آموزش برنامه نویسی موبایل

نقشه راه یادگیری برنامه نویسی (۱۴ گام تا دولوپر شدن!)

حتی فکر یادگیری برنامه نویسی برای خیلی از افراد ترسناک است. آنها فکر می کنند برنامه نویسان دارای هوش بسیار بالا هستند که می توانند کدنویسی کنند. اما اینطور نیست و برنامه نویسی را هم مانند هر تخصص دیگر شما می توانید با یادگیری مفاهیم تئوری و سپس تمرین عملی آن یاد بگیرید.

راهی که خیلی ها از آن استفاده می کنند، انتخاب یک زبان برنامه نویسی محبوب در همان ابتدا و یادگیری آن به کمک دوره های آموزش برنامه نویسی است. با وجود اینکه مسیر دشواری برای یادگیری خواهد بود اما می تواند مفید نیز باشد.

به ندرت پیش می آید که شخصی به کمک نقشه راه و به طور اصولی مسیر یادگیری برنامه نویسی را طی کند. اما اگر بخواهید به طور اصولی و حرفه ای برنامه نویسی را بیاموزید، می توانید از نقشه راه ۱۴ مرحله ای که در این مقاله معرفی می کنیم استفاده کنید و موفقیت خود را به عنوان یک برنامه نویس تضمین کنید.

نقشه راه ۱۴ مرحله ای برای شروع یادگیری برنامه نویسی

  • با معماری کامپیوتر و مبانی داده ها آشنا شوید.
  • نحوه کار زبان های برنامه نویسی را بیاموزید.
  • نحوه کار اینترنت را درک کنید.
  • برخی از اصول خط فرمان را تمرین کنید.
  • مهارت های کار با ویرایشگر کد خود را با Vim افزایش دهید.
  • شروع کدنویسی با HTML
  • شروع کدنویسی با CSS
  • برنامه نویسی با جاوا اسکریپت شروع کنید.
  • برنامه نویسی را با پایتون ادامه دهید.
  • دانش خود را با جاوا بیشتر کنید.
  • کدهای خود را با استفاده از Git ردیابی کنید.
  • ذخیره داده ها با استفاده از پایگاه های داده و SQL
  • درباره فریم ورک های مختلف و معماری MVC مطالعه کنید.
  • کار با پکیج منیجر ها را بیاموزید.

۱- با معماری کامپیوتر و مبانی داده ها آشنا شوید.

یکی از چیزهای شگفت انگیز در مورد زبان های برنامه نویسی مدرن این است که آنها ما را قادر می سازند تا اپلیکیشن های متنوعی را بدون نگرانی در مورد جزئیات سخت سخت افزار پشت صحنه (در بیشتر موارد) ایجاد کنیم. اما به این معنی نیست که ما هیچ نیازی به آشنایی با سخت افزارها و نحوه عملکرد و وظیفه آنها در کامپیوتر نداریم. شما باید به خوبی با اجزای مهم کامپیوتر از جمله CPU و RAM و هارد دیسک آشنایی داشته باشید تا بتوانید عملکرد آنها و جریان داده در کامپیوتر را بهتر درک کنید.

آموزش HTML و CSS

۲- نحوه کار زبان های برنامه نویسی را بیاموزید.

در قسمت قبل اشاره کردیم که اغلب کامپیوترها به کمک CPU مجموعه ای از دستورالعمل ها را به صورت صفر و یک درک می کنند. در واقع این دستورالعمل ها به صورت باینری نوشته می شوند که به آن کد ماشین نیز گفته می شود.

فرض کنید برای نوشتن یک برنامه نیاز بود تا مستقیما از زبان باینری و رشته ای از اعداد ۰ و ۱ استفاده کنیم! چه فاجعه ای رخ می داد. اما استفاده از زبان های سطح بالا مثل جاوا اسکریپت، پایتون و جاوا این امکان را به شما می دهند تا با یک زبان قابل فهم برای انسان بتوانید برنامه و دستورات مورد نظر خود را اجرا کنید.

۳- نحوه عملکرد اینترنت را درک کنید.

هر نوع برنامه نویسی که می خواهید انجام دهید، با موقعیت هایی مواجه می شوید که به شما کمک می کند تا بدانید کامپیوترها چگونه با یکدیگر تعامل دارند و این معمولاً از طریق اینترنت رخ می دهد. اینترنت چیزی نیست جز مجموعه ای جهانی از رایانه های متصل به یکدیگر یا به عبارت دیگر یک شبکه جهانی است.

شما به عنوان یک برنامه نویس مخصوصا برای افرادی که به دنبال آموزش برنامه نویسی وب و یا آموزش برنامه نویسی موبایل هستند، آشنایی با عملکرد اینترنت و درک کامل آن اولین قدم برای ورود به دنیای برنامه نویسی وبسایت ها و اپلیکیشن هاست.

۴- برخی از اصول خط فرمان را تمرین کنید.

خط فرمان می تواند در نگاه اول ترسناک باشد. اغلب در فیلم‌ها به‌عنوان یک صفحه سیاه مرموز با متن، اعداد و نمادهای نامفهوم در حال حرکت نمایش داده می‌شود که معمولاً با یک هکر شرور اما نابغه همراه است. حقیقت این است که برای استفاده یا درک خط فرمان نیازی به نابغه بودن نیست. در واقع، خط فرمان به ما این امکان را می دهد که بسیاری از وظایف مشابه را به سادگی با چند کلیک انجام دهیم.

۵- کار با ویرایشگرهای کد را یاد بگیرید.

ویرایشگرهای کد به شما کمک می کنند در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید. ویرایشگرهای کد باعث می شوند خیلی تمیزتر و سریع تر کدنویسی کنید.

آموزش برنامه نویسی

۶- شروع کدنویسی با HTML

HTML را می توان اسکلت و پایه اساسی تمامی صفحات وب معرفی کرد. شما به کمک HTML می توانید جایگاه عناصر مختلف و ترتیب نمایش آنها را مشخص کنید. به طور کلی به کمک HTML ساختار صفحه را می توان طراحی کرد و یادگیری آن برای شروع برنامه نویسی الزامی است.

۷- شروع کدنویسی با CSS

CSS به شما کمک می کند تا رنگ پس زمینه، اندازه فونت، عرض و ارتفاع صفحه و… را تعیین کنید و به ساختاری که با HTML ایجاد کرده اید ارتباط دهید. آموزش HTML و CSS مهم ترین گام برای شروع برنامه نویسی وب است که می توانید از سایت داناپ دوره های مرتبط با آن را تهیه کنید.

۸- برنامه نویسی با جاوا اسکریپت شروع کنید.

برای ایجاد صفحات داینامیک نیاز دارید تا کار با جاوا اسکریپت را بیاموزید. در واقع به کمک HTML و CSS فقط می توان صفحات استاتیک طراحی کرد. صفحاتی که نیازی به تعامل با کاربر ندارند. اما اگر بخواهیم پویایی صفحات را افزایش دهیم، باید از جاوا اسکریپت استفاده کنیم.

آموزش برنامه نویسی وب

۹- برنامه نویسی را با پایتون ادامه دهید.

حالا که کار با جاوا اسکریپت را یاد گرفته اید، فکر بسیار خوبی است که یادگیری پایتون را شروع کنید. زبان پایتون نیز یکی از پرکاربردترین و قوی ترین زبان های برنامه نویسی است که به کمک آن می توان هر کاری را انجام داد.

۱۰- دانش خود را با جاوا بیشتر کنید.

اکنون که با چند زبان برنامه نویسی سطح بالاتر کار کرده ایم، حالا بهتر است یک سطح به پایین تر بیاییم.  برخلاف جاوا اسکریپت و پایتون که کد منبع را در لحظه با استفاده از مفسر اجرا می کنند، جاوا یک زبان کامپایل شده است. این بدان معنی است که از یک کامپایلر (به جای مفسر) برای تبدیل کد منبع جاوا به زبان قابل درک برای کامپیوتر استفاده می شود.

۱۱- کدهای خود را با استفاده از Git ردیابی کنید.

Git محبوب ترین سیستم کنترل نسخه (VCS) است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. گیت به چندین توسعه دهنده اجازه می دهد تا با هم روی یک نرم افزار خاص کار تیمی انجام دهند و یادگیری آن بسیار مهم است.

دوره های آموزش برنامه نویسی

۱۲- ذخیره داده ها با استفاده از پایگاه های داده و SQL

پایگاه داده برنامه ای است که به طور خاص برای ذخیره، به روز رسانی، بازیابی و حذف حجم زیادی از داده ها طراحی شده است. به طور خلاصه، می توانیم پایگاه داده را به عنوان ظرفی برای مجموعه ای از جداول داده ها در نظر بگیریم که کمک می کند تا برنامه‌های ما به درستی کار کنند.

۱۳- درباره فریم ورک های مختلف و معماری MVC مطالعه کنید.

شناخت فریم ورک های مختلف زبان های برنامه نویسی مختلف و انتخاب صحیح برای یادگیری آنها بسیار مهم است. همچنین یادگیری معماری MVC از شما می تواند یک برنامه نویس حرفه ای بسازد.

۱۴- کار با پکیج منیجر ها را بیاموزید.

پکیج منیجر برنامه ای است که به ما کمک می کند تا وابستگی های یک سیستم یا پروژه نرم افزاری را حفظ کنیم. منظور ما از “حفظ و نگهداشت” نصب، به روز رسانی، فهرست کردن و حذف وابستگی ها در صورت نیاز است. کار با پکیج منیجرها از شما یک توسعه دهنده فوق حرفه ای می سازد.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات