بررسی مزایا و معایب اورکلاک قطعات کامپیوتر و..

بررسی مزایا و معایب اورکلاک قطعات کامپیوتر و..

بعد از کند شدن و قدیمی شدن قطعات کامپیوتر ممکن است تصمیم به اورکلاک بگیرید. 🚀 این کار به غیر از مزایایی که برای شما دارد، معایبی نیز دارد. در این مطلب از انزل وب به بررسی مزایا و معایب اورکلاک قطعات کامپیوتر و.. میپردازیم.

آیا اورکلاک خوب است؟

Overclocking: Advantages and Disadvantages

به دلایل مختلفی ممکن است کامپیوتر و سیستم شما کند شود و CPU، کارت گرافیک و… مانند قبل کار نکنند. در این شرایط ممکن است کاربران تصمیم به اورکلاک بگیرند. کاربران قبل از انجام اورکلاک باید با معایب و مزایای اورکلاک آشنا باشند تا بعد از انجام این کار با مشکل مواجه نشوند. در ادامه معایب و مزایای اورکلاک را بررسی میکنیم.

اورکلاک چیست؟

قبل از بررسی مزایا و معایب اورکلاک باید بدانیم که اورکلاک چیست. اورکلاک یا Overclock به معنای افزایش ولتاژ سخت افزاری است. زمانی که شما برای یک قطعه اورکلاک انجام میدهید یعنی تعداد کار هایی که اون قطعه در یک ثانیه انجام میدهند را افزایش میدهید. این باعث بالا رفتن سرعت و کارایی سیستم شما میشود. با این حال این کار به غیر از مزایا یکسری معایب نیز دارد که در ادامه هم مزایا و هم معایب اورکلاک کارت گرافیک و بقیه قطعات را بررسی میکنیم.

معایب و مزایای اورکلاک

بعد از بررسی معایب و مزایای اورکلاک برای اورکلاک کارت گرافیک میتوانید مطلب آموزش کامل تصویری اورکلاک کارت گرافیک به صورت امن را مطالعه کنید.

مزایای اورکلاک قطعات کامپیوتر و…

  • افزایش عملکرد: زمانی که شما اور کلاک را انجام میدهید کار ها با سرعت بیشتری انجام میشوند. به همین دلیل عملکرد کامپیوتر نیز افزایش پیدا میکند. البته این افزایش عملکرد ممکن است مقدار قابل توجهی نباشد و فقط بین ۵ تا ۲۰ درصد باشد، اما با این حال کمی میتوانید برای بالا بردن عملکرد مفید باشد.
  • بهتر شدن بازی ها و تاثیر اورکلاک در بازی: اگر شما جزو افرادی هستید که زیاد بازی میکنید اورکلاک میتواند برای شما بسیار مفید باشد. اورکلاک با افزایش شتاب سیستم و مصرف مقدار بیشتر انرژی بازی کردن را برای شما رضایت بخش میکند.
  • از بین بردن هزینه اضافی: زمانی که شما با استفاده از اورکلاک عملکرد سیستم را افزایش میدهید هزینه اضافه ای ندارید. تنها چیزی که برای اور کلاک نیاز است قطعات کامپیوتر هستند که از قبل آن ها را دارید. فقط مطمئن شوید که GPU و CPU با مادربرد سازگاری داشته باشند.

معایب اورکلاک CPU

  • مفید بودن اجزا قدیمی کامپیوتر: در صورتی که کامپیوتر شما قدیمی است، شما میتوانید با اورکلاک کاری کنید که کمی بیشتر برای شما کار کنند و نیاز به ارتقا نداشته باشند.
  • افزایش نرخ فریم FPS: اگر به دنبال افزایش عملکرد و گرافیک کامپیوتر هستید میتوانید از اور کلاک کردن پردازنده گرافیکی استفاده کنید. این کار باعث میشود که گیم پلی شما بهبود پیدا کند.
  • از بین بردن تاخیر ورودی: یکی از مشکلات گیمر ها تاخیر در ورودی است. این یعنی زمانی که گیمری در کامپیوتر چیزی وارد میکند مدتی طول میکشد تا در مانیتور نشان داده شود. برای همین اورکلاک میتوانید این تاخیر در ورودی را از بین ببرد.

همچنین مطلب آموزش ۳ روش حل مشکل ارور CPU Fan Error میتواند برای شما مفید باشد.

معایب اورکلاک چیست؟

  • گرم شدن بیش از حد پردازنده یکی از مهمترین خطرات اورکلاک: زمانی که شما اورکلاک میکنین ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که پردازنده بیش از حد داغ میکند. بیش از حد داغ شدن پردازنده ممکن است باعث آسیب دیدن پردازنده یا سایر قطعات کامپیوتر شود. بنابر این شما باید مطمئن شوید که سیستم خنک سازی مناسبی برای کامپیوتر داشته باشید. همچنین مصرف انرژی به دلیل بالابردن افزایش عملکرد نیز بالاتر میرود.

معایب اورکلاک سی پی یو

  • تولید سر و صدا: بالاتر گفته شد که به دلیل گرم شدن قطعات کامپیوتر بعد از اورکلاک نیاز به فن و خنک کننده بزرگتر دارید که این باعث بیشتر شدن صدای کامپیوتر میشود.
  • آسیب غیر قابل جبران یکی از بزرگترین معایب اورکلاک رم: مشکل دیگری که اورکلاک ممکن است برای شما بوجود بیاورد این است که قطعات کامپیوتر را خراب میکند. در حین اورکلاک، قطعات کامپیوتر فرسوده و خراب میشوند. در نتیجه شما باید این قطعات را تعویض کنید که میتواند منجر به بالا رفتن هزینه ها شود.
  • کاهش طول عمر: مشکل جدی که اورکلاک دارد این است که به طول عمر قطعات کامپیوتر آسیب میزند. با اور کلاک، قطعات در دمای بالا کار میکنند. بنابر این طول عمر RAM، CPU یا GPU را کوتاه میکند. به دلیل همین معایب اورکلاک CPU است که سازندگان در دفترچه راهنمای CPU یادداشت میکنند که سیستم اورکلاک نشود.
  • تمام شدن گارانتی: بعد از اورکلاک گارانتی قطعات کامپیوتر باطل میشود. این یعنی بعد از انجام این کار بعد از خرابی قطعات نمیتوانید آن ها را توسط شرکت سازنده تعمیر و یا تعویض کنید.
  • در صورت موفق نشدن، کامپیوتر به زباله تبدیل میشود: در صورتی که اورکلاک ناموفق باشد باعث میشود که RAM ،CPU، مادربرد، منبع تغذیه و… آسیب ببینند. بعد از آسیب دیدگی دیگر نمیتوانید آن ها را تعمیر کنید و در نتیجه باید به سطل زباله بیندازید.

معایب اورکلاک مانیتور

  • ناسازگاری با نرم افزار ها: گاهی اورکلاک ممکن است با تنظیمات و پیکر بندی نرم افزار ها ناسازگار باشد. در نتیجه اورکلاک اشکالات نرم افزاری برای شما بوجود می آورد. این اشکالات و ارور ها میتوانند یکی دیگر از معایب اورکلاک گرافیک باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به مزایا و معایب اورکلاک ماینر و… صحبت کردیم. آیا شما با توجه به معایب اورکلاک سی پی یو و… سیستم خود را اورکلاک میکنید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه مزایا و معایب اورکلاک مانیتور و… میتوانید با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش کامل تصویری اورکلاک کارت گرافیک به صورت امن
آموزش کامل تصویری اورکلاک کارت گرافیک به صورت امن
اورکلاک سی پی یو و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟
اورکلاک CPU (سی پی یو) و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟

نظرات