بررسی علت لرزش فرمان ماشین در حالت درجا و سرعت

بررسی علت لرزش فرمان ماشین در حالت درجا و سرعت

اگر از لرزش فرمان ماشین 🚗 خود چشم پوشی می کنید باید بدانید که ممکن است یک مشکل جدی در خودروی شما به وجود آمده باشد. اگر می خواهید بدانید که چه چیزی باعث ایجاد ارتعاش در فرمان خودروی شما می شود، بررسی علت لرزش فرمان ماشین در حالت درجا و سرعت امروز انزل وب را دنبال کنید.

چرا فرمان ماشین می لرزد؟

Diagnosing a shaking steering wheel 

فرمان فرسوده، معیوب یا خارج از تعادل یا یک قطعه فرمان خراب می توانند علت لرزش فرمان در سرعت بالا باشد. از آنجایی که دلایل مختلفی موجب به وجود آمدن لرزش در فرمان ماشین می شود در ادامه ما علل اصلی، علائم و راه حل هایی را ارائه می دهیم تا ساده تر بتوانید فرایند عیب یابی خودروی خود را پشت سر بگذارید.

علت لرزش فرمان چیست؟ لاستیک های غیر بالانس

توزیع وزن در هر لاستیک کمی متفاوت است. برای جبران این مسئله، بعد از نصب لاستیک های جدید باید وزن اضافه به چرخ اضافه کنید. متاسفانه وزنه هایی که برای این کار استفاده می شوند، می توانند حرکت کنند و یا بیافتند و در نتیجه چرخ ها از حالت بالانس خارج می شوند. لاستیک هایی که بالانس نیستند می توانند باعث لرزش خودرو در حین رانندگی با سرعت بالا شوند. اگر این مشکل نادیده گرفته شود، مشکلات لاستیک غیر بالانس می تواند قطعات فرمان و سیستم تعلیق را سریعتر از حد معمول فرسوده کند، باعث مصرف سوخت ضعیف شود یا منجر به انفجار در هنگام رانندگی شود.

در صورت حس لرزش فرمان در سرعت بالا؛ تمام چرخ های خود را بررسی کنید و آنها را از لحاظ سایش ناهموار آج ها یا رینگ های خمیده و البته وزن چرخ ها بررسی کنید. اگر هر یک از چرخ ها علائم عدم تعادل را نشان می دهد، باید ماشین خود را نزد تکنسین ماهر ببرید. برای نگهداری مناسب تایرها، مطمئن شوید که حداقل هر دو سال یکبار آنها را تعویض می کنید.

قرارگیری نادرست چرخ ها علت لرزش فرمان در سرعت بالا

قبلا در انزل وب در مورد اینکه هندلینگ ماشین چیست؟ روش و فاکتورهای افزایش هندلینگ ماشین صحبت کردیم، یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان، قرارگیری نادرست چرخ ها است. در اکثر مواقع، چرخ های تراز شده لززش را متوقف می کنند. یکی از سریع ترین روشها برای تشخیص قرار گیری نادرست چرخ ها، بررسی آج لاستیک است. یک وسیله نقلیه خارج از تراز باعث می شود تایرها به طور یکنواخت فرسوده شوند و آج داخلی ان بیشتر از قسمت بیرونی فرسوده می شود. اگر متوجه شدید که فرمان مستقیم و در مرکز قرار دارد و خودرو همچنان به طرفین کشیده می شود؛ احتمالا ماشین شما از تراز خارج شده است.

تراز چرخ ها از طریق اجزای سیستم تعلیق حاصل می شود، بنابراین اگر مشکلاتی در سیستم تعلیق وجود داشته باشد (مانند آسیب ناشی از سایش؛ رانندگی در مسیرها ناهموار یا تصادف) به احتمال زیاد تراز چرخ ها تحت تاثیر قرار می گیرد.

چرا فرمان خودرو می‌لرزد؟ فرسودگی یا آسیب دیدگی بلبرینگ

اگر فرمان فقط هنگام چرخش می لرزد، باید بلبرینگ چرخ خود را بررسی کنید. این اجزای حیاتی برای محکم نگه داشتن توپی چرخ در سیستم تعلیق خودرو طراحی شده و اجازه می دهند چرخ ها به درستی بچرخند. اگر بلبرینگ آسیب ببیند یا به اندازه کافی روغن کاری نشده باشد می تواند باعث ایجاد لرزش فرمان ماشین شود. یاتاقان چرخ ها می توانند هنگام رانندگی منظم در جاده های ناهموار یا در ار برخورد با چاله ها، سرعت گیرها یا موانع در سرعت های بالا آسیب ببینند.

علائم دیگر فرسودگی بلبرینگ به غیر از لرزش فرمان شامل صداهای غیر عادی که در هنگام افزایش سرعت بلندتر می شود، فرمان شل یا عملکرد اشتباه سنسور ABS می شود.

چرا فرمان ماشین می لرزد؟

یک روش سریع برای تعیین اینکه آیا صدای غیر عادی در هنگام رانندگی به خاطر خرابی یاتاقان ها است به این صورت است: در حالی که به صدای غیر عادی گوشی می دهید، خودروی خود را برانید. در حین رانندگی محیط اطراف خود را بررسی کنید و اگر شرایط اجازه می دهد لاین خود را تغییر دهید. گوش کنید و بررسی کنید که آیا صدا بلندتر می شود. اگر صدا ثابت ماند، تغییر مسیر / پیچ را در جهت دیگر امتحان کنید. اگر صدا تغییر کرد احتمالا یاتاقان چرخ جلو فرسوده شده است. هر جهتی که به بچرخید به شما می گوید که یاتاقان چرخ ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. به عنوان مثال اگر به سمت چپ بپیچید، بار در سمت راست افزایش پیدا می کند (و بالعکس). اگر صدا در حین چرخش به چپ افزایش یافت، بلبرینگ چرخ جلوی سمت راست ممکن است فرسوده شده باشد.

برای تشخیص نهایی ساییدگی یا آسیب دیدگی بلبرینگ چرخ؛ خود را به طور ایمن بالا بیاورید و با هر دو دست روی لاستیک، در جهت چرخش عقربه های ساعت چرخ را تان دهید. حداقل حرکت باید وجود داشته باشد. اگر چرخ بیش از حد حرکت می کند یا صدای ساییده شدن شنیده می شود به احتمال زیاد بلبرینگ چرخ آسیب دیده است که نیاز به تعویض دارد.

فرسوده شدن قطعات فرمان یا سیستم تعلیق علت لرزش فرمان در حالت درجا سمند و..

فقط مقدار کمی شل بودن در هر یک از اجزای فرمان و سیستم تعلیق منجر به عملکرد نامناسب کل سیستم خواهد شد. این امر علاوه بر تاثیر بر کنترل و پایداری خودرو، می تواند باعث لرزش فرمان هم شود. بنابراین مهم است که سیستم را برای قطعات شل یا فرسوده بررسی کنید.

با بررسی قسمت های قابل مشاهده مانند اتصالات توپی بالا یا پایین، انتهای میله ها و بوش ها شروع کنید. اگر علائم آسیب دیدگی را مشاهده کردید باید برای تعویض اقدام کنید. به طور مشابه فنرهای آسیب دیده یا جدا شده می توانند باعث ایجاد لرزش در فرمان شوند.

خرابی سیستم ترمز علتی برای لرزش فرمان هنگام ترمز

اگر فرمان فقط هنگام توقف تکان می خورد و یا پدال ترمز هم تکان بخورد، به احتمال زیاد مشکل از سیستم ترمز است. اگر ترمزها به دلیل نقص مکانیکی یا هیدرولیکی کشیده شوند، یا اگر ترمز دستی به اشتباه درگیر شده باشد، لرزش فرمان می تواند ایجاد شود که اغلب به عنوان لرزش ترمز از آن یاد می شود. لرزش فرمان هنگام ترمز می تواند ناشی از تمام شدن دیسک های ترمز، تغییر ضخامت دیسک و یا داغ کردن و اعوعاج شدید دیسک هم رخ دهد.

لرزش فرمان در حالت درجا

علت لرزش فرمان  می تواند به خاطر دیسک ترمزی باشد که با کالیپر یا هاب به صورت موازی تراز نشده  است. دلایل نصب نامناسب شامل زنگ خوردگی یا تجمع کثیفی ها بین دیسک و توپی است که یک سطح ناهموار را ایجاد می کند. گرچه توپی به ندرت تاب بر می دارد اما در سال های اخیر استفاده از اسپیسر چرخ افزایش یافته است که می تواند باعث سایش بیش از حد توپی شود. اگر خودرو مشکوک به تمام کردن دیسک ترمز است فورا ترمزها را بررسی کنید زیرا می تواند باعث افزایش زمان توقف خودرو و یا بدتر از آن خرابی موقت ترمز شود. برای رفع این مشکل می توانید دیسک آسیب دیده را جدا کنید و دیسک  و توپی را به طور کامل تمیز کنید. ضخامت دیسک ترمز را اندازه گیری کنید و اگر قابل سرویس نیست آن را تعویض کنید.

علت لرزش فرمان تیبا ، ساینا ، ۲۰۶ ، سمند و.. در سرعت بالا

شاید از خود بپرسید که علت لرزش فرمان در سرعت ۸۰ به بالا چیست؟ هنگامی که دیسک ترمز به درستی نصب و تراز نشده باشد می توانید باعث سایش شود که باعث نازک شدن دیسک می شود. آلاینده های گرفتار شده در سیستم مانند رسوبات، زندگ خوردگی ها و گرد و خاک می توانند باعث تغییر ضخامت دیسک ترمز شوند. هنگامی که سطح دیسک غیر یکنواخت باشدو توسط لنت های ترمز به دیسک وارد شود، لنت های ترمز باعث ایجاد ضربه هایی در پدال ترمز می شوند. به همین دلیل هنگامی که بخش های نازک و ضخیم دیسک بین روتورهای ترمز می لغزند، لرزش در فرمان هم احساس می شود.

انحراف دیسک ترمز باعث افزایش زمان توقف و احتمال خرابی ترمز می شود. یکی از دلایل رایج تاب برداشت روتورهای دیسک ترمز، سفت شدن بیش از حد چرخ های خودرو و یا عدم استفاده از الگوی متقاطع مناسب است. هرگز از آچار ضربه ای برای سفت کردن مهره های چرخ استفاده نکنید.

برای رفع مشکلات مربوط به ضخامت دیسک، ضخامت روتر یا دیسک ترمز را اندازه گیری کنید، اگر قابل سرویس نیست و باید تعویض شد، دیسک ترمزهای آسیب دیده را جدا کنید و آنها را تعویض کنید. دوباره آنها را تراز کنید. همچنین همیشه از تمیز بودن نصب توپی و دیسک و حامل های کالیپر ترمز اطمینان حاصل کنید.

علت لرزش فرمان تیبا ، ساینا ، 206 ، سمند و.. در سرعت بالا

 داغ شدن و اعوجاج شدید دیسک علت لرزش فرمان در سرعت ۱۰۰ به بالا

در واقع ترمز گرفتن مکرر و شدید، دیسک های ترمز را بیش از حد گرم می کنند. هنگامی که دیسک بیش از حد گرم می شود تمایل به تاب برداشتن دارد و باعث ایجاد لرزش در فرمان و پدال ترمز هنگام ترمز گرفتن می شود. اگه لکه های آبی تیره را روی دیسک ترمز مشاهده کردید این نشان دهنده این است که دیسک بیش از حد گرم شده است. به همین دلیل لنت های ترمز بی کیفیت می توانند بیش از حد گرم شوند و هنگامی که این اتفاق رخ می دهد به دیسک ترمز فشار وارد می شود و اعوجاج ایجاد می شود که در این شرایط باید سریعا تعویض شوند.

لرزش فرمان هیدرولیک در حالت درجا

قبلا در مورد اینکه ESP در ماشین چیست؟ چه وظایف و کاربردی در خودرو دارد؟ صحبت کردیم، در حال حاضر بسیاری از خودروها با سیستم فرمان برقی (EPS) ساخته می‌شوند، اما برخی خودروها دارای سیستم‌های هیدرولیک هستند. EPS می تواند تحت تأثیر باتری یا سیستم شارژ خودرو قرار گیرد. اگر خطای دینام وجود داشته باشد یا باتری ۱۲ ولتی از کار افتاده باشد، ممکن است منجر به خاموش شدن سیستم EPS شود. اگر سیستم EPS از کار افتاده باشد و یکی از اجزای فرمان معیوب باشد، چرخاندن فرمان ممکن است سخت شود.

قطعاتی که می‌توانند باعث چرخاندن فرمان سخت شوند، می‌توانند بین خودروهای دارای سیستم EPS و هیدرولیک متفاوت باشند اما شامل موارد زیر می باشند:

  • مشکل در سیستم فرمان
  • تسمه پروانه شل و فرسوده
  • روغن هیدرولیک نامناسب
  • پمپ هیدرولیک معیوب
  • فشار کم تایر

و در آخر پیشنهاد می کنیم که برای جلوگیری از هر نوع خرابی، آموزش تصویری ترفند و اصول رانندگی در برف را دنبال کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در بررسی علت لرزش فرمان ماشین در حالت درجا و سرعت امروز انزل وب ما سعی کردیم اهمیت لرزش فرمان در سرعت ۱۰۰ و حتی لرزش فرمان در سرعت کم و در هنگام ترمز را به شما یادآوری کنیم. شما حتی ممکن است مشکل لرزش فرمان تیبا صفر را تجربه کنید و این در حالی است که از ماشین خود زیاد استفاده نکرده اید. بنابراین در هر صورت پیشنهاد می کنیم به محض مشاهده لرزش فرمان در سرعت ۱۲۰ یا پایین تر حتما به دنبال علت باشد و مشکل ماشین خود را سریعتر حل کنید تا خسارات جانی و مالی به جای نگذارد. به نظر شما علت لرزش فرمان در سرعت بالا یا علت لرزش فرمان در سرعت پایین چیست؟ آیا موردی وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره نکرده باشیم؟ نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

تغییر تم مانیتور اندروید خودرو
آموزش تصویری قدم به قدم تغییر تم مانیتور اندروید خودرو (اکثر مدل ها)
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
در راه نمانید: لیست ضروری برای چک كردن ماشين قبل از مسافرت
در راه نمانید: لیست ضروری برای چک کردن ماشین قبل از مسافرت
بررسی تخصصی 10 دلیل تقه گیربکس اتومات و دستی ماشین
بررسی تخصصی ۱۰ دلیل تقه گیربکس اتومات و دستی ماشین

نظرات