آموزش کامل 3 روش افزایش رم مجازی ویندوز 10 ، ویندوز 11 ، 7 ، 8 و...

آموزش کامل ۳ روش افزایش رم مجازی ویندوز ۱۰ ، ویندوز ۱۱ ، ۷ ، ۸ و…

آیا خطاهای مربوط به رم ویدیویی اختصاصی را در سیستم شخصی خود مشاهده می کنید؟ آیا برای اجرای برنامه های گرافیکی سنگین مانند ویرایش ویدیوها و بازی های ویدیویی جدید با مشکل مواجه هستید؟ ممکن است به رم مجازی (VRAM) بیشتری ⚡ نیاز داشته باشید. در آموزش کامل ۳ روش افزایش رم مجازی ویندوز ۱۰ ، ویندوز ۱۱ ، ۷ ، ۸ و… امروز انزل وب ما نحوه ارتقاء این حافظه را به شما یاد خواهیم داد.

آموزش افزایش رم مجازی ویندوز ۱۱ ، ویندوز ۱۰ و…

How to Increase Dedicated Video RAM (VRAM) in Windows

کاهش سرعت کامپیوتر، احساس گرم شدن بیش از حد سیستم، استفاده از یک پردازنده قدیمی یا حتی تمام شدن حافظه حس خوبی ایجاد نمی کند. پر شدن حافظه به سادگی روی سیستم شما تاثیر می گذارد و باعث می شود که کارهای معمولی به صورت کلافه کننده ای کند انجام شوند.

اگر در چنین موقعیتی گیر کرده اید می توانید تنظیمات رم مجازی در ویندوز ۱۱ ؛ ۱۰ و غیره خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که نیاز شما را برآورده می کند. در ادامه اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهیم.

رم مجازی ویندوز چیست؟

رم مجازی ویندوز یا VRAM نوع خاصی از رم است که با واحد پردازنده گرافیکی یا GPU سیستم شما کار می کند. GPU یک تراشه روی کارت گرافیک سیستم است که وظیفه پردازش تصاویر را روی صفحه نمایش شما به عهده دارد. گرچه از نظر فنی اشتباه است اما اصطلاحات GPU و کارت گرافیک اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند.

حافظه مجازی شما اطلاعاتی را که GPU به آن نیاز دارد (از جمله بافت بازی و افکت های نوری را در خود جای می دهد). این به GPU اجازه می دهد تا به سرعت به اطلاعات و خروجی ویدیو دسترسی پیدا کند. استفاده از رم مجازی برای این کار بسیار سریعتر از استفاده از رم سیستم شماست زیرا VRAM دقیقا در کنار GPU کارت گرافیک قرار دارد.

رم مجازی کامپیوتر شما چقدر است؟ ویندوز ۱۱ و ۱۰

قبلا در انزل وب نحوه ساخت درایو مجازی در ویندوز را به شما آموزش دادیم اما با انجام مراحل زیر می توانید به راحتی مقدار رم مجازی که دارید را مشاهده کنید:

کلیدهای Win + I صفحه کلید را با هم فشار دهید یا روی دکمه استارت کلیک کنید و Settings را انتخاب کنید.

رم مجازی کامپیوتر شما چقدر است؟

در پنجره Settings روی System کلیک کنید و بعد از سمت چپ Display را انتخاب کنید.

رم مجازی کامپیوتر شما چقدر است؟

به پایین اسکرول کنید و روی Advanced display settings کلیک کنید.

رم مجازی کامپیوتر شما چقدر است؟

حالا مانیتوری را که می خواهید تنظیمات آن را مشاهده کنید را انتخاب کنید و روی Display adapter properties کلیک کنید.

رم مجازی کامپیوتر شما چقدر است؟

در پنجره جدید و در سربرگ Adapter می توانید اطلاعات رم مجازی خود را مشاهده کنید.

رم مجازی کامپیوتر شما چقدر است؟

بسته به دستگاهی که دارید در قسمت Adapter Type  نام کارت گرافیک انویدیا ، AMD و.. خود را مشاهده خواهید کرد. اگر AMD Accelerated Processing Unit یا  Intel HD Graphics را مشاهده می کنید به این معناست که از گرافیک آنبرد استفاده می کنید.

مشاهده رم مجازی در ویندوز ۷

نحوه افزایش رم مجازی ویندوز ۷ مانند روش های توضیح داده شده در بالا است فقط مسیر کمی تفاوت دارد. روی دسکتاپ کلیک راست کنید و گزینه Screen Resolution را انتخاب کنید.

مشاهده رم مجازی در ویندوز 7

Advanced Settings را پیدا کنید.

مشاهده رم مجازی در ویندوز 7

VRAM اختصاص شده را در کنار Dedicated Video Memory مشاهده خواهید کرد.

مشاهده رم مجازی در ویندوز 7

کم بودن رم مجازی در ویندوز ۱۱ و سایر ورژن ها

رم مجازی برای کامپیوتر محدودیت های خاص خود را دارد. اگر حافظه مجازی سیستم شما تمام شوند ویندوز پیغام خطای زیر را نمایش می دهد:

    Your system is low on virtual memory. Windows is increasing the size of your virtual memory paging file. During this process, memory requests for some applications may be denied. For more information, see help.

که به این معناست:

حافظه مجازی سیستم شما کم است. ویندوز حجم فایل پیجینگ حافظه مجازی شما را افزایش می دهد. در طول این فرآیند، درخواست های حافظه برای برخی از برنامه ها ممکن است رد شود. برای اطلاعات بیشتر، Help را مشاهده کنید.

ویندوز ۱۱ به طور خودکار حافظه مجازی شما را مدیریت می کند و اطمینان حاصل می کند که فایل پیجینگ ظرفیت کافی برای رسیدگی به نیازهای سیستم شما را دارد. با این حال می توانید به صورت دستی حجم فایل پیجینگ خود را در ویندوز ۱۱ افزایش دهید.

ویندوز فایل پیجینگ حافظه مجازی اولیه را برابر با مقدار RAM نصب شده تنظیم می کند. فایل پیجینگ حداقل ۱.۵ برابر و حداکثر سه برابر رم فیزیکی شماست. می توانید از فرمول زیر برای محاسبه فایل پیجینگ ویندوز ۱۱ خود استفاده کنید:

Minimum: 102481.5=12288 [1GB RAM x Installed RAM x Minimum]

Maximum: 102483=24576 [1GB RAM x Installed RAM x Maximum]

بالا بردن رم مجازی ویندوز از طریق بایوس

بهترین روش برای افزایش رم مجازی ویندوز ۱۰ و ۱۱ این است که یک کارت گرافیک جدید یا بهتر را خریداری کنید. اگر از گرافیک آنبرد استفاده می کنید و از عملکرد ضعیف رنج می برید، ارتقاء به یک کارت اختصاصی معجزه می کند. با این حال اگر نمی توانید این کار را انجام دهید می توانید از روش زیر استفاده کنید.

شما می توانید از طریق UEFI یا BIOS برای بالا بردن رم مجازی ویندوز اقدام کنید. با کمک یکی از روش هایی که قبلا آموزش دادیم وارد بایوس سیستم خود شوید و به دنبال گزینه ای به نام Advanced Features, Advanced Chipset Features (یا هر نام مشابه دیگر) باشید. بعد از انتخاب این گزینه به دنبال Graphics Settings, Video Settings,  یا  VGA Share Memory Size باشید.

یکی از اینها باید دارای گزینه ای برای تنظیم مقدار حافظه اختصاص داده شده به GPU باشد. معمولا پیش فرض این مقدار حافظه ۱۲۸ مگابایت است. اگر مقدار بیشتری را نیاز دارید و سیستم تان اجازه می دهد آن را به ۲۵۶ مگابایت یا ۵۱۲ مگابایت افزایش دهید.

بالا بردن رم مجازی ویندوز از طریق بایوس

آموزش بالا بردن رم مجازی لپ تاپ ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و غیره از طریق رجیستری

از آنجا که اکثر راه حل های گرافیک آنبرد به طور خودکار برای استفاده از مقدار رم سیستم مورد نیاز خود، تنظیم می شوند، جزئیات گزارش شده در پنجره Adapter Properties واقعا اهمیتی ندارند. در واقع برای گرافیک آنبرد مقدار Dedicated Video Memory کاملا فیک است.

بنابراین می توانید مقدار آن را از طریق رجیستری تغییر دهید. این کار در واقع VRAM شما را افزایش نمی دهد فقط یک مقدار ساختگی را ایجاد می کند. اگر یک بازی اجرا نمی شود فقط به این خاطر که VRAM کافی ندارید، افزایش این مقدار ممکن است مشکل را برطرف کند.

روی منوی Start کلیک کنید و در کادر جستجو regedit را تایپ و اینتر کنید. یا که روی دکمه استارت کلیک کنید و برای Run سرچ کنید. بعد از باز شدن پنجره Run عبارت regedit را وارد کنید.

آموزش بالا بردن رم مجازی لپ تاپ ویندوز 11 ، 10 و غیره

حالا به مسیر زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Intel

روی پوشه Intel در پنل سمت چپ کلیک راست کنید و New > Key را انتخاب کنید. نام این کلید را GMM بگذارید. بعد از انجام ای کار پوشه جدید GMM را در سمت چپ انتخاب کنید و در سمت راست کلیک کنید.

آموزش بالا بردن رم مجازی لپ تاپ ویندوز 11 ، 10 و غیره

New > DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید و آن را DedicatedSegmentSize نامگذاری کنید و یک مقدار به آن بدهید.

آموزش بالا بردن رم مجازی لپ تاپ ویندوز 11 ، 10 و غیره

آموزش بالا بردن رم مجازی لپ تاپ ویندوز 11 ، 10 و غیره

مطمئن شوید که گزینه Decimal را انتخاب کرده این مقدار را می توانید حداقل ۰ (غیر فعال کردن ورودی) و حداکثر ۵۱۲ مگابایت انتخاب کنید. این مقدار را تنظیم کنید، سیستم خود را ریستارت کنید و ببینید که آیا این کار به اجرای بهتر بازی کمک می کند یا نه.

آموزش بالا بردن رم مجازی لپ تاپ ویندوز 11 ، 10 و غیره از طریق رجیستری

افزایش رم مجازی در ویندوز ۱۱

برای افزایش رم مجازی ویندوز ۱۱ می توانید این روش را هم امتحان کنید.

کلیدهای Win + I صفحه کلید را با هم فشار دهید تا پنجره Settings باز شود.

حالا به مسیر System > About بروید.

Advanced system settings را انتخاب کنید.

در زیر بخش Performance گزینه Settings را انتخاب کنید.

به سربرگ Advanced بروید. در قسمت Virtual memory، گزینه Change را انتخاب کنید. در اینجا می توانید برای تغییر مقدار رم مجازی خود اقدام کنید.

عواملی که باعث مصرف رم مجازی ویندوز ۱۰ و ۱۱ می شوند

جنبه هایی وجود دارند که روی رم مجازی ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و غیره شما تاثیر می گذارند. یک عامل مهم که VRAM شما را مصرف می کند رزولوشن یا وضوح مانیتور است (به طور خاص وضوحی که بازی را با آن اجرا می کنید). رم مجازی بافر فریم را ذخیره می کند که تصویر را قبل و در طول زمانی که GPU شما را روی صفحه نمایش می دهد ذخیره می کند. نمایشگرهای با کیفیت بالاتر مانند مانیتورهای ۴K HDR از رم مجازی بیشتری استفاده می کنند زیرا تصاویر با وضوح بالاتر به پیکسل های بیشتری برای نمایش نیاز دارند.

به غیر از نمایشگر، تکستچر (Textures) بازی می تواند به شدت روی مقدار VRAM مورد نیاز شما تاثیر بگذارد. اکثر بازی های کامپیوتری مدرن به شما امکان می دهند تنظیمات گرافیکی را تنظیم کنید. ممکن است بتوانید یک بازی قدیمی را با تنظیمات Low یا Medium در یک کارت ارزانتر اجرا کنید اما کیفیت بالا یا فوق العاده بالا یا حالت های سفارشی که تکستچرهای درون بازی بهتر از حالت عادی نشان می دهند به مقدار زیادی رم مجازی نیاز دارند.

ویژگی‌های زیباسازی مانند Anti-Aliasing (صاف کردن لبه‌ های ناهموار) نیز به دلیل پیکسل‌ های اضافی مورد نیاز از VRAM بیشتری استفاده می‌کنند. اگر همزمان روی دو مانیتور بازی کنید، حتی مصرف بیشتری را تجربه خواهید کرد.

بازی‌های خاص نیز بسته به گرافیک، می‌توانند به مقادیر متفاوتی از VRAM نیاز داشته باشند. یک بازی کارتونی قدیمی مانند Team Fortress 2 از نظر گرافیکی خیلی سنگین نیست، اما بازی با افکت های نوری پیشرفته و تکستچرهای دقیق مانند Cyberpunk 2077 به منابع بیشتری نیاز دارد.

برعکس، یک کارت ارزان تنها با ۲ گیگابایت VRAM (یا حتی گرافیک یکپارچه با ۸ گیگابایت رم سیستم) برای پخش بازی های کامپیوتر مربوط به ۲۰ سال پیش کافی است. در آن زمان بازی‌ها به هیچ وجه میزان رم بالایی را در اختیار نداشتند.

حتی اگر علاقه ای به بازی ندارید، برخی از نرم افزارهای محبوب به مقدار مناسبی از VRAM نیز نیاز دارند. نرم افزارهای طراحی سه بعدی مانند اتوکد، به خصوص ویرایش های سنگین در فتوشاپ، و ویرایش فیلم های با کیفیت بالا، همگی در صورت نداشتن رم مجازی کافی با مشکل مواجه می شوند.

به چه مقدار رم مجازی در ویندوز ۱۰ ، ۱۱ و غیره نیاز دارم؟

مقدار دقیقی برای افزایش رم مجازی در ویندوز ۱۰ یا ساخت رم مجازی در ویندوز ۱۱  وجود ندارد. با این حال می توانیم از برخی از دستورالعمل ها استفاده کنیم:

۱ تا ۲ گیگابایت VRAM: این کارت ها معمولا مقرون به صرفه هستند و عملکرد بهتری را نسبت به گرافیک آنبرد ارائه می دهند اما نمی توانند اکثر بازی های مدرن را با تنظیمات بالاتر از Medium را اجرا کنند. اگر می خواهید فقط بازی های قدیمی را اجرا کنید می توانید از این نوع کارت استفاده کنید اما برای ویرایش ویدیو یا کارهای سه بعدی توصیه نمی شود.

۳ تا ۶ گیگابایت VRAM: این کارت های میان رده برای بازی های متوسط یا ویرایش های ویدیویی تا حدی فشرده مناسب هستند. می توانید انتظار داشته باشید بازی های مدرن را با کیفیت ۱۰۸۰p همراه با مشکلات کمی اجرا کنید. ۶ گیگابایت نسبت به چیزی مانند ۴ گیگابایت بهتر است.

۸ تا ۱۲ گیگابایت VRAM و بالاتر: کارت های گرافیک رده بالا با این مقدار رم برای گیمرهای حرفه ای مناسب هستند. اگر می خواهید جدیدترین بازی ها را با وضوح ۴K اجرا کنید به کارت گرافیکی با VRAM بالا نیاز خواهید داشت.

آموزش بالا بردن رم مجازی لپ تاپ ویندوز ۱۰، ۱۱ و غیره: نکاتی که باید در نظر داشته باشید

به خاطر داشته باشید که درست مانند رم معمولی، VRAM بیشتر همیشه به معنای عملکرد بهتر نیست. اگر کارت شما دارای ۴ گیگابایت VRAM است و در حال انجام بازی هستید که فقط از ۲ گیگابایت استفاده می کند، ارتقاء به کارت ۸ گیگابایتی کار قابل توجهی انجام نمی دهد.

بلعکس، نداشتن VRAM کافی هم مشکل بزرگی است. اگر VRAM پر شود، سیستم باید به رم استاندارد تکیه کند و عملکرد کاهش پیدا می کند. شما از فریم ریت پایین تر، تکستچرهای نامناسب و سایر اثرات نامطلوب رنج خواهید برد. در موارد شدید بازی می تواند آنقدر کند شود که تمایلی به ادامه بازی نداشته باشید.

به خاطر داشته باشید که VRAM تنها یکی از عامل هایی است که روی عملکرد تاثیر می گذارد. اگر پردازنده به اندازه کافی قدرتمند نباشد رندر ویدیوهای ۴K همیشه طول می کشد. کمبود رم سیستم، شما را از اجرای همزمان برنامه ها باز می دارد و استفاده از هارددیسک مکانیکی عملکرد سیستم شما را به شدت محدود می کند و برخی از کارت های گرافیک ارزان تر از DDR3 VRAM کندتر استفاده می کنند که سرعت پایین تری از DDR5 و DDR6 دارند.

در نهایت اگر در حین کار کردن با سیستم خود مشکل فریز شدن و هنگ کردن ویندوز را تجربه می کنید می توانید از ۱۵ روشی که قبلا آموزش دادیم استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش کامل ۳ روش افزایش رم مجازی ویندوز ۱۰ ، ویندوز ۱۱ ، ۷ ، ۸ و… امروز انزل وب ما در مورد ساخت رم مجازی در ویندوز ۱۰ و نحوه مشاهده مقدار رم مجازی در ویندوز ۱۰ و غیره صحبت کردیم. آیا شما روش دیگری را سراغ دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش افزایش قدرت کارت گرافیک با افزایش VRAM ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش افزایش قدرت کارت گرافیک با افزایش VRAM ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

نظرات

  • سپهری says:

    تو قسمت افزایش رم ویندوز ۱۰ از طریق رجیستری ، خودت فهمیدی چی گفتی؟!
    نوشتی «مطمئن شوید گزینه decimal را انتخاب کرده »
    بعد تو تصویر Hexadecimal رو فعال کردی ، ضمن اینکه اینقدر جملات بریده و ناقصه که کاملاً مشخصه از جایی کپی پیست شده یا از سایت‌های خارجی با کمک گوگل ترنسلیت ترجمه شده و اصلا نگاهش هم نکردید.
    یکی مثل من که به شما اعتماد می‌کنه یهو سیستمش به فنا می‌ره ، حتی با کوچیکترین اشکالی که سیستم پیدا کنه ، پول خون پدرشون رو طلب می‌کنند.
    نکنید این کار رو! خدا رو خوش نمیاد.
    یا مطلب رو تصحیح کنید.