چگونه هارد اکسترنال را پارتیشن بندی کنیم

چگونه هارد اکسترنال را پارتیشن بندی کنیم

پارتیشن بندی هارد اکسترنال یک راه ساده برای منظم‌ کردن آن و سازماندهی بهتر دیتاها است، اما به طور کلی می‌دانید مزیت‌های پارتیشن بندی هارد چیست؟ آیا می‌دانید برای این کار باید چه مراحلی را پشت سر بگذارید؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به پارتیشن بندی هارد اکسترنال و دلایل انجام این کار بپردازیم.

پارتیشن بندی هارد اکسترنال چه معنایی دارد؟

پارتیشن بندی کردن یک واژه دیگه برای جدا کردن است و زمانی که شما هارد اکسترنال خود را پارتیشن بندی می‌کنید آن‌ها را به قسمت‌های کوچک‌تر و جدا از هم تقسیم می‌کنید تا بهتر و منظم‌تر بتوانید اطلاعات خود را در هارد پخش کنید. فروش هارد اکسترنال به صورت پیش فرض به صورت یک بخش تکی است و در صورت نیاز به پارتیشن بندی باید خودتان این کا را انجام دهید.

چرا هارد اکسترنال را پارتیشن بندی کنیم؟

احتمالا این سوال در ذهن شما به وجود آمده که حالا انجام این کار چه سودی دارد؟ آیا پارتیشن بندی تنها کمک می‌کند تا منظم‌تر بتوانیم اطلاعات را در هارد ذخیره کنیم یا سود دیگری هم دارد؟ در این بخش به مزایای این کار خواهیم پرداخت.

تهیه نسخه پشتیبان ساده‌تر

تصور کنید می‌خواهید از یک هارد اکسترنال ۲ ترابایتی نسخه پشتیبان تهیه کنید. حال تصور کنید این هارد به ۵ بخش ۴۰۰ گیگابایتی تقسیم شده باشد، کدام هارد را راحت‌تر می‌توان بک آپ گرفت؟ زمانی که شما دیتاهای خود را بین یک هارد تقسیم می‌کنید و مثلا یک بخش را فقط به عکس اختصاص می‌دهید، به طبع بک آپ گرفتن از آن بسیار سریع‌تر و آسان‌تر می‌شود و شاید شما نیاز به تهیه نسخه پشتیبان از موزیک‌های خود نداشته باشید و فقط بخواهید دیتاهای مشخصی را بک آپ بگیرید.

امنیت بهتر

درست است که شما می‌توانید از آنتی ویروس استفاده کنید تا از دیتاهای خود در برابر ویروس‌ها مراقبت کنید اما در نهایت ویروس‌ها همواره یک خطر برای دیتاها به حساب می‌آیند. زمانی که شما هارد اکسترنال را پارتیشن بندی می‌کنید احتمال این که کل هارد به ویروس آلوده شود کمتر می‌‌شود. این یعنی یک هارد پارتیشن بندی شده حتی اگر به ویروس هم آلوده شود همه اطلاعات آلوده نخواهند شد و شما می‌توانید دیتاهای زیادی را نجات بدهید.

امکان ایجاد فرمت‌های مختلف

یک هارد اکسترنال باید فرمت مشخصی داشته باشد و NTFS، FAT32، exFAT و فرمت‌های دیگر از مرسوم‌ترین فرمت‌های موجود هستند. شما زمانی که یک هارد پارتیشن بندی نشده دارید تنها می‌توانید از یک فرمت استفاده کنید. همان‌طور که می‌دانید همگی فرمت‌ها با ویندوز و مک سازگار نیستند و این باعث ایجاد مشکل می‌شود، البته فرمتی مانند exFAT بین دو سیستم عامل کار می‌کند.

در صورتی که هارد اکسترنال را پارتیشن بندی کنید می‌توانید برای هر بخش یک فرمت مشخص در نظر بگیرید که این ویژگی جذابی است و باعث می‌شود بر اساس نیاز خود بتوانید برای پارت‌های مختلف فرمت‌های مختلف در نظر بگیرید.

چگونه هارد را در ویندوز ۱۰ پارتیشن بندی کنیم؟

برای انجام این کار مراحل گفته شده را به ترتیب پشت سر بگذارید. در نظر داشته باشید که بهتر است هنگام خرید هارد که هنوز دیتایی به روی آن نیست فرآیند پارتیشن بندی را انجام دهید و در غیر این صورت ابتدا اطلاعات مهم خود را به فضای امن دیگری انتقال دهید و یا بک آپ بگیرید.

  • از قسمت سرچ پایین صفحه عبارت msc را جستجو کنید و به آن وارد شوید؛
  • به روی هارد اکسترنال مورد نظر کلیک راست کنید و Shrink Volume را بزنید. اگر این گزینه برای شما در دسترس نیست فرمت هارد را به NTFS تغییر دهید و مجدد امتحان کنید؛
  • حجم مورد نظر را وارد کنید. حجم باقی مانده در زیر این بخش به شما نمایش داده می‌شود؛
  • به روی Shrink در پایین کلیک کنید. با انجام این کار یکی از فضاهای تقسیم شده به حالت unallocated درمی‌آید؛
  • به روی فضایی که unallocated شده کلیک راست کرده و New Simple Volume را انتخاب کنید؛
  • به روی Next کلیک کنید؛
  • در این بخش باید مشخص کنید که بخش باقی مانده چه اندازه‌ای داشته باشد. اگر Maximum disk space را انتخاب کنید همه فضای باقی مانده استفاده می‌شود و اگر بخواهید نیمی از این فضا را مورد استفاده قرار دهید باید نیمی از عدد Maximum را وارد کنید؛
  • مجدد به روی Next بزنید؛
  • حرفی که قرار است پارت مورد نظر با آن نمایش داده شود را مشخص کنید. حروفی که قبلا استفاده شده‌اند در این لیست قابل دسترسی نیستند. به روی Next بزنید؛
  • گزینه format this volume را انتخاب کرده و از طریق گزینه file system فرمت مورد نظر را انتخاب کنید. مجدد Next را بزنید؛
  • حال به روی format disk کلیک کنید؛
  • تمام!

پارتیشن بندی هارد اکسترنال در مک

اگر از مک استفاده می‌کنید برای پارتیشن بندی هارد اکسترنال باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید.

چرا هارد اکسترنال را پارتیشن بندی کنیم؟

  • به Disk Utility وارد شوید و به روی هارد مورد نظر از منوی سمت چپ کلیک کنید؛
  • از منوی بالایی به روی Partition کلیک کنید. اگر این گزینه خاموش است باید ابتدا هارد را به فرمتی دربیاورید که برای مک قابل شناسایی باشد.
  • در مرحله بعدی یک دایره آبی رنگ بزرگ به شما نمایش داده می‌شود که مشخص کننده یکپارچگی هارد است. به روی + پایین صفحه کلیک کنید تا این هارد به بخش‌های مورد نظر تقسیم شود؛
  • به روی دکمه Apply کلیک کنید. در صفحه‌ای که مجدد باز می‌شود به روی Partition کلیک کنید؛
  • منتظر بمانید تا پیغام Operation successful نمایش داده شود؛
  • تمام!

جمع بندی

در این مطلب به شما آموزش دادیم که در ویندوز و البته مک چگونه می‌توانید هارد اکسترنال خود را پارتیشن بندی کنید. همچنین به این نکته اشاره کردیم که پارتیشن بندی هارد چه سودی می‌تواند داشته باشد.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات