انواع سرنگ ها

راهنمای خرید سرنگ ، معیارهای انتخاب بهترین سرنگ ها!

خرید سرنگ و سرسوزن با توجه به تنوعی که در انواع سرنگ ها وجود دارد گاهی کمی سخت به نظر می رسد. در این مقاله در مورد معیارهای انتخاب بهترین سرنگ ها بیشتر برای شما توضیح می دهیم تا بتوانید با توجه به نیازی که دارید و مطابق با کاربرد سرنگ ها بهترین سرنگ و سر سوزن را برای خود انتخاب کنید.

راهنمای خرید سرنگ و سرسوزن

قبل از آنکه اقدام به خرید سرنگ نمایید باید نیازی که برای آن خرید می کنید به صورت کاملا شفاف مشخص باشد. مثلا نوع سرنگ هایی که برای فعالیت های آزمایشگاهی مناسب است با سرنگی که در دامپزشکی استفاده می شود متفاوت است. حتی نوع سرنگ برای استفاده های مختلفی پزشکی فرق دارد. مثلا برای فعالیت های زیبایی و پوست و مو و در جراحی ها ممکن است از سرنگ های مختلفی استفاده شود. یکی از نکاتی که می تواند در انتخاب به شما کمک کند این است که، انواع سرنگ ها و ویژگی هایی که دارند را به خوبی بشناسید تا بتوانید مطابق با نیازی که دارید درست انتخاب کنید.

معیارهای انتخاب بهترین سرنگ ها چیست؟

معیارهای انتخاب بهترین سرنگ ها متفاوت است، اما سوالات متداولی که در ذهن شما به وجود می آورد می تواند مربوط به کیفیت و نوع قسمت های مختلف سرنگ ها باشد. اینکه بهتر است از سرنگ سر سوزن جدا استفاده کنیم یا سرنگ های با سر سوزن یکپارچه بستگی دارد نیاز شما چیست. اما بهتر است ویژگی هر کدام از سرنگ های سر سوزن جدا و یکپارچه را برای شما توضیح دهیم.

انواع سرنگ ها

یکی از رایج ترین و پرکاربردترین تجهیزات و ملزومات پزشکی  سرنگ است. انواع سرنگ ها هر چند یک مکانیزم مکانیکی ساده و یکسان دارند، با این وجود به دلایل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و از انواع مختلفی نیز برخوردار هستند. از آنجایی‌که تفاوت اصلی انواع سرنگ‌ در نوع اتصالات اجزای آن‌ها به هم است، بهتر است برای اینکه تفاوت انواع سرنگ را متوجه شویم، قبل از هر چیز به‌طور خلاصه  اجزای آن را بشناسیم.

سرنگ شامل سر سیلندر، محفظه پیستون، سر سرنگ و سرسوزن است که مهم‌ ترین بخش آن است. سر سوزن سرنگ به گنجایش و حجم پیستون آن وابسته است. سرنگ های سر سوزن جدا، سرنگ های یکپارچه، سرنگ های سرپیچی، سرنگ های فشاری، سرنگ های ساده جزء انواع سرنگ ها هستند.

سرنگ های سر سوزن جدا

سرنگ های سر سوزن جدا این قابلیت را دارند که از قسمت سر سوزن جدا شوند. این قابلیت به خصوص در زمانی که شکستگی و یا آلودگی ایجاد می شود بسیار کمک کننده استو چون تنها با تعویض سر سوزن می توانید از سرنگ مجدد استفاده نمایید. تنها مشکل و ایرادی که وجود دارد این است که این سرنگ های سر سوزن جدا به دلیل اینکه مقدار کمی از مایع تزریق هنگام خروج در پیستون باقی می ماند کمی دقت پایینی دارند.

سرنگ سرسوزن جدا

سرنگ انسولین سر سوزن جدا لوئر اسلیپ حلما طب

یک از انواع سرنگ های سرسوزن جدا که بسیار کاربرد دارد سرنگ انسولین سر سوزن جدا لوئر اسلیپ حلما طب است. این سرنگ علاوه بر ویژگی سر سوزن جدا بودن از انواع فشاری است. یعنی سر سوزن را با تنها با فشار می توانید به سرنگ متصل نمایید. یکی از نقاط ضعف این سرنگ این است که باید در نظر داشته باشید سرنگ های سرسوزن جدا فشاری یا اسلیپ بر خلاف سرنگ های پیچی سرسوزن به سرنگ قفل نمی شود و این امکان وجود دارد در هنگام استفاده جدا شود. یکی از مهمترین مزایای سرنگ های سر سوزن جدا این است که در صورت آسیب سر سوزن قابلیت جدا شدن دارد و این مورد می تواند در نمونه برداری ها به علت امکان تعویض سر سوزن هزینه ها را کاهش دهد.

سرنگ انسولین سر سوزن جدا لوئر اسلیپ حلما طب

سرنگ های سرپیچی

سرنگ های سرپیچی یا لوئر لاک (  Luer lock ) دارای سر سوزنی هستند که به صورت پیچی به سرنگ متصل می شود.در این  این مدل از انواع سرنگ ها سر سوزن بعد از اتصال به سرنگ به هیچ وجه در هنگام استفاده از سرنگ جدا نمی شود. به عبارتی سر سوزن در این مدل از سرنگ ها به آن قفل می شود. پزشکان از این مزیت سرنگ‌های سرپیچی برای سنگ های شستشو به‌خصوص برای چشم و دهان استفاده می‌کنند. یکی از بهترین مدل های سرنگ های سرپیچی ، سرنگ انسولین سر سوزن جدا لوئر لاک حلما طب است.  این سرنگ یکی از بهترین انواع سرنگ هایی که است که افراد دیابتی می توانند از آن استفاده کنند. برند مینا هم سرنگ های بسیار با کیفتی را تولید می کنند. یکی از بهترین انواع سرنگ های این برند که ظرفیت ۲.۵ دارد سرنگ ۲.۵ سی سی لوئر لاک مینا است.

سرنگ های فشاری

سرنگ های فشاری

یکی از انواع سرنگ ها سرنگ های فشاری یا لوئر اسلیپ هستند. این مدل سرنگ ها دارای سر سوزنی هستند که از طریق اصطکاک و فشار به به سرنگ متصل می شوند. یکی از مواردی که در مورد این سرنگ ها وجود دارد و باید هنگام تزریق و استفاده از آن باید مورد توجه قرار گیرد این است که در سرنگ های فشاری بر خلاف انواع لوئر لاک سرسوزن هنگام استفاده ممکن است از سرنگ جدا شود. یکی از بهترین انواع مدل سرنگ های فشاری که می توانید با توجه به نیازی که دارید آن را تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید سرنگ ۵ سی سی لوئر اسلیپ مینا است. البته این سرنگ دارای ظرفیت ۵ سی سی هم می باشد. شما با توجه به دوز تزریقی دارویی که دارید نوع مناسب را برای نیاز خود استفاده کنید.

جمع بندی…

در این مقاله سعی کردیم معیارهایی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید به کمک آن یکی از بهترین انواع سرنگ ها را با توجه به نیازی که دارید تشخیص دهید و برای خود تهیه نمایید.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات