کتاب کاغذی بهتر است یا الکترونیکی؟ مزیت ها و معایب هر کدام چیست؟

کتاب کاغذی بهتر است یا الکترونیکی؟ بررسی مزایا و معایب هر کدام

در این مقاله ویژگی‌ها و وجه تمایز و نواقص کتاب های الکترونیکی و کتاب های چاپی را بررسی کرده ایم تا بتوانید انتخاب آگاهانه تری برای شیوه مطالعه داشته باشید.

از گذشته تا کنون مردم برای آموزش و یادگیری به کتاب ها مراجعه می کردند. با پیشرفت علم و ارتقای صنعت کتاب ها لزوما مجموعه ای از برگه های به هم چسبیده کاغذ نیستند. نسل جدیدی از کتاب ها به شیوه الکترونیک با ویژگی های منحصر به فرد راهی بازار شده است که نسبت به نسخه چاپی برتری ها و نواقصی دارد. در این مقاله ویژگی‌ها و وجه تمایز و نواقص کتاب های الکترونیک را نسبت به کتاب های چاپی بررسی می‌کنیم تا انتخاب دقیق تری برای خود و کودکمان داشته باشیم، به نظر شما کتاب کاغذی بهتر است یا الکترونیکی؟

قیمت کتاب چاپی

کتاب های الکترونیک به دلیل نداشتن کاغذ بسیار مقرون به صرفه است مخصوصا برای کسانی که سرعت مطالعه بالایی دارند و یا کودکانی که دوست دارند داستان های مختلفی بشوند.

دسترسی آسان کتاب های الکترونیک

کافی است رایانه را‌ روشن کنیم، وارد کتابخانه یا فروشگاه کتاب های الکترونیک شویم و مطالعه را شروع کنیم. مخاطبین خیلی سریع تر از آن چیزی که فکر می کنیم وارد نرم افزار های مخصوص شوند و کتاب های مورد علاقه خود را می خوانند. دستیابی به کتاب الکرونیک همین قدر آسان و بی دردسر است. نه ترافیکی، نه دود و دمی و نه رفت و آمدی. از نظر سرعت دسترسی کتاب کاغذی بهتر است یا الکترونیکی؟ قطعا کتاب الکترونیکی !

کمک به حفظ محیط زیست با خرید کتاب های الکترونیک

کره زمین هر روز از روز قبل گرم تر و آلوده تر می شود. درختان که ناجی و ریه های زمین اند برای مصارف متعددی قطع می شوند. یکی از آن مصارف تولید کاغذ کتاب ها هستند. کتاب های الکترونیک به دلیل نداشتن کاغذ، کمک ویژه ای به حفظ محیط زیست می کنند.

حمل و نقل آسان کتاب های الکترونیک

یکی از سخت ترین و سنگین ترین کالا ها برای جا به جایی و حمل و نقل، کتاب است. کتاب های الکترونیک علاوه بر اینکه به راحتی قابل دسترسی هستند به راحتی هم جا به جا می شوند. همین الان داخل تلفن همراه ما، ممکن است ده ها جلد کتاب با ما‌ باشند.

گونه های جدید کتاب الکترونیک

کتاب های کودک  الکترونیک قابلیت های جدیدی نسبت به کتاب های چاپی دارند. اضافه شدن صوت و حرکت به تصاویر‌آن مخصوصا برای مخاطب‌کودک جذابیت مضاعفی دارد.

تا این جا‌ نقاط قوت کتاب های الکترونیک را‌ گفتیم اما این کتاب ها در‌کنار تمام خوبی هایشان نقاط منفی نیز دارند. حالا چند نمونه از نواقص کتاب های الکترونیکی را بیان می کنیم.

مراقب چشم هایتان باشید.

کتابخوان های حرفه ای که سرعت مطالعه بالایی دارند در کتاب ها غرق می شوند. آن ها ممکن است کتاب های خیلی بلند را یکی دو روزه بخوانند و باز کتاب بعدی را شروع کنند. در دسترس بودن کتاب های الکترونیک سرعت مطالعه آن ها را بیشتر هم می کند. اما ممکن است یک دفعه متوجه شوند دچار تاری دید شده اند. سوزش و درد چشم، تاری دید، خشکی چشم و.. از عوارض استفاده زیاد از گوشی یا کامپیوتر است. مخصوصا اگر بخواهیم با آن ها مطالعه کنیم. استفاده از کتاب های الکترونیک باید هوشمندانه و کنترل شده باشد و گرنه ممکن است آسیب هایی جدی بر چشمان ما وارد کنند. از نظر مراقبت از چشم کتاب کاغذی بهتر است یا الکترونیکی؟ قطعا کتاب چاپی!

از نظر مراقبت از چشم کتاب کاغذی بهتر است

جسم و جانتان در خطر است

استفاده بی اندازه از فضای مجازی و کامپیوتر، به جسم و روان انسان ها آسیب های متنوعی وارد می کند. هر چه سن مخاطب کمتر باشد زمان استفاده او از فضای مجازی محدود تر است. استفاده از کودکان در سنین پایین آسیب هایی جدی وارد می‌کند. کودکان سنین ۲ تا ۶ سال نباید بیشتر از یک ساعت در‌طول روز از فضای مجازی‌ مانند تلوزیون،  بازی های رایانه ای، کتاب های الکترونیک یا … استفاده کنند. آسیب های روانی فضای مجازی  مانند پایین آمدن ضریب هوشی، اختلال کم توجهی، ضعف حافظه و… آسیب های جسمی مانند کم شدن تحرک، چاقی، مشکلات تنفسی و… همه در صورت افراط استفاده از فضای مجازی برای کودکان اتفاق می افتد. والدین هوشمند کودکان خود را به محیط مجازی عادت نمی دهند چراکه اگر این عادت ریشه دار شود آسیب های مختلف تربیتی روانی و جسمی بر کودک می‌گذارد. از نظر حفظ سلامتی کتاب کاغذی بهتر است یا الکترونیکی؟ قطعا کتاب کاغذی!

امکان تعامل و دست ورزی برای کودکان

خرید کتاب کودک برای بازه سنی ۳ تا ۵ سال که جنس آن کاغذی باشد برای کودکان بهتر است. کتاب های کار چاپی، امکان تعامل، رنگ آمیزی و بازی برای کودکان به وجود می آورد. این کتاب های کار، یکی از بهترین ابزار های قوی شدن ماهیچه های دست کودکان و هماهنگی چشم دست و مغز آن ها هستند که این امکان در کتاب های الکترونیک وجود ندارد.

کتاب چاپی همیشه هست

اگر‌ روزی شارژ گوشی‌ تمام یا اینترنت قطع بشود کتاب های چاپی هنوز هم هستند و شما و کودکان را سرگرم می کنند. آن هم بدون هیچ قید و شرطی. به آسانی می شود آن ها را به دست گرفت، به کودک داد یا برایش خواند.

کتاب کاغذی خاموش نمیشود

قابلیت مشاهده دقیق و لمس شدن کتاب های چاپی

کتاب های کودک چاپی را می‌توان در‌دسترس کودکان قرار داد تا با دقت مشاهده کنند و یاد بگیرند. کودکان در سنین پایین تر با در دست گرفتن اشیا و نگاه کردن به آن ها جهان را کشف‌ می‌کنند. کتاب های‌ چاپی هوش کودکان ۰ تا ۲ سال را به شیوه موثری افزایش می دهد. و برای ذهن کودکان بزرگتر نیز بسیار مفید است. به نظر می رسد قبل سنین شروع دبستان استفاده کودک از کتاب الکترونیک باید بسیار محدود باشد. زیرا کتاب های چاپی عادت به مطالعه را در کودکان ایجاد می کنند و ضرری هم ندارند با شروع دبستان، کتاب برای کودکان ۷ تا ۹ سال بهتر است کاغذی باشد اما کودکان در این سن می توانند در کنار کتاب چاپی به صورت کنترل شده از کتاب الکترونیک استفاده کنند. در کنار این ها والدین باید سبک زندگی خود را نیز در نظر بگیرند. بررسی شخصیت و علایق کودک نیز در انتخاب کتاب کاغذی یا الکترونیکی بسیار مهم است.  به طور کلی هر چه والدین استفاده از گوشی و رایانه را برای کودک محدود تر کنند بهتر است.  کودکان گروه سنی ج ،  مخاطب کتاب ۹ تا ۱۲ سال هستند. آن ها می توانند مقدار بیشتری کتاب الکترونیکی بخوانند اما در کنار آن نظارت والدین نیز باید باشد.

نظرات و پیشنهادات شما

در این مطلب بررسی کردیم که کتاب کاغذی بهتر است یا الکترونیکی. شما از کدام نوع کتاب بیشتر استفاده می کنید و به نظر شما کدام یک بهتر هستند؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات