بررسی 28 مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن

بررسی ۲۸ مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن

شما با شناختن انواع مشکلاتی که میتوانید برای موتور ماشین 🚗 ایجاد شود، از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری میکنید. در این مطلب از انزل وب به بررسی ۲۸ مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن میپردازیم.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

بررسی علائم خرابی موتور خودرو

Common Engine Problems and Simple Fixes

موتور ماشین مهمترین قطعه ماشین است که خراب شدن آن هم میتواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد و هم هزینه های زیادی برای ما به وجود بیاورد. بنابر این بهتر است نشانه های درست کار نکردن موتور ماشین را بشناسید و به موقع از ایجاد مشکل پیشگیری کنید. در ادامه علائم خرابی موتور ماشین و راه های رفع آن را بررسی میکنیم.

رفع مشکل موتور ماشین با بررسی روغن کاری

مهم است که روغن کاری برای اینکه بین قطعات متحرک اصطکاک ایجاد نشود به خوبی صورت گیرد. اصطکاک زیاد موجب گرم شدن موتور میشود. بنابر این به صورت دوره ای روغن ماشین خود را چک کنید.

تمیز نبودن فیلتر های روغن

روغن کثیف و یا قدیمی میتوانند روی سوپاپ های ورودی و شمع ها باعث ایجاد مواد زائد و رسوبات شوند. بنابر این مهم است که به طور منظم فیلتر های روغن را بررسی کنید و در صورت کثیف بودن آن را تمیز کنید. به غیر از تعویض فیلتر روغن شما باید خود روغن را تعویض کنید تا ماشین با روغن تمیز شروع به کار کند. کار کردن موتور با روغن کثیف باعث کاهش عمر آن میشود. زمانی که میخواهید روغن ماشین را تعویض کنید مطمئن شوید که از روغن با کیفیت استفاده میکنید. استفاده از روغن بی کیفیت علت قفل شدن موتور خودرو است.

عوامل خرابی موتور ماشین

خرابی پمپ روغن

سلامت پمپ روغن برای سالم ماندن موتور الزامی میباشد. به این دلیل که درصورتی که پمپ روغن خراب باشد موتور به درستی روغن کاری نمیشود. پس همیشه مطمئن شوید که ویسکوزیته روغنی که استفاده میکنید مناسب است و در پمپ سریع جریان پیدا میکند.

خرابی خودرو به دلیل وجود هوا در داخل موتور

سوخت ناکافی و وجود هوا در موتور ممکن است باعث فاجعه شود. شایع ترین دلایل احتراق ضعیف به دلیل شکستن آب پند سوپاپ ها، سوراخ های درون سیلندر ها و استفاده بیش از حد از پیستون ها که باعث میشود هوا به بیرون نشت کند.

مشکل بخار موتور ماشین

انفجار در موتور

اگر در حال رانندگی هستید و موتور شما صدای تق تق ایجاد میکند میتواند به دلیل وجود گرمای بیش از حد در محفظه احتراق باشد. ترکیبی از گرمای بیش از حد و فشار میتواند باعث ایجاد اینگونه صدا ها در موتور شود. همچنین تولید این صدا ها توسط موتور میتواند به دلیل استفاده از سوخت با کیفیت پایین باشد.

آسیب دیدن سنسور های اکسیژن

اگر سنسور اطلاعات درستی درباره میزان اکسیژن باقی مانده در اگزوز و میزان سوخت در مخزن بنزین به ماشین شما ارائه نکند باعث ایجاد مشکلاتی میشود که برای شما هزینه زیادی خواهد داشت. برای دیدن علائم خرابی سنسور اکسیژن و راه های رفع آن میتوانید مطلب بررسی علت خرابی سنسور اکسیژن را مطالعه کنید.

روشن نشدن موتور مشکل رایج موتور ماشین

شاید روشن نشدن موتور یکی از بدترین مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، باشد. روشن نشدن موتور ممکن است به دلیل باتری و خالی شدن آن باشد، ممکن است به دلیل مشکل داشتن استارت باشد و یا به دلایل دیگری باشد. سایر مشکلاتی که موجب روشن نشدن موتور میشود خرابی دینام، خرابی پمپ بنزین، سوئیچ احتراق معیوب و… است.

علائم خراب شدن موتور ماشین

در صورتی که ماشین شما در سرما روشن نمیشود میتوانید مطلب بررسی علت و ۶ روش حل مشکل روشن نشدن ماشین در هوای سرد و سرما را مطالعه کنید.

تعویض شمع های فرسوده برای حل مشکل رایج موتور ماشین

این مشکل بیشتر در ماشین های قدیمی دیده میشود. درست است که شمع ها کوچک هستند اما برای کارکرد درست موتور مهم هستند. شمع کثیف یا فرسوده جرقه ضعیفی میزند یا اصلا جرقه ای ایجاد نمیکند. این باعث میشود موتور از کار بیوفتد و خاموش شود.

گرفتگی رادیاتور

مایع خنک کننده قدیمی موتور که تمیز نگه داشته نشده است میتواند باعث ایجاد رسوبات در رادیاتور شود. این یکی دیگر از دلایل گرم شدن موتور است. سعی کنید از استفاده از آب سخت به عنوان خنک کننده خودداری کنید چون میتواند باعث خوردگی رادیاتور شود.

نشت مایع خنک کننده علائم سوختن موتور ماشین

نشت مایع خنک کننده یکی دیگر از دلایل شایع گرم شدن موتور است. برای جلوگیری کردن از نشت مایع خنک کننده شما میتوانید رادیاتور، شلنگ ها و سایر اجزای سیستم خنک کننده را بررسی کنید و ببینید نشتی دارد یا خیر.

از کجا بفهمیم موتور ماشین نیاز به تعمیر دارد

چگونه بفهمیم موتور ماشین خراب است؟ با شنیدن صدای بد از موتور

صدای غیر معمولی که از محفظه موتور میاید نشان دهنده وجود مشکل است. در صورتی که حین گاز دادن صدای تق تق میشنوید این از علائم یاتاقان زدن موتور ماشین است. بنابر این باید به سرعت ماشین خود را معاینه کنید و یا به مکانیکی ببرید.

ورود آب به موتور علت خرابی موتور ماشین

ورود ماشین به آب و یا رانندگی در طوفان و بارندگی شدید میتواند آسیب جدی به موتور ماشین وارد کند. اگر آب وارد موتور شود ممکن است میله های پیستون را خم کند. اغلب آب میتواند از طریق منیفولد ورودی به محفظه احتراق برسد.

پاره شدن تسمه تایم

تسمه تایم بخش مهمی از موتور است و خرابی آن میتواند روی عملکرد موتور تاثیر بگذارد. وجود مشکل در تسمه تایم میتوانید باعث ایجاد صدای تق تق در موتور شود. همچنین قدرت موتور کمتر میشود. اگر تسمه تایم پاره شده بود اقدامات لازم را انجام دهید.

مشکلات بعد از تعمیر موتور

شتاب نگرفتن خودرو مشکل رایج موتور ماشین

در صورتی که خودرو به درستی شتاب نمیگیرد ممکن است مشکلی در موتور شما وجود داشته باشد. شتاب ضعیف موتور میتواند ناشی از عملکرد نادرست سنسور اکسیژن، تسمه تایم یا فیلتر سوخت باشد. این مشکل همچنین میتواند به دلیل کم بودن مایع کلاچ، فرسوده بودن پدال کلاچ یا خطا در ECU باشد.

دلایل مشکل بخار موتور ماشین چیست؟

دود آبی یا سفید که از لوله اگزوز خارج میشود نشانه بدی است و زمانی که این نشانه را مشاهده کردید باید به سرعت به مکانیک مراجعه کنید. رنگ های متفاوت دود ماشین میتوانند دلایل مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال:

  • دود آبی: دود آبی یکی از علائم روغن سوزی موتور ماشین است. در بیشتر موارد روغن در داخل محفظه احتراق نشت میکند.
  • دود خاکستری: تشخیص دود خاکستری در ماشین کمی دشوار است و میتواند معانی مختلفی داشته باشد. این دود میتواند نشانه روغن سوزی یا معیوب بودن توربو شارژر است.
  • دود سفید: بخار های سفید رنگ گاهی اوقات میتوانند باعث ایجاد تراکم در سیستم اگزوز شوند و جای نگرانی نیست. با این حال دود سفید اگر غلیظ است باید حتما بررسی شود.
  • دود سیاه: دود سیاه و کثیف از اگزوز میتواند دلیل ساده ای مانند گرفتگی فیلتر هوا داشته باشد. همچنین دود سیاه معمولا نشان دهنده این است که ماشین شما بیش از حد سوخت مصرف میکند.

درست کار نکردن موتور ماشین

نصب نادرست موتور یکی از علائم خرابی دسته موتور ماشین

پایه موتور بخشی از ماشین است که موتور را در جای خود نگه میدارد. در صورت عدم مراقبت یک پایه موتور معیوب میتواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. شایع ترین علامت خرابی پایه موتور تکان خوردن و ضربه دیدن آن در شتاب گرفتن یا کاهش سرعت است.

خرابی سر سیلندر مشکل رایج موتور ماشین

در برخی موارد زمانی که سیستم خنک کننده ماشین مشکل داشته باشد باعث میشود که سر سیلندر خراب شود. این باعث ایجاد مشکلات جدی میشود. بنابر این حین مواجه شدن با این مشکل ماشین را به تعمیرگاه نشان دهید.

مصرف زیاد روغن علائم خراب شدن موتور ماشین

مصرف زیاد روغن هرگز نشانه خوبی نیست و باید آن را جدی گرفت. زمانی که موتور شما روغن زیادی مصرف میکند باید بررسی کنید و ببینید دلیل آن چیست و مشکل را حل کنید.

علائم روغن سوزی موتور ماشین

منیفولد کثیف یکی از عوامل خرابی موتور ماشین

منیفولد ورودی کار مهمی برای ماشین انجام میدهد. تجمع کربن و کثیفی در ورودی منیفولد تاثیر منفی بر راندمان موتور خواهد داشت. وقتی این اتفاق بیوفتد مصرف سوخت شما زیاد میشود. به همین دلیل تمیز کردن دوره ای آن نیاز است.

از کجا بفهمیم موتور ماشین نیاز به تعمیر دارد؟ با توقف موتور به صورت ناگهانی

در صورتی که موتور ماشین به صورت خودکار و ناگهانی متوقف میشود باید آن را جدی بگیرید. به این دلیل که توقف موتور در جاده به صورت ناگهانی میتواند خطرناک باشد. این اتفاق میتواند به دلیل سنسور معیوب یا نشتی باشد. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید سریعا از یک متخصص کمک بگیرید.

علائم خرابی دسته موتور ماشین

از کار افتادن استارت موتور

استارت موتور قطعه ای است که هنگام استارت ماشین، موتور را روشن میکند. یکی از علائم خراب شدن موتور ماشین خرابی استارت موتور است. همچنین در صورتی که سیستم الکتریکی مشکل داشته باشد استارت موتور از کار میوفتد. تشخیص دادن این که استارت موتور خراب شده است کمی دشوار است. بنابر این قبل از تعویض غیر ضروری آن ماشین را به یک متخصص نشان دهید.

گرم شدن بیش از حد ماشین

در صورتی که حین رانندگی متوجه شدید ماشین بیش از حد گرم شده است میتواند آسیب شدیدی به موتور ماشین وارد کند. بنابر این زمانی که ماشین داغ میشود باید چند کار انجام دهید. ابتدا تهویه هوا ماشین و بخاری را روشن کنید. سپس ماشین را نگه دارید. حالا میتوانید برای کمک به یک متخصص تماس بگیرید.

مشکل موتور ماشین

مشکلات پیستون یا رینگ پیستون

پیستون ها نیروی محرکه موتور را ایجاد میکنند و در صورت آسیب دیدن آن ها ماشین شما قدرت کافی را ندارد. همین قدرت کم موتور، دود آبی از اگزوز و صداهای بلند میتواند از نشانه های خرابی پیستون باشد.

وجود آب در روغن موتور

یکی از نشانه هایی که در ماشین نباید آن را نادیده بگیرید سفید شدن روغن موتور است. سفید شدن روغن موتور نشان دهنده این است که آب با روغن مخلوط شده است. این اتفاق دلایل مختلفی مانند با مشکل مواجه شدن کولر ماشین، ترک خوردن موتور و… است. شما باید دلیل آن را پیدا کرده و ماشین خود را به یک تعمیرگاه ببرید.

بررسی 28 مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن

اشکال در سیستم سوخت و احتراق

برای اینکه یک موتور به طور موثر کار کند باید مقدار مناسبی از هوا و سوخت با هم مخلوط شوند و در محفظه احتراق بسوزند. برای این که اینکار به درستی انجام شود تعدادی از اجزا در سیستم های سوخت و احتراق وجود دارد که باید به صورت هماهنگ کار کند. برای به حداقل رساندن این مشکلات سیستم های سوخت و جرقه باید نگهداری و طبق توصیه های سازنده تعویض شوند.

همچنین مطلب هنگام ترکیدن لاستیک ماشین هنگام رانندگی چکار کنیم؟ میتواند برای شما مفید باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز علائم خرابی موتور پراید ، ۲۰۶ ، سمند ، پارس و.. و مشکلات بعد از تعمیر موتور را بررسی کردیم. شما چه مشکلات دیگری میشناسید که ممکن است برای موتور پیش بیاید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه علائم یخ زدن موتور ماشین و علائم خرابی موتور ماشین را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 5 روش باز كردن درب ماشين قفل شده بدون كليد
آموزش ۵ روش باز کردن درب ماشین قفل شده بدون سوئیچ
بررسی مهم ترین نشانه ها و علائم خراب شدن شمع خودرو
بررسی مهم ترین نشانه ها و علائم خراب شدن شمع خودرو
بررسی: اورهال ماشین چیست؟
بررسی: اورهال ماشین چیست؟
آموزش 19 روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین
آموزش ۱۹ روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین

نظرات