هر سایز در انواع تیرآهن چه کاربردی دارد

تیرآهن ها با اندازه و استانداردهای گوناگون، دسته ای از پر مصرفترین مقاطع فولادی هستند، که در صنعت و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. IPE، INP، بال پهن یا هاش و لانه زنبوری، نام های انواع تیرآهن می باشد. هر نوع از انواع تیرآهن دارای ویژگی های خاصی بوده که کاربری آن دسته را از دیگر انواع، متمایز می کند.

لازم به ذکر است که همه انواع عنوان شده پرکاربرد نبوده و تنها برخی از این نمونه ها هستند که در سایزهای مختلف، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. در کشور ما استاندارد IPE به میزان بیشتری از دیگر انواع تیرآهن، در صنعت، ساخت پروژه های عمرانی و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. اجزای تشکیل دهنده هر تیرآهن شامل ۳ عدد تیغه می باشد.

دو عدد از تیغه ها به صورت موازی در روبروی یکدیگر قرار گرفته و به وسیله یک تیغه میانی که به شکل عمود، آنها را در عرض نصف می کند، به هم متصل شده اند. در اصطلاح فنی به دو تیغه کناری بال و به تیغه میانی جان تیرآهن گفته می شود. شناخت فاکتورهایی مانند  قیمت تیرآهن، استانداردها و سایزهای مورد نیاز در انواع گوناگون، از نکات بسیار ضروری در هنگام خرید تیرآهن می باشند. در ادامه این مطلب به کاربرد برخی از پراستفاده ترین سایزهای تیرآهن خواهیم پرداخت.

آشنایی با استانداردهای تیرآهن

به طور کلی ۴ دسته برای طبقه بندی همه تیرآهن ها وجود دارد. همانطور که اشاره کردیم این نمونه ها امروزه به شکل استانداردهای جهانی برای تولید انواع تیرآهن تعریف شده اند و شرکت های سازنده تیرآهن در جهان، محصولی خارج از این استانداردها ندارند. اولین نوع تیرآهن که در کارخانجات فولاد سازی کشورهای اروپایی به میزان بیشتری تولید می شود و حتی به آن تیرآهن اروپایی نیز گفته می شود، استاندارد IPE می باشد.

این استاندارد در کشور ما نیز به میزان بیشتری از دیگر انواع تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد. INP نام استاندارد دیگری در تولید انواع تیرآهن است. تیرآهن های استاندارد INP، در ظاهر بسیار شبیه به استاندارد IPE می باشند. وجه تفاوت این دو نوع تیرآهن در مشخصه های ظاهری، این است که در استاندارد INP میزان ضخامت بال ها، با فاصله گرفتن از جان، کم می شود، ولی میزان ضخامت بال ها در تیرآهن های IPE ثابت می باشد. استاندارد دیگری که برای ساخت تیرآهن ها استفاده می شود، IPB نام دارد.

تیرآهن های تولید شده بر اساس این استاندارد، به نام تیرهای هاش و یا تیرآهن بال پهن نیز شناخته می شوند. در این استاندارد، میزان عرض بال ها با جان تیرآهن مساوی است. ساختار خاصی که در تیرآهن های استاندارد IPB وجود دارد، استحکام و سختی بسیار بالایی به آنها می بخشد. استاندارد CPE نام نوعی دیگر از تیرآهن ها است، که به نام تجاری تیرآهن های لانه زنبوری نیز معروف هستند. این نوع از تیرآهن ها بر روی سطح جان خود دارای حفره های شش ضلعی و یا دایره ای هستند. سبک سازی وزن تیرآهن، استفاده در ارتفاعات و همچنین برخورداری از استحکام بالا، ویژگی های مختلفی هستند که در تیرآهن لانه زنبوری قابل مشاهده می باشند.

رابطه سایز با قیمت تیرآهن

در اغلب مقاطع فولادی از جمله تیرآهن ها شاخص های وزنی یکی از مهمترین موارد در تعیین قیمت می باشد. سایز تیرهای آهنی یکی از عوامل موثر بر وزن آنها می باشد، اما گفتنی است، محاسبه وزن تیرآهن با مقایسه اندازه آنها انجام نمی گیرد. به عنوان مثال در برخی از موارد قیمت تیرآهن ۲۲، امکان دارد بیشتر از قیمت تیرآهن ۲۴ باشد. دسته بندی هایی که با توجه به میانگین وزنی در یک استاندارد انجام می شود، به جهت تشخیص همین اختلافات تعریف شده اند.

تیرآهن ها و دیگر قطعات فولادی در دو دسته سبک و سنگین تقسیم بندی می شوند. میزان ضخامت بال و جان در تیرهای سبک و سنگین با یکدیگر متفاوت می باشد. به همین جهت است که مثلا قیمت تیرآهن ۳۰ در نوع سبک کمتر از قیمت آن در نوع سنگین است.

با توجه به مطالبی که عنوان شد، نتیجه میگیریم که مهمترین فاکتور در تعیین قیمت انواع تیرآهن، پس از نشان تجاری کارخانه تولید کننده، شاخص های وزنی محصول می باشد و سایز بندی این مقاطع تنها با توجه به دسته بندی های سبک و سنگین، می توانند در تشخیص قیمت کمک کننده باشند.

رابطه سایز تیرآهن با کاربرد آنها

انتقال نیروهای خمشی و برشی و تقسیم فشارهای ناشی از تنش ها و ارتعاشات در بین مقاطع مختلف سازه، یکی از وظایف اصلی تیرآهن ها می باشد. ستون ها، خرپا و نعل درگاه، شبکه های مختلف مقاوم سازی در اسکلت های فلزی هستند که در تولید آنها از انواع تیرآهن استفاده می شود.

تیرهای پوششی در سقف و پل های لانه زنبوری، از جمله کاربردهای دیگری هستند که میتوان برای تیرهای آهنی در نظر گرفت. مشخص کننده نوع تیرآهن مورد نیاز در یک پروژه، ابعاد و وزن نهایی سازه هستند. وزن تیرآهن، ضمن مشخص کردن قیمت آن، در تعیین نوع کاربری این قطعه در ساختمان نیز نقش بسزایی دارد. بنابراین اطلاع از شاخص های وزنی قطعه هم در هنگام خرید و هم در زمان بکارگیری آنها در پروژه، بسیار حائز اهمیت میباشد. مهندسان ساختمان و سازه های عمرانی و همچنین صنعتگرانی که در کار خود با انواع تیرآهن سروکار دارند، برای انجام محاسبات وزنی این محصولات از جدول وزنی تیرآهن استفاده می کنند.

این مجموعه با استفاده از فرمول ها و بر اساس استانداردهای تعریف شده در جدول اشتال جمع آوری شده است. میزان ضخامت، اندازه طول و عرض در بال و جان انواع تیرآهن، فاکتورهایی هستند که برای محاسبه وزن این قطعات مورد استفاده قرار می گیرند. از میان سایزهای مختلف تیرآهن، برخی از آنها کاربردهای بیشتری در سازه ها دارند. تیرآهن ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰، اندازه هایی هستند که نسبت به دیگر سایزها، به میزان بیشتری استفاده می شوند.

تیرآهن ۱۲ با محدوده وزنی ۱۰.۵ تا ۲۶.۸ کیلوگرم، در هر متر طولی، یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت پوشش های سقفی، خرپا و نعل درگاه است. تیرآهن ۱۴ که در انواع گوناگون، دارای وزنی بین ۱۲.۹ تا ۳۳.۷ کیلوگرم است، برای ساخت ستون های اصلی در سازه های سبک و ستون های کناری و کنج در سازه های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

تیرآهن های ۱۶، با وزن تقریبی ۱۵.۸ تا ۴۱.۶ کیلوگرم در هر متر طول، به عنوان تیرهای اصلی و فرعی در سازه های فولادی کاربرد دارند. ساخت پل های لانه زنبوری، یکی دیگر از استفاده های تیرهای ۱۶ می باشد. تیرآهن های ۱۸ و ۲۰ با محدوده های وزنی ۱۸.۸ تا ۴۹.۱ و ۲۲.۴ تا ۶۰ کیلوگرم در هر متر طول، غالبا برای ساخت و توسعه شبکه های میانی، ستون های اصلی در سازه های سبک و سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

خرید تیرآهن

در این مطلب به بیان انواع سایزها و کاربردهایی که با توجه به سایز و وزن، برای انواع تیرآهن تعریف شده است، اشاره کردیم. گفتنی است کارخانجات شرکت هایی مانند ذوب آهن اصفهان، فایکو، مجتمع فولاد بناب، مجتمع فولاد خراسان رضوی و همچنین احرامیان یزد، از برترین تولید کنندگان این مقاطع در داخل کشور هستند. هموطنان عزیز می توانند برای کسب مشاوره در زمینه های انتخاب و انجام مقایسات کیفی و همچنین اطلاع از قیمت روز تیرآهن در انواع گوناگون با متخصصین ما در وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

×