آموزش 6 روش حذف اطلاعات خطرناک از عکس اندروید ، آیفون ، ویندوز و مک

۶ روش حذف اطلاعات خطرناک از عکس اندروید ، آیفون ، ویندوز و مک

زمانی که شما با دوربین دستگاه خود عکسی ثبت می کنید 📷 به همراه آن اطلاعاتی مانند مکان؛ مدل دوربین؛ سازنده دوربین و … ثبت می شود. در صورتی که این عکس را در اینترنت به اشتراک بگذارید هر کسی می تواند به موقعیت مکانی شما دسترسی پیدا کند که می تواند یک خطر امنیتی تلقی شود. با کمک آموزش ۶ روش حذف اطلاعات خطرناک از عکس اندروید ، آیفون ، ویندوز و مک امروز انزل وب شما می توانید خودتان را از این خطر نجات دهید.

نحوه حذف لوکیشن عکس اندروید ، ویندوز  ، آیفون و مک

How to view and remove EXIF data on Android, iOS, Windows And Mac

اطلاعات EXIF می توانند بسیار مفید باشند. به طور مثال از روی این اطلاعات می توانید متوجه شوید که یک عکس کی و کجا گرفته شده است. اما برخی از کاربران ممکن است بخواهند قبل از به اشتراک گذاشتن یک عکس به طور عمومی بخواهند این اطلاعات را حذف کنند. در حالی که اندروید قابلیت حذف داده های EXIF را ندارد شما می توانید به استفاده یک نرم افزار حذف اطلاعات عکس مانند Photo EXIF ​​Editor این کار را به سادگی انجام دهید.

نحوه مشاهده داده های EXIF در اندروید

اگر می خواهید متادیتای EXIF عکس های خود را در ساده ترین شکل ممکن مشاهده کنید می توانید از Google Photos استفاده کنید که به طور پیش فرض روی بسیاری از گوشی های اندروید نصب شده است.

یک عکس را باز کنید.

نحوه مشاهده داده های EXIF در اندروید

انگشت خود را روی عکس بکشید یا روی آیکن سه نقطه گوشه سمت راست – بالا ضربه بزنید.

نحوه مشاهده داده های EXIF در اندروید

حالا داده های Google Photos عکس را مشاهده می کنید که شامل موارد زیر است:

  • تاریخ و زمان عکس گرفته شده
  • نام دوربین، دیافراگم، زمان نوردهی، فاصله کانونی و ISO
  • داده های مکان، نقشه (اگر موقعیت مکانی را در دستگاه خود فعال کرده باشید)

نحوه مشاهده داده های EXIF در اندروید

اگر فقط می خواهید که اطلاعات ساده عکس را مشاهده کنید در اینجا کارتان تمام است اما اگر به دنبال اطلاعات پیشرفته تر هستید ادامه مطلب امروز انزل وب را مطالعه بفرمایید.

حذف لوکیشن از عکس گوشی اندروید با Photo EXIF ​​Editor

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد عکس های خود بدست آورید یا که می خواهید این اطلاعات را حذف کنید باید از برنامه Photo EXIF ​​Editor استفاده کنیم. نسخه پولی این برنامه حاوی تبلیغات نیست و گزینه نمایش داده های RAW را ارائه می دهد.

هنگامی که برنامه Photo EXIF ​​Editor را نصب کردید آن را اجرا کنید تا با سه گزینه Photos Photo Map, Browse روبرو شوید. روی Photos ضربه بزنید.

حذف لوکیشن از عکس گوشی اندروید با Photo EXIF ​​Editor

پروفایل عکس ها به طور پیش فرض روی منوی Recent تنظیم شده است که عکس هایی که به تازگی توسط دستگاه ثبت شده است را نشان می دهد. روی عکسی که می خواهید داده های آن را مشاهده کنید یا ویرایش کنید ضربه بزنید.

حذف لوکیشن از عکس گوشی اندروید با Photo EXIF ​​Editor

همچنین می توانید از گزینه Browse استفاده کنید تا به حافظه داخلی دستگاه برای دسترسی به عکس ها استفاده کنید.

حذف لوکیشن از عکس گوشی اندروید با Photo EXIF ​​Editor

بعد از اینکه عکس را انتخاب کردید برنامه تمام داده های EXIF را نمایش می دهد. این لیست بسیار طولانی و مفصل است.

حذف لوکیشن از عکس گوشی اندروید با Photo EXIF ​​Editor

همه عکس ها تمام جزئیات را ندارند. بعضی از دوربین ها این حجم داده ار ثبت نمی کنند. اگر می خواهید داده ها را پنهان کنید می توانید روی آیکن چشم کوچکی که در گوشه بالا – سمت راست است ضربه بزنید.

حذف لوکیشن از عکس گوشی اندروید با Photo EXIF ​​Editor

اگر قصد حذف لوکیشن عکس را دارید روی Exif کنار آیکن چشم ضربه بزنید.

حذف لوکیشن از عکس گوشی اندروید با Photo EXIF ​​Editor

حالا برای حذف مکان گزینه Geolocation را انتخاب کنید. برای حذف زمان ثبت عکس می توانید Captured time، برای حذف مدل دوربین گزینه Camera Modelبرای حذف مدل دوربین گزینه Camera Model برای حذف سازنده دوربین گزینه Camera Maker و برای حذف جهت عکس گزینه Orientation را انتخاب کنید.

حذف لوکیشن از عکس گوشی اندروید با Photo EXIF ​​Editor

بعد از این که کادرها را انتخاب کردید روی آیکن ذخیره در بالا – سمت راست ضربه بزنید.

حذف لوکیشن از عکس گوشی اندروید با Photo EXIF ​​Editor

عکس بسته می شود و داده ها حذف می شوند.

حذف لوکیشن از عکس اندروید با نرم افزار Photo Metadata Remover

Photo Metadata Remover یک نرم افزار حذف اطلاعات مکان عکس است که به شما اجازه می دهد تا متادیتاها را پاک کنید. در حالی که Photo EXIF ​​Editor جزئیات بیشتری را ارائه می دهد، برنامه Photo Metadata Remover ساده تر است و فقط تمام داده های EXIF را حذف می کند.

شما می توانید یک عکس خاص یا یک پوشه کامل را برای حذف داده های EXIF انتخاب کنید. این برنامه همچنین به شما امکان می دهد روی یک عکس ضربه بزنید و متادیتاهای آن را حذف کنید.

بعد از انتخاب عکس، برنامه از شما می خواهد پوشه ای را انتخاب کنید تا عکس بعد از حذف متادیتا در آنجا ذخیره شود.

حذف لوکیشن از عکس اندروید با نرم افزار Photo Metadata Remover

بعد از انتخاب پوشه؛ برنامه تمام داده های EXIF را حذف می کند و عکس را در پوشه انتخاب شما ذخیره می کند. شما به سادگی موفق به حذف اطلاعات عکس اندروید شدید، حالا به سراغ پلت فرم های دیگر می رویم.

حذف موقعیت مکانی از عکس در آیفون

برخلاف اندروید، برنامه پیش فرض Photos در iOS متادیتای زیادی در مورد عکس را نشان نمی دهد. شما تنها می توانید به تاریخ، زمان عکس و جزئیات مکان دسترسی پیدا کنید. با این حال می توانید از برنامه Files استفاده کنید اما این فرایند بسیار زمان بر است. بنابراین برای مشاهده داده های EXIF به طور کامل در iOS بهتر است که از یک برنامه جانبی استفاده کنید.

می توانید از Exif Metadata یا Photo & Video Metadata Remover برای مشاهده داده های Exif هر عکسی در iPhone یا iPad خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از این برنامه‌ها برای حذف متادیتاها استفاده کنید.

برای مشاهده داده‌های Exif یک عکس، نرم افزار تشخیص مکان عکس Exif Metadata را باز کنید و مجوزهای دسترسی لازم را به آن بدهید.

حالا برای دیدن عکس ها باید روی آیکن + ضربه بزنید.

عکس که می خواهید داده های Exif آن را مشاهده، ویرایش یا حذف کنید را انتخاب کنید. این برنامه تمام اطلاعات مربوط به عکس را به شما نشان نمی دهد.

برای ویرایش یا حذف این اطلاعات می توانید روی آیکن Edit ضربه بزنید.

از طرف دیگر، اگر فقط می‌خواهید داده‌های Exif را مشاهده کنید، برنامه Exif Metadata را نصب کنید. می توانید هر عکسی که در برنامه Photos دارید را انتخاب کنید و روی گزینه Exif در منوی Share ضربه بزنید تا با استفاده از برنامه Exif Metadata اطلاعات به شما نشان داده شود.

حذف موقعیت مکانی از عکس در آیفون

حذف اطلاعات عکس آیفون با Photo & Video Metadata Remover

قبلا در انزل وب نحوه حذف عکس از نتایج جستجوی گوگل را به شما آموزش دادیم، اما اگر قصد حذف تمام داده های Exif عکس را دارید برنامه Photo & Video Metadata Remover یک راه حل سریعتر محسوب می شود.

برنامه Photo & Video Metadata Remover را باز کنید.

برنامه برای دسترسی به عکس ها به مجوز نیاز دارد؛ شما می توانید با دادن مجوز به برنامه اجازه دهید تا به گالری عکس های شما دسترسی پیدا کند.

بعد از دادن مجوز می توانید عکسی که می خواهید متادیتای آن را پاک کنید را انتخاب کنید.

وقتی عکس در برنامه باز شد روی آیکن i در نوار پایین ضربه بزنید تا داده های Exif آن را مشاهده کنید یا روی آیکن چرخ دنده ضربه بزنید تا همه متادیتاهای عکس پاک شود.

حذف اطلاعات عکس آیفون با Photo & Video Metadata Remover

حذف موقعیت مکانی از عکس در ویندوز

برای حذف موقعیت مکانی از عکس در ویندوز، روی عکس کلیک راست کنید و به Properties بروید. وقتی که پنجره جدید باز شد روی سربرگ Details در بالا کلیک کنید.

در پایین، روی Remove Properties and Personal Information کلیک کنید. در این مرحله، پنجره دیگری باز شود که به شما کمک می کند تا اطلاعات مد نظر خود را پاک کنید. به پایین اسکرول کنید تا با بخش GPS برسید. تیک گزینه های Latitude و Longitude را بردارید.

حذف موقعیت مکانی از عکس در ویندوز

نحوه حذف لوکیشن عکس در مک

اگر از سیستم مک استفاده می کنید نگران نباشید می توانید متادیتای عکس را حذف کنید اما باید از برنامه جانبی استفاده کنید. برای مشاهده اطلاعات مربوط به عکس به صورت زیر عمل کنید:

عکس مورد نظر را با استفاده از Preview باز کنید.

نحوه حذف لوکیشن عکس در مک

از منو، Tools را انتخاب کنید.

نحوه حذف لوکیشن عکس در مک

Show Inspector را انتخاب کنید.

نحوه حذف لوکیشن عکس در مک

سربرگ (i) را انتخاب کنید.

نحوه حذف لوکیشن عکس در مک

روی سربرگ Exif کلیک کنید.

نحوه حذف لوکیشن عکس در مک

معرفی چند نرم افزار حذف لوکیشن عکس

شاید مراحل بالا ساده و ابتدایی به نظر برسند اما اگر مجبور باشید این کار را برای صدها عکس مختلف انجام دهید کار سختی می شود. خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که در این راه به شما کمک کنند.

ExifTool : برای کاربرانی که به طور مرتب ابرداده ها یا متادیتاها را برای انواع مختلف فایل، از جمله فایل‌های دوربین‌های محبوب ویرایش می‌کنند، مناسب است. ExifTool می‌تواند طیف گسترده‌ای از فایل‌ها را ویرایش کند.

Metadata++ : یک برنامه ویندوزی است که بسیار سریع و موثر است.

Exif Pilot: یک برنامه ساده با تعداد زیادی از گزینه ها است. وقتی که صحبت از حذف کارآمد متادیتاهای عکس می شود این برنامه عالی ظاهر می شود.

نحوه غیر فعال کردن تگ کردن موقعیت مکانی در عکس ها

شما می توانید به سادگی ویژگی تگ کردن موقعیت مکانی در عکس ها را غیر فعال کنید. در ادامه ما نحوه انجام این کار را برای گوشی های اندروید و آیفون توضیح خواهیم داد.

اندروید:

به طور معمول با استفاده از تنظیمات برنامه دوربین می توانید تگ کردن موقعیت مکانی در عکس ها را متوقف کنید.

برنامه دوربین را باز کنید و به Settings بروید.

حالا باید گزینه ای مانند ag locations یا geo-tagging را مشاهده کنید. آنها را غیر فعال کنید.

اگر نمی توانید این گزینه ها را در برنامه دوربین گوشی پیدا کنید راه دیگر این است که به تنظیمات موقعیت مکانی گوشی خود بروید و دسترسی به موقعیت مکانی را برای دوربین غیرفعال کنید.

نحوه غیر فعال کردن تگ کردن موقعیت مکانی در عکس ها

آیفون:

برای دستگاه های آیفون شما تنظیماتی برای غیر فعال کردن تگ کردن موقعیت مکانی در برنامه دوربین پیدا نخواهید کرد. برای این کار باید به تنظیمات گوشی خود بروید و Privacy را انتخاب کنید.

در اینجا Location Services را پیدا خواهد کرد که در آن گزینه های ویژه برنامه برای دسترسی به موقعیت مکانی وجود دارد.

در زیر گزینه های خاص برنامه، می توانید دسترسی برنامه دوربین به موقعیت مکانی را غیرفعال کنید.

نحوه غیر فعال کردن تگ کردن موقعیت مکانی در عکس ها

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش ۶ روش حذف اطلاعات خطرناک از عکس اندروید ، آیفون ، ویندوز و مک امروز انزل وب ما سعی کردیم ابزارهای داخلی و برنامه های جانبی که برای حذف اطلاعات عکس می توانید استفاده کنید را به شما معرفی کنیم. کدام راه حل برای شما مناسب بود؟ آیا روش دیگری برای حذف اطلاعات مکان عکس می شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

بهترین نرم افزار و سرویس های مشاهده و ویرایش اطلاعات مخفی عکس ها

نظرات