بهترین روش یادگیری نرم افزار ایتبس [حرفه ای+کاربردی،آپدیت ۱۴۰۱]

همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین و پرکاربردترین نرم افزارهای عمران، نرم افزار ایتبس می‌باشد. این نرم افزار با توجه به قابلیت های بسیار زیادی که در زمینه تحلیل و طراحی سازه دارد، توانسته است جایگاه خوبی در میان بسیاری از مهندسین در سراسر جهان پیدا کند و بسیار محبوب باشد. در این مقاله میخواهیم به بررسی بهترین روش یادگیری نرم افزار ایتبس بپردازیم.

چرا یادگیری نرم افزار ایتبس مهم است؟

ضرورت یادگیری و آموزش ایتبس فقط به مهندسان طراح سازه محدود نمی شود، بلکه یک مجری حرفه ای ساختمان و یک سرپرست کارگاه نیز می تواند برای اعتبار و دانش فنی بیشتر، ایتبس و طراحی سازه را بیاموزد. در واقع یادگیری ایتبس و طراحی سازه می تواند یک مزیت رقابتی و عاملی برای اعتبار بیشتر یک مهندس در کارگاه باشد.

تسلط بر این نرم افزار حتی برای یک مهاجرت موفق نیز می تواند مفید باشد، زیرا ETABS در بسیاری از کشور ها جزو نرم افزار های گران است و به راحتی در دسترس نیست. بنابراین تعداد افراد مسلط به این نرم افزار کم است اما شما در ایران به راحتی می توانید از ارزان بودن این نرم افزار استفاده کرده، آن را تهیه کنید و حتی با هزینه ای بسیار کمتر از آنچه که واقعا ارزش دارد، آموزش ببینید. بنابراین می توانید با تسلط بر این مهارت کاربردی، در صورت کاربرد این نرم افزار در کشور مقصد، یک مهاجرت موفق داشته باشید و بتوانید مسیر رشد و توسعه خود را راحت تر طی کنید.

بهترین راه یادگیری ایتبس

برای یادگیری این نرم افزار مثل سایر نرم افزار های منابع و راه های متفاوتی وجود دارد، بنابراین اولین گام در یادگیری این نرم افزار انتخاب منبع درست می باشد که می تواند با توجه به ویژگی های فردی هر شخص متفاوت باشد؛ مثلا شرکت در کلاس های حضوری برای بعضی افراد می تواند یک راه مناسب یادگیری باشد اما برای شخص دیگری فقط استفاده از کتاب در این زمینه سودمند خواهد بود. در ادامه به بررسی انواع روش های یادگیری این نرم افزار به همراه مقایسه روش های مختلف باهم خواهیم پرداخت. در حال حاضر برای یادگیری این مهارت آموزش های زیر وجود دارد:

  • کلاس حضوری
  • کتاب های آموزشی
  • کلاس های آنلاین
  • ویدیوها و پکیج های آموزشی

با گسترش ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰  استفاده از پک های آموزشی و دوره های آنلاین گسترش چندین برابری نسبت به قبل داشت. اما  اینکه پک های آموزشی چه مزایایی دیگری نسبت به کلاس های حضوری دارند؟ در این مورد می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • در یک کلاس حضوری امکان تکرار چند باره مطالب وجود ندارد و سرفصل ها تقریبا فقط یک بار بیان می شوند. اما در دوره ها و ویدئو های آموزشی، می توان هر جلسه را چندین بار دید و ویدئو را به عقب یا جلو برد تا هم مطالب جا بیفتد و هم با آرامش جزوه نوشت.
  • درکلاس درس اغلب اوقات امکان رفع اشکال و سوال یا به هیچ وجه وجود ندارد و یا این امکان بسیار محدود است، بنابراین یکی از بهترین راه های یادگیری نرم افزار به ویژه نرم افزار ETABS و SAFE که جزئیات و فلسفه های بسیاری به همراه خود دارد، استفاده از دوره های آفلاین و ویدئو های آموزشی منسجم (پکیج) است. زیرا در این دوره ها اگر پشتیبانی وجود داشته باشد، می توان سوالات خود را با آرامش از پشتیبانی پرسید و راهنمایی و پاسخ سوال را دریافت کرد و محدود به سر کلاس بودن نیستیم.

 

  • دقت کنید که پک های آموزشی و دوره های آفلاین یک شمشیر دولبه هستند یعنی به همان اندازه که می‌توانند سودمند باشند ممکن است اثرات منفی نیز در یادگیری مطالب داشته باشند. بنابراین باید دقت شود که این دوره ها حداقل استاندارد ها و ویژگی ها را به شرح زیر دارا باشند:
  • به روز، کاربردی و مطابق با نیاز های بازار کار باشند.
  • دارای پشتیبانی علمی: با توجه به اینکه نرم افزارها باگ ها و ارور های زیادی دارند قطعا یک کاربر در هنگام استفاده از دوره های آموزشی آنلاین با سوالات و مشکلات بسیاری مواجه می شود در این صورت به یک راهنمای با تجربه نیاز دارد. ضمن اینکه برای آموختن فلسفه های مرتبط با طراحی و نرم افزار طراحی سازه (ایتبس) جزئیات و سوالات زیادی وجود دارد و پشتیبانی علمی می تواند به بسیاری از این نیاز ها پاسخ دهد. وقتی شما بتوانید سوالات خود را (حتی سوالاتی فرارتر از دوره را) بپرسید و پاسخ مناسب دریافت کنید ، در این صورت دیگر تنها یک پک یا یک دوره آموزشی نخریدید بلکه عضو گروهی بزرگ شدید که همراهان و یارانی هم هدف خواهید داشت. بنابراین خلاقیت و اعتماد به نفس بیشتری در مسیر یادگیری نرم افزار خواهید داشت.
  • آپدیت های منسجم و به موقع از دیگر ویژگی هایی است که یک دوره جامع و استاندارد باید داشته باشد. با توجه به تغییرات مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان که بصورت دوره ای اتفاق میفتند، بنابراین باید تیمی قوی در کنار هر دوره آموزشی برای آپدیت مناسب دوره ها زمینه سازی کنند.
  • وجود سرفصل ها و جزئیات شفاف، منسجم، کامل و در دسترس از دیگر ویژگی های یک دوره آموزشی مناسب است یک دوره ویدئویی آفلاین باید سرفصل های مشخصی داشته باشد همچنین باید بتوانید قبل از خرید یک نمونه جلسه از آن دوره را ببینید تا متوجه شوید که آیا می‌توانید با بیان و شیوه مدرس ارتباط برقرار کنید یا خیر.

در انتخاب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • مهمترین ویژگی یک مدرس خوب در این دوره ها این است که علاوه بر تسلط بر تئوری، دید اجرایی و بازار کاری خوبی داشته باشد و صرفا یک مدرس آکادمیک نباشد. آموزش ها باید علاوه بر علمی بودن، برآمده از تجربیات در بازار کار و کاملا به روز باشند. بهترین اساتید در طراحی و نرم افزار ایتبس علاوه بر دانش آکادمیک با اجرا و صنعت نیز ارتباط خوبی دارند و دید اجرایی خود را هر جا لازم باشد به درستی با طراحی و محاسبات ادغام می‌کنند تا بتوانند طراحی را به شیوه اجرایی با دید یک مجری حرفه ای آموزش دهند.
  • در دوره های آموزش نرم افزار ایتبس بسیار مهم است که مدرس علاوه بر نرم افزار به فلسفه ها نیز مسلط باشد تا نتیجه نهایی دوره آموزشی تربیت یک طراح سازه واقعی باشد و نه صرفا یک اپراتور.
  • شیوه بیان و ادبیات مدرس باید روان، ساده و بسیار شفاف باشد به گونه ای که اغلب دانشجویان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. یک مدرس خوب تا حد امکان از واژگان مأنوس و متداول استفاده می کند و هرجا لازم باشد مطالب و اصطلاحات علمی را به همراه ترجمه و معنی روشن و مشخص بیان می نماید.

برخی افراد ذاتا معلم و مدرس هستند و این کار را با عشق انجام می دهند، بنابراین یکی دیگر از راه های انتخاب درست استاد خوب این است که به آموزش های رایگان یک استاد رجوع کنید و ببینید آیا شیرین و دلنشین هست یا خیر. اگر جواب بله بود قطعا آن فرد استاد و مدرس خوبی است و می‌تواند هم خودش و هم شما را که پای صحبت و آموزش او نشسته اید به سطح بالاتری ارتقا دهد.

در پایان، نتیجه این نوشتار این است که در انتخاب منبع آموزشی خود دقت لازم را داشته باشیم تا بتوانیم پر بازده ترین آن را انتخاب کنیم و یک پکیج آموزشی با ویژگی های ذکر شده، برای شروع می تواند انتخاب هوشمندانه و یک سکوی پرتاب باشد و یادگیری انتهایی نخواهد داشت.

منبع : سایت مجموعه آموزش مهندسی عمران و معماری پاراسیویل

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

×