بررسی: آیا مکمل بنزین و اکتان برای بنزین لازم است؟

بررسی: آیا مکمل بنزین و اکتان برای بنزین لازم است؟

گفته می شود که تاثیر اکتان بوستر بر روی انتشار گازهای گلخانه ای مثبت بوده است و شما می توانید به ازای هر لیتر بنزین ⛽ مسافت طولانی را بپیمایید. در مطلب آیا مکمل بنزین و اکتان برای بنزین لازم است؟ می خواهیم این ادعا را بررسی کنیم و به این مسئله بپردازیم که اکتان چیست و چه معایب و مزایایی دارد و آیا همه وسایل نقلیه به مکمل بنزین نیاز دارند یا خیر؟

تاثیر مکمل و اکتان بر بنزین

Do Fuel Octane Boosters Work?

اکتان بوستر یکی از پرفروش ترین افزودنی های بنزین هستند و دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید از آنها در وسایل نقلیه خود هم استفاده کنید. در صورت استفاده صحیح اکتان بوستر می تواند خطر آسیب به موتور را کاهش دهد و در عین حال موتور بهتر کار کند. در ادامه با جزئیات بیشتر در مورد مزایا و معایب مکمل بنزین و اکتان صحبت خواهیم کرد اما قبل از آن از شما دعوت می کنیم مطلب آموزش حل مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین انزل وب را مطالعه کنید.

چرا عدد اکتان مهم است؟

آیا اکتان برای بنزین لازم است؟ قبل از پاسخ به این سوال باید در مورد عدد اکتان صحبت کنیم. به قابلیت متراکم شدن بنزین قبل از احتراق (خودسوزی) عدد اکتان گفته می شود. باید به خاطر داشته باشید که بنزین با اکتان کم تحت حرارت و فشار کم مشتعل می شود. بنزین با کتان بالا در برابر گرما و فشار مقاوم تر است. به طور کلی بنزین های با عدد اکتان بالاتر در موتورهای بنزینی و بنزین های با عدد اکتان کمتر برای موتورهای دیزلی استفاده می شوند.

موتورهای دیزلی قابلیت فشرده کردن بنزین را ندارند و فقط هوا را تحت فشار قرار می دهند. این در حالی است که موتورهای بنزینی بنزین را تحت فشار قرار داده و با هوا مخلوط می کند و با استفاده از شمعک های الکتریکی فعال شده روشن می شوند. یک موتور توربوشارژ با تراکم بالا، عاشق بنزین با اکتان بالا است.

آیا باید اکتان بوستر را استفاده کنیم؟

اضافه کردن یک بوستر یا تقویت کننده می تواند برای وسیله نقلیه شما مفید باشد یا ممکن است هیچ کاری انجام ندهد. این به نسبت تراکم موتور بستگی دارد. اگر نتوانید یک بنزین اکتان بالا پیدا کنید، فقط یک موتور تراکم بالا از افزودن یک اکتان بوستر به بنزین معمولی سود می برد.

اکثر وسایل نقلیه در جاده ها از موتورهای با فشرده سازی بالا استفاده نمی کنند اما خودروها و موتورسیکلت های عملکرد محور موتورهای تراکم بالایی خواهند داشت.

حالا اگر بنزین اکتان پایین را در موتور با تراکم بالا استفاده می کنید و نمی توانید اکتان بوستر پیدا کنید، توصیه می شود که بار زیادی به موتور وارد نکنید، چون ممکن است با ضربه موتور مواجه شوید.

ضربه موتور انفجار زودهنگام بنزین است که می تواند به موتور آسیب وارد کند چون انفجار زود هنگام فشار زیادی به موتور وارد می کند. تصور کنید بنزین در حالی که پیستون هنوز در حرکت رو به بالا است منفجر می شود.

با این حال، تقریبا همه خودروها دارای یک سیستم ایمنی برای این کار هستند. به این سیستم، سیستم کنترل ضربه می گویند. هر زمان که ضربه را تشخیص دهد، زمان جرقه زنی به تاخیر می افتد. این به موتور کمک می کند با بنزین اکتان پایین بهتر کار کند، اما مقداری اسب بخار از دست می دهید. با این حال، ممکن است در رفت و آمدهای روزانه خود متوجه این موضوع نشوید.

بررسی: آیا مکمل بنزین و اکتان برای بنزین لازم است؟

آیا اکتان خوب است؟ چه کسانی نباید از اکتان بوستر استفاده کنند؟

اگر موتور خود را تعمیر نکرده اید، بهتر است به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. اگر وسیله نقلیه شما برای کار کردن با بنزین معمولی اکتان ۸۷ طراحی شده است، اضافه کردن بنزین درجه یک باعث عملکرد بهتر موتور نمی شود، به موتور آسیب نمی رساند و کمکی هم نمی کند.

معایب استفاده از مکمل بنزین

برندهای مختلف اکتان بوستر را از ترکیبات شیمیایی مختلف برای افزایش عدد اکتان بنزین استفاده می کنند. برخی از مواد شیمیایی ممکن است به خوبی با موتور شما سازگار نباشند و ممکن است در استفاده طولانی مدت مضر باشند.

به عنوان مثال اکتان بوسترهایی که از MMT (مخفف Methylcyclopentadienyl manganese tricarbonyl) استفاده می کنند می توانند به مبدل های کاتالیزوری وسیله نقلیه شما آسیب برسانند. این موضوع برای ماشین های مسابقه ای که مبدل های کاتالیزوری ندارند نگران کننده نیست. همچنین منگنز به عنوان سم شناخته می شود، بنابراین استفاده از MMT به شدت ممنوع است.

خوشبختانه ما تعداد زیادی گزینه برای انتخاب داریم. برخی از بهترین گزینه های آزمایش شده که ثابت کرده اند برای موتور بی خطر هستند در ادامه معرفی شده اند:

  • Royal Purple Max Boost
  • K&N Performance+
  • Lucas Oil Octane Booster
  • STP Octane Booster
  • Klotz Higher Octane Booster

اکتان بوستر کلوتز

بنزین بدون سرب تنها در دهه ۱۹۷۰ معرفی شد و خیلی زود به یک هنجار در سراسر جهان تبدیل شد. قبل از آن از سرب برای افزایش عدد اکتان و همچنین روانکاری بنزین استفاده می شد. این امر مکانیسم داخلی خود را با نظم خوبی نگه می دارد.

کلوتز از جایگزین سرب تترا اتیل برای افزایش عدد اکتان و همچنین افزایش روانکاری استفاده می کند. می تواند عدد اکتان را تا عدد ۱۰ افزایش دهد. این روانکاری بیشتر آن را به یک اکتان بوستر عالی برای خودروهای قدیمی تر که برای کار با بنزین سرب دار استفاده می شدند تبدیل می کند.

همچنین به حفظ بنزین تا ۱۶ ماه کمک می کند. اگر وسیله نقلیه شما برای مدت طولانی در انبار بماند، این مزیت خوبی محسوب می شود. این کار با کمک جذب رطوبت از سیستم بنزین انجام می شود. این باعث می شود که این نوع بنزین برای کسانی که به دنبال کیفیت تثبیت کننده بنزین در اکتان بوستر هستند، گزینه ای عالی باشد.

معایب استفاده از اکتان چیست؟

آیا اکتان بوستر می تواند به موتور آسیب برساند؟ اگر دستورالعمل های استفاده ذکر شده روی برچسب را دنبال کند خطری موتور شما را تهدید نمی کند. با این حال اگر اکتان بوستر زیادی را در بنزین کم استفاده کنید ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. با این حال اگر وسیله نقلیه شما به بنزین با اکتان بالا نیاز دارد اما از بنزین اکتان پایین استفاده می کنید ممکن است به دلیل ضربه یا انفجار زود هنگام به موتور آسیب برساند.

هدف اکتان بوستر محافظت از موتور در برابر انفجار است با این حال برای همه وسایل نقلیه مناسب است. به عنوان مثال استفاده از یک اکتان بوستر در تویوتا کمتری بیشتر از اینکه به آن کمک کند، عملکرد موتور را محدود می کند، قرار نیست آسیبی وارد کند اما موتور آنطور که باید عمل نمی کند.

به همین ترتیب، بنزین بسیار غنی در وسایل نقلیه با اسب بخار پایین، عملکرد را کاهش می دهد زیرا سوخت بسیار کند می سوزد. اکثر وسایل نقلیه در هنگام استفاده از بنزین معمولی بهترین عملکرد را دارند، مگر اینکه توسط فروشنده یا یک فروشگاه عملکرد مشخص شده باشد.

علاوه بر این، اکتان بوسترها به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در موتور کمک می کنند. متاسفانه هر چه کربن بیشتری در موتور ایجاد شود احتمال اینکه موتور آسیب ببیند بیشتر می شود.

آیا اکتان بوستر می تواند به سنسورهای O2 و مبدل های کاتالیزوری آسیب برساند؟

بله اکتان بوسترهایی که از MMT استفاده می کنند می توانند به سنسور O2 و مبدل های کاتالیزوری آسیب برسانند. به همین دلیل است که در اکتان بوسترهای مبتنی بر MMT, عبارت فقط برای مسابقه را می بینید که روی برچسب ذکر شده است. اما گزینه های زیادی در بازار وجود دارد که فاقد MMT است.

آیا ریختن اکتان در باک خودرو فایده ای دارد؟

مثل همیشه، اکتان بوستر به میزان استفاده و نحوه استفاده شما بستگی دارد. با این حال اکتان بوسترها می توانند راهی موثر برای افزایش عدد اکتان خودروی شما باشند که از موتور شما در برابر ضربه محافظت می کنند. برای خودروهایی با موتورهای اسب بخار بالا که با توربوشارژ یا سوپرشارژ تنظیم شده اند، اکتان بوسترها به محافظت از موتور کمک می کنند. اکتان بوسترها با افزایش غلظت بنزینی که برای سوزاندن در موتور وسیله نقلیه شما وجود دارد کار می کنند. هدف از اکتان بوسترها، بالا بردن عدد اکتان برای سوختن در موتور بدون ضربه یا پینگ است.

اکتان اصطلاحی است که برای اشاره به کیفیت بنزین و تعیین کارایی آن هنگام سوختن در موتور احتراق داخلی استفاده می شود. عدد اکتان تعیین می کند که بنزین موجود در موتور شما در هنگام سوختن در موتور احتراق داخلی چقدر می تواند در برابر ضربه مقاومت کند.

آیا ریختن اکتان در باک خودرو فایده ای دارد؟

فواید اکتان بنزین چیست؟ آیا تاثیری دارد؟

برای مثال اگر یک میتسوبیشی دارید ممکن است به اکتان بوستر نیاز داشته باشید. این به دلیل میزان فشار وارد شده به محفظه احتراق است که می تواند باعث انفجار در موتور شود در غیر این صورت می تواند باعث سوختن پیستون ها شود.

برخی از وسایل نقلیه مدرن با موتورهای با عملکرد بالا می توانند مستعد ضربه باشند. هنگام رانندگی با یک وسیله نقلیه با عملکرد بالا، می تواند باعث ضربه زدن یا پینگ بنزین شود. سوخت های با عدد اکتان بالا در برابر ضربه انعطاف پذیری بیشتری دارند، به همین دلیل استفاده از اکتان بوستر زمانی که موتور شما به آن نیاز دارد ضروری است.

به خاطر داشته باشید که تاثیر اکتان بر خودرو تنها زمانی است که سازگاری وجود داشته باشد. اکتان بوسترها در همه خودروها کار نمی کنند. این بدان خاطر است که سازندگان خودرو می توانند اکتان مورد نیاز موتورهای خود را بسته به سال، ساخت و مدل خودرو تغییر دهند.

بنابراین در هنگام خرید اکتان بوستر بنزین باید از سازگاری آن با موتور خود اطمینان حاصل کنید در غیر این صورت فایده ای نخواهد داشت.

به صورت کلی فواید اکتان بنزین به صورت زیر خلاصه می شود:

  • افزایش بهره وری در احتراق
  • کاهش مصرف سوخت
  • صرفه جویی در هزینه
  • افزایش روانی سوخت
  • ممانعت از یخ زدگی سوخت در دمای پایین
  • کاهش انتشار گاز گلخانه ای
  • بهبود ساختار سوخت رسانی

آیا استفاده از اکتان بوستر به جای بنزین درجه یک مقرون به صرفه است؟

اکتان بوسترهای عمدتا در صورت استفاده مکرر می توانند هزینه بر باشند. هزینه کلی استفاده از اکتان بوسترها به نوع خودرو و اندازه موتور بستگی دارد. به عنوان مثال یک میتسوبیشی ممکن است در هر ۱۰۰ مایل به یک اکتان بوستر نیاز داشته باشد، بنابراین این هزینه کلی هر کردن وسیله نقلیه شما با بنزین درجه یک را افزایش می دهد.

هر بار که وسیله نقلیه خود را با بنزین پر می کنید باید اکتان بوستر اضافه کنید. بنابراین نه تنها باید برای یک باک پر سوخت هزینه کنید، باید هر بار  برای خرید اکتان بوستر هزینه کنید. اگر می توانید در منطقه خود به دنبال پمپ بنزینی با سوخت اکتان ۹۱ یا ۹۳ باشید.

اکتان بوسترها می توانند ابزاری عالی برای اضافه کردن اکتان به بنزین موتور شما باشد. با این حال، هنگام استفاده از یک اکتان بوستر، رعایت دستورالعمل های برچسب محصول ضروری است و به یاد داشته باشید که تعداد دفعات استفاده از آن به اندازه و قدرت خودروی شما بستگی دارد.

آیا استفاده از اکتان بوستر به جای بنزین درجه یک مقرون به صرفه است؟

تاثیر مکمل بنزین بر سرعت چقدر است؟

اکتان بوستر به تنهایی هیچ خودرویی را سریعتر نمی کند. این تصور اشتباه وجود دارد که اکتان بوسترها اسب بخار بیشتری ارائه می دهند، اما اینطور نیست. با این حال به شما کمک می کند تا با قطعات عملکردی جدید بدون خط انفجار موتور، اسب بخار را افزایش دهید.

اکتان بوسترها برای اهداف عملکردی در نظر گرفته شده اند اما تنها یک موتور عملکردی می تواند اسب بخار بالایی داشته باشد. برای اطمینان از اینکه می توانید با بنزین با عدد اکتان کمتر بدون انفجار رانندگی کنید، استفاده می شود.

اگر قطعات عملکردی روی وسیله نقلیه خود نصب کرده باشید، برای محافظت از موتور در برابر انفجار به یک اکتان بوستر نیاز دارید.

به عنوان مثال، اگر از بنزین اکتان ۹۱ استفاده می کنید، یک اکتان بوستر می تواند باعث شود موتور فکر کند با بنزین اکتان ۹۵ کار می کند. این امر به کاهش سرعت سوختن بنزین کمک می کند و به جلوگیری از ضربه زدن کمک می کند.

در نهایت، اکثر مردم نیازی به اکتان بوستر نخواهند داشت، مگر اینکه در مسابقات حرفه ای شرکت کنند یا خودرویی داشته باشند که برای استفاده در خیابان ساخته نشده باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، در برخی کشورها، استفاده از اکتان بوسترها در خیابان قانونی نیست و نباید از آن برای استفاده عمومی در نظر گرفته شوند.

برای تاثیر اکتان در خودرو توصیه می کنیم که برای جلوگیری از خرید مکمل بنزین تقلبی به فروشگاه ها و نمایندگی های معتبر مراجعه کنید و هرگز آن را از پمپ بنزینی ها تهیه نکنید چون به راحتی می تواند به موتور خودروی شما آسیب وارد کند.

در نهایت بعد از اینکه با مزایا و معایب مکمل بنزین و اکتان بوستر آشنایی پیدا کردید می توانید با کمک ۴ روش محاسبه مصرف سوخت ماشین بر اساس کیلومتر میزان بنزین مورد نیاز خود را برآورد کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب آیا مکمل بنزین و اکتان برای بنزین لازم است؟ اشاره کردیم که کاربران خودورهای معمولی از تاثیر اکتان بر بنزین سودی نخواهند برد و آنها می توانند نیاز خود را با بنزین های معمولی به راحتی برآورده کنند. اگر در مورد مطلب امروز نظری دارید یا نکته ای وجود داشته که از قلم افتاده است می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • Ali says:

    سپاس از مطالب مفید شما ، ای کاش در مورد خودرو های داخلی که از توربو یا توربو شارژ استفاده میکنند چه اکتانی پیشنهاد میکنید ، نیز مطلبی میگذاشتید . در هو صورت سپاس.