. در نرم افزار منبع باز Ghiro ابزار ها و الگوریتم های قدرتمندی وجود دارد که به شما کمک میکند تا بفهمید عکس مورد نظر با برنامه های ادیت عکس دستکاری شده است یا خیر. ابزار Ghiro عکس های مختلف را از چشم اندازه ها مختلف بررسی میکند و سطح خطا را از زوایای مختلف میسنجد و در صورت دستکاری بودن و فیک بودن عکس آن را به شما نشان میدهد.

تشخیص عکس پروفایل فیک

نحوه تشخیص عکس دستکاری شده با افزونه Fake Profile Detector

به غیر از برنامه ها و سایت های معرفی شده برای کروم یک افزونه به نام Fake Profile Detector ساخته شده که برای تشخیص عکس پروفایل فیک کاربرد دارد و تشخیص آن دقت بالایی دارد. افزونه Fake Profile Detector میتواند با در نظر گرفتن برخی جزئیات خاص و مقایسه آن ها با تصاویر واقعی متوجه شود که تصویر اصل است یا فیک. برای استفاده از افزونه Fake Profile Detector وارد سایت شوید و روی افزودن به Chrome کلیک کنید. بعد از این کار افزونه به گوگل کروم شما اضافه میشود و زمانی که میخواهید از اصل بودن یک عکس مطمئن شوید میتوانید از این افزونه استفاده کنید.

تشخیص عکس فیک از واقعی

تا اینجا برخی از نرم افزار ها و ابزار های آنلاین برای تشخیص عکس فتوشاپ شده را بررسی کردیم. گاهی برای تشخیص دادن اصل بودن یا نبودن یک عکس شما نیازی به نرم افزار ندارید و با کمی دقت میتوانید متوجه شوید که عکس دستکاری شده یا خیر. در ادامه چند راه برای تشخیص عکس فیک بدون نیاز به برنامه را بررسی میکنیم.

توجه به بازتاب های عکس برای تشخیص عکس فیک

کسانی که فتوشاپ کمی بلد هستند و دست به دستکاری عکس ها میزنند گاهی فراموش میکنند که سایه ها را به درستی درست کنند. در این صورت شما میتوانید به راحتی متوجه شوید که عکس دستکاری شده است یا خیر. برای همین به سایه ها دقت کنید ممکن است کسی که عکس را دستکاری کرده سایه یک جسم کوچک را فراموش کرده باشد.

سایت تشخیص عکس فیک

کیفیت پایین تصویر

اغلب زمانی که یک عکس دستکاری میشود لبه های آن تار دیده میشود. برای اینکه این قسمت های تار کمتر نمایان باشند کسی که عکس را دستکاری میکند عمدا کیفیت تصاویر را پایین میاورد تا این تاری واضح نباشد. با این حال کیفیت تمام قسمت های تصویر به طور یکنواخت کاهش پیدا نمیکند. قسمت هایی که فتوشاپ شده است به نسبت بقیه قسمت ها کیفیت پایین تری دارد. بنابر این زمانی که میخواهید بدون برنامه و سایت اصل بودن یک عکس را بفهمید به این نکته نیز دقت کنید.

نحوه تشخیص عکس دستکاری شده

تشخیص عکس فیک از واقعی با پیدا کردن قسمت های یکسان و کپی شده

کسانی که با فتوشاپ تصاویر را دستکاری میکنند اغلب یک تکه از عکس را کپی میکنند و در جاهای دیگر قرار میدهند. در قسمت برنامه ها و نحوه کار ابزار های بالا گفته شد که برنامه ها به دنبال قسمت های کپی شده میگردند و آن ها را برای شما هایلایت میکنند. شما نیز میتوانید این کار را بکنید در بعضی از تصاویر قسمت های کپی شده چنان واضح هستند که نیاز به برنامه و ابزار برای تشخیص آن ها نیست. بنابر این زمانی که میخواهید ببینید یک عکس اصل است یا خیر میتوانید ببینید قسمت کپی شده ای وجود دارد یا خیر.

بررسی رنگ، روشنایی و… برای تشخیص تصاویر جعلی

زمانی که یک شی از یک عکس به عکس دیگر منتقل میشود، مهارت زیادی لازم است تا رنگ ها، روشنایی و کنتراست عکس بین قسمت های مختلف حفظ شود. بنابر این یکی دیگر از کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که رنگ، روشنایی و کنتراست عکس را بررسی کنید و ببینید تمام قسمت ها با یکدیگر مطابقت دارند یا خیر.

شناسایی تصویر جعلی در گوگل

بررسی طبیعی بودن رنگ

قسمت دیگری که در تشخیص عکس فیک از واقعی میتوانید به آن شک کنید رنگ های غیر طبیعی هستند. به عنوان مثال این رودخانه پوشش گیاهی سبز دارد اما با کمی دستکاری رنگ سبز گیاهان اطراف آن را به بنفش تبدیل کردند.

تشخیص عکس پروفایل فیک

نحوه شناسایی عکس فیک از طریق جست جو عکس در اینترنت

آخرین روشی که میتوانید برای تشخیص عکس فیک از واقعی استفاده کنید این است که عکس مورد نظر خود را در اینترنت جست جو کنید. در بین عکس های پیدا شده بگردید و ببینید اصل عکس مورد نظر را پیدا میکنید یا خیر. برای شناسایی تصویر جعلی در گوگل، گوگل کروم خود را باز کنید و روی آیکن دوربین کلیک کنید. عکس خود را آپلود کنید و در نتایج بالا آمده ببینید در بین تصویر های مشابه عکس اصلی را پیدا میکنید یا خیر.

نحوه شناسایی عکس فیک

برای دیدن آموزش تصویری سرچ در گوگل و سایر روش های سرچ عکس در گوگل میتوانید مطلب آموزش ۴ روش سرچ عکس در گوگل کامپیوتر و گوشی را مطالعه کنید.

همچنین شما میتوانید از TinEye برای سرچ عکس در اینترنت استفاده کنید. TinEye برخلاف گوگل عکس های مشابه را نشان نمیدهد بلکه سایت هایی که از عکس استفاده کردند را به شما نشان میدهد. بنابر این میتوانید از TinEye نیز برای تشخیص عکس فیک استفاده کنید. برای این کار ابتدا وارد سایت شوید. اگر عکس را ذخیره دارید روی Upload کلیک کنید. از کادر باز شده عکس مورد نظر را پیدا کنید و انتخاب کنید تا روی سایت آپلود شود. اگر آدرس URL عکس را دارید میتوانید به جای آپلود در کادر کنار Upload آدرس URL را وارد کنید.

تشخیص تصاویر جعلی

بعد از آپلود عکس یا وارد کردن آدرس URL چند ثانیه بعد تمام سایت هایی که از عکس مورد نظر شما استفاده کردند نشان داده میشوند. همچنین از طریق گزینه Sort by میتوانید تنظیم کنید که سایت ها بر چه اساسی مرتب شوند.

نرم افزار تشخیص عکس جعلی

همچنین مطلب نحوه تشخیص پروفایل جعلی در سرویس های دوست یابی میتواند برای شما مفید باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به نحوه تشخیص تصاویر جعلی صحبت کردیم. شما از کدام روش برای شناسایی عکس پروفایل فیک استفاده کردید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه تشخیص عکس فیک از واقعی در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

تشخیص آسان فوتوشاپی بودن تصاویر
۸ روش برای تشخیص آسان عکس های فتوشاپی

نظرات