راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای کاربردی خرید لپ تاپ دانشجویی و دانش آموزی

از بدو خلقت لپ تاپ تا کنون، این محصول دوست داشتنی و قابل حمل، در طول سالیان متمادی دستخوش تغییرات متعددی شده است. امروزه با توجه به قدرت پردازشی بالای لپ تاپ ها به عضوی جا ناپذیر در زندگی غالب مردم تبدیل شده است. سیر تکامل لپ تاپ ها به نحوی بوده که به شکل چشمگیری در حال جایگزین شدن سیستم های خانگی تبدیل می شوند. اما آیا واقعا قدرت لپ تاپ ها آنقدر بالا رفته که بتوان آنها را جانشین لایقی برای کیس های بزرگ دانست؟

مهمترین هدف از ساخت لپ تاپ، قابل حمل بودن آن است. همین امر باعث می شود که همیشه لپ تاپ ها پشت سر سیستم های دسکتاپی قرار بگیرند. به دلیل مصرف برق کمتر، سیستم خنک کنندگی محدود نمی توان قدرت پردازشی لپ تاپ را با یک کامپیوتر رومیزی هم رده مقایسه کرد. اما قدرت و عملکرد لپ تاپ ها آنقدر بالا رفته که کامپیوتر رومیزی، این محصولات قابل حمل را در سایه خود میبیند. پردازنده مرکزی (CPU) قدرت مند با عملکرد خیره کننده به ویژه در لپ تاپ های گیمینگ و مدل های پریمیوم، فاصله خود را با یک سیستم رومیزی هم قیمت بشدت کاهش داده، و صرفا چند درصد از یک سیستم غول پیکر ضعیف تر عمل میکند.

بنابراین لپ تاپ ها به دلیل محدودیت فضا برای قرار دادن سیستم خنک کنندگی به ناچار فرکانس پردازنده های مرکزی و گرافیکی را پایین قرار داده تا بتوانند حرارت ساطع شده را کنترل کنند. هرچند اگر به فکر خرید لپ تاپ گیمینگ هستید، موضوع خنک کنندگی با توجه به قطور بودن لپ تاپ، نگرانی خاصی را نباید داشته باشید. اما برسیم به بحث اصلی، دانشجو یا دانش آموز چه نوع لپ تاپی را می بایست انتخاب کند؟ هنگام خرید لپ تاپ دانشجویی و یا دانش آموزی به چه نکاتی باید دقت کرد. در ادامه مطلب به سراغ سخت افزار لپ تاپ خواهیم رفت و به صورت ساده و قابل فهم، مرور کلی خواهیم داشت.

پردازنده CPU. همه هزینه ها برای تو!

اول از همه به سراغ قلب تپنده لپ تاپ یعنی “CPU” می رویم. انبوهی از لپ تاپ ها در ویترین مغازه جا خوش کرده اند، این تنوع، هنگام خرید می تواند شما را سردرگرم کند. اولین قدم بعد از تعیین بودجه، تمرکز روی پردازنده لپ تاپ است. زمانی که بخواهند مشخصات یک لپ تاپ را نام ببرند، ابتدا مدل پردازنده بکار رفته را عنوان می کنند. به همین دلیل در زمان خرید لپ تاپ سعی کنید جدیدترین پردازنده را در صورت توان، انتخاب کنید. دلیل این اهمیت، غیر قابل تعویض بودن پردازنده لپ تاپ است. پس در انتخاب پردازنده با نهایت دقت عمل کنید.

نکته مهم: در لپ تاپ های گیمینگ، تراشه گرافیکی در بالاترین لیست اولویت بندی قرار میگیرد

تیم آبی در برابر تیم قرمز، کدام یک؟

رقابتی به طول عمر کامپیوتر. هر دو شرکت Intel و AMD محصولات و تراشه های قدرتمندی را در طول سالیان اخیر، تولید کرده اند. اینتل با ۱۲ نسل سابقه تولید پردازنده در برابر AMD که کمی جوانتر است، همیشه رقابت جذابی را خلق کرده و فارغ از هر نتیجه ای در این رقابت، برنده، مصرف کننده بوده است. اما حقیقت را نمی توان کتمان کرد که غول آبی در بخش CPU، خریدار بیشتری دارد. به بازار که می روید، از هر ۱۰ لپ تاپی که در ویترین فروشگاه ها وجود دارد، حداقل ۸ عدد از آنها، لوگوی آبی رنگ به چشم می خورد. این امر به ویژه در نسل ۱۲، افزایش هم پیدا کرده است. تولید کنندگان لپ تاپ با توجه به قدرت پردازشی بی نظیر در نسل ۱۲ اینتل، در کنار قیمت متعادل تر نسبت به گذشته، مدل های خود را با چیپ های این شرکت مجهز کرده اند. اما در آن سوی میدان چه خبر؟ تمام این صحبت ها به این معنی نیست که AMD قافله را به رقیب تقدیم کرده است، فقط تعداد لپ تاپ هایی که با تراشه های AMD عرضه می شوند، درصد کمتری را به خود اختصاص داده اند. کلام آخر در بخش پردازنده این است که اگر قصد انجام کارهای دانشجویی مانند کار با نرم افزارهای مایکروسافت Office، ویرایش عکس ساده، وبگردی، مشاهده ویدیو و از این قبیل کارها هستید، بهتر است جدیدترین نسل از هر پردازنده را در نظر بگیرید.

چند نکته مهم هنگام انتخاب پردازنده، فرکانس و تعداد هسته می باشند. به طور کلی اگر به دنبال کارهای سنگین هستید پردازنده ای انتخاب کنید که تعدد هسته های آن بالا باشد، اما اگر صرفا می خواهید در کنار کارهای دانشجویی، کمی هم بازی انجام دهید، فرکانس و قدرت Single-core حرف اول را می زند.

تراشه گرافیکی. جذاب اما گرانقیمت.

کارت گرافیک در لپ تاپ به دو بخش اصلی تقسیم می شوند. واحد گرافیکی مجتمع و کارت گرافیک مجزا.

در چیپ های گرافیکی مجتمع، واحد گرافیکی با واحد پردازشی مرکزی (CPU) ترکیب می شود. این نوع لپ تاپ ها از قدرت پردازشی گرافیکی کمی برخوردار هستند و نمی توان بازی های روز دنیا را با این تراشه، تجربه کرد. اما اگر قصد تجربه بازی های مدرن را در سر دارید و در کنار آن کارهای گرافیکی نیز در اولویت شماست، لپ تاپی با کارت گرافیک مجزا، انتخاب شما می باشد. نکته مهم این است که رشته دانشجویی شما در این بخش تعیین کننده است. اگر دانشجوی رشته هنر و یا معماری هستید، بدون شک می بایست تراشه گرافیکی مجزا (Dedicated GPU) را در اولویت خود قرار دهید، در غیر اینصورت هیچ نیازی به صرف هزینه بالا ندارید. تراشه های گرافیکی مجزا بیشتر با چیپ هایی از شرکت انویدیا همراه هستند. این نوع لپ تاپ ها به دلیل گرانقیمت بودن تراشه های گرافیکی، از قیمت بالاتری برخوردار هستند. بنابراین به طور خلاصه باید گفت اگر دانشجو یا دانش آموز رشته های غیر هنری هستید و کارهای گرافیکی و یا بازی انجام نمیدهید، کارت گرافیک مجتمع (APU) را انتخاب کنید، در غیر این صورت مدل های گرانقیمت تر با GPU مجزا بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

بدنه لپ تاپ، ابعاد و سایر قطعات:

دانشجو همواره لپ تاپ خود را هر جا که باشید با خود حمل می کند، در نتیجه لپ تاپ همیشه در معرض آسیب دیدگی است. پس هنگام خرید به متریال و جنس بدنه توجه ویژه ای داشته باشید.

حافظه رم و صفحه نمایش: برای لپ تاپ های دانشجویی و یا دانشجویی با در نظر گرفتن اینکه بیشتر کارها سبک هستند، ۸ گیگابایت حافظه رم گزینه مناسبی می باشد. در صورت نیاز در آینده امکان ارتقا رم لپ تاپ وجود دارد. ابعاد صفحه نمایش غالب لپ تاپ های دانشجویی، نهایت ۱۵.۶ اینچ هستند. بهتر است مدل انتخابی شما وضوح فول اچ دی ۱۰۸۰p را داشته باشند. سایر قطعات مانند حافظه ذخیره سازی نیز با توجه ظرفیت مورد نیاز انتخاب شود، البته که بدون شک حافظه از نوع SSD باشد.

جمع بندی: در مجموع اگر قصد خرید لپ تاپ دانش آموزی یا دانشجویی دارید و در انتخاب دچار شک و تردید هستید، می توانید به فروشگاه پی سی کالا مراجعه کنید. پی سی کالا با دسته بندی های مختلف برای هر رشته، محصولات متنوعی را در نظر گرفته که انتخاب شما را کاملا آسان می کند. پی سی کالا یکی از معتبرترین فروشگاه در زمینه فروش لپ تاپ و سیستم در سطح کشور می باشد.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

×