بررسی: دستگاه دروغ سنج چیست و چگونه کار میکند؟

بررسی: دستگاه دروغ سنج چیست و چگونه کار میکند؟

ممکن است در تلویزیون و شبکه های اجتماعی دیده باشید که از دستگاه های دروغ سنج  برای راستی آزمایی و تایید صحت سخنان یک شخص 😅 استفاده می شود. اما آیا دستگاه دروغ سنج واقعی است؟ دقت دستگاه دروغ سنج چقدر است؟ در بررسی دستگاه دروغ سنج چیست و چگونه کار میکند امروز انزل وب ما در این باره صحبت خواهیم کرد.

آموزش نحوه کار دستگاه دروغ سنج

How Does A Polygraph Test  or Lie Detector Work?

اگر تا به حال فیلم جنایی یا برنامه تلویزیونی دیده باشید احتمالا تصوری از دستگاه دروغ سنج دارید. این دستگاه ها که به عنوان پلی گراف هم شناخته می شوند پاسخ های فیزیولوژیکی فرد به سوالات را اندازه گیری می کنند و این پاسخ ها را ثبت می کنند. این دستگاه ها نه تنها در جرم شناسی بلکه در جنبه های مختلفی کاربرد دارند.

نام علمی دستگاه Polygraph از دو ریشه یونانی گرفته شده است Graph در واقع معادل واژه لاتین Writing و Poly معادل واژه لاتین Many است. بنابراین پلی گراف معیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی متعدد است. دستگاه دروغ سنجی که امروزه می شناسیم نزدیک به ۱۰۰ سال قدمت دارد. قبل از آن دستگاه های دیگر وجود داشت که هر بار فقط یک شاخص بدن را اندازه گیری می کرد. به عنوان مثال می توان به دستگاه ایتالیایی ۱۹۰۴ اشاره کرد که میزان تنفس را اندازه گیری می کرد. تئوری پشت هر کدام از این دستگاه ها این بود که تنفس یا فشار خون فرد هنگام دروغ گفتن افزایش پیدا می کند.

دستگاه دروغ سنج چیست؟

دستگاه دروغ سنج وسیله ای است که تست دروغ سنج را اجرا می کند. این دستگاه ها تعدادی از واکنش ها یا پاسخ های مختلف بدن را ثبت می کنند که می توان برای تعیین اینکه آیا کسی حقیقت را می گوید یا دروغ استفاده کرد. این دستگاه ها مواردی مانند فشار خون، تغییرات تنفسی و تعریق کف دست را اندازه گیری می کنند. دروغ گفتن می تواند استرس را افزایش دهد و با دستگاه دروغ سنج می توانید تغییرات رفتاری و فیزیولوژیکی که هنگام استرس رخ می دهد را اندازه گیری کنید.

بنابراین دستگاه دروغ سنج به طور مستقیم دروغ را اندازه گیری نمی کند بلکه نشانه های احتمالی که یک فرد می تواند دیگران را فریب دهد را اندازه گیری می کند. سپس این اطلاعات با هر چیز دیگری که در مورد شخص بدست آمده است استفاده می شود تا تصویر واضح تری از راست گویی یا دروغ گویی فرد ایجاد شود.

دستگاه دروغ سنج چگونه کار میکند؟

قبلا به بررسی دستگاه اکسیژن ساز پرداختیم اما دستگاه دروغ سنج در کشورهایی مانند ژاپن، روسیه و چین مورد استفاده قرار گرفته است اما این فناوری ها تا حد زیادی یکسان هستند. معمولا یک مصاحبه نسبتا طولانی قبل از تست وجود دارد که حدود ۱ ساعت طول می کشد. این مصاحبه باعث می شود که فرد روی سوالاتی که قرار است از او پرسیده شود متمرکز بماند و سعی می شود هر گونه حواس پرتی بیرونی حذف شود.

بعد از آن یک تست آزمایشی انجام می شود که معمولا تعدادی سوال ساده پرسیده می شود. هدف از انجام این کار این است که استرس فرد کاهش پیدا کند و احساس راحتی کند و حتی نحوه عملکرد این فرایند را درک کند.

سپس تجهیزاتی که معمولا شامل یک دستگاه اندازه گیری فشار خون، الکترودهایی که روی انگشتان دست یا کف دست قرار می گیرند و دو لوله که دور قفسه سینه و شکم پیچیده می شوند و به شخص متصل می شود.

دستگاه دروغ سنج چگونه کار میکند؟

سنسورهایی که روی نوک انگشتان گذاشته می شود جریان خون را ثبت می کند. حتی ممکن است از آشکارساز حرکتی استفاده شود و حرکات دست و پا هم ثبت شوند. احتمالا وصل کردن تجهیزات ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد و حدود ۲ ساعت شخص در اتاق خواهد بود.

دستگاه دروغ سنج چگونه کار میکند؟

بعد از وصل کردن تجهیزات مصاحبه کننده تعدادی سوال (این سوالات ۳ دسته سوالات مرتبط، سوالات تشخیصی و سوالات بی ربط را شامل می شود) می پرسد و پاسخ ها و واکنش های او ثبت می شود.

  • سؤالات مرتبط سوالاتی هستند که مستقیماً به موضوعی مربوط می شوند که مصاحبه کننده می خواهد درباره آن بداند.
  • سؤالات بی ربط مستقیماً به موضوع مورد نظر مربوط نمی شود.
  • سؤالات تشخیصی سوالاتی هستند که مصاحبه کننده برای تعیین اینکه آیا سوژه هنگام دروغ گفتن پاسخ فیزیولوژیکی ایجاد می کند یا خیر می پرسد.

هم در حین و هم بعد از تست دروغ سنجی مصاحبه کننده می تواند به نمودارها نگاه کند و ببیند که آیا علائم فرد تغییر می کند یا نه. در صورت دروغ گفتن تغییراتی در فشار خون، در تنفس، در نبض و تعریق فرد ایجاد می شود. بعد از تست با شخص مصاحبه می شود تا واکنش هایی که داشته است را توضیح دهد.

دستگاه دروغ سنج چگونه کار میکند؟

آیا دستگاه دروغ سنج می تواند حقیقت را کشف نکند؟

شاید سوال کنید که آیا امکان تقلب وجود دارد؟ طبق نظر کارشناسان، بله امکان تقلب وجود دارد اما برای این کار باید کاملا آموزش دیده باشید. این کار مستلزم نشستن و تمرین با یک مصاحبه کننده آموزش دیده است. حتی برخی از شرکت کنندگان از داروهای آرامش بخش برای کاهش استرس استفاده می کنند اما معمولا کمکی نمی کند. اکثر مصاحبه کنندگان هر گونه تلاش پنهان برای تقلب را تشخیص می دهند پس باید خیلی حرفه ای باشید تا بتوانید تقلب کنید.

در ادامه میتوانید نتیجه تست و توضیحات بیشتر در مورد دستگاه دروغ سنج را مشاهده کنید:

آیا دستگاه دروغ سنج واقعی کار می کند؟

آیا دستگاه دروغ سنج وجود دارد؟ بله دستگاه دروغ سنج در سال ۱۹۲۱ اختراع شد اما به محض اختراع به چالش کشیده شد و بحث های زیادی در مورد آن ایجاد شد. برخی از کارشناسان می گویند که دستگاه دروغ سنج کامل نیست و عملکرد ناقصی دارد. پروفسور آلدرت وریج مطالب زیادی را در این باره نوشته است و می گوید که این دستگاه، دروغ را که مشکل اصلی است را اندازه گیری نمی کند. ایده این است که دروغگو ها معمولا به سوالات واکنش هایی را نشان می دهند که افرادی که حقیقت را می گویند از خود نشان نمی دهند.

اما هیچ تئوری معتبری برای تایید این موضوع وجود ندارد. دکتر ون درزی می گوید از آنجایی که انجام تست دروغ سنجی می تواند یک تجربه استرس زا باشد گاهی اوقات می تواند افراد بی گناه را گناهکار نشان دهد.

آیا دستگاه دروغ سنج واقعی کار می کند؟

وی اضافه می کند که افرادی که با دستگاه دروغ سنج مصاحبه می شوند احتمالا احساس استرس می کنند بنابراین در حالی که دستگاه دروغ سنج در شناسایی دروغ بسیار خوب است در شناسایی حقایق خیلی خوب عمل نمی کند. پروفسور گروبین اضافه می کند که دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود یک تست دروغ سنجی نتایج اشتباهی را ایجاد کند. به طور مثال سوالاتی که فرمول بندی ضعیفی دارند و یا اشتباه برداشت کردن یک واکنش توسط مصاحبه کننده می تواند نتایج اشتباهی را باعث شود.  اگر مصاحبه کننده به خوبی آموزش دیده باشد، اگر تست به درستی انجا شود و اگر کنترل های کیفی مناسبی وجود داشته باشد دقت دستگاه دروغ سنج حدود ۸ تا ۹۰ درصد تخمین زده می شود.

حتی یک قربانی زمانی که یک تجربه آسیب زا را بازگو می کند ممکن است دروغگو به نظر برسد چون در یک حالت عاطفی / احساسی قرار دارد. در نهایت کارشناسان می گویند که عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به یک نتیجه اشتباه شود.

در نهایت اگر به مطالعه مطالب بررسی مانند علاقه دارید می توانید مطالبی مانند دستگاه اندروید باکس چیست؟ بررسی کاربردهای آن را دنبال کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب بررسی دستگاه دروغ سنج چیست و چگونه کار میکند؟ امروز انزل وب ما در مورد تست دروغ سنجی صحبت کردیم. ساخت دستگاه دروغ سنج در کشورهای مختلف انجام شده است اما هیچ کدام از آنها به نتایج ۱۰۰ درصد واقعی دست پیدا نکرده اند. چیزی که پیداست این است که انسان در هنگام دروغ گفتن با تغییرات تنفسی، نبض، فشار خون و تعریق مواجه می شود اما این واکنش ها زمانی که فرد تحت استرس است هم ایجاد می شود. آیا شما با یک دستگاه دروغ سنج واقعی از نزدیک برخورد داشته اید؟ به نظر شما پاسخ این دستگاه ها چقدر معتبر است؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

7 دروغی که هرگز نباید به تعمیرکار کامپیوترتان بگویید!
۷ دروغی که هرگز نباید به تعمیرکار کامپیوترتان بگویید!

نظرات