فرق کف کش، شناور و لجن کش و کاربرد هر کدام

فرق کف کش، شناور و لجن کش و کاربرد هر کدام

امروزه پمپ ها، یکی از تجهیزات و ابزارآلات کاربردی جهت پمپاژ و انتقال آب و انواع سیالات محسوب می شوند. در همین راستا انواع مختلفی از پمپ ها در بازار وجود دارد که بعضاً برخی از خریداران را دچار سردرگمی کرده است. پمپ شناور، پمپ کف کش و پمپ لجن کش سه نوع پمپ پراستفاده و رایج هستند که متأسفانه و به اشتباه برخی از مخاطبان آن ها را یک نوع می پندارند. در حالی که این گونه نیست و این پمپ ها دارای تفاوت های مختلفی هستند.

در این مطلب قصد داریم با معرفی و بیان ویژگی های هریک از این پمپ ها، به بیان تفاوت های اصلی آن ها نیز بپردازیم. پس اگر قصد خرید کف کش ، پمپ شناور، یا لجن کش دارید، توصیه می‌کنیم، حتما ادامه مطلب را دنبال کنید.

معرفی پمپ شناور، کف کش و لجن کش

در مورد پمپ شناور قبلا به تفصیل صحبت شده و به پمپی گفته می شود که درون سیال به صورت شناور و مستغرق قرار می گیرد. همین شناور و غوطه ور بودن پمپ، دلیل اصلی نامگذاری این نوع پمپ هاست.

پمپ شناور انواع مختلفی دارد که از مهمترین آن ها می توان به پمپ شناور توربینی و پمپ شناور چاه های عمیق اشاره کرد. پمپ های کفکش و لجن کش نیز نوعی از پمپ های شناور محسوب می شوند.

پمپ کفکش به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع پمپ شناور است. وظیفه اصلی کف کش، پمپاژ آب از سطح یا عمق به ارتفاع بالاتر است. تخلیه آب و یا سیالات صاف، فاقد ذرات و گل و لای مهمترین کارکرد این نوع پمپ هاست.

پمپ لجنکش، همان گونه که از نامش پیداست، برای پمپاژ سیالات غلیظ و دارای ذرات درشت کاربرد دارد. از لحاظ ساختاری شباهت هایی با سایر پمپ های شناور دارد. اما قابلیت پمپاژ و تخلیه سیالات دارای رسوب و گل و لای نظیر فاضلاب و پساب، اصلی ترین وجه تمایز آن می باشد.

تفاوت پمپ شناور، کف کش و لجن کش

تفاوت پمپ شناور، کف کش و لجن کش

پمپ شناور، پمپ کفکش و پمپ لجن کش از ابعاد و جنبه های مختلف دارای تفاوت هستند. نوع کاربری، سیال، نوع پروانه، قدرت و توان پمپ و برخی ویژگی های ساختاری و ظاهری از مهمترین تفاوت های این نوع پمپ هاست. در ادامه به بررسی دقیق تر آن ها می پردازیم.

نوع کاربری

شاید اصلی ترین تفاوت پمپ شناور، پمپ کف کش و لجن کش را بتوان نوع کاربری آن ها دانست. پمپ های شناور بسته به نوع و ساختمان تشکیل دهنده، در زمینه های مختلف کشاورزی، صنعتی و خانگی قابل استفاده هستند.

حوزه کاربرد کف کش ها محدود به تخلیه و پمپاژ آب به ارتفاع بالا در شرایطی است که سیال صاف و دارای املاح ریز و عاری از مواد آلاینده درشت باشد. کف کش چاه های کشاورزی، استخرها، مخازن و منازل از مهمترین موارد استفاده کفکش هاست.

پمپ لجن کش نیز برای محیط هایی طراحی شده که دارای رسوبات ریز و درشت هستند. چاه های فاضلاب، گل و لای و حوضچه های پرورش ماهی و آبزیان که دارای رسوب است، مهمترین حوزه های کاربرد این نوع پمپ هاست.

مدل و نوع پروانه

پمپ های لجن کش برای خالی کردن و تخلیه فاضلاب کاربرد دارند و نیازی نیست سیال را تا ارتفاع خیلی زیادی پمپاژ کنند. در نتیجه معمولاً یک پروانه دارند. همچنین به جهت عبور آسان تر سیال، پروانه ها از نوع کانالی یا باز هستند.

از طرفی دیگر وظیفه اصلی پمپ های شناور و کفکش، پمپاژ آب به ارتفاع بالاست. در نتیجه این نوع پمپ ها اغلب از دو پروانه و یا سیستم های توربینی استفاده می کنند. پروانه های موجود در پمپ شناور کفکش به صورت بسته و یا نیمه باز طراحی شده است.

نوع سیال

همان گونه که اشاره شد، پمپ های کف کش برای سیالات صاف و فاقد ذرات درشت نظیر آب مناسب هستند. بدین منظور یک نوع صافی نیز برای جلوگیری از ذرات احتمالی نیز درنظر گرفته شده است. اما پمپ لجن کش برای سیالات غلیظ نظیر فاضلاب و رسوبات طراحی شده است.

نوع موتور

پمپ های شناور و کفکش به صورت مستغرق و غوطه ور در آب یا سیال هستند. به عبارتی دیگر قابلیت کارکرد در محیط خشک ندارند و این موضوع می تواند سبب سوختن موتور شود. اما در پمپ لجن کش هر دو نوع موتور خشک و مستغرق وجود دارد و بسته به شرایط می توان از هریک از آن ها استفاده کرد. هرچند توصیه می کنیم به دلیل مجاورت با پساب ها، بهتر است از لجن کش های مستغرق که قدرت مکش و توان تخلیه بالاتری دارند، استفاده شود.

توان و قدرت پمپ

از آنجایی که پمپ های لجن کش برای پمپاژ سیالات غلیظ و حاوی گل و لای و املاح استفاده می شوند، طبیعتاً نیاز به توان بیشتری دارند. در نتیجه توان لجن کش قوی بالاتر از کف کش مشابه است. در پمپ های شناور، کفکش و لجن کش، قدرت و توان پمپ معمولاً بر حسب اسب بخار یا کیلووات بیان می شود. هرچه این عدد بالاتر باشد، توان پمپ بیشتر است.

برخی ویژگی های ساختاری و ظاهری

علاوه بر تفاوت های فنی و عملکردی، از نظر ساختار و ظاهر نیز این نوع پمپ ها با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال دهانه ورودی کفکش در بخش زیرین یا جانبی پمپ و دهانه خروجی در بالای پمپ درنظرگرفته شده است. در حالی که در پمپ های لجن کش دهانه ورودی و خروجی در یک ناحیه و در دو سمت مخالف قرار می گیرد.

قیمت پمپ شناور، کفکش و لجن کش

قیمت پمپ شناور، کفکش و لجن کش

قیمت شناور چاه اب، قیمت کف کش و قیمت لجن کش به دلیل نوع کاربری مختلف، باهم متفاوت است. علاوه بر نوع کاربردی، قیمت پمپ به عوامل متعددی بستگی دارد. قدرت پمپ، برند سازنده، میزان آبدهی و ارتفاع پمپاژ از مهمترین موارد است.

برند سازنده یکی از پارامترهای تأثیرگذار بر قیمت محسوب می شود. داخلی بودن و یا خارجی بودن و تأثیرات نرخ ارز موضوع مهمی در قیمت خرید پمپ است. به عنوان مثال قیمت کفکش راد پمپ و کفکش توان تک به دلیل کیفیت ساخت و اعتبار بالاتر، گران تر از نمونه های ارزان چینی است.

ارتفاع پمپاژ عامل تعیین کننده دیگر است. طبیعتاً قیمت پمپ کفکش ارتفاع بالا مانند قیمت پمپ کف کش ۵۰ متری نسبت به قیمت پمپ کف کش ۲۰ متری گران تر است. یا آنکه پمپ کف کش چاه عمیق گران تر از کفکش یا لجن کش برای عمق سطحی چند متری است.

لازم به ذکر است برای خرید انواع پمپ شناور همچون پمپ کفکش نیاز نیست، هزینه زیادی بپردازید. اگر به دنبال ارزانترین پمپ کف کش هستید، به دلیل فعالیت برندهای اقتصادی و رقابتی، می توانید نمونه های خوب و مقرون به صرفه ای تهیه کنید.

جمع بندی

پمپ شناور، پمپ کف کش و پمپ لجن کش از مهمترین انواع پمپ در زمینه خانگی و صنعتی هستند. همان گونه که در این مطلب اشاره شد، نوع کاربری، نوع سیال، توان و ساختار دستگاه از مهمترین تفاوت های این نوع پمپ ها به شمار می رود. در نتیجه هنگام انتخاب و خرید پمپ باید به این نوع تمایزات توجه ویژه ای داشت. قیمت پمپ کفکش، لجن کش و شناور نیز به عنوان عامل تعیین کننده در خرید، به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. برند سازنده، ارتفاع پمپاژ و قدرت پمپ از برجسته ترین آن هاست.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات