روش های جلوگیری اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری

روش های موثر جلوگیری اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری

آیا این موضوع که فرزندتان 👦 ساعت های طولانی را به بازی های کامپیوتری و موبایلی مشغول است شما را آزار می دهد؟ بازی های ویدیویی سرگرم کننده هستند اما اگر کودک بیش از حد از این فناوری استفاده کند به اعتیاد تبدیل می شود. در این شرایط بهترین روش های جلوگیری اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری می تواند کمک کننده باشد. در مطلب امروز انزب وب ما به بررسی بهترین راه حل های اثبات شده برای جلوگیری از اعتیاد کودکان به بازی های ویدیویی خواهیم پرداخت.

چگونه اعتیاد کودکان به بازی را ترک کنیم؟

Practical Ways to Prevent Gaming Addiction for Kids

برخی از والدین برای پرت کردن حواس کودکان خود و سرگرم کردن آنها به بازی های کامپیوتری متوسل می شوند و قبل از اینکه متوجه شوند این بازی های سرگرم کننده به هیولایی غیر قابل توقف تبدیل می شوند و زمان و سبک زندگی کودکان و  خود آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. برای کودکان بازی های کامپیوتری می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد و نتوانند در مقابل آن مقاومت کنند. به عنوان والدین کارهای زیادی برای حل این مشکل وجود دارد.

اگر فرزند شما هر یک از این ۷ رفتار را از خود نشان دهد، مطلب امروز انزل وب کمک کننده خواهد بود:

  1. اگر کودک شما تمام روز را صرف بازی های ویدیویی می کند.
  2. کودک شما به هیچ فعالیت خانگی دیگری علاقه نشان نمی دهند.
  3. هنگامی که کودک شما وقتی از او می‌خواهید گوشی یا تبلت را کنار بگذارد، عصبانی می‌شود.
  4. به شما دروغ می گویند که چقدر زمان صرف بازی می کنند.
  5. استفاده از بازی برای کاهش احساسات منفی.
  6. غذا نمی خورد چون می خواهد بازی های ویدیویی انجام دهد.
  7. افت تحصیلی شدید به دلیل زمان زیادی که به بازی آنلاین اختصاص داده شده است.

چگونه از اعتیاد به بازی های کامپیوتری جلوگیری کنیم؟

وقتی به نظر می رسد که بازی های کامپیوتری زمان، فعالیت ها و تعامل با خانواده و دوستان را تحت تاثیر قرار داده است، زمان مداخله والدین فرا می سد. در ادامه روش های موثری برای جلوگیری از اعتباد به بازی های کامپیوتری آنلاین آورده شده است:

کودکان شما باید بین بازی های خود استراحت کنند. ترجیحا بین ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت استراحت را در نظر داشته باشید. اجازه ندهید کودکتان بدون توقف و به صورت طولانی بازی کنند.

طوری برنامه ریزی کنید که کودکتان حداقل یک ساعت و نیم وقت خود را به فعالیت های غیر الکترونیکی مانند مطالعه، نوشتن یا نقاشی (ترجیحا قبل از خواب اختصاص دهند).

به یاد داشته باشید که روزهای مدرسه صرف فعالیت های مدرسه، مطالعه و انجام تکالیف می شود. انجام بازی های ویدیویی و آنلاین اکیداً ممنوع است، اما اگر مانند پازل های آنلاین مفید یا آموزشی است، به کودکتان اجازه دهید مدتی و با نظارت شما بازی کنند.

بازی های فیزیکی را جایگزین بازی های کامپیوتری کنید. بازی با خانواده لذت را تا حدی بالا می برد. بازی هایی مانند بازی های کارتی، شطرنج، دومینو، منچ، مار و پله و غیره را امتحان کنید.

کودک خود را به پارک ببرید و قدم بزنید. پیاده روی سالم است. هوای تازه به کودک شما کمک می کند تا در مقابل وسوسه ماندن در خانه و ماندن پشت کامپیوتر مقاومت کند.

چگونه از اعتیاد به بازی های کامپیوتری جلوگیری کنیم؟

اعتیاد به بازی های آنلاین در نوجوانان

به کودک خود یاد دهید که در آشپزخانه به شما کمک کند. این نه تنها فعالیتی سالم و سرگرم کننده است بلکه می توانید از این راه با کودک خود ارتباط برقرار کنید. اگر کودک شما عاشق بازی های آشپزی است حالا وقت آن است که مهارت های آشپزی خود را امتحان کنید.

بر حسب توانایی های کودک یا فرزند نوجوان خود یک ورزش را انتخاب کنید.

برای فعالیت های معنوی وقت بگذراید. شرکت در گروه های مذهبی به فرزند شما امکان می دهد تا با سایر کودکان هم سن و سال خود تعامل داشته باشند، مهارت های اجتماعی و عزت نفس آنها را بهبود بخشید و ذهن کودک خود را از بازی های مجازی دور نگه دارید.

در حین برنامه ریزی برای فعالیت های خانوادگی فرزند خود را شرکت دهید. شب هایی را برای مشاهده فیلم و خوردن پاپ کورن برنامه ریزی کنید و به فرزند خود اجازه حس لذت در خانواده بودن را بدهید.

به کودک خود یاد دهید که با نزدیکترین دوستان خود به طور واقعی تعامل داشته باشد و وقت خود را برای کسانی که آنلاین نمی شوند هدر ندهند.

به صورت کلی باید به فرزندان خود یاد دهید که یک زندگی متعادل داشته باشند و زمان بیشتری را برای انجام کارهایی که مهم هستند صرف کنند.

اعتیاد به بازی های آنلاین در نوجوانان

جلوگیری از اعتیاد به بازی های رایانه ای با فعالیت های مثبت

بچه ها باید بدانند که فعالیت های مثبت تر و بهتری فراتر از بازی های ویدیویی وجود دارد. به عنوان والدین، باید توجه آنها را به فعالیت های مثبتی که می توانند از آنها لذت ببرند، هدایت کنید.

به عنوان مثال، آنها باید در کلاس های آوازخوانی، آشپزی، ورزش یا نقاشی شرکت کنند. اصل اساسی این است که اجازه ندهید کودکتان تحت تاثیرات منفی قرار بگیرد و مغز آنها را درگیر کاری مفید کنید. چنین عاداتی به رشد جسمی و ذهنی آنها کمک می کند.

ایده این است که کارهایی را شناسایی کنید که از آنها لذت می برند و در عین حال چیزی از آنها یاد می گیرند. بنابراین، سرگرمی و یادگیری باید دست به دست هم بدهند و توجه آنها را به فعالیت های مولد هدایت کنند. همچنین، این یکی از موفق ترین راه حل ها برای رهایی از اعتیاد به بازی های آنلاین است.

جلوگیری از اعتیاد به بازی های رایانه ای با فعالیت های مثبت

اعتیاد به بازی های آنلاین

والدین بیشترین تأثیر را در زندگی فرزندان خود دارند. در نتیجه، شما باید به کودک خود کمک کنید تا از زمان خود به طور بهینه استفاده کنند و همچنین به او بیاموزید که چگونه با وسوسه، استرس و اعتیاد کنار بیاید. علاوه بر این، اعتیاد به فناوری و بازی‌های ویدیویی به یک زندگی مضطرب‌تر کمک می‌کند. بنابراین، چنین رفتارها و کارهای روزمره را در زندگی خود بگنجانید تا فرزندانتان را به انجام همین کار تشویق کنید.

علاوه بر این، فرزندان بزرگترین مقلد والدین خود هستند. بنابراین، اگر والدینی به تلفن خود معتاد باشند، فرزندان شان نیز معتاد خواهند بود. با این حال، اگر والدین عادات پایه ای و سلامتی را تمرین کنند، فرزندان شان نیز از آن پیروی خواهند کرد. به جای استفاده از گوشی، می توانید یک عادت خوب را با فرزندان خود تمرین کنید تا به آنها در مقاومت در برابر اعتیاد به موبایل و بازی های ویدیویی کمک کنید.

تمرین عادات خوب مانند برنامه خواب، زود بیدار شدن، باغبانی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تهیه غذای خوب و مصرف محتوای مثبت نیز برخی از بهترین راه حل های اثبات شده برای اعتیاد به بازی های ویدیویی هستند.

اعتیاد به بازی های آنلاین

برای جلوگیری از اعتیاد به بازی موبایل محدودیت زمانی تعیین کنید

به گفته کارشناسان، کودک نباید بیش از ۲ ساعت جلوی صفحه نمایش بماند. بنابراین، هنگام تنظیم تایمر، زمان بازی کودک خود را ردیابی کنید. مرزهای مشخصی را برای مدت زمانی که آنها می توانند وقت خود را صرف موبایل و سایر بازی های ویدیویی کنند را مشخص کنید. ایده این است که مقدار زمانی که صرف بازی می کنید را کاهش دهید.

وقتی تایمر تمام شد، مطمئن شوید که کودک در یک فعالیت متفاوت و هدفمند شرکت می کند. در غیر این صورت باید به او اخطار دهید. اگر محدودیت دوباره نقض شد، می توانید دفعه بعد که بازی می کنند زمان بازی آنها را محدود کنید. ایجاد محدودیت نیز یکی از بهترین راه حل ها برای مقابله با اعتیاد به بازی های ویدیویی است.

برای جلوگیری از اعتیاد به بازی موبایل محدودیت زمانی تعیین کنید

جلوگیری از اعتیاد کودکان به بازی با توسعه برنامه ها و روال ها

زندگی با گنجاندن برنامه ها و روال ها یکی از راه حل های سالم برای رفع اعتیاد به بازی های ویدیویی است. شما می توانید برنامه های مناسبی برای بچه ها ایجاد کنید که سرگرم کننده، جذاب و پر از یادگیری باشد. علاوه بر این، برنامه‌ها حس جهت‌گیری را در زندگی ایجاد می‌کنند و زندگی را معنادارتر می‌کنند.

اگر برای بچه‌هایتان برنامه‌ریزی کنید، مسئولیت‌پذیرتر و منظم‌تر می‌شوند زیرا می‌دانند در یک زمان خاص چه کاری انجام دهند. این  کار رفتارهای مثبت و خود کنترلی را در کودکان ترویج می کند که در نهایت منجر به کاهش اعتیاد به بازی های ویدیویی می شود. بنابراین، بسیار مهم است که برای فرزندان خود برنامه ریزی کنید.

جلوگیری از اعتیاد کودکان به بازی با توسعه برنامه ها و روال ها

عدم شفافیت یکی از دلایل اعتیاد به بازی

کودکان باید بدانند که اعتیاد آنها با عوارضی همراه است. اگر عوارض بازی های آنلاین را به آنها توضیح ندهید، عواقب آن را نمی دانند. کودکان باید بدانند که اعتیاد آنها یا حتی استفاده بیش از حد از فناوری عوارض جانبی دارد.

به آنها بگویید که اگر معتاد شوند، سلامت روانی بد، اضطراب، نمرات ضعیف تحصیلی، مشکلات جسمانی و قطع ارتباط اجتماعی و مشکلات این چنینی را تجربه خواهند کرد. بنابراین، به عنوان والدین، باید در مورد عوارض جانبی بازی‌های ویدیویی روی آن‌ها توضیحات واضحی ارائه دهید، در غیر این صورت عادت‌های منفی از جمله کم‌خوابی، افسردگی، اضطراب، رفتار خشونت‌آمیز و اعتماد به نفس ضعیف در آنها ایجاد می‌شود.

عدم شفافیت یکی از دلایل اعتیاد به بازی

کلاس های آنلاین برای عدم اعتیاد به گیم نت

شما می توانید فرزند خود را در کلاس های آنلاین ثبت نام کنید تا در حین یادگیری سرگرم شوند. علاوه بر این، فعالیت های فوق برنامه یکی از بهترین جایگزین ها برای اعتیاد به بازی های ویدیویی است.

بچه ها به وسیله ای برای تحریک مغز و به حداکثر رساندن خلاقیت شان نیاز دارند که به آنها در کاهش اعتیاد به بازی کمک کند. اگر فرزند شما از علاقه مندان به رقص و موسیقی است، می توانید او را در کلاس های آنلاین رقص یا کلاس های موسیقی آنلاین ثبت نام کنید.

همچنین می توانید یوگا ، کلاس های آنلاین شطرنج و موارد دیگر را بیابید. با توجه به علاقه و ترجیح فرزندتان، به او در فعالیت هایی کمک کنید که به رشد خلاقانه پتانسیل خود کمک کند. با این حال، اطمینان حاصل کنید که کودک خود را با فعالیت های زیاد سردرگم نمی کنید. شما باید محدودیت هایی را تعیین کنید.

مسئولیت پذیر بودن برای اعتیاد به بازی های ویدیویی

مشکل در درون فرد است و نه در بازی ها. هیچ تلاشی برای غلبه بر اعتیاد به بازی کامپیوتری موفق نمی شود مگر اینکه کودک شما متوجه شود که مشکلی وجود دارد. مشکل نه در بازی های ویدیویی است و نه در محتوای بازی ها، بلکه در شخصی است که این بازی ها را انتخاب می کند. بازی های ویدیویی اعتیارآور هستند، شما باید آگاهانه تصمیم بگیرید که می خواهید به این اعتیاد پایان دهد.

شناسایی علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری

تاثیرات را شناسایی کنید. چند ساعت در روز را صرف بازی می کنید؟ آیا آخر هفته بیرون می روید؟ آخرین باری که مطالعه کردید چه زمانی بود؟ شناسایی علائم منفی اعتیاد به شما کمک می کند تا روی پیشرفت های مثبت تمرکز کنید و چیزهایی را که واقعا از دست داده اید را بازگردانید.

شناسایی علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری

هنگام مشاهده اعتیاد به بازی های اینترنتی از سرزنش خودداری کنید

سرزنش دیگران برای مشکلاتی که مشاهده می کنید چیزی را حل نمی کند. صنعت بازی یا تولیدکنندگان دلیل این مشکل نیستند و سرزنش آنها مشکل را بهتر نمی کند. اکثریت قریب به اتفاق گیمرها، افراد سالمی هستند، پذیرش مسئولیت اولین قدم است. همچنین بهانه نیاورید، مسئولیت را بپذیرید.

پیشرفت را نظارت کنید

در حالی که شناسایی عوارض منفی بازی های کامپیوتری مهم است، تمرکز روی هدف و پیشرفتی که بدست آورده اید هم مهم است، نامید نشوید و به کارتان ادامه دهید.

گیم های پایان باز یکی از دلایل اعتیاد به بازی

به کشوی سی دی های خود نگاه کنید. آیا در دو ماه اخیر بیش از ۵ بازی انجام داده اید؟ آیا این بازی ها پایان باز هستند (مانند Civilization، World of Warcraft یا Evil Genius) این می تواند یکی از علائم و دلایل اعتیاد به بازی باشد.

عوارض اعتیاد به بازیهای کامپیوتری

کل ساعت های بازی در هفته را جمع کنید. این شامل زمان صرف شده برای مطالعه مطالب و تماشای فیلم یا بحث در مورد بازی‌ها در زندگی واقعی است. اگر این عدد بیش از ۲۵ باشد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. عوارض اعتیاد به بازیهای کامپیوتری ممکن است شما را نامید کند بنابراین از قضاوت خود دست بردارید و اعتماد به نفس خود را نابود نکنید. توسعه سطح اعتماد به نفس ضروری است و باید بدانید که ترک اعتیاد یک هدف چالش برانگیز است. همیشه با تغییر فعالیت مغز، فکر کردن و انجام کارهای دیگر برای تحرک مانند پیاده روی از اعتیاد خود جلوتر باشید.

در نهایت پیشنهاد می کنیم از ۱۹ روش درمان و جلوگیری از اعتیاد به بازی کامپیوتری و آنلاین استفاده کنید و وابستگی کودکان خود به بازی را برطرف کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

مطلب امروز انزل وب را به روش های جلوگیری اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری اختصاص دادیم تا به والدین کمک کنیم کودکان خود را از معظل نجات دهند. اگر شما چنین تجربه ای را داشتید از چه روشی برای ترک اعتیاد کودک خود به بازی استفاده کردید؟ آیا راه حل دیگری وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره نکردیم؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

درمان و جلوگیری از اعتیاد به بازی کامپیوتری و آنلاین
آموزش ۱۹ روش درمان و جلوگیری از اعتیاد به بازی کامپیوتری و آنلاین

نظرات