8 روش حل مشکل ریختن آب و.. اقدامات اولیه هنگام خیس شدن لپ تاپ

۸ اقدام ضروری هنگام ریختن آب و.. روی لپ تاپ و خیس شدن آن

آب و لوازم الکترونیکی با هم سازگاری ندارد پس اگر آب یا مایع دیگری را روی لپ تاپ 💻 خود ریخته اید باید فورا اقدام کنید. یک نشت کوچک آب می تواند احتمال آسیب دیدگی دائمی را ایجاد کند. برای نجات لپ تاپ خیس شده خود پیشنهاد می کنیم ۸ روش حل مشکل ریختن آب و.. اقدامات اولیه هنگام خیس شدن لپ تاپ امروز انزل وب را دنبال کنید.

آموزش نجات لپ تاپ خیس شده

What to Do when You’ve Spilled Water on a Laptop

قبلا در انزل وب در مورد اقدامات مهم بعد از خیس شدن و افتادن گوشی آیفون، اندروید و.. در آب صحبت کردیم، لپ تاپ مانند سیستم شخصی یا گوشی هوشمند حاوی داده ها و فایل های مهمی است مخصوصا اگر از آن برای کسب و کار یا انجام کارهای دانشگاهی استفاده می کنید. با این حال هر کاربری ممکن است با مشکل افتادن لپ تاپ در آب، ریختن آب روی کیبورد  لپ تاپ،  یا خیس شدن لپ تاپ به علت ریختن آب، چای، ریختن دوغ روی لپ تاپ یا سایر مایعات مواجه شوند.

مهم نیست که چقدر مراقب سازماندهی فضای کاری خود هستید، واقعیت این است که حوادث در غیره منتظره ترین لحظات اتفاق می افتند. مهمترین چیز این است که وحشت نکنید و خونسردی خود را حفظ کنید در غیر این صورت نمی توانید درست فکر کنید و مشکل را حل کنید. در ادامه ما اقدامات فوری که باید در هنگام خیس شدن لپ تاپ انجام دهید را لیست کرده ایم تا در این راه به شما کمک کنیم.

آموزش نجات لپ تاپ خیس شده

بعد از آب خوردگی لپ تاپ لنوو ، ایسر و.. دستگاه را خاموش کنید

بعد از آب ریختن روی لپ تاپ آرام باشید و خیلی سریع دستگاه خود را خاموش کنید و از برق بکشید. این مرحله بسیار مهم است زیرا هنگامی که آب به داخل دستگاه نفوذ می کند، اگر همچنان برق دریافت کند ممکن است مدار از بین برود. فراموش نکنید که هر چیزی که به لپ تاپ متصل است را جدا کنید (به طور مثال هارد اکسترنال؛ ماوس، فلش مموری، کابل های شارژ و غیره). همچنین باتری را از لپ تاپ بیرون بیاورید.

برای خاموش کردن لپ تاپ خود کافی است که دکمه پاور را چند ثانیه نگه دارید و مطمئن شوید که باتری را خارج کرده اید. کابل شارژ را از برق جدا کرده اید. سعی نکنید فایل های خود را ذخیره کنید یا سیستم را به صورت نرم افزاری خاموش کنید.

بعد از آب خوردگی لپ تاپ لنوو ، ایسر و.. دستگاه را خاموش کنید

سعی کنید تا جایی که می توانید لپ تاپ خود را از هم جدا کنید. می توانید با جدا کردن باتری ها و کارت های حافظه شروع کنید. قطعاتی که به راحتی جدا می شوند را زودتر بیرون بیاورید. حالا لپ تاپ را باز کنید و روی یک سطح صاف قرار دهید. صفحه کلید و صفحه نمایش باید رو به پایین و شبیه به یک سقف شیبدار باشد.

نکته: بسته به حجم مایع ریخته شده ممکن است نیاز به جراحی لپ تاپ داشته باشید که شامل برداشتن یک پیچ گوشتی و باز کردن اجزای داخلی لپ تاپ و بیرون آوردن تک تک قطعات و سپس بررسی دقیق و خشک کردن هر قطعه است. فقط این کار را در حالی انجام دهید که مطمئن هستید از عهده آن بر خواهید آمد.

بعد از آب خوردگی لپ تاپ لنوو ، ایسر و.. دستگاه را خاموش کنید

اگر روی لپ تاپ آب ریخت آن را سریعا خشک کنید

بعد از انجام کارهایی که در بالا توضیح دادیم می توانید بعد از ریختن چای روی لپ تاپ (یا هر مایع دیگر) از یک دستمال تمیز برای پاک کردن آن استفاده کنید. در مرحله بعد لپ تاپ خود را به شکل ۸  قرار دهید تا مایعی که در داخل آن ریخته شده است بیرون بیاید و از قطعات حساس لپ تاپ دور شود. تا جایی که می توانید لپ تاپ خود را خشک کنید و ترجیحا ۲۴ ساعت یا تا زمانی که مطمئن شدید که لپ تاپ کاملا خشک شده است، دستگاه خود را روشن نکنید چون باعث آسیب بیشتر به لپ تاپ خس خود خواهید شد.

اگر روی لپ تاپ آب ریخت آن را سریعا خشک کنید

چنانچه نگران خیس شدن قطعات داخلی لپ تاپ (مانند حافظه و هارد) هستید می توانید آنها را بردارید. در برخی از لپ تاپ ها پنل هایی را مشاهده می کنید که امکان جدا کردن را دارند. با این حال در بیشتر مواقع برای جدا کردن آنها باید از پیچ گوشتی استفاده کنید. برای حافظه ها، گیره های کناری را فشار دهید و آنها را از استیک بیرون بیاورید. برای SSD و هارددیسک هم احتمالا باید پیچ های بیشتری را باز کنید تا آنها را از قاب کیس جدا کنید. مطمئن شوید که این قطعات را با احتیاز از پورت ها جدا می کنید و کابل برق و دیتای آن را به طور ایمن جدا می کنید.

اگر باتری و سایر قطعات را جدا کرده اید، آنها را هم بررسی کنید و مطمئن شوید که کاملا خشک شده اند. اگر می خواهید قطعات داخلی لپ تاپ را باز کنید تمام قطعات داخلی را با قرار دادن در مکانی مناسب خشک کنید. به خاطر داشته باشید که برای حل مشکل آب رفتن داخل کیبورد لپ تاپ از سشوار استفاده نکنید و یا از دستگاه یا اسپری هوا استفاده نکنید. اگر روی لپ تاپ آب ریخته باشید نگران ایجاد لکه نخواهید بود اما اگر یک نوشیدنی گازدار را روی لپ تاپ خود ریخته اید احتمال خوردگی قسمت های داخلی وجود دارد.

اگر مایع قندی مانند قهوه (با شکر اضافه)، آبمیوه یا نوشابه روی لپ‌ تاپ ریخته باشید، پس از خشک شدن لپ‌ تاپ، ماده ای چسبناک باقی می‌ماند. ممکن است باعث شود کلیدهای صفحه کلید به هم چسبیده و درست کار نکنید. در این شرایط می توانید صفحه کلید را تمیز کنید اما اگر مایع قندی در داخل لپ تاپ ته نشین شود ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد قطعات داخلی و سوزاندن آنها شود.

سعی کنید که بخش های مختلف را با استفاده از یک مسواک آغشته به الکل ایزوپروپیل ۹۹٪ تمیز کنید. الکل خیلی سریع تبخیر می شود و در صورت استفاده ایمن خسارتی را ایجاد نمی کند.

نکته: به هیچ وجه از سشوار یا حرارت مستقیم برای خشک کردن وسایل خیس شده استفاده نکنید چون می تواند باعث مشکلات استاتیک شود و حتی دردسرهای بزرگی را ایجاد می کند.

هنگامی که مطمئن شدید همه چیز را بررسی و تمیز کرده اید و همچنین مطمئن شدید که علائم خوردگی را از بین برده اید، همه بخش های مختلف را دو تا سه روز در یک منطقه خشک قرار دهید تا در معرض هوا خشک شوند.

اگر روی لپ تاپ آب ریخت آن را سریعا خشک کنید

بعد از رفع مشکل خیس شدن لپ تاپ آن را روشن کنید

بعد از انجام مراحل بالا می توانید لپ تاپ خود را روشن کنید اما باید مراقب مشکلاتی که احیانا پیش خواهد آمد باشید. سعی کنید از تمام قابلیت های لپ تاپ خود مانند اتصال بلوتوث، CD-ROM و USB یا حتی صفحه کلید لپ تاپ استفاده کنید. در برخی موارد حتی با روشن شدن لپ تاپ مشکلاتی را تجربه خواهید کرد. به طور مثال خیس شدن کیبورد لپ تاپ با مواد قندی ممکن است هنوز مشکلاتی را برای تایپ کردن شما ایجاد کند. در این شرایط برای حل مشکل خود ممکن است نیاز به تعویض کیبورد داشته باشید.

وقتی آب میرود تو لپ تاپ از یک متخصص کمک بگیرید

در صورت آب رفتن داخل لپ تاپ ممکن است دستگاه شما روشن نشود که در این حالت باید توسط یک کارشناس بازرسی شود. ممکن است قبل از اینکه اقدامی برای نجات لپ تاپ خیس شده خود کرده باشید آب به بخش های داخلی نفوذ کرده باشد. حتی اگر لپ تاپ شما روشن شود ممکن است علائمی مانند صداهای عجیب و غریب، صفحه کلید خراب، صفحه نمایش آسیب دیده و غیره را تجربه کنید.

اگر لپ تاپ کد خطایی را نشان می دهد آن را یادداشت کنید تا زمانی که لپ تاپ خود را برای تعمیر می بردی آن را به تکنسین نشان دهید. حتی اگر به نظر می رسد لپ تاپ به خوبی کار می کند، همیشه توصیه می شود که اجازه دهید توسط یک متخصص بازرسی شود. از تکنسین بخواهید لپ تاپ را از داخل تمیز کند تا اطمینان حاصل شود که رطوبت در قطعات باقی نمانده است. در این مرحله، توصیه می کنیم در صورت وجود گارانتی از مزایای آن استفاده کنید.

وقتی آب میره تو لپ تاپ از یک متخصص کمک بگیرید

آیا قرار دادن لپ تاپ در برنج کمکی می کند؟

اگر دستگاه هایی مانند سرفیس بوک ۳، مک بوک یا سایر دستگاه هایی دارید که نمی توانید باتری آن را بردارید چکار باید بکنید؟ در این حالت کارهایی که می توانید انجام دهید محدود می شود و باید در اسرع وقت دستگاه خود را به یک مرکز تعمیر ببرید. بین زمان ریختن آب روی لپ تاپ خاموش و تحویل آن به مرکز تعمیر کاری که می توانید انجام دهید این است که دستگاه خود را وارونه نگه دارید و از یک دستمال با قابلیت جذب آب برای پاک کردن هر گونه رطوبت قابل مشاهده استفاده کنید.

برخی از افراد توصیه می کنند که لپ تاپ خود را در کیسه بزرگ برنج قرار دهید، اما این توصیه معروف، مشکلات زیادی ایجاد می کند. اولا یک ماده مرطوب کننده مانند برنج هنگام برخورد با مایعاتی که دارای قند، الکل یا سایر مواد غیر آب هستند، تقریبا مفید نیست. دوم اینکه برنج رطوبت محبوس شده را اعماق لپ تاپ شما را به خوبی جذب نمی کند. سوم اینکه برنج می تواند با زباله هایی همراه باشد که می توانند به داخل لپ تاپ شما نفوذ کنند و مشکلات بیشتری را ایجاد کنند.

آیا قرار دادن لپ تاپ در برنج کمکی می کند؟

ریختن الکل روی لپ تاپ

قبلا در مورد نحوه پاک کردن برچسب های روی لپ تاپ صحبت کردیم. الکل به دلیل قدرت تبخیر بالایی که دارد در مجاورت با هوا از بین می رود. بعد از ریختن الکل روی لپ تاپ خود، سیستم را خاموش کنید و آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید. پیشنهاد می کنیم از اسپری هوا و یا سشوار جدا خودداری کنید.

جلوگیری از ریختن آب روی لپ تاپ

اگر در یک محیط کاری هستید که احتمال خیس شدن مانیتور لپ تاپ یا کیبورد یا هر بخش دیگری از دستگاه بالا است می توانید یک لپ تاپ مقاوم و ضد آب را در نظر داشته باشید. جلوگیری از نشت آب به طور کامل می تواند کار سختی باشد اما استفاده از یک دستگاه با صفحه کلید مهر و موم شده و ویژگی های اضافی برای محافظت در برابر آب می تواند تا حد زیادی شما را از مشکلات پیش رو مصون نگه دارد.

جلوگیری از ریختن آب روی لپ تاپ

خیس شدن شارژر لپ تاپ

مانند هارددیسک؛ احتمال خیس شدن شارژر لپ تاپ بسیار کم است و معمولا بیشترین قسمتی که در معرض خطر است کیبورد و صفحه نمایش است. با این وجود اگر شارژر لپ تاپ شما در معرض پاشش آب قرار گرفت با احتیاط آن را از پریز برق جدا کنید و با دستمال خشک کنید. در نهایت شارژر را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. هنگام استفاده مجدد مراقب هر گونه جرقه زدن باشید و نکات ایمنی را رعایت کنید. در نهایت اگر متوجه شدید که شارژر لپ تاپ شما از کار افتاده است باید برای تعویض آن اقدام کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش ۸ روش حل مشکل ریختن آب و.. اقدامات اولیه هنگام خیس شدن لپ تاپ امروز انزل وب ما توضیح دادیم که خیس شدن صفحه کلید لپ تاپ نسبت به قسمت های دیگر بیشتر است به همین دلیل باید پیشگیری های لازم را انجام دهید. با وجود این که حادثه خبر نمی کند بعد از خیس شدن لپ تاپ خونسردی خود را حفظ کنید و مراحل گفته شده در بالا را دنبال کنید تا از ایجاد هر گونه خسارتی جلوگیری کنید. چنانچه روشی را پیشنهاد می دهید یا نظری دارید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش نحوه اطلاع از قطعی آب و اعلام قطعی آب در هر استان
آموزش نحوه اطلاع از قطعی آب و اعلام قطعی آب در هر استان
آموزش 3 روش پرداخت قبض آب آنلاین
آموزش ۳ روش پرداخت قبض آب آنلاین
علت و حل مشکل رایج دستگاه تصفیه آب خانگی
بررسی ۹ علت و حل مشکل رایج دستگاه تصفیه آب خانگی
راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی
راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

نظرات