آموزش روش حل مشکل اتصال و عدم نمایش تصویر پروژکتور

آموزش روش های حل مشکل اتصال و عدم نمایش تصویر ویدئو پروژکتور

ما برای ارائه پایان نامه ، تماشا فیلم ، بازی با کنسول ها یا پروژه های کاری خود از پروژکتور 📽️ استفاده میکنیم اما در برخی مواقع متوجه می شویم که لپ تاپ یا سایر دستگاه ها به پروژکتور وصل نمی شوند. در این شرایط ممکن است استرس بالایی را تجربه کنیم. در آموزش روش های حل مشکل اتصال و عدم نمایش تصویر ویدئو پروژکتور امروز انزل وب ما سعی داریم انواع سناریو که باعث این مشکل می شود به همراه روش حل آنها را توضیح دهیم.

رفع مشکل عدم نمایش ویدئو پروژکتور

How to Fix Projector Not Connecting to Laptop, Computer, Game Console or Phone

پروژکتورها به عنوان روشی برای ارائه محتواها محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. آنها یک راه عالی برای اطمینان از اینکه همه افراد حاضر در اتاق کنفرانس می توانند آنچه که روی نمایشگر شما نمایش داده می شود مشاهده کنند است. با این حال، اگر هرگز از پروژکتور استفاده نکرده اید، اتصال لپ تاپ به پروژکتور می تواند کار استرس آوری به نظر برسد.

قبلا در انزل وب ما نحوه راه اندازی و استفاده از ویدئو پروژکتور را به شما آموزش دادیم که می توانید مطالعه کنید، در ادامه برخی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است هنگام تلاش برای اتصال لپ تاپ به پروژکتور رخ بدهد و همچنین راه حل هایی برای رفع این مشکلات آورده شده است.

نحوه اتصال لپ تاپ به پروژکتور

به طور کلی برای اتصال لپ تاپ به پروژکتور می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

اتصال با سیم : روش اول استفاده از کابل است. برای انجام این کار به کابل VGA نیاز دارید که دارای سه کانکتور است. دو عدد برای لپ تاپ و یک عدد برای پروژکتور استفاده می شود. کانکتورها انتهای کابل ها را وصل می کنید و هر دو دستگاه را روشن می کند در نهایت تصویر روی صفحه پروژکتور نشان داده می شود.

اتصال بی سیم : روش دوم اتصال بی سیم است. برای انجام این کار به یک آداپتور وایرلس برای لپ تاپ خود نیاز دارید. این نوع آداپتورها معمولا به پورت USB لپ تاپ وصل می شوند و به شما امکان می دهند تا به یک شبکه بی سیم متصل شوید. بعد از اتصال به شبکه می توانید فایل ارائه خود را باز کنید تا روی صفحه پروژکتور نمایش داده شود. مشکل اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور بدون سیم در این شرایط برخی از کاربران را تحت تاثیر قرار می دهد.

از طریق بلوتوث : اگر لپ تاپ و پروژکتور شما هر دو دارای قابلیت بلوتوث هستند، می توانید با استفاده از این فناوری آنها را به صورت بی سیم متصل کنید. شما فقط باید هر دو دستگاه را به هم متصل کنید و در برد مناسب قرار دهید تا به طور خودکار متصل شوند.

از طریق کابل  HDMI : اگر لپ تاپ و پروژکتور شما دارای پورت HDMI هستند، می توانید از کابل HDMI نیز برای اتصال آنها استفاده کنید. این کابل در هر دو طرف خود دارای کانکتور هستند و تصویری با کیفیت بالاتر را نسبت به کابل VGA ارائه می دهند.

از طریق Chromecast : اگر پروژکتور شما دارای پورت Chromecast است، می توانید از فناوری کروم کست گوگل برای اتصال لپ تاپ خود به پروژکتور استفاده کنید. این یک اتصال بی سیم است و به سخت افزار اضافی نیاز ندارد. فقط فایل ارائه را در لپ تاپ خود باز کنید و گزینه Chromecast را در نوار ابزار انتخاب کنید. سپس ارائه بر روی صفحه نمایش پروژکتور نشان داده می شود.

نحوه اتصال لپ تاپ به پروژکتور

اتصال لپ تاپ به پروژکتور با کابل VGA

پروژکتورهای اورهد (Overhead) در بسیاری از اتاق های آموزشی استفاده می شوند. برخلاف پروژکتور دیتا آنها هیچ راهی برای ایجاد تصاویر (به تنهایی) ندارند. به این ترتیب نمی توانید آنهار ا مستقیما به لپ تاپ متصل کنید. با این حال می توانید با استفاده از پنل های پروجکشن این کار را انجام دهید. پنل های پروجکشن دارای عناصر نمایشگر کریستال مایع هستند (یک صفحه نمایش کوچک تخت که در یک فریم قرار گرفته اند). وقتی یکی از این پنل ها را روی پروژکتور اورهد قرار دهید، نور پروژکتور مانند نور پس زمینه مانیتور عمل می کند و به صفحه نمایش می تابد و لنز فوکوس پروژکتور تصویر را روی صفحه نمایش می دهد.

یک سر کابل ۱۵ پین VGA را به ورودیVGA پنل پروجکشن خود وصل کنید و پیچ ها را سفت کنید تا نیفتد.

سر دیگر کابل را به پورت VGA لپ تاپ خود متصل کنید و باز هم پیچ ها را سفت کنید.

کلید پاور پروژکتور اورهد را در موقعیت On قرار دهید.

دکمه POWER را در پنل پروجکشن خود فشار دهید تا دستگاه روشن شود.

دکمه Power لپ تاپ خود را فشار دهید تا سیستم روشن شود، صبر کنید تا سیستم بوت شود.

کلید Fn را روی صفحه کلید خود فشار دهید. و همزمان کلید تابع F را فشار دهید (این کلید برای سیستم های مختلف متفاوت است) تا خروجی VGA را فعال کنید.

فوکوس پروژکتور و موقعیت پنل پروژکتور را تنظیم کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید تا تصویر نمایش داده شده نیازهای شما را برآورده کند.

اتصال لپ تاپ به پروژکتور با کابل VGA

عدم نمایش تصویر با کابل VGA

اگر بعد از نصب ویدئو پروژکتور در خانه یا محل کار با مشکل عدم نمایش تصویر در پروژکتور مواجه هستید ممکن است پروژکتور خود را به درستی وصل نکرده باشید. پروژکتورهایی مانند پروژکتورهای صنعتی پاناسونیک به گونه ای بهینه شده اند که تصویری با کیفیت خود را در کنفرانس ها ارائه دهند، جایی که شما نیاز به نمایش یک تصویر بزرگ دارید و ممکن است با نور محیط (نورهای تابیده شده از پنجره یا نور اتاق) مشکل داشته باشید. این پروژکتورها اتصالات ۱۵ پین VGA استاندارد صنعتی را ارائه می دهند که اتصال لپ تاپ را به یک کار ساده و سریع تبدیل می کند.

یک سر کابل ۱۵ پین VGA را به خروجی VGA کامپیوتر خود وصل کنید و پیچ ها را محکم کنید.

سر دیگر کابل VGA را به ورودی مشابه پروژکتور خود وصل کنید. بسیاری از پروژکتورهای پاناسونیک دارای دو ورودی VGA هستند که به شما امکان می دهند دو سیستم را به هم وصل کنید و بین آنها سوئیچ کنید. اگر پروژکتور شما هم دارای چند ورودی است توجه داشته باشید که از کدام ورودی VGA استفاده می کنید.

یک سر کابل ورودی صدا را به جک Audio Out یا Headphone سیستم خود وصل کنید و سر دیگر کابل را به ورودی صدای ۳.۵ میلیمتری پروژکتور پاناسونیک و.. خود وصل کنید.

با فشار دادن کمه پاور پروژکتور را روشن کنید و صبر کنید تا دستگاه گرم شود.

دکمه Input Select یا انتخاب ورودی را به طور مداوم فشار دهید تا پروژکتور ورودی مورد استفاده برای سیستم شما را انتخاب کند. اگر پروژکتور یک دکمه برای هر ورودی دارد دکمه Computer 1 یا Computer 2 را فشار دهید تا ورودی را از سیستم خود انتخاب کنید.

کلید ترکیبی مختص به سیستم خود را فشار دهید تا در صورت عدم نمایش تصویر، خروجی ویدیو فعال شد. این مرحله معمولا در لپ تاپ ها ضروری است و کلیدهای ترکیبی از یک دستگاه به دستگاه دیگر متفاوت است. به طور کلی کلید Fn و یکی از کلیدهای تابع F موجود در بالای ردیف اعداد صفحه کلید خود را باید فشار دهید. کلید F تابع ممکن است دارای برچسب CRT/LCD یا LCD/VGA باشد یا ممکن است دارای آیکن صفحه نمایش و کامپیوتر باشد.

علت روشن نشدن لامپ ویدئو پروژکتور

وقتی که پروژکتور را به لپ تاپ متصل می کنیم، پروژکتور روشن نمی شود؛ چگونه این مشکل را می توانیم حل کنیم؟ برای حل این مشکل اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور لطفا مراحل زیر را دنبال کنید:

برای آپدیت بایوس و درایورهای ویندوز خود اقدام کنید.

بروزرسانی نرم افزار معمولا به بهینه سازی سیستم کمک می کند، بنابراین توصیه می کنیم که بررسی کنید که جدیدترین نسخه را در لپ تاپ خود دارید.

بعد از آپدیت بایوس و درایورهای ویندوز اگر مشکل همچنان ادامه داشت مراحل زیر را دنبال کنید:

تمام لوازم جانبی که به سیستم وصل کرده اید اعم از داک ها، دانگل ها، آداپتورها و سایر سخت افزارهای متصل که باعث تداخل می شوند را جدا کنید.

مطمئن شوید که پروژکتور روشن می شود. برای مدل هایی که دارای باتری هستند، لطفا دستگاه را با استفاده از کابل برق روشن کنید.

بررسی کنید که کابل اتصال پروژکتور به درستی به لپ تاپ وصل شده است یا نه. هر گونه اتصال شل را بررسی کنید. می توانید برای تغییر کابل اتصال مانیتور اکسترنال هم اقدام کنید. اگر با کابل جدید مشکلی ندارید پس خرابی کابل دارید.

علت روشن نشدن لامپ ویدئو پروژکتور

پروژکتور را روشن کنید و پورت اتصالی که استفاده می کنید (HDMI یا VGA) را انتخاب کنید. پروژکتور معمولا دستگاه های متصل را به طور خودکار تشخیص می دهد.

دکمه Windows + p صفحه کلید خود را فشار دهید تا صفحه Projector بار شود.

علت روشن نشدن لامپ ویدئو پروژکتور

می توانید به مسیر Settings → System → Display → Display resolution بروید و رزولوشن مورد نظر خود را انتخاب کنید. ابتدا می توانید رزولوشن ۸۰۰×۶۰۰ پیکسل را انتخاب کنید و بعد از نمایش به تدریج رزولوشن را افزایش دهید.

اگر با مشکل عدم نمایش تصویر پروژکتور مواجه شدید لطفا سعی کنید که پروژکتور یا تمام تنظیمات را ریست کنید.

حل مشکل پروژکتور : تصویر خیلی کوچک یا تار است

اگر هنگام اتصال لپ تاپ به پروژکتور با تصویری کوچک و تار مواجه هستید مطمئن شوید که پروژکتور در محلی مناسب قرار گرفته است. باید پروژکتور را به گونه ای قرار دهید که تصویر روی دیوار یا صفحه نمای جلوی مخاطب منعکس شود.

فوکوس پروژکتور را تنظیم کنید. این کار معمولا با چرخاندن یک دستگیره که در کنار یا جلوی پروژکتور قرار گرفته است انجام می شود.

وضوح یا رزولوشن لپ تاپ خود را تنظیم کنید. این کار را می توانید با رفتن به کنترل پنل و انتخاب Display انجام دهید.

مشکل ویدئو پروژکتور : روشن نشدن پروژکتور

  • مطمئن شوید که پروژکتور به پریز وصل است و روشن است.
  • اتصال بین لپ تاپ و پروژکتور را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هر دو دستگاه به برق وصل شده اند و کابل ها آسیبی ندیده اند.
  • هم پروژکتور و هم لپ تاپ را ریستارت کنید.

حل مشکل پروژکتور در ویندوز ۱۰ : تصویر روی پروژکتور وارونه است

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است هنگام اتصال لپ تاپ به پروژکتور تجربه کنید وارونه نشان دادن تصویر است. برای حل این مشکل اقدامات زیر را انجام دهید:

مطمئن شوید که پروژکتور در محل درستی قرار گرفته است. باید پروژکتور به گونه ای قرار گیرد که تصویر روی دیوار یا صفحه نمایش جلوی مخاطب منعکس شود.

تصویر را روی پروژکتور تنظیم کنید. این کار را می توان با فشار دادن یک دکمه روی پروژکتور یا ریموت کنترل انجام داد.

وضوح یا رزولوشن لپ تاپ خود را تنظیم کنید. این کار را می توانید با رفتن به کنترل پنل و انتخاب Display انجام دهید.

لپ تاپ تصویری را نمایش نمی دهد

مطمئن شوید که پروژکتور به پریز وصل است و روشن است.

اتصال بین لپ تاپ و پروژکتور را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هر دو دستگاه به برق وصل شده اند و کابل ها آسیبی ندیده اند.

هم پروژکتور و هم لپ تاپ را ریستارت کنید.

مشکل اتصال لپ تاپ به پروژکتور با کابل HDMI

همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از روش های اتصال لپ تاپ به پروژکتور استفاده از کابل HDMI است. ممکن است در این شرایط شما با مشکل اتصال و پیام No Signal مواجه شوید. در این شرایط ممکن است:

  • کابل HDMI آسیب دیده باشد.
  • دور طرف کابل HDMI به درستی وصل نشده باشند.
  • پورت HDMI پروژکتور آسیب دیده باشد.
  • پورت HDMI لپ تاپ شما خراب شده باشد.
  • ورودی نادرستی را در تنظیمات پروژکتور انتخاب کرده باشید.

همانطور که مشاهده می کنید این مشکلات بیشتر سخت افزاری هستند.

همچنین شما ممکن است که فقط محافظ صفحه را مشاهده کنید که تصویری است که معمولا لوگو؛ برند یا نام پروژکتور را نشان می دهد. این ویژگی به شما اعلام می کند پروژکتور روشن است اما چیزی پخش نمی شود. اگر حتی بعد از اینکه از طریق کابل HDMI لپ تاپ را به پروژکتور وصل کردید محافظ صفحه را مشاهده می کنید به این معناست که چیزی در دستگاه های شما به درستی کار نمی کند.

اگر مطمئن هستید که کابل HDMI آسیب دیده است می توانید به راحتی یک کابل جایگزین را خریداری کنید. اگر باز هم پیام No Signal را مشاهده می کنید، راه حل های زیر را امتحان کنید.

مشکل اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور در ویندوز ۱۰ : ارور No Signal

ارور No Signal نشان می دهد که پروژکتور سیگنال ورودی را از دستگاه منبع شما دریافت نمی کند. در ادامه رایج ترین دلایلی که ممکن است باعث ایجاد پیام No Signal شوند آورده شده است:

مشکل اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور در ویندوز 10 : ارور No Signal

پروژکتور و دستگاه منبع به درستی وصل نشده اند.

بررسی کنید که کابل ها و آداپتور به درستی به برق وصل شده اند.

بررسی کنید که از کابل یا آداپتور مناسب برای اتصال لپ تاپ به پروژکتور استفاده می کنید.

پورت های USB با برچسب خروجی USB 5V نیم توانند برای نمایش استفاده شوند. این پورت ها فقط می توانند گوشی هوشمند شما را شارژ کنند.

اگر پروژکتور را از طریق USB-C وصل کرده اید بررسی کنید که از کابل USB-C همراه پروژکتور استفاده می کنید. همه کابل های USB-C از ویدیو پشتیبانی نمی کنند. بنابراین باید در کابل مورد استفاده برچسب USB-C Video را مشاهده کنید.

اگر می خواهید لپ تاپ را از طریق VGA به پروژکتور وصل کنید بررسی کنید که از مبدل VGA To HAMI استفاده می کنید و نه HDMI To VGA.

دستگاه منبع متصل به پروژکتور سیگنال ویدیویی را ارسال نمی کنید یا سیگنال ویدیویی ناسازگار را ارسال می کند.

برخی از دستگاه ها از خروجی ویدیوی HD پشتیبانی نمی کنند. به عنوان مثال، Samsung Galaxy S7، Samsung Galaxy S7 Edge، Samsung Galaxy S6، Samsung Galaxy S6 Edge و Samsung Galaxy Note 5 از خروجی ویدیوی HDMI با اتصال سیمی پشتیبانی نمی کنند. برای اتصال به یک آداپتور HDMI بی سیم سازگار مانند Chromecast نیاز دارید.

وضوح مناسب را انتخاب کنید. به طور مثال در دستگاه منبع خود وضوح ۱۰۸۰p یا ۷۲۰p را انتخاب کنید.

اگر به کنسول بازی متصل می شوید ممکن است لازم باشد تنظیمات صفحه نمایش خود را ریست کنید.

ممکن است که دستگاه منبع از قابلیت Video Mirroring پشتیبانی نکند. دستگاه هایی که ز این Video Mirroring پشتیبانی نمی کنند اما از خروجی ویدیو پشتیبانی می کنند، همچنان می توانند از برنامه هایی که از خروجی ویدیو پشتیبانی می کنند مانند Netflix و YouTube پشتیبانی کنند.

آداپتور یا کابل های مورد استفاده خراب هستند. برای تست آنها می توانید از دستگاه دیگری استفاده کنید.

اگر آیفون یا آی پد را وصل می کنید مطمئن شوید که از آداپتور دیجیتال AV اپل استفاده می کنید. آداپتورهای جانبی ممکن است به درستی کار نکنند.

اگر هنگام اتصال گوشی یا تبلت خود با پیام خطای This accessory may not be supported مواجه می شوید  ممکن است آداپتور شما سازگار نباشد یا دارای مشکلی باشد.

حالت ورودی اشتباهی را برای پروژکتور انتخاب کرده اید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش روش حل مشکل اتصال و عدم نمایش تصویر پروژکتور امروز انزل وب ما سعی کردیم تمام راه حل های موجود را لیست کنیم. اگر موردی از قلم افتاده است می توانید از طریق بخش نظرات این مطلب، آن را با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش روش اتصال لپ تاپ به تلویزیون به صورت بی سیم و کابلی
آموزش ۶ روش اتصال لپ تاپ به تلویزیون به صورت بی سیم و کابلی

نظرات