اینترنت وای فای هواپیما چیست و چگونه کار میکند؟ بررسی شرایط و قیمت ها

اینترنت وای فای هواپیما چیست و چگونه کار میکند؟ بررسی شرایط و قیمت ها

بسیاری از شرکت های هواپیمایی ✈️ برای راحتی مسافرین اینترنت وای فای در اختیار آنان قرار می دهند. از روش های مختلفی برای برقراری ارتباط اینترنتی در هواپیما استفاده می شود. در این مطلب از انزل وب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که اینترنت وای فای هواپیما چیست و چگونه کار میکند؟ بررسی شرایط و قیمت ها آن را هم توضیح می دهیم.

آموزش استفاده از اینترنت در هواپیما

How Does Airplane Wi-Fi Internet Work?

مسافرین هواپیما می توانند از اینترنت وای فای آن استفاده کنند تا در سفر بتوانند کارهای خود را انجام دهند، ایمیل های خود را پاسخ دهند، سایت ها را چک کنند و… . در این مطلب به این سوال پاسخ می دهیم که وای فای هواپیما چگونه کار میکند؟ برای یافتن پاسخ ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

آیا هواپیما وای فای دارد؟

بله اکثر شرکت‌ها برای مسافران خود اینترنت فراهم می‌کنند. معمولا به مسافران اطلاع داده می شود که هاپیما وای فای دارد یا خیر. گاهی ممکن است پس از سوار شدن در هواپیما به مسافران اطلاع داده شود. همچنین ممکن است اطلاعات در بروشور مربوط به پرواز وجود داشته باشد.

اینترنت وای فای هواپیما

معمولاً اتصال به وای فای در حین پرواز درست مانند اتصال به هر نوع سرویس وای فای عمومی دیگری است. کافی است وای فای دستگاه خود را فعال کنید، هات اسپات مربوطه را پیدا کرده و برای اتصال روی آن کلیک کنید. ممکن است برای تأیید هویت و دسترسی به خدمات نیاز به وارد کردن جزئیاتی در مورد شماره بلیط یا سایر اطلاعات باشد و ممکن است لازم باشد هزینه آن را نیز بپردازید.

آیا باید برای وای فای در هواپیما هزینه کرد؟

هزینه کردن برای وای فای بستگی به شرکت هواپیمایی دارد. برخی از خطوط هوایی به صورت استاندارد وای فای رایگان ارائه می دهند. اما برخی دیگر مبالغ مشخصی را برای پرواز یا هر ساعت استفاده دریافت می کنند. گاهی اوقات، WiFi ممکن است به عنوان بخشی از هزینه بلیط شما لحاظ شود. ممکن است هزینه وای فای برای بخش فرست کلاس روی بلیط محاسبه شود. در حالی که مسافران بخش اقتصادی باید هزینه وای فای را در صورت تمایل به استفاده پرداخت کنند. خطوط هوایی مختلف سیستم ها و ساختارهای خاص خود را دارند.

وای فای داخل هواپیما با ATG

ATG همان سیستم عاملی است که وای فای خانه یا تلفن همراه شما برای فعال شدن استفاده میکند. دستگاه تلفن همراه یا روتر بی‌سیم شما سیگنال‌های رادیویی را از طریق آنتن خود به/از برج‌های سلولی زمینی دریافت و ارسال می‌کند. در هواپیما هم وضعیت همین طور است.

وای فای داخل هواپیما

یک آنتن در قسمت زیرین بدنه هواپیما قرار دارد تا بتواند سیگنال ها را این برج های سلولی دریافت و همچنین به آنها ارسال کند. با پیشرفت سفر هواپیما، این سیگنال ها از یک برج سلولی موجود به برج دیگر منتقل می شوند.

با توجه به این که در بسیاری از بخش‌های دورافتاده یا در مناطیق آبی مثل اقیانوس‌ها این برج‌ها وجود ندارد، استفاده از این روش برای اتصال وای فای هواپیما نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. این نوع اتصال فقط برای سفرهای زمینی مناسب است. سرعت Wi-Fi با اتصال ATG در حدود ۳ مگابیت در ثانیه است. این سرعت پایین است و تنها برای ایمیل و برنامه های پیام رسان مناسب است.

وای فای ماهواره ای

اینترنت وای فای در هواپیما

با وجود این سیستم، واحدهای زمینی سیگنال‌ها را به ماهواره‌ها ارسال میکنند. ماهواره ها نیز سیگنال را به هواپیما ارسال می کنند. این سیستم در جایی که هیچ پوشش برج سلولی وجود ندارد، مناسب است. اگرچه به دلیل مسافتی که سیگنال‌ها باید طی کنند، سرعت پایین خواهد بود. Ku-Band و Ka-Band دو نوع سیستم عامل ماهواره ای هستند.

Ku-Band

سرعت Ku-Band نسبت به ATG بالاتر است و در حدود ۳۰ تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه است. با این حال، سیگنال‌های ماهواره‌ها با هواپیماهای دیگر به اشتراک گذاشته می‌شوند، بنابراین بسته به غلظت فضای هوایی، کاهش پهنای باند ممکن است رخ دهد.این نوع وای فای سریع ترین وای فای موجود نیست اما می توان گفت بهترین است. زیرا صدها ماهواره کو باند در اطراف زمین می چرخند. پس سیگنال وای فای حفظ خواهد شد. البته این وای فای برای پخش ویدئو و کارهایی با حجم بالا مناسب نیست.

Ka-Band

دیگر وای فای هواپیما Ka-Band است. این وای فای پیشرفته ترین وای فای هواپیما است. سرعت بالایی نسبت به سایرین دارد و می تواند حداکثر ۸۰ مگابات در ثانیه را در هر هواپیما ارائه دهد. با این حال این ماهواره ها کمتر هستند و پوشش جغرافیایی کمتری دارند. بنابراین در حال حاضر فقط برای برخی از خطوط هوایی مناسب است.

معایب اینترنت وای فای در هواپیما

اینترنت وای فای در هواپیما

درست است که تو هواپیما اینترنت است اما این اینترنت مشکلاتی دارد که در این بخش به آنها اشاره می کنیم.

قیمت بالا

قیمت اینترنت هواپیمایی قطر و… میتواند گران باشد. برای همین باید هزینه زیادی را برای اتصال پرداخت کنید. یعنی شما برای لود کردن یک وب سایت ساده و عادی باید هزینه زیادی پرداخت کنید. زیرا میزان اینترنتی که در اختیار مسافران قرار میگیرد بسیار کم است و هزینه پرداختی نسبت به حجم اینترنت بالا است.

برخی از شرکت‌های هواپیمایی چند نوع اینترنت در اختیار مسافران قرار می‌دهند. در یک نوع که ارزان‌تر است، می‌توانید صرفا از پیام رسان های اجتماعی برای چت کردن استفاده کنید و امکان کارهای سنگین‌تر وجود ندارد. در مورد دیگر نیز با پرداخت هزینه بیشتر می‌توانید از اینترنتی قوی‌تر استفاده کنید. به عنوان مثال، در نوع اول نمی‌توانید فایل‌های سنگین ارسال کنید اما در مورد دوم امکان این کار وجود دارد.

محدودیت در استفاده از سایت ها

بسیاری از سایت‌ها در حین پرواز مسدود هستند و نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال، در برخی از خطوط هواپیمایی نمی‌توان از اسنپ چت و توییچ استفاده کرد.

سرعت پایین

دیگر مشکل استفاده از اینترنت در حالت پرواز، سرعت پایین آن است. برای همین نمی‌توان ویدئو و تصاویر با حجم بالا را به سادگی باز کرد. به عنوان مثال ممکن است ۳-۴ دقیقه طول بکشد تا تصویری با حجم ۱.۵ مگابایت بارگذاری شود. سرعت آپلود نیز بسیار پایین است. به زبان ساده، Wi-Fi در حین پرواز با اینترنت خانگی یا اتصال تلفن همراه ۴G/5G قابل مقایسه نیست. وقتی حجم زیاد از مسافران تلاش می کنند از پهنای باند محدودی استفاده کنند، همیشه مشکلاتی را ایجاد می‌شود. در برخی موارد هم محدودیت استفاده وجود دارد. به عنوان مثال، هر مشافر می‌تواند تا ۵۰۰ مگابایت از اینترنت استفاده کند.

اینترنت در هواپیما ایران ماهان ، ایران ایر و…

اینترنت در هواپیما ایران هنوز به اندازه کافی پیشرفت نکرده است. مسلما نمی توان از اینترنت BTS که برای موبایل ها است، استفاده کرد اما با کمک سیستم ماهواره ای می‌توان اینترنت ارائه داد. این سیستم روی هواپیماها نصب شده است و اینترنت ارائه می دهد.

برای یادگیری خرید بلیط هواپیما مطلب آموزش و ترفندهای خرید آنلاین بلیط هواپیما ارزان و مناسب را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب درباره خرید اینترنت بلیط هواپیما و تماس در حالت پرواز و… توضیح دادیم. آیا تا کنون از هواپیمای اینترنت دار استفاده کردید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش حل مشکل قطع و وصل شدن اینترنت مودم وای فای ، LAN و..
۹ روش حل مشکل قطع و وصل شدن اینترنت مودم وای فای ، LAN و..
آموزش روشن کردن و فعال سازی وای فای لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش روشن کردن و فعال سازی وای فای لپ تاپ و کامپیوتر
حل مشکل Limited access وایرلس ویندوز 10، 8 و 7
۴ روش حل مشکل Limited access اینترنت وایرلس ویندوز ۱۰، ۸ و ۷

نظرات