آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق

آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق

موتور برق ⚡ یک دستگاه مفید است که از آن می توان برای تامین برق اضطراری خانه، تنظیم تجهیزات پزشکی، تامین برق در مناطق دور افتاده و حتی کاهش هزینه های برق استفاده کرد.  موتور برق شما برای داشتن عملکرد مناسب نیاز به بررسی، تعمیر و نگهداری منظم دارد. در آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق ما سعی داریم تمام نکاتی که باید به آنها توجه داشته باشید را به شما شما یادآوری کنیم تا عمر دستگاه خود را افزایش دهید و از مزایای موتور برق خود بهره مند شوید.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

نکات نگهداری موتور برق

How to Maintain a Generator

در شرایط بد آب و هوا احتمال قطع برق بسیار بیشتر می شود. قطع برق همیشه ناخوشایند است مخصوصا اگر فردی در خانه دارید که به او دستگاه های پزشکی متصل شده است. موتورهای برق در این شرایط می تواند می توانند به شما کمک کنند اما اگر بی تجربه باشد و استفاده نامناسبی از این دستگاه داشته باشید می تواند بسیار خطرناک باشد. مونو کسید کربن و برق گرفتگی خطراتی هستند که در صورت استفاده و نگهداری نامناسب موتور برق رخ می دهد. قبلا در انزل وب در مورد راهنمای خرید موتور برق خانگی و صنعتی صحبت کردیم، در ادامه نکات ایمنی موتور برق آورده شده است.

نکات نگهداری موتور برق

دفترچه راهنما را مطالعه کنید

اولین موردی که به عنوان نکات استفاده از موتور برق باید در نظر داشته باشید این است که دفترچه راهنمای ژنراتور خود را مطالعه کنید. با این کار می توانید از اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید خودداری کنید. گرچه دستورالعمل های کلی برای استفاده آورده شده است اما بسته به مدل های مختلف، مکان و نحوه روشن کردن ایمن و الزامات موتورهای برق ممکن است با هم تفاوت داشته باشند. دفترچه راهنما را مطالعه کنید تا متوجه شوید که دستگاه شما چگونه کار می کند.

عدم نصب موتور برق ثابت در نزدیکی خانه

ژنراتورها یا موتورهای برق ثابت توسط یک متخصص به طور دائمی نصب می شوند. از طرف دیگر موتورهای برق قابل حمل هم وجود دارند که می توانید تا زمانی که به آن نیاز دارید، در جایی نگهداری کنید. برخی از آنها می توانند از انرژی خورشید استفاده کنند و برخی دیگر می توانند با بنزین کار کنند. این بدان معناست که مانند موتورهای خودرو، دی اکسید کربن مضر را منتشر می کنند، چیزی که نباید در نزدیکی محل خانه خود داشته باشید. دفترچه راهنمای دستگاه دقیقا مشخص می کند که موتور برق باید چه مقدار از خانه شما فاصله داشته باشد اما معمولا این فاصله حداقل ۶ متر است، جایی دور از دسترس بچه ها و حیوانات خانگی را در نظر داشته باشید.

روشن نکردن موتور برق گازسوز در داخل خانه

یکی از مهمترین نکات استفاده از موتور برق گازسوز این است که این دستگاه را در جاهایی مانند گاراژ یا زیرزمین روشن نکنید. حتی اگر پنجره ها و درها باز هستند باز هم گاز سمی مونو کسید کربن منتشر می شود. اگر باران می بارد سعی کنید یک سطح خشک پیدا کنید و در صورت امکان موتور برق را در یک فضای باز و سایه بان روشن کنید.

عدم استفاده از کابل توسعه یا سیم سیار

اکثر کابل های داخلی معمولی خانگی و سیم های سیار به گونه ای طراحی نشده اند که میزان برقی را که از طریق موتور برق تولید می شود را در خود جای دهند. اگر به طول کابل یا سیم سیار نیاز دارید، چند کابل سازگار با موتور برق را برای استفاده در فضای باز آماده کنید.

خنک نگه داشتن دستگاه یکی از نکات استفاده از موتور برق

مخزن بنزین موتور برق همیشه در بالا قرار دارد. اگر بنزین را در زمانی که موتور برق داغ است بریزید، فاجعه رخ می دهد. اگر بنزین را در یک موتور داغ بریزید احتمال احتراق وجود دارد. پس بهتر است اجازه دهید که دستگاه کاملا خنک شود و بعد برای پر کردن مخزن اقدام کنید. توجه هم داشته باشید که زمانی که موتور برق در حال کار است مخزن آن را پر نکنید.

خنک نگه داشتن دستگاه یکی از نکات استفاده از موتور برق

استفاده از موتور برق روی یک سطح صاف

بسیاری از موتورهای برق کوچک دارای یک سیستم روان کاری هستند که روغن را روی قطعات متحرک می پاشند. اگر دستگاه روی زمین هموار باشد، این سیستم به خوبی کار می کند. اما اگر موتور برق را روی یک سطح شیب دار (معمولا بیش از ۱۰ درجه) قرار دهید روغن روی قطعات متحرک پخش نخواهد شد و در نتیجه قطعات خشک می مانند که به نوبه خود باعث شکستگی و خرابی موتور برق می شود.

محدود کردن استفاده از کابل طولانی یکی از نکات استفاده از موتور برق

موتورهای برق می توانند پر سر و صدا باشند، بنابراین اکثر کاربران آنها را تا حد امکان دور از خانه استفاده می کنند. تا زمانی که از یک کابل ۱۵ آمپری با قابلیت استفاده در فضای باز استفاده کنید، مشکلی ایجاد نمی شود. اما حتی این نوع کابل هم محدودیت هایی دارد. هرگز از طول کابل ۲۰ متر بیشتر استفاده نکنید. استفاده از کابل های طولانی تر باعث فرسودگی زودرس موتور و کمپرسور دستگاه می شود.

جلوگیری از سرقت یکی از نکات ایمنی موتور برق

تنها چیزی که بدتر از صدای لرزش موتور برق بنزینی در بیرون اتاق خواب شماست، صدای سکوت بعد از به سرقت برده شدن موتور برق گران قیمت است. می توانید از یک میله یا قلاب، زنجیر و قفل استفاده کنید و امنیت موتور برق خانگی خود را افزایش دهید.

زمان تمام شدن بنزین موتور برق خود را در نظر داشته باشید

برخی از موتورهای برق ارزان قیمت با رگولاتورهای ولتاژ مقرون به صرفه، با تمام شدن بنزین، برق را قطع می کنند. همانطور که موتور برق از کار باز می ایستد بار الکتریکی در خانه شما می تواند میدان مغناطیسی باقیمانده را از سیم پیچ های ژنراتور تخلیه کند. در برخی مواقع ممکن است که شما مخزن دستگاه را پر کنید اما برق تولید نشود، در این صورت باید دستگاه خود را برای تعمیر آماده کنید. در هر صورت نیاز است که هر چند وقت یکبار موتور برق خود را سرویس کنید.

مقدار روغن موتور برق و فیلتر کافی داشته باشید

اکثر موتور برق های جدید بعد از ۲۵ ساعت به اولین تعویض روغن خود نیاز دارند. شما باید روغن موتور برق و فیلتر روغن مناسب و اضافی داشته باشید تا بتوانید در صورت وقوع طوفان استفاده کنید. توجه کنید که از نگهداری مواد اشتعال زا مانند بنزین در جاهای گرم خودداری کنید.

مقدار روغن موتور برق و فیلتر کافی داشته باشید

از تغذیه برگشتی جلوگیری کنید

هنگامی که یک موتور برق بدون قطع شدن از سیستم برق به سیستم کابل کشی خانه متصل می شود، تغذیه برگشتی ممکن است رخ دهد. رایج ترین روشی که در آن این اتفاق رخ می دهد اتصال مستقیم موتور برق به تابلو برق یا مداری در خانه شما متصل می شود. این پدیده بسیار خطرناک است. اگر موتور برق شما در حال تغذیه برگشتی باشد  برق دوباره وصل شود ممکن است موتور برق به شدت آسیب ببیند.

تعمیر و نگهداری موتور برق بنزینی

موتور برق خود را ۲ سال یک بار سرویس کنید. حتی اگر از دستگاه استفاده نمی کنید باید آن را سرویس کنید. تاریخ هایی را انتخاب کنید که تحت شرایط آب و هوایی شدید نیست. به طور مثال فصل بهار و پاییز زمان های مناسبی برای سرویس کردن هستند. اگر از تعمیر و نگهداری موتور برق بنزینی و … خود صرف نظر کنید خیلی زود دستگاه خود را از دست خواهید داد.

چگونه برای نگهداری موتور برق بنزینی و … اقدام کنم؟

با بررسی وضعیت کلی موتور برق خود شروع کنید. به دنبال بخش های خورده، کابل های شل، دکمه های چسبیده و غیره باشید. اتصالات شل و سیم های فرسوده را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که اطراف موتور برق تمیز است و هر گونه آلودگی را از بدنه دستگاه تمیز کنید. مطمئن شوید منطقه ای را برای قرار دادن موتور برق انتخاب کرده اید که تمیز است و به دینام زباله وارد نمی شود.

همچنین ولتاژ باتری را بررسی کنید. به طور کلی بهتر است که باتری موتور برق خود را هر ۲ تا ۳ سال یکبار عوض کنید. بررسی کنید که بسته به الگوی استفاده موارد زیر را سالانه یا دو سال یکبار عوض می کنید:

  • پمپ سوخت
  • توربو شارژر
  • انژکتورها
  • تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک

زمان تعویض روغن موتور برق بنزینی و …

اکثر موتورهای برق جدید تنها بعد از ۲۰ ساعت به تعویض روغن نیاز دارند. بعد از آن شما باید روغن قدیمی را دور بریزین و هر ۵۰ یا ۶۰ ساعت یکبار روغن بریزید. در صورتی که برای مدت طولانی از موتور برق استفاده نمی کنید می توانید آن را به اندازه ای روشن نگه دارید تا نیاز به تعویض روغن داشته باشد و قبل از شروع طوفان یا هر گونه احتمالی قطعی برق، روغن مورد نیاز خود را تهیه کنید.

از استفاده از بنزین بی کیفیت خودداری کنید

سوخت بی کیفیت مشکلات استارت را در موتورهای برق ایجاد می کند. شما باید از تثبیت کننده سوخت استفاده کنید تا خرابی سوخت را به حداقل برسانید. توصیه می شود که موتور برق خود را خاموش کنید، منتظر بمانید تا سرد شود و مخزن را خالی و تمیز کنید و بعد برای بر کردن دستگاه خود با سوخت با کیفیت اقدام کنید.

از موتور برق استفاده نمی کنید؟ هر چند وقت یکبار دستگاه را روشن کنید

موتور برق را به طور منظم روشن کنید. اگر استفاده منظمی ندارید توصیه می شود که فواصل ۳ ماهه آن را روشن کنید تا مطمئن شوید که عملکرد خود را حفظ کرده است. حداقل پس از هر تعمیر و نگهداری ۶ ماهه، ۲ بار آن را روشن کنید. بررسی اول این است که موتور روشن می شود، بررسی دو این است که مطمئن شوید که موتور به خوبی به کار خود ادامه می دهد.

نکاتی برای استفاده از موتور برق

زمان کار طولانی؛ دمای بالا و محیط می توانند بر عمر و مصرف روغن تاثیر بگذارند، موتور برق هایی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند در مقایسه با موتورهای برقی که به طور مداوم استفاده می شوند نیاز به تعویض روغن کمتری دارند.

موتورهای برقی که معمولا در ماه های تابستان در زیر نور آفتاب داغ استفاده می شوند به راحتی روغن مصرف می کنند. این بدان خاطر است که گرمای موتور به همراه گرمای آفتاب به سرعت روغن را تجزیه می کند.

استفاده از ژنراتور در شرایط پر گرد و غبار یا کثیف نیاز به تعویض روغن مکرر دارد.

این روزها اکثر موتور برق های اینورتر دار دارای یک سنسور هستند که در صورت تشخیص کم بودن روغن از روشن شدن دستگاه جلوگیری می کند. این به جلوگیری از آسیب موتور کمک می کند. در چنین شرایطی ابتدا سطح روغن موتور را بررسی کنید، در صورت نیاز روغن را اضافه یا تعویض کنید.

نکاتی برای استفاده از موتور برق

صرف نظر از نوع روغن، فرکانس تعویض روغن به عواملی مانند سن ژنراتور، استفاده، بار و مارک روغن مورد استفاده بستگی دارد. مقدار روغن موتور برق بنزینی و غیره به اندازه مخزن سوخت شما بستگی دارد.

نوع موتور برق مورد نظر می تواند تا حد زیادی بر زمان تعویض روغن موتور برق بنزینی تأثیر بگذارد. به طور کلی، موتورهای برق دیزلی بسیار سریعتر از موتور برق های گازسوز از روغن مصرف می کنند.

به طور کلی دو نوع روغن موتور معمولی و مصنوعی وجود دارد. روغن موتورهای معمولی به راحتی می سوزاند یعنی به تعویض مکرر نیاز دارند. از طریق دیگر روغن های مصنوعی فرموله شده هستند و دوام بیشتری دارند، در دماهای بالاتر پایدارتر هستند و نیاز به تعویض کمتر دارند.

نگهداری موتور برق بعد از استفاده

بعد از استفاده موتور برق خود را تمیز کنید. این به معنای پاک کردن هر گونه روغن، گل، سوخت و غیره است.

اگر علائم خوردگی را مشاهده می کنید با یک محصول بازدارنده آن را رفع کنید.

موتور برق را به درستی نگهداری کنید. دستگاه شما نباید در معرض رطوبت یا آب قرار گیرد باید آن را در فضای خشک و به دور از گرد و غبار، گل و لای، کثیفی و غیره نگهداری کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق امروز انزل وب ما سعی کردیم موارد مهمی که به افزایش عمر موتور برقی شما کمک خواهند کرد را توضیح دهیم. اگر موردی وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره نکردیم می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش نکات مهم و ضروری استفاده و نگهداری از گوشی ضد آب
آموزش نکات مهم و ضروری استفاده و نگهداری از گوشی ضد آب

نظرات