ورق CK45

پرکاربردترین ورق های آلیاژی

یکی از اولین محصولاتی که پس از صنعتی شدن فرایند تولید مقاطع فولادی، ساخته شدند، ورق ها بودند. این محصولات از پرکاربردترین مقاطع فلزی در صنعت و ساختمان سازی هستند. کاربری های فراوانی که برای مقاطع مختلف فولادی تعریف شد، موجب ایجاد طیف گسترده ای از ورق ها، با آلیاژهای فولادی گوناگون شد، که نیازهای مختلف صنعتگران را در همه جنبه ها تامین می کرد. آلیاژ کلمه ای فرانسوی و به معنای ترکیب می باشد.

این اصطلاح پس از مدتی در خصوص ترکیبات فلزی بکارگیری شد. در واقع می توان ترکیبات مختلف به دست آمده در آلیاژهای فولاد را نتیجه تلاش انسان ها برای بهره وری بهینه تر از خواص فلز آهن دانست. به طور کلی علم متالوژی و آلیاژ سازی با هدف ایجاد خواص گوناگون در فلزات، به وسیله ترکیب عناصر مختلف ایجاد شد و گسترش یافت.

مقاومت بالا در برابر حرارت های زیاد و ویژگی هایی مانند ضد زنگ بودن، انعطاف، ضربه پذیری و چکش خواری از جمله قابلیت هایی هستند، که با استفاده از ترکیبات آلیاژی در مقاطع فولادی ایجاد شد. کشور ما نیز با توجه به خطوط تولید متعدد این محصولات، به عنوان یکی از فعالین حوزه فولاد، سهم قابل توجهی در تولید ورق های آلیاژی در منطقه دارد. گفتنی است از میان شرکت های مختلفی که در صنعت فولاد کشور مشغول به تولید این مقاطع هستند، قیمت ورق اکسین و قیمت ورق کاویان در پله های دوم و سوم، پس از محصولات فولاد مبارکه اصفهان از نظر میزان کیفیت قرار می گیرند. در ادامه این مطلب به بیان برخی از پراستفاده ترین انواع ورق فولادی اشاره خواهیم داشت.

عناصر آلیاژی در ورق های فولادی

جالب است بدانید، یکی از گسترده ترین و متنوع ترین آلیاژهای صنعتی، فولاد است. فراوانی عناصر آلیاژی سازگار با آهن را می توان به عنوان مهمترین دلیل برای این مسئله در نظر گرفت. فولاد نرم، فولاد سخت و انواع الماسه محصولات مختلفی هستند که با استفاده از ترکیبات متنوع آلیاژی در کنار عنصر آهن تولید می شوند. تاثیرات متفاوت که به وسیله درصدهای متغیری از کربن، سیلیسیم، منگنز، فسفر، گوگرد و … در فلز آهن ایجاد می شود به میزان بسیار زیادی بر گستره این تنوع افزوده است.

در تولید محصولاتی که نیاز به ویژگی خاصی از فولاد دارند، از استانداردهای مختلف آلیاژی که با خواص مشابه معرفی شده اند، استفاده می شود. کربن، سیلیسیم، منیزیم، منگنز، مولیبدن، آلومینیوم، کلسیم، سدیم، کروم، نیکل، کبالت و مس، از جمله مهمترین عناصری هستند که در ایجاد این استانداردهای آلیاژی تاثیرگذار بوده اند. ورق های آلیاژی با توجه به میزان درصد استفاده از این عناصر در ترکیبات آنها، به دو دسته کم آلیاژی و پر آلیاژ تقسیم بندی می شوند. نام آلیاژ و گروه بندی هایی که در یک استاندارد آلیاژی وجود دارد، به وسیله حروف و اعدادی که بیانگر ویژگی های آنها هستند، مشخص می شود.

ورق های آلیاژی پرکاربرد

در صنعت فولاد با استفاده از عناصر آلیاژی و مناسب سازی هر چه بیشتر در فلز آهن با شرایط محیطی و آب و هوایی مختلف، دامنه کاربرد این محصولات در زندگی بشر به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است، تا جایی که امروزه در کاربردهای جزئی مانند صنعت بسته بندی نیز از ورق های فولادی آلیاژی استفاده می شود.

به دلیل فراوانی قابل توجه در انواع عناصر آلیاژی که در ساخت ورق های فولادی استفاده می شوند، دسته بندی های متعددی برای آنها ایجاد شده است. استانداردهای مختلفی که در سطح جهان برای ساخت آلیاژ، مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار متنوع بوده و موجب می شود در گریدهای مختلف از یک مجموعه، شاهد ویژگی های گوناگونی باشیم.

نوع این عناصر و میزان ذخایر مربوط به آن در کشور، ظرفیت تولید کارخانجات سازنده بر قیمت این محصولات اثرگذار می باشند. البته گفتنی است قیمت ورق CK60، قیمت ورق A283 و برخی از دیگر انواع ورق های آلیاژی به دلیل وجود نمونه های وارداتی، از قیمت دلار و نرخ ارز نیز به میزان بیشتری تاثیر می پذیرند. در ادامه به انواع ورق های پرکاربرد می پردازیم.

ورق اکسین

ورق CK45

یکی از پر استفاده ترین انواع ورق فولادی ورق CK45 میباشد. این نوع آلیاژ، به دلیل قابلیت های مختلفی که دارد، در بسیاری از پروژه های صنعتی، عمرانی و ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. عملکرد مناسب در دامنه دمایی بسیار وسیع، یکی از ویژگی های ورق سیکا ۴۵ می باشد که به همین جهت در شرایط دمایی سخت سرد و گرم مورد کاربرد واقع می شود.

تولید مخازن و لوله در شبکه های تحت فشار یکی از کاربردهای این ورق ها می باشد. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به استحکام، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی مانند اسیدها و حلال های شیمیایی و همچنین مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی اشاره کرد. این محصولات در صنایع متعدد، مانند صنعت هواپیمایی، خودروسازی، صنایع پتروشیمی و نفت استفاده های متعددی دارند. بکارگیری در سازه های عمرانی مانند پل، تونل و … از کاربردهای این ورق ها در ساخت و ساز هستند.

ورق A516

این نوع ورق که در دسته ورق های آلیاژی گرم طبقه بندی می شود، دارای دسته بندی های گوناگونی می باشد. گرید های ۵۵، ۶۰، ۶۵ و ۷۰ تقسیماتی هستند که به دلیل اختلافات جزئی در ترکیبات آلیاژی این استاندارد ایجاد شده اند. البته گفتنی است وجود این تفاوت های ناچیز در بین این ترکیبات آلیاژی، موجب بروز خواصی کاملا متفاوت در آنها می شود.

به همین دلیل پیشنهاد ما این است که در هنگام خرید این نوع ورق از گرید آن و خواص مربوط به آن اطلاع یابید. گواهینامه های کنترل کیفی محصولات فولادی، به صورت کامل جزئیات، ویژگی ها و خواص مکانیکی هر قطعه را بیان کرده اند. یکی از ویژگی های بارز ورق A516 مقاومت بسیار زیاد در برابر دمای بالا است. این خاصیت موجب دسته بندی این محصول در بین انواع فولاد آتشخوار شده است. استفاده از ورق A516 در ساخت مقاطع خاص صنعتی مانند کوره ها و تولید سازه هایی که در مجاورت حرارت شدید قرار می گیرند، بسیار متداول و رایج است.

ورق MO40

این دسته از ورق های آلیاژی فولادی، نوعی از فولاد کم آلیاژ هستند، که قابلیت های حرارتی بسیار زیادی دارند. کارخانجات پتروشیمی، نفت و گاز، از عمده مصرف کنندگان این محصول به شمار می روند. وجود عناصر کربن و منگنز در این استاندارد آلیاژی، موجب شده تا قابلیت هایی مانند فرم پذیری و مقاومت حرارتی به صورت همزمان در آنها مشاهده شود. کروم، مولیبدن و مقدار اندکی از فسفر و گوگرد، خواصی مانند مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر خوردگی و ضربه پذیری را به این دسته از ورق های آلیاژی افزوده است. بسیاری از تجهیزات بکارگیری شده در چاه های نفت و گاز، لوله ها و تجهیزات شبکه های انتقال سیالات تحت فشار و همچنین بسیاری از قطعات صنعتی با استفاده از ورق MO40 تولید می شوند.

خرید ورق آلیاژی

در این مطلب به بیان برخی از مهمترین انواع ورق آلیاژی و همچنین معرفی برخی از نشان های تجاری داخلی در این زمینه پرداختیم. شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز، کاویان و مجتمع فولاد گیلان، از جمله مراکزی هستند که به تولید این مقاطع در کشور پرداخته اند. هموطنان عزیز برای اطلاع از قیمت روز ورق در انواع مختلف و دیگر محصولات صنایع فولاد، می توانند با همکاران کارشناس ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نموده و در زمینه مقایسه های کیفی، انتخاب، نحوه سفارش و خرید آنها نیز مشورت دریافت نمایند.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات