شباهت و تفاوت نبشی و ناودانی

هر یک از انواع پروفیل های فولادی با توجه به یک نیاز در هندسه، وزن و نوع اتصالات این مقاطع طراحی و تولید شده اند. نبشی، سپری و ناودانی، گروه های مختلفی از پروفیل ها هستند که در این سه موضوع بیان شده، با یکدیگر متفاوت می باشند. نبشی و ناودانی از پرکاربردترین شاخه های فولادی پس از انواع تیرآهن و میلگرد هستند، که در ساخت و ساز و صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

این مقاطع در نوع کاربری و نحوه تولیدشان دارای برخی شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر می باشند. هر یک از آنها دارای دسته بندی ها و انواع مختلفی هستند. سایزهای مختلف و فاکتورهای دیگری که موجب ایجاد طبقه بندی های دیگر در این محصولات میشوند، میزان تنوع موجود در بین آنها را افزایش داده اند. شناخت انواع نبشی و ناودانی، دسته بندی هایی که برای آنها تعریف شده اند و همچنین توجه به شاخص های وزنی در این محصولات، نکات ویژه ای هستند که در هنگام خرید نبشی و ناودانی باید مورد توجه قرار داد. قیمت ورق فولادی، به دلیل استفاده از آنها در تولید برخی از انواع نبشی و ناودانی، فاکتور دیگری است که به صورت خاص بر قیمت نبشی پرسی و ناودانی تاثیر می گذارد. تفاوت هایی که این دو محصول در فرایندهای تولید و بکارگیری با یکدیگر دارند، نکاتی هستند که در ادامه این مطلب به بیان آنها خواهیم پرداخت.

نبشی چیست

نبشی، در انواع مختلف، نمونه ای از شاخه های فولادی است که به دلیل نوع کاربری خاص، ظاهری متفاوت از دیگر تیرهای قابل استفاده در اسکلت های فلزی دارد. این تولیدات در نمای عرضی دارای دو تیغه هستند که به صورت عمود بر یکدیگر به هم متصل می باشند. نام این تیغه ها در اصطلاح فنی بال می باشد. نبشی ها در انواع سبک و سنگین، نبشی بال نامساوی و بال مساوی، معمولی و مشبک تولید می شوند. علاوه بر این، دسته بندی دیگری برای انواع نبشی وجود دارد، که اشاره به تفاوت های موجود در فرایند تولید آنها می کند. همه نبشی ها با در نظر داشتن نوع مواد اولیه و روش های بکارگیری شده در طول فرایند تولید، به دو دسته فابریک و پرسی تقسیم می شوند. همانطور که بیان شد، شاخص های وزنی از اصلی ترین پارامترها در خرید نبشی می باشد. مهندسان ساختمان و پروژه های عمرانی برای تسهیل محاسبات مورد نیاز در این مسئله از فرمول ها و استانداردهای تعریف شده در جدول وزن نبشی استفاده می کنند.

ناودانی چیست

ناودانی نیز دسته دیگری از انواع پروفیل های فولادی می باشد که در انواع استیل و کربنی تولید می شود. نوع کاربرد این محصول در سازه های فلزی با نبشی ها متفاوت می باشد، اما گاهی از اوقات نبشی ها و ناودانی ها در سازه ها به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. گفتنی است انواع ناودانی نیز در دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند. این محصولات نیز مانند نبشی ها در انواع سبک و سنگین، فابریک و پرسی و همچنین معمولی و مشبک تقسیم بندی می شوند. شکل ظاهری ناودانی ها بسیار شبیه به پروفیل C می باشد. این محصولات دارای سه عدد تیغه هستند، که دو تا از آنها به صورت موازی با یکدیگر در طول شاخه کشیده شده اند و به صورت عمودی به دو لبه تیغه سوم متصل می شوند.

شباهت های نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی دو نوع پروفیل فولادی هستند که در فرایند های تولید و استفاده، شباهت و تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. استفاده از شمش های فولادی در ساخت انواع فابریک و تولید نمونه های پرسی با استفاده از ورق های فولادی، یکی از شباهت های انواع نبشی با ناودانی می باشد. از جمله شباهت های این دو نوع پروفایل در کاربری، می توان به استفاده در تقویت اتصالات اصلی در سازه ها و اسکلت های فولادی اشاره کرد. ساخت شبکه های تقویت سازه، مانند خرپا، نعل درگاه و … با هر یک از این دو نوع پروفیل قابل انجام می باشد. اصلی ترین تفاوت موجود در بین انواع نبشی و ناودانی، شکل ظاهری این دو نوع پروفیل می باشد. نبشی ها در نمای عرضی شبیه به حرف L هستند و ناودانی ها در این نما به حرف U شباهت دارند. نوع اتصالات و روشهای استفاده از نبشی و ناودانی در سازه ها با یکدیگر متفاوت می باشد. از دیگر تفاوت های این دو دسته پروفیل می توان به استفاده های دوبل از نبشی ها در کنار یکدیگر اشاره کرد، که این نوع استفاده در ناودانی ها وجود ندارد. ناودانی ها به دلیل برخورداری از فضای عرضی بیشتر و سه وجهی بودن، در اتصالات عمودی نیاز به پایه های قوی تری خواهند داشت.

خرید نبشی و ناودانی

هر یک از این دو پروفیل در انواع مختلف خود علاوه بر تفاوت هایی که در ظاهر با یکدیگر دارند، مشخصات فنی، خصوصیات فیزیکی و مکانیکی و همچنین شاخص های وزنی متغایری نسبت به یکدیگر دارند. برای انتخاب نمونه مورد نظر و استفاده بهینه از این مقاطع در ساخت و توسعه سازه ها و اسکلت های فلزی نیاز به استفاده از تجربه کارشناسان این فن می باشد. هموطنان عزیز به منظور کسب مشورت در زمینه قیمت نبشی فابریک و ناودانی در انواع مختلف و دیگر مقاطع فولادی، انجام مقایسات کیفی و همچنین انتخاب یک محصول مناسب، می توانند با کارشناسان ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات