آموزش 14 روش تشخیص نشتی گاز و مونوکسید کربن

آموزش ۱۴ روش تشخیص نشتی گاز و مونوکسید کربن

ممکن است در مورد خطرات مونوکسید کربن (CO) ☠️ شنیده باشید، اما چگونه می توانید بررسی کنید که آیا این گاز خطرناک در خانه شما وجود دارد یا نه. با آموزش ۱۴ روش تشخیص نشتی گاز و مونوکسید کربن امروز انزل وب می توانید به سادگی وجود CO در خانه را شناسایی کنید.

چگونه نشتی گاز را پیدا کنیم؟

How to Detect Carbon Monoxide without a Detector

مونوکسید کربن یک گاز سمی بی رنگ و بو است که از سوختن گاز یا نفت تولید می شود و زمانی که به سطح بالایی برسد می تواند کشنده باشد. گرچه تشخیص نشتی گاز و مونوکسید کربن در خانه دشوار به نظر می رسد، علائم هشدار دهنده و اقدامات پیشگیرانه زیادی وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود استفاده کنید.

جمع شدن دوده یکی از علائم گاز مونوکسید کربن

لکه های زرد یا سیاه دور بویلر، شعله پخش کن و سایر قسمت های گاز شما جمع می شود  و این بدان معناست که اتصال شل وجود دارد و ممکن است مونوکسید کربن به خانه شما نشت کند. همچنین ممکن است متوجه علائم دوده سیاه روی پنل جلویی یا پنل های شومینه گازی شوید.

جمع شدن دوده یکی از علائم گاز مونوکسید کربن

از کجا بفهمیم گاز بخاری نشتی دارد؟

هنگام استفاده از بخاری یا شومینه دود جمع می شود. اگر هنگام سوخت انرژی چیزی مانع از خروج دود شود و دود نمی تواند به درستی از خانه شما خارج شود؛ سطح CO در خانه شما افزایش پیدا می کند و اگر به این وضعیت ادامه دهید خطر مرگ وجود دارد. برای جلوگیری از هر گونه خطر گاز گرفتگی توصیه می کنیم ۷ تا از مهم ترین نکات ایمنی در نصب بخاری گازی و دودکش را دنبال کنید.

از کجا بفهمیم گاز بخاری نشتی دارد؟

شعله های زد نشانه ای از وجود نشتی گاز آبگرمکن دیواری

وقتی از یک وسیله گازسوز مانند آبگرمکن دیواری استفاده می کنید معمولا شعله های آبی را مشاهده می کنید. این بدان معناست که تام گاز به درستی می سوزد. اگر شعله های زرد یا نارنجی مشاهده می کنید یا اشتعال کامل را مشاهده نمی کنید این بدان معناست که مشکلی وجود دارد و ممکن است مونوکسید کربن ایجاد شود.

شعله های زد نشانه ای از وجود نشتی گاز آبگرمکن دیواری

روش تشخیص مونوکسید کربن آبگرمکن

پیلوت شمعک کوچکی است که در وسایلی مانند آبگرمکن ها استفاده می شود و همیشه در حال کار هستند تا از نشت گاز در خانه شما جلوگیری کنند. اگر متوجه شدید که شمک روشن نمی ماند یا سوسو می زند می تواند به این معنا باشد که CO در هوای اطراف آن جمع شده است.

اگر شعله های شمعک آبی باشد می تواند نشانه ای از این باشد که گاز به درستی نمی سوزد و CO در هوا جمع شده است.

اگر در اتاقی با وسایل گازسوز هستید و متوجه قطرات آب در قسمت های داخلی پنجره ها شدید می تواند به این معنی باشد که هوا به درستی بیرون نمی رود و CO در خانه شما جمع شده است.

روش تشخیص مونوکسید کربن آبگرمکن

تجمع میعان در پنجره های نزدیک وسایل گازسوز

اگر در اتاقی با وسایل گازسوز متوجه قطرات آب در قسمت داخلی پنجره‌ها شدید، می‌تواند به این معنی باشد که هوا به‌درستی به بیرون خارج نمی‌شود و CO در خانه شما جمع می‌شود.

تجمع میعان در پنجره های نزدیک وسایل گازسوز

علائم نشت گاز در خانه

مسمومیت خفیف با CO علائمی شبیه آنفولانزا یا مسمومیت غذایی دارد. وقتی که سطح مونوکسید کردن ۵۰ قسمت در میلیون (PPM) باشد علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه خواهید کرد. اگر در صورت بروز علائم تب نداشته باشید می توانید متوجه شوید که به جای آنفولانزا با CO مسموم شده اید. اگر هر یک از علائم زیر را احساس کردید فورا به فضای باز بروید و با پزشک تماس بگیرد:

  • سرگیجه یا سرگیجه
  • خستگی
  • گیجی
  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • درد معده، حالت تهوع یا استفراغ
  • از دست دادن هوشیاری

علائم نشت گاز در خانه

مسموم شدن افراد دیگر با بوی گاز مونوکسید کربن

در صورت انباشته شدن مونوکسید کربن در خانه متوجه خواهید شد که افرادی که با آنها زندگی می کنید و یا حتی حیوانات خانگی تان علائم شما را دارند.  افرادی که زمان بیشتری در داخل خانه می گذرانند بیشتر در معرض مسمومیت قرار خواهند گرفت.

مسموم شدن افراد دیگر با بوی گاز مونوکسید کربن

کاهش علائم بوی گاز مونوکسید کربن با دور شدن از محیط

از آنجایی که مونوکسید کربن فقط در فضاهای بسته جمع می شود، ممکن است متوجه شوید که علائمی که دارید در بیرون از خانه از بین می رود اما به محض بازگشت همان علائم را تجربه خواهید کرد.

کاهش علائم بوی گاز مونوکسید کربن با دور شدن از محیط

دستگاه تشخیص گاز مونوکسید کربن

برای جلوگیری از تجمع مونوکسید کربن می توانید آشکارساز ها یا دستگاه تست نشتی گاز را در سراسر خانه خود نصب کنید. دستگاه هایی را انتخاب کنید که با باتری کار می کنند یا در صورت قطع برق از باتری پشتیبان استفاده کنند، برای هر طبقه از خانه خود حداقل یک عدد خریداری کنید. از آنجایی که CO سبک تر از هوا است، دستگاه تشخیص دی اکسید کربن را ۱.۵ متر بالاتر از کف و در بالای ۳ متر از اتاق خواب خود نصب کنید تا بتوانید آلارم ها را بشنوید.

همچنین برای اندازه گیری گاز دی اکسید کربن در آشپزخانه باید این دستگاه ها ۴.۶ متر دورتر از وسایل پخت و پز قرار بگیرند.

توجه داشته باشید که باتری ها را دوبار در سال چک یا تعویض کنید و بعد از ۵ تا ۷ سال کل دستگاه تشخیص دی اکسید کربن را عوض کنید.

وقتی صدای زنگ هشدار را شنیدید سریعا منطقه را ترک کنید و به جایی که دارای هوای تازه است بروید. اگر علائمی تجربه می کنید با اورژانس تماس بگیرید.

معمولا ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد تا آشکارسازهای CO غیرفعال شوند. اگر سطوح شدید و کشنده بالاتر از ۳۳۰ PPM وجود دارد آشکارساز در عرض ۲ تا ۳ دقیقه غیرفعال می شود.

دستگاه تشخیص گاز مونوکسید کربن

برای جلوگیری از نشتی مونوکسید کربن وسایل گازسور یا نفت سوز را بررسی کنید

یک تکنسین مورد اعتماد را استخدام کنید تا تمام لوازمی که ممکن است دارای نشتی مونوکسید کربن باشند را بررسی کند. آنها می توانند هر گونه نشتی یا مشکل را برطرف کنند.

برای جلوگیری از نشتی مونوکسید کربن وسایل گازسور یا نفت سوز را بررسی کنید

برای رفع نشت مونوکسید کربن شومینه و دودکش خود را تمیز کنید

از آنجایی که دوده می تواند به صورت داخلی جمع شود و از تهویه مناسب جلوگیری کند، برای تمیز کردن دودکش وقت بگذارید. اگر برای تمیز کردن دودکش خود به تنهایی مشکل دارید می توانید از سرویس های حرفه ای کمک بگیرید تا آن را برای شما تمیز کند تا مطمئن شوید که کار به درستی انجام می شود. هر زمان از شومینه خود استفاده می کنید مطمئن شوید که دودکش باز است و منتظر بمانید تا دود از آن خارج شود. شما همچنین می توانید از آموزش ۷ روش تصویری تمیز کردن کولر گازی ، اسپلیت و… برای تمیز نگه داشتن سایر لوازم خانه خود استفاده کنید.

برای رفع نشت مونوکسید کربن شومینه و دوکش خود را تمیز کنید

قبل از اینکه وسیله نقلیه خود را روشن کنید درب گاراژ را باز کنید

برای جلوگیری از دچار شدن به مضرات گاز مونوکسید کربن قبل از روشن کردن ماشین خود درب گاراژ را باز کنید. اگزوز وسیله نقلیه شما مونوکسید کربن ایجاد می کند و می تواند در گاراژ به سطوح خطرناکی برسد. با باز کردن درب گاراژ هوای تازه وارد شده و هوای مسموم خارج می شود.

قبل از اینکه وسیله نقلیه خود را روشن کنید درب گاراژ را باز کنید

جلوگیری از پیچیدن بوی گاز در خانه

برای جلوگیری از پیچیدن بوی گاز در خانه توصیه می شود که از استفاده از اجاق گاز یا خشک کن برای گرم کردن اتاق خود خودداری کنید، زیرا خطر قرار گرفتن در معرض و تجمع CO را افزایش می دهد.

جلوگیری از پیچیدن بوی گاز در خانه

از استفاده از وسایل گازسوز در فضای بسته و بدون تهویه خودداری کنید

اجاق ها و ژنراتورها برای تولید برق، گاز می سوزانند اما دریچه های خروجی برای هدایت مونوکسید کربن به بیرون ندارند. از این وسایل فقط در فضای باز یا در فضایی با تهیه مناسب و پنجره های باز استفاده کنید تا مونوکسید کربن به درستی و بدون تجمع خارج شود.

هرگز از وسایل گازسوز در جاهایی که کسی خواب است و تهویه ای وجود ندارد استفاده نکنید.

از استفاده از وسایل گازسوز در محیط های بدون تهویه برای بیش از ۴ ساعت خودداری کنید.

از استفاده از وسایل گازسوز در فضای بسته و بدون تهویه خودداری کنید

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش ۱۴ روش تشخیص نشتی گاز و مونوکسید کربن امروز انزل وب ما در مورد دستگاه تشخیص نشتی گاز و روش های تشخیص نشت CO صحبت کردیم. اندازه گیری co2 هوا با استفاده از سنسور مونوکسید کربن هم یک راه مناسب برای آزمایش عدم نشتی گاز است. اگر روش های دیگر آزمایش دی اکسید کربن را می شناسید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

راهنما کامل و آموزش رفع ارور های پکیج ایران رادیاتور
راهنما کامل و آموزش رفع ارور های پکیج ایران رادیاتور
۵ آموزش ساخت آبگرمکن خورشیدی ساده و حرفه ای در خانه

نظرات