آموزش کامل کار با File History ویندوز 10 و ویندوز 11 برای بکاپ فایل ها

آموزش کامل کار با File History ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ برای بکاپ فایل ها

تهیه نسخه پشتیبان از فایل ها و پوشه ها 📁 یک کار عاقلانه است. اگر سیستم شما خراب شود یا فایل ها از دسترس خارج شوند؛ می توانید از این بکاپ استفاده کنید و اطلاعات خود را بازیابی کنید. در آموزش کامل کار با File History ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ برای بکاپ فایل ها ما روش های مختلف استفاده از ابزار فایل هیستوری را به شما یاد خواهیم داد. با استفاده از این روش ها می توانید به راحتی از داده های پوشه های سیستم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

آموزش کار با کار با ابزار تاریخچه فایل ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰

How to use File History in Windows 10 and Windows 11

هنگامی که در اکتبر ۲۰۱۲ ویندوز ۸ به صورت عمومی عرضه شد، یک ویژگی جدید به نام File History را در اختیار کاربران قرار داد، این ویژگی هنوز در ویندوز ۱۰ و ۱۱ وجود دارد و می تواند به شما کمک کند که مطمئن شوید هرگز یک فایل مهم را از دست نمی دهید.

File History یک مکانیسم پشتیبان گیری برای همه فایل هایی است که کاربران در پوشه های اصلی یا دایرکتوری های مرتبط با حساب کاربری خود ذخیره می کنند. این پوشه ها که قبلا به عنوان کتابخانه ها شناخته می شدند شامل Documents, Music, Pictures, Downloads, Videos, offline OneDrive files, Desktop می شوند.

فایل هیستوری ویندوز چیست؟

در آموزش نحوه ریکاوری فایل و اطلاعات حذف شده در ویندوز ۱۱ ما از فایل هیستوری به عنوان یکی از راه حل ها نام بردیم. اگر می خواهید بدانید که File History چیست و چگونه فعال و غیرفعال می شود، در ادامه ما توضیحات لازم را به شما خواهیم داد.

اگر در اینترنت گشت و گذاری کرده باشید متوجه می شوید که File History به عنوان یک ابزار پشتیبان گیری و بازیابی شناخته می شود. تا حدودی این توصیف درست است اما درک این نکته مهم است که فایل هیستوری فقط از برخی از فایل ها نسخه پشتیبان می گیرد. برای مثال نمی تواند از کل درایو یا هارد شما بکاپ بگیرد.

کاری که File History انجام می دهد این است که در فواصل زمانی معین از تمام فایل های موجود در پوشه های اشاره شده در بالا و محتویات محلی OneDrive ایمیج می گیرد و امکان ریکاوری یا بازیابی نسخه های قبلی فایل را از این ایمیج ها فراهم می کند.

فایل هیستوری در ویندوز ۱۰ و ۱۱ ظاهر و رفتار یکسانی دارد اما توجه به این نکته لازم است که ویندوز ۱۰ ایمیج های بیشتری نسبت به ویندوز ۱۱ ارائه می دهد.

بکاپ گیری از فایل ها در ویندوز ۱۰  و ۱۱ با تنظیمات

ویندوز گزینه های کامل File History را در داخل تنظیمات ارائه می دهند. می توانید از آن برای فعال کردن ویژگی فایل هیستوری، سفارشی کردن دستگاه ذخیره سازی و فرکانس و اضافه کردن یا حذف پوشه ها استفاده کنید.

کلیدهای Win + I را با هم فشار دهید تا Settings باز شود. بعد به مسیر System > Storage بروید.

به پایین اسکرول کنید و بخش More Storage settings را پیدا کنید. روی View backup options کلیک کنید.

حالا بررسی کنید که آیا Automatically back up my files فعال است یا نه. اگر فعال است این بدان معناست که File History روی سیستم شما فعال است.

بکاپ گیری از فایل ها در ویندوز 10  و 11 با تنظیمات

اگر File History را فعال نکرده باشید، گزینه Add a drive را خواهید دید. روی آن کلیک کنید و یک درایو اکسترنال مناسب برای بکاپ گیری از فایل های خود انتخاب کنید.

بعد روی گزینه More کلیک کنید و دکمه Backup now را انتخاب کنید. با این کار یک نسخه پشتیبان از فایل های شما در درایو ایجاد می شود.

بکاپ گیری از فایل ها در ویندوز 10  و 11 با تنظیمات

اگر می خواهید این ویژگی را غیر فعال کنید مراحل را بالا را تکرار کنید و نوار لغزنده File History را غیر فعال کنید.

فعال سازی File History از طریق Group Policy Editor

اگر نسخه Windows Pro یا Enterprise دارید، می توانید از Group Policy Editor  برای فعال کردن File History در سیستم خود استفاده کنید. این به طور پیش فرض در Windows Home در دسترس نیست.

کلیدهای Win +R را با هم فشار دهید تا پنجره Run باز شود. عبارت gpedit.msc را در داخل کادر تایپ کنید و اینتر را فشار دهید.

پنجره Group Policy Editor باز می شود، به مسیر Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components بروید .

به پایین اسکرول کنید و File History policy را در قسمت Windows Components پیدا کنید.

فعال سازی File History از طریق Group Policy Editor

روی Turn off File History دابل کلیک کنید تا پنجره ویرایش باز شود.

این تنظیم ویژگی File History را در سیستم شما غیر فعال می کند، بنابراین اگر روی Enabled تنظیم شده است روی دکمه رادیویی Disabled کلیک کنید تا فایل هیستوری در سیستم شما فعال شود.

فعال سازی File History ویندوز از طریق رجیستری

شما می توانید از رجیستری برای فعال کردن فایل هیستوری ویندوز استفاده کنید. با این حال همیشه توصیه می شود قبل از تغییر رجیستری از آن پشتیبان تهیه کنید. برای فعال کردن File History با استفاده از رجیستری، مراحل زیر را انجام دهید:

از کادر جستجوی منوی استارت استفاده کنید و Regedit را سرچ کنید. روی مرتبط ترین نتیجه کلیک راست کنید و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.

حالا به مسیر زیر بروید:

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows

روی Windows کلیک راست کنید و New و سپس Key را انتخاب کنید. نام کلید جدید را FileHistory بگذارید (فاصله ای بین دو کلمه وجود ندارد).

از سمت راست کلید File History را پیدا کنید.

روی آن کلیک راست کنید و گزینه New > DWORD (32-bit) Value را از منو انتخاب کنید.

فعال سازی File History ویندوز از طریق رجیستری

Value را Disabled نامگذاری کنید و برای ویرایش روی آن دو بار کلیک کنید. Value Data را ۰ قرار دهید.

برای غیر فعال سازی file history ویندوز ۱۰ و ۱۱ می توانید Value Data را به ۱ تنظیم کنید.

فعال سازی File History ویندوز ۱۰ و ۱۱ از طریق کنترل پنل

به طور پیش فرض فایل هیستوری در هر دوی ویندوز ۱۰ و ۱۱ غیر فعال است. از طریق کنترل پنل می توانید به فایل هیستوری دسترسی پیدا کنید.

مایکروسافت توصیه می کند که زمانی که یک دستگاه ذخیره سازی اکسترنال (مانند SSD یا هارددیسک با ظرفیت ۱۰۰ گیگابایت یا بیشتر) را دارید از فایل هیستوری استفاده کنید. بهتر است قبل از فعال سازی File History در ویندوز ۱۰ یا ۱۱ درایو مورد نظر را به سیستم متصل کنید.

توجه داشته باشید که اگر BitLocker برای درایو اصلی ویندوز (معمولا C:) فعال است باید BitLocker To Go را در درایوهای اکسترنال فعال کنید. بهتر است این کار را قبل از فعال کردن File History انجام دهید.

در ویندوز ۱۰، روی درایو مورد نظر در File Explorer کلیک راست کرده و روی Turn On BitLocker کلیک کنید.

در ویندوز ۱۱، روی درایور مورد نظر در File Explorer کلیک راست کرده و گزینه More > Turn on BitLocker را انتخاب کنید. اگر BitLocker برای درایو C: فعال نیست می توانید از این مرحله عبور کنید.

برای پیکربندی File History از طریق کنترل پنل، در کادر جستجوی منوی استارت عبارت File History تایپ کنید و به سادگی Restore your file with File History را انتخاب کنید. در پنجره ظاهر شده روی Configure File History settings کلیک کنید تا پنجره زیر برای شما ظاهر شود.

فعال سازی File History ویندوز 10 و 11 از طریق کنترل پنل

در این تصویر هشداری وجود دارد که نشان می دهد درایوهای اکسترنال فاقد حفاظت BitLocker هستند. فعال کردن BitLocker برای درایو این هشدار را رفع می کند.

درایو مورد استفاده در قسمت پایین تصویر نشان داده شده است. در اینجا درایو E: یک هارد اکسترنال ۵ ترابایتی است.

بعد از کلیک روی دکمه Turn On در سمت راست – پایین پنجره، فایل هیستوری برای درایو مورد نظر فعال می شود. اگر می خواهید درایو دیگری را انتخاب کنید، ابتدا می توانید روی گزینه Select Drive سمت چپ پنجره کلیک کنید و فهرستی از درایوهای واجد شرایط را مانند تصویر زیر مشاهده کنید.

فعال سازی File History ویندوز 10 و 11 از طریق کنترل پنل

درایوی را که می خواهید برای بکاپ گیری از File History استفاده کنید را انتخاب کنید. از آنجایی که انتخاب پیش فرض، بزرگترین درایو موجود است بهتر است آن را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که اگر می خواهید درایوهای شبکه در لیست نشان داده شود باید روی Add network location در پایین سمت راست کلیک کنید. اگر درایوهای شبکه از قبل تعریف شده اند روی Show all network locations کلیک کنید.

به صفحه اصلی File History برگردید روی Turn on کلیک کنید تا فایل هیستوری برای درایو مورد نظر فعال شود.

محدود کردن تعداد دفعات بکاپ گیری از فایل ها در ویندوز

استفاده از تنظیمات پیشرفته File History می تواند روی فضای ذخیره سازی تاثیر بگذارد. در پنجره اصلی File History (عکس ۵ را مشاهده کنید)، از ستون سمت چپ روی Advanced settings کلیک کنید. شکل زیر تنظیمات پیش فرض را نشان می دهد که باید تغییر دهید.

محدود کردن تعداد دفعات بکاپ گیری از فایل ها در ویندوز

همانطور که مشخص است کل محتویات پوشه هایی که در فرایند ایمیج گیری بکاپ گرفته می شوند بین ۱۳.۵ تا ۴۰ گیگابایت حجم دارند (تعداد عکس ها و موسیقی ها در این حجم نقش دارند). اگر یک ایمیج در هر ساعت ساخته شود به این معناست که ۲۴ ایمیج در روز ایجاد می شود که به نوبه خود به این معناست که حداقل ۳۲۴ گیگابایت و حداکثر ۹۶۰ گیگابایت (تقریبا ۱ ترابایت) هر روز فضا مصرف می شود.

با محدود کردن تعداد دفعات ایمیج گیری می توانید از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری کنید.

محدود کردن تعداد دفعات بکاپ گیری از فایل ها در ویندوز

حذف پوشه ها از فرایند ایمیج گیری

علاوه بر کاهش تعداد دفعات و زمان بکاپ گیری از فایل ها در ویندوز ۱۱ و ۱۰ می توانید با حذف پوشه های خاص حجم ایمیج را کاهش دهید. از ستون سمت چپ پنجره اصلی File History (عکس ۵ را مشاهده کنید) Exclude folders را انتخاب کنید.

یک رابط فایل اکسپلورر ظاهر می شود که در آن می توانید پوشه های خاصی را که نمی خواهید در ایمیج های روزانه شما قرار گیرند را انتخاب کنید. عکس زیر پوشه هایی که ما حذف کردیم را نشان می دهد.

حذف پوشه ها از فرایند ایمیج گیری

بازیابی آیتم ها از بکاپ فایل ویندوز ۱۰

اگر زمانی یکی از فایل ها آسیب دید یا از دست رفت می توانید آن را از طریق Settings بازیابی کنید. به مسیر Start > Settings بروید و داخل کادر جستجو عبارت file history را تایپ کنید. از گزینه های ظاهر شده Restore your files with File History را انتخاب کنید.

بازیابی آیتم ها از بکاپ فایل ویندوز 10

عکس زیر ایمیجی از فایل هیستوری را نشان می دهد که پوشه ها یا فایل ها را می توان از آن ریکاوری کرد، که با انتخاب آیتم Restore your files… نشان داده شده در عکس قبل ظاهر می شود. این لیست بعد از حذف پوشه های ذکر شده در بالا است. یک آیتم را انتخاب کنید و روی فلش سبز کلیک کنید تا آن را ریکاوری کنید. برای انتخاب چندین مورد برای بازیابی می توانی از کلید Ctrl استفاده کنید.

بازیابی آیتم ها از بکاپ فایل ویندوز 10

آیا باید از هیستوری فایل استفاده کنیم؟

بله، ویژگی File History بدون شک یک ویژگی بسیار هم برای کاربران ویندوز است. این ویژگی به شما امکان می دهد محتویات مهمترین پوشه ها را حفظ کنید، جایی که اکثر برنامه ها فایل های خود را ذخیره می کنند. همچنین می توانید پوشه های بیشتری اضافه کنید. فایل هیستوری به طور معمول از فایل ها و پوشه های شما با استفاده از تنظیمات پیش فرض بکاپ گیری می کند، اما همانطور که در بالا بحث کردیم می توانید این تنظیمات را تغییر دهید.

بعد از غیر فعال سازی File History ویندوز ۱۰ و ۱۱ چه اتفاقی می افتد؟

هنگام نصب ویندوز، File History به طور پیش فرض فعال نیست. باید این ویژگی را با دسترسی به کنترل پنل، یا تنظیمات، رجیستری یا Group Policy Editor فعال کنید. وقتی File History غیر فعال است ویندوز به طور خودکار از داده های موجود در پوشه های Documents, Music, Pictures, Downloads, Videos, offline OneDrive files, Desktop بکاپ نمی گیرد.

می توانید پشتیبان گیری دستی از این پوشه ها را در درایو دیگری ایجاد کنید یا فایل هیستوری را فعال کنید. با این حال باید به خاطر داشته باشید که برای اطمینان از پشتیبان گیری برنامه ریزی شده، همیشه درایو اکسترنال متصلی دارید.

در نهایت اگر می خواهید هیستوری Recent Places را پاک کنید و ردپایی از خود به جای نگذارید می توانید از ۵ روش کاربردی که قبلا آموزش دادیم استفاده کنید.

 نظرات و پیشنهادات شما؟

همانطور که در آموزش کامل کار با File History ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ برای بکاپ فایل ها دیدید کار با File History چندان سخت نیست و تنها نیاز به کمی دقت دارد. اگر در حین انجام فرایند بکاپ گیری از فایل با سوالی مواجه شدید، یا نظر یا پیشنهادی داشتید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش تصویری نحوه بکاپ از هارد اکسترنال در ویندوز 10
آموزش تصویری نحوه بکاپ از هارد اکسترنال در ویندوز ۱۰
آموزش تصویری 4 روش بکاپ گرفتن از جیمیل
آموزش تصویری ۴ روش بکاپ گرفتن از جیمیل
بکاپ گرفتن از برنامه های اندروید به همراه دیتا آنها بدون روت گوشی
آموزش بکاپ گیری از برنامه های نصب شده اندروید به همراه دیتا آنها بدون روت گوشی

نظرات

  • سید مرتضی says:

    سلام خسته نباشید چطوری فایل بکاپ ویندوز ۱۱ را از هاردیسک اکسترنال حذف کنیم ممنون میشم جواب بدید