تصویری از فردی که در حال راه رفتن بر روی تردمیل است.

تست ورزش قلب چیست و نتایج آن چگونه تفسیر می‌شود؟

آیا تا به حال چیزی در مورد تست ورزش قلب شنیده‌اید؟ یا حتی تجربه انجام این تست را داشته‌اید؟ تست ورزش قلب یکی از آزمایش‌های حیاتی به منظور بررسی عملکرد قلب در حین انجام فعالیت است. اکثر اوقات هم متخصص قلب و عروق از این آزمایش به منظور پیدا کردن بیماری‌های قلبی احتمالی در بیمار استفاده می‌کند. ما امروز قصد داریم که در این مطلب دقیق‌تر این تست و همچنین چگونگی تفسیر نتایج آن را بررسی کنیم. اگر شما هم در این باره کنجکاو هستید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تست ورزش قلب چیست؟

تست ورزش قلب که معادل انگلیسی آن exercise ECG می‌باشد به مجموعه آزمایش‌هایی اشاره می‌کند که وضعیت سلامتی قلب را در حین استرس و ورزش ارزیابی می‌کنند. از این تست با نام تست استرس یا همان Stress Test هم یاد می‌کنند. در حین انجام این تست و درست زمانی که فرد بر روی تردمیل در حال راه رفتن است یا اینکه روی دوچرخه ثابت رکاب می‌زند نوار قلب بیمار ثبت می‌شود. به علاوه اینکه در بخشی از آزمایش هم برای مقایسه اثرات افزایش استرس تست ردیابی ECG هم گرفته می‌شود. آزمایشی که در آن به صورت تدریجی شیب تردمیل یا سرعت دوچرخه تغییر می‌کند. این کار به منظور دشوار کردن شرایط انجام می‌شود که در نتیجه آن شما باید تندتر راه بروید یا سریع‌تر رکاب بزنید – وضعیتی که فشار و استرس را برایتان تداعی می‌کند.

سوالی که برای اکثر بیماران پیش می‌آید این است که چقدر باید این فعالیت را ادامه دهند؟ در واقع هدف از این آزمایش رسیدن به ضربان قلب هدف است. ضربان قلبی که با توجه به سن، شرایط عمومی بیمار، وضعیت سلامتی و همچنین جنسیت آن مشخص می‌شود. از طرفی به غیر از این فاکتورها شما باید تا زمانی که نفس دارید ادامه دهید و هر زمان که درد قفسه سینه، تنگی نفس یا خستگی شدیدی احساس کردید تست متوقف خواهد شد.

انواع تست ورزش قلب را بشناسید

تمامی تست‌های استرس شامل بررسی ضربان قلب، فشار خون، سطح اکسیژن و فعالیت الکتریکی می‌باشند. روش‌ها و متدهای بررسی این فاکتورها متنوع هستند و بسته به شرایط بیمار می‌توانند متفاوت باشند. از طرفی انواع مختلف تست‌ها تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. در ادامه انواع مختلف این آزمایش‌ها را معرفی می‌کنیم:

تست استرس ورزشی

یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین تست‌های قلب همین مدل است. در این آزمایش شما باید بر روی تردمیل راه بروید یا اینکه سوار یک دوچرخه ثابت شوید. همچنین در حین آزمایش یک متخصص فیزیولوژیست با توجه به توانتان سرعت و شیب حرکت را تغییر می‌دهد. این در حالی است که می‌توانید فعالیت فیزیکی داشته باشید. در غیر این صورت به منظور بالا بردن ضربان قلب و گشاد کردن شریان‌های کرونری به شما دارو تجویز می‌کنند. هدف از این تست بررسی سلامت عروق کرونر است.

تست استرس اکو کاردیو گرام

این مدل هم مشابه به تست اول است با این تفاوت که در این مدل جزییات بیشتری نشان داده می‌شود. در این آزمایش در حین انجام فعالیت فیزیکی یک سونوگرافی(اکوکاردیوگرام) هم از قلبتان می‌گیرند. این سونوگرافی به منظور ارزیابی جریان خون، بررسی عضلات پمپاژ خون و همچنین نظارت بر عملکرد دریچه‌ها انجام می‌شود. از طرفی اگر که نتایج تست ابتدایی یعنی همان تست استرس ورزشی خیلی دقیق نباشد اکثر اوقات متخصصین به سراغ تست استرس اکوکاردیوگرام می‌روند.

تست استرس هسته‌ای

این مدل با نام اسکن هسته‌ای قلب یا اسکن رادیونوکلئید هم شناخته می‌شود که در آن با استفاده از مقادیر مشخصی امواج و اشعه قلب بیمار به طور دقیق‌تری بررسی می‌شود. به همین خاطر این روش برای زنان باردار و شیرده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این روش هم مشابه به نوع اول است با این تفاوت که پزشک یک ماده رنگی ردیاب به بازوی بیمار تزریق می‌کند که قلب و جریان‌های خونی را با جزئیات بیشتری نمایش می‌دهد. به علاوه اینکه این مایع کمک می‌کند مناطقی که خونی ندارند مشخص شوند که این یعنی بخش‌های مذکور انسداد دارند. همچنین این آزمایش نشان می‌دهد که بای پس یا استنت‌های کاشته شده به خوبی کار می‌کنند یا خیر.

نشان دادن نوار قلب بیمار.

علت انجام تست ورزش قلب

یکی دیگر از سوالاتی که احتمالا برایتان پیش می‌آید این است که اصلا چرا باید این آزمایش‌ها را انجام دهید؟

علت انجام این سری آزمایش‌ها در هر فرد و بسته به کیس بیماری و شرایط بیمار می‌تواند متفاوت باشد. اما اگر که شرایط زیر را دارید احتمالا باید به سراغ انجام این آزمایش‌ها بروید:

  • آریتمی قلبی
  • تنگی نفس شدید
  • درد مزمن قفسه سینه
  • بیماری قلبی ناشی از ژنتیک
  • مشخص کردن گرفتگی و انسداد عروق خونی
  • بیماری‌های زمینه‌ای مشابه دیابت که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند

این آزمایش‌ها بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی مادرزادی، نارسایی قلب، بیماری عروق کرونر، بیماری دریچه قلب و کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک را شناسایی می‌کنند.

عوارض

آیا این آزمایش عوارضی هم دارد؟ از آن جایی که شما در شرایط پرفشاری قرار می‌گیرید احتمال بروز عوارض زیر وجود دارد:

  • خستگی
  • سرگیجه
  • ایست قلبی
  • حالت تهوع
  • درد شدید قفسه سینه

نکاتی که باید قبل از آزمایش رعایت کنید

  1. قبل از آزمایش سیگار نکشید.
  2. حتما ناشتا برای آزمایش حاضر شوید.
  3. در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید به پزشک اطلاع دهید.
  4. برای انجام تست یک کفش راحت مخصوص پیاده‌روی و یک لباس راحت به همراه داشته باشید.
  5. در صورت داشتن مشکلات تنفسی و آسم حتما اسپری خودتان را در روز آزمایش همراهتان داشته باشید.
  6. در صورت داشتن هرگونه بیماری اعم از آنوریسم، آنژین ناپایدار، نارسایی قلبی، فشار خون بالا، وجود بالن یا ضربان ساز در قلب و شرایطی از این قبیل حتما به پزشک‌تان اطلاع دهید.

تصویری از پزشک در حین گرفتن تست ورزش از بیمار.

ارزیابی نتایج

به طور کلی نتیجه آزمایش می‌تواند مثبت، منفی یا نامشخص باشد.

اگر که نتیجه منفی باشد یعنی اینکه احتمال وجود بیماری‌های قلبی پایین است و نیازی هم به انجام تست‌های دیگر نیست. اما اگر جواب مثبت باشد به احتمال زیاد یک بیماری قلبی و عروقی در بیمار تشخیص داده شده است. به این نکته هم دقت کنید که نتیجه این آزمایش در مشخص کردن استراتژی‌های درمانی نقش حیاتی دارد. در آخر می‌رسیم به نتیجه نامشخص. زمانی که نتیجه نامشخص باشد یعنی آزمایش ECG یا الکتروکاردیوگرام جزئیات دقیقی در اختیار پزشک قرار نداده و این یعنی به تست‌هایی با دقت بالاتر نیاز خواهید داشت.

سخن پایانی

دیدیم که تست ورزش قلب چیست و انواع آن را شناختید. خوشبختانه این آزمایش‌ها به عنوان روش‌هایی غیر تهاجمی به منظور ارزیابی شرایط سلامتی بیمار شناخته می‌شوند و می‌توانند در مشخص کردن راهکارهای درمانی کمک کننده باشند. اگر هم که برای انجام این آزمایش نیاز به مشاوره دارید همین حالا سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده یک پایگاه اطلاعاتی کامل از تمامی پزشکان را در اختیارتان می‌گذارد. از فوق تخصص پوست در تهران گرفته تا دکتر کودکان، متخصص تغذیه و…

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات