تبلیغات در واتساپ، تحولی در دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات از اساسی‌ترین قدم‌ها در جهت برندینگ و شناساندن محصول و کسب و کار خود به افراد است. اما تبلیغات درست نیز روش‌های خاص خود را دارد که در هر نسلی در حال به‌روزرسانی و آپدیت‌شدن هستند؛ نسل امروزی نسل ارتباطات است. امروزه خیلی از ارتباطات تنها از طریق اینترنت و فضای مجازی انجام‌پذیر است و کمتر کسی را می‌توان یافت که روش استفاده از اینترنت و شبکه‌های مجازی را بلد نباشد؛ پس بدیهی است که در چنین برهه‌ای از تاریخ، صنعت تبلیغات نیز راه خود را به سمت اینترنت و فضای مجازی کج کند. تبلیغات در فضای مجازی جای روش‌های تبلیغاتی قدیمی را گرفته و کارایی خود را به اثبات رسانده‌است. نوعی از این تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات در واتساپ است. در این مقاله به معرفی روش‌های تبلیغات در واتساپ و مزایا و معایب آنها می‌پردازیم.

واتساپ چیست؟

واتس‌‌‌‌‌‌‌اپ یک پیام‌رسان محبوب متنی، صوتی و تصویری در دنیای مجازی است که در سال ۲۰۰۹ توسط دو شخص از کارمندان سابق شرکت یاهو بنیان‌گذاری شد. استفاده از واتساپ با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد و هم‌چنین سهولت در استفاده از آن، به سرعت فراگیر شد. در فوریه‌ی سال ۲۰۱۴ این سرویس پیام‌رسان به قیمت ۱۹ میلیارد دلار به مالک فیسبوک واگذار شد. این پیام‌رسان هم اکنون زیر مجموعه‌ای از شرکت فیسبوک محسوب می‌شود.

تبلیغات در واتساپ

همان‌طور که گفته‌شد استفاده از واتساپ در جهان بسیار فراگیر و معمول است؛ پس بدیهی است که افراد به فکر تبلیغ برند و کسب و کار خود در این شبکه‌ی مجازی باشند؛ چرا که کاربران از واتساپ در جهت ارتباط با دوستان و آشنایان خود بهره می‌برند و ممکن است وقت زیادی را در این شبکه‌ی اجتماعی صرف کنند. و استفاده از واتساپ در ایران پس از فیلترینگ تلگرام بسیار افزایش یافته‌است. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارهای ایرانی تبلیغات در پیام‌رسان واتساپ را بسیار جدی گرفته‌اند. لازم است بدانید که این پلتفرم خود را صرفاً یک سرویس پیام‌رسان معرفی کرده؛ از این رو فضایی اختصاصی برای تبلیغات برندها در نظر نگرفته‌است. به همین دلیل است که تبلیغات در واتساپ روش‌های مختلفی دارد که در صورت درست انجام‌دادنشان نتیجه‌ی مطلوبی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

استفاده از واتساپ در جهت تبلیغات، مزایای زیادی نسبت به روش‌های دیگری همچون تبلیغات پیامکی یا ایمیلی دارد. در مقایسه با اس‌ام‌اس مشخص است که تبلیغات واتس‌اپ از هزینه‌ی کمتری برخوردار است و هم‌چنین احتمال خوانده‌شدن پیام توسط مخاطب در این روش بالاتر است. در مقایسه با ایمیل نیز کارایی واتساپ بالاتر است؛ چرا که اولاً استفاده از ایمیل در میان بسیاری از مردم ایران هنوز جا نیفتاده، ثانیاً بسیاری از ایمیل‌های تبلیغاتی در اینباکس اصلی افراد نمایش داده نمی‌شوند؛ بلکه مستقیماً به پوشه‌ی اسپم منتقل می‌شوند؛ پس امکان بازدید و بعد هم جدی‌گرفتن این ایمیل‌های تبلیغاتی از سوی کاربران پایین است.

روش‌های تبلیغات در واتساپ

شما به چند روش مختلف می‌توانید تبلیغات واتساپی انجام بدهید. در این بخش به معرفی دو روش معمول تبلیغ در واتس‌اپ می‌پردازیم.

روش‌های تبلیغات در واتساپ

ارسال پیام تبلیغاتی در گروه‌های واتساپی

یکی از روش‌های تبلیغات واتساپی، ارسال پیام‌های تبلیغاتی و معرفی برند و محصول خود در گروه‌های واتساپ است. افراد زیادی عضو گروه‌های واتساپی هستند به همین جهت تعداد بازدید از پیام تبلیغاتی شما بالا می‌رود. اما این روش یک روش آماتور و ناکارامد محسوب می‌شود؛ چرا؟ به این دلیل که چندین مشکل اساسی دارد: اول این‌که تعداد پیام‌های ارسالی به گروه‌ها زیاد است و همین باعث می‌شود که پیام تبلیغاتی شما در میان پیام‌های گوناگون گم شده یا این‌که در مرکز توجه نباشد. دومین مشکل این است که ادمین‌های بسیاری از گروه‌ها با تبلیغات در گروه مخالف هستند؛ فلذا تبلیغات در این گروه‌ها منجر به اخراج و ریپورت‌شدن شما می‌شود. سومین مشکل نیز این است که میزان توجه افراد به پیام‌های فرستاده‌شده در گروه کمتر از پیام‌های پی‌وی است.

ارسال پیام انبوه در واتساپ

ارسال پیام واتساپ انبوه به چت خصوصی افراد، موثرترین و کارامدترین روش تبلیغات در واتساپ است. دلیل محبوبیت این روش، کارایی بالای آن در جلب توجه افراد به پیام تبلیغاتی شماست. مهم‌ترین دلیل موفقیت این روش، این است که در این روش پیام تبلیغاتی مستقیماً به صفحه‌ی چت خصوصی افراد فرستاده می‌شود. افراد به‌صورت ناخوداگاه به پیام‌های ارسالی در پی‌وی بسیار بیشتر از پیام‌های ارسال‌شده در گروه‌ها توجه می‌کنند. متاسفانه این روش نیز مشکلات خاص خود را دارد. اما جای نگرانی نیست؛ زیرا برای هریک از مشکلات آن، راه‌حل‌هایی ارائه شده‌است.

محدودیت در تعداد پیام‌ها

برای ارسال پیام انبوه در واتساپ محدودیت تعداد وجود دارد. به این شکل که اگر از یک خط استفاده کنید در روز فقط به ۱۰۰ فرد غریبه می‌توانید پیام بدهید. منظور از فرد غریبه افرادی هستند که در گذشته با آن‌ها مکالمه‌ای نداشتید. برای حل این مشکل دو راه در پیش دارید:

  • ارسال پیام به مخاطبین. این روش اولین روشی است که در مواجهه با این مشکل به ذهن انسان خطور می‌کند. اما باید توجه داشته‌باشید که این روش ناکارامد است؛ چرا که هرچقدر هم ارتباطات شما گسترده‌باشد، بالاخره مخاطبین شما محدود هستند؛ پس برای بازاریابی نباید به این روش اتکا کرد.
  • ارسال پیام توسط چند خط متفاوت. این روش کارامدتر از روش قبلی است. در این روش شما چندین اکانت واتساپ با چند خط مختلف می‌سازید و با هر یک از آن‌ها روزانه برای ۱۰۰ نفر فرد غریبه پیام ارسال می‌کنید.

ارسال پیام انبوه در واتساپ

زمان‌بر بودن ارسال پیام انبوه در واتساپ

یکی دیگر از مشکلات تبلیغات در واتساپ، سخت‌بودن و زمان‌بر‌بودن ارسال پیام‌های انبوه در واتساپ است. راه حل این مشکل، استفاده از ربات واتساپ و یا دستگاه ذخیره شماره است. ربات‌های واتساپی نرم‌افزارهایی هستند که ارسال پیام‌های انبوه تبلیغاتی را برای شما مدیریت می‌کنند و با استفاده از آن‌ها شما نیازی به انجام این پروسه به‌صورت دستی ندارید.

مسدود‌شدن اکانت

تبلیغات در واتساپ به شکل انبوه می‌تواند منجر به اسپم شناخته‌شدن و مسدود‌شدن اکانت شما بشود. برای این‌که به این مشکل برنخورید، دو اصل را باید رعایت کنید:

  • ارسال پیام به مخاطبین هدف. دقت کنید که پیام تبلیغاتی خود را برای افرادی ارسال کنید که به آن محصول یا کسب و کار نیاز یا علاقه دارد. در این صورت امکان ریپورت‌شدن شما کمتر می‌شود.
  • توجه به روانشناسی متن. حتما تلاش کنید که متن پیام تبلیغاتی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که احساس بدی در مخاطب ایجاد نکند. متن شما باید صمیمانه‌ باشد. این کار بر روی ناخوداگاه مخاطب تاثیر گذاشته و امکان ریپورت‌شدن شما را کاهش می‌دهد.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات