کارت گرافیک RTX 4090 در برابر RTX 3090، آیا ارزش ارتقا را دارد؟

قهرمان جدیدی وارد شهر شده است. کارت گرافیک GeForce RTX 4090 به طرز وحشیانه و آینده نگرانه ای سریع است. کارت گرافیک RTX 4090 با معماری نسل جدید انویدیا یعنی Ada Lovelace تولید شده و مدت کوتاهی است که پای خود را به فروشگاه های معتبر باز کرده است. در این مطلب به بررسی غول جدید انویدیا و مقایسه آن با پرچمدار قبلی یعنی GeForce RTX 3090 می پردازیم و در آخر به این سوال که آیا ارزش ارتقا از ۳۰۹۰ به ۴۰۹۰ وجود دارد را پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

اگر از دنبال کنندگان اخبار سخت افزار هستید، می دانید که به تازگی پرچمدار جدید انویدیا یعنی GeForce RTX 4090 وارد بازار شده است. اکثر وب سایت های معتبر دنیا نیز این کارت را مورد بررسی قرار داده اند. نتیجه بسیار شوکه کننده بود. انویدیا تا به حال به شکل ارتقا را شاهد نبوده است. نویسنده وب سایت معتبر The Verge در بررسی خود نوشته بود که نتایج بدست آمده، آنقدر برایم عجیب بوده که مجبور شدم سه بار تست را از اول انجام دهم تا از صحت نتایج مطمئن شوم.

کارت گرافیک GeForce RTX 4090 به معنای واقعی یک غول می باشد. این کارت برای روشن شدن به حداقل ۴۵۰ وات برق نیاز دارد که همین رقم نشان دهنده پر مصرف بودن آن می باشد. کارت بر پایه لیتوگرافی ۴ نانومتری تولید شده که از معماری AD102 بهره می برد.  از تفاوت های فاحش این تراشه با RTX 3090، تعداد ترانزیستورهای آن است. در RTX 4090 بیش از ۷۶ میلیارد ترانزیستور را شاهد هستیم، این در حالی است مدل ۳۰۹۰ با ۲۸.۳ میلیارد، حدود ۶۳ درصد ترانزیستور کمتر استفاده می کند.  با این وجود نکته حالت این است که بلوک (Die) حدود ۳ درصد در RTX 4090 کوچکتر است. ( خرید لپ تاپ گیمینگ )

عملکرد در بازی ها

هنگام خرید سیستم گیمینگ بالارده، بیشتر خوره گیم، غالبا رزولوشن ۱۴۴۰p به بالا را در نظر میگیرند، به همین دلیل سعی می کنند که کارت گرافیک را تا جایی که بودجه کشش دارد، بالاترین مدل را انتخاب می کنند. اما آیا در بازی ها فاصله بین این دو نسل به قدری است که به فکر ارتقا باشیم؟ برای پاسخ بهتر است به عملکرد و فریم در بازی باید نگاه کرد. با توجه به بررسی های انجام اجرای بازی ها در رزولوشن ۴K و نرخ فریم بیش از ۶۰، بدون ذره ای سختی در RTX 4090 امکان پذیر است. اگرچه بدیهی است که بازی ها به راحتی با این کارت گرافیک اجرا شوند. خرید پی سی با چنین کارتی مستلزم پرداخت هزینه بسیار بالایی است اما آیا واقعا ارزش پرداخت بیش از ۱۵۰۰ دلار را دارد؟

 

عملکرد در بازی ها با رزولوشن ۱۴۴۰p و حداکثر تنظیمات گرافیکی

نام بازی میانگین فریم در RTX 3090 میانگین فریم در RTX 4090
Control + ری تریسینگ روشن ۹۴ فریم‌ بر ثانیه ۱۶۷ فریم‌ بر ثانیه
Cyberpunk 2077 ۹۷ فریم‌ بر ثانیه ۱۴۲ فریم‌ بر ثانیه
Cyberpunk 2077 + DLSS 2 + RT ۷۵ فریم‌ بر ثانیه ۱۱۹ فریم‌ بر ثانیه
Shadow of the Tomb Raider ۱۷۰ فریم‌ بر ثانیه ۲۴۷ فریم‌ بر ثانیه
Forza Horizon 5 ۱۱۱ فریم‌ بر ثانیه ۱۷۵ فریم‌ بر ثانیه
Microsoft Flight Simulator ۵۲ فریم‌ بر ثانیه ۶۲ فریم‌ بر ثانیه
Gears 5 ۱۴۰ فریم‌ بر ثانیه ۱۹۰ فریم‌ بر ثانیه
Assassin’s Creed Valhalla ۹۸ فریم‌ بر ثانیه ۱۷۱ فریم‌ بر ثانیه

 

همانطور که در فریم ریت بازی ها مشاهده می کنید، اختلاف در برخی از بازی ها چیزی نزدیک به ۴۰ الی ۵۰ درصد است. بنچمارک کارت گرافیک RTX 4090 در رزولوشن ۴K، عملکرد در بازی را وارد فاز جدیدی کرده است.

 

عملکرد در بازی ها با رزولوشن ۴K و حداکثر تنظیمات گرافیکی

نام بازی میانگین فریم در RTX 3090 میانگین فریم در RTX 4090
Control + ری تریسینگ روشن ۷۴ فریم‌ بر ثانیه ۸۶ فریم‌ بر ثانیه
Cyberpunk 2077 ۴۷ فریم‌ بر ثانیه ۷۴ فریم‌ بر ثانیه
Cyberpunk 2077 + DLSS 2 + RT ۴۱ فریم‌ بر ثانیه ۷۲ فریم‌ بر ثانیه
Shadow of the Tomb Raider ۹۸ فریم‌ بر ثانیه ۱۹۵ فریم‌ بر ثانیه
Forza Horizon 5 ۸۵ فریم‌ بر ثانیه ۱۵۱ فریم‌ بر ثانیه
Microsoft Flight Simulator ۴۶ فریم‌ بر ثانیه ۶۴ فریم‌ بر ثانیه
Gears 5 ۸۰ فریم‌ بر ثانیه ۱۳۸ فریم‌ بر ثانیه
Assassin’s Creed Valhalla ۶۸ فریم‌ بر ثانیه ۱۱۹ فریم‌ بر ثانیه

 

کارت گرافیک GeForce RTX 4090 در اعداد و ارقام در مقایسه با نسل Ampere یک جهش بسیار بزرگی را تجربه کرده است. روی کاغذ، کارت RT 4090 حدود دو باربر نسبت  RTX 3090 قدرت محاسباتی دارد. فاصله بین دو نسل در کارت های RTX 3090 و RTX 4090 تا به امروز، بیشترین در نوع خود بوده است. اما این قدرت بالا با یک قربانی دارد و آن هم برق است. توان مصرفی کارت ۴۵۰ وات میرسد، که در مقایسه با نسل قبل، ۱۰۰ وات بیشتر نیاز دارد.

نکته جالب اما یکسان بودن توان مصرفی کارت GeForce RTX 3090 Ti در برابر RTX 4090 است. اما با اینکه توان مصرفی هر دو یکی است، ولی قدرت پردازشی حدود یک و نیم برابر را مشاهده می کنیم. همچنین اخیرا از داغ شدن بیش از اندازه این کارت توسط برخی از کاربران گزارش شده است، که انویدیا با بروزرسانی متعدد سعی در برطرف کردن مورد را دارد. (خرید لپ تاپ ایسوس)

فرایند ساخت کارت RTX 4090 برخلاف نسل قبل که توسط سامسونگ (Samsung 8N) ساخته شده بود، این بار از شرکت TSMC کمک گرفته شده است. همانطور که بالاتر گفته شده اندازه بلوک غول جدید انویدیا، کمتر از نسل قبل است (۶۰۸ میلی متر مربع در برابر ۶۲۸ در کارت RTX 3090) البته که این عدد در کارت های تولید شده توسط خود انویدیا است که به آنها Founder Edition گفته می شود. از دیگر مشخصات کارت جدید انویدیا در برابر RTX 3090، می توان به هسته های RT و Tensor اشاره کرد.

در تراشه AD102 هسته های RayTracing یا همان رهگیری پرتو نور در RTX 4090 رقم ۱۲۸ را شاهد هستیم در مقابل سهم مدل قبل، ۸۲ هسته بود. در بخش هسته های تنسور نیز کارت جدید، ۵۱۲ هسته و کارت نسل قبل ۳۲۸ هسته را در اختیار دارند. حداکثر فرکانس (بوست) در کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا، ۲۵۲۰ مگاهرتز در برابر ۱۶۹۵ مگاهرتز کارت RTX 3090 را مشاهده می کنیم. هر دو کارت از ۲۴ گیگابایت حافظه ویدیویی بهره می برند. هرچند فاصله اعداد در بخش حافظه کش L2، بسیار زیاد است، جایی که کارت جدید انویدیا ۷۲ مگابایت کش سطح دو را در اختیار دارد، این رقم در کارت RTX 3090 فقط ۶ مگابایت است.

بخریم یا نخریم؟

پاسخ به این سوال را باید از جیب مبارک پرسید، آیا توان پرداخت چنین قیمتی برای این قطعه را دارید؟ در واقع اگر می خواهید نهایت پرفورمنس و کیفیت را در بالاترین سطح تجربه کنید، جواب مثبت است، اما اینکه آیا ارزش خرید دارد، فعلا جواب منفی است. چرا که برای تجربه بازی ها با رزولوشن ۴K با تنظیمات گرافیکی بالا، کارت های ارزان تری نیز مانند RTX 3080 وجود دارد و خرید چنین گرافیکی کمی زود است. اگر قصد شما تجربه بازی ها با رزولوشن ۱۰۸۰ و گرافیک High است، خرید لپ تاپ را نیز می توان پیشنهاد داد، چه برسد به خرید کامپیوتر با چنین قیمتی.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات

×