مرحله برای پیکربندی سوئیچ شبکه

درست مانند دوچرخه سواری و یا هزاران فعالیت دیگر، هیچ کس با دانش قبلی در خصوص نحوه راه اندازی سوئیچ شبکه متولد نمی شود. توجه داشته باشید که نصب و راه اندازی سوئیچ شبکه کمی پیچیده تر از راه‌اندازی اینترنت خانگی یا حتی یک سوئیچ نوع plug-and-play است؛ بنابراین، با نگرش قابل انجام، راهنمایی درست، و شجاعت، افراد متخصص یا تازه کار فناوری اطلاعات هم می توانند یک سوئیچ سیسکو را در محیط کسب و کار خود فعال کنند.

منظور از سوئیچ شبکه چیست

شاید عجیب باشد که چرا به سوئیچ شبکه سوئیچ گفته می شود! با وجود اینکه افراد معمولا از کلمه سوئیچ برای خاموش و روشن کردن چیزی استفاده می کنند اما وظیفه سوئیچ شبکه خاموش و روشن کردن نیست.

مهم ترین فعالیتی که سوئیچ شبکه انجام می دهد دریافت اطلاعات از یک مبدا و ارسال آن به مقصد مورد نظر در شبکه است. در واقع اگر بخواهیم سوئیچ شبکه را با مثال توضیح دهیم باید به سوئیچ های موجود در سیستم راه آهن اشاره کنیم که وظیفه تعیین مسیر قطار را بر عهده دارندبنابراین وظیفه سوئیچ روشن و خاموش کردن چراغ نیست. به جای روشن یا خاموش کردن هر چیزی، یک سوئیچ شبکه تعیین خواهد کرد که یک بسته اطلاعاتی به کدام یک از چندین مسیر موجود در شبکه ارسال شود.

نحوه کار سوئیچ شبکه

سوئیچ کوچکی را با هشت پورت با شماره ۱ تا ۸ در نظر داشته باشید. وقتی سوئیچ روشن شود، به تمام دستگاه هایی که در هر هشت پورت خود می تواند به آنها متصل شود توجه خواهد کرد. سوئیچ این کار را با مطالعه بسته‌های اترنتی که به هر پورت وارد می‌شوند و آدرس فرستنده موجود در هر بسته را یادداشت می‌کنند انجام می دهد.

در واقع سوئیچ شبکه ردیابی دستگاهی را که به هر یک از پورت‌های آن متصل است را پیگیری خواهد کرد. زمانی که بسته ای به پورت شبکه می رسد، سوئیچ به آدرس گیرنده موجود در بسته نگاه کرده و سپس تعیین می کند که گیرنده روی کدام پورت قرار دارد و سپس بسته را به آن پورت ارسال خواهد کرد.

نحوه کار سوئیچ شبکه

مقایسه انواع سوئیچ شبکه

دقت کنید که تمامی سوئیچ ها به یک منظور مورد استفاده قرار نمی گیرند؛ تعدادی از سوئیچ ها برای شبکه های بسیار کوچک یعنی خانه ها یا مشاغل تک اداری طراحی می شوند و مدیریت این شبکه های کوچک بسیار آسان است.

در واقع استفاده از این سوئیچ ها آنقدر آسان بوده که شاید حتی به نگهداری و پیکربندی نیازی نداشته باشد. در چنین شرایطی تنها سوئیچ را متصل کرده و از فرآیند آن استفاده کنید. از طرفی تعدادی از سوئیچ نیز وجود دارند که برخلاف نمونه های ساده، ساختار بسیار پیچیده ای دارند و برای شرکت ها و سازمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع به این سوئیچ ها سوئیچ مدیریت شده گفته می شود که در این شرایط به پیکربندی، نظارت و دقت برای فعالیت های سوئیچ نیاز است؛ بنابراین سوئیچ هایی که این قابلیت را نداشته باشند سوئیچ های مدیریت نشده نامیده می شوند که هر دو نمونه ای از سوئیچ های موجود در بازار هستند. به طور کلی در صورتی که سازمان شما بزرگ باشد و به بیش از یک سوئیچ شبکه نیاز داشته باشید سوئیچ شبکه مدیریت شده گزینه مناسب تری به حساب می آید.

مقایسه انواع سوئیچ شبکه

۷ مرحله راه اندازی سوئیچ شبکه

با توجه به مواردی که گفتیم باید بدانید که سوئیچ ها به طور موثری سفر بسته ها و اطلاعات را در شبکه، مدیریت می کنند و اطمینان حاصل می کنند که بسته ها به مقصد نهایی خود برسند. در ادامه نحوه نصب و راه اندازی سوئیچ شبکه را بررسی خواهیم کرد و این پروسه را در ۷ مرحله توضیح می دهیم.

  1. بررسی سوئیچ یا سخت افزار شبکه
  2. تنظیم IP مدیریت
  3. بررسی شماره ویرایش VTP
  4. پیکربندی پورت های دسترسی
  5. پیکربندی پورت های ترانک
  6. تنظیم پیکربندی خط VTI
  7. مرحله نهایی

سخت افزار (سوئیچ شبکه) را بررسی کنید

در قدم اول نصب و راه اندازی، شماره مدل سوئیچ جدید را بررسی کنید. سخت‌افزار دستگاه و کابل‌های متصل به آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. سپس باید، سوئیچ را روشن کرده و از روشن شدن تمام چراغ های سوئیچ اطمینان حاصل کنید.

در مرحله بعد، باید از یک کابل rollover برای کنسول به سوییچ از رایانه خود استفاده کنید. برای انجام دادن این کار، باید Putty یا یک ابزار نرم افزاری را دانلود و نصب کنید. بعد از نصب Putty آن را اجرا کرده و اتصال سریال سرعت ۹۶۰۰ را انتخاب کنید.

تنظیم IP مدیریت

در این بخش باید یک نام حرفه ای و متناسب برای سوئیچ شبکه خود انتخاب کنید. حتی می توانید هر نامگذاری از پیش تعیین شده ای را که سازمان یا شرکت شما استفاده می کرده دنبال کنید و سپس باید یک آدرس IP در VLAN مدیریت، اختصاص دهید. سپس از نام میزبان و نام دامنه اختصاصی خود اطمینان حاصل کنید.

بررسی شماره تنظیم VTP

با انتخاب دستور show vtp status تا شماره های ویرایش پروتکل ترانکینگ مجازی VTP آشکار خواهد شد. در واقع شماره های ویرایش VTP انتخاب به روز رسانی ها در یک دامنه VTP  را تعیین خواهند کرد. با تنظیم نام دامنه VTP شماره ویرایش روی صفر تنظیم شده و سپس هر تغییری در پایگاه داده VLAN، منجر به افزایش تعداد ویرایش می شود.

سوئیچ فقط داده‌های سوئیچ همسایه را که از همان دامنه همسایه می‌آید را پردازش خواهد کرد. در واقع باید بگوییم که سوئیچ ها پیکربندی VLAN را طبق اطلاعات VTP ارسال شده توسط سوئیچ، با بالاترین شماره ویرایش به روزرسانی می کنند. با توجه به این موارد قبل از اضافه کردن سوئیچ به شبکه شماره ویرایش آن را روی صفر قرار دهید و از طرفی حالت پیکربندی را به شفاف برای بازنشانی آسان دامنه به صفر تغییر دهید.

پیکربندی پورت های دسترسی

در صورتی که از قبل یک قالب آماده برای پیکربندی پورت دسترسی دارید که نیازی به تهیه مجدد آن نیست، اما در صورتی که قابل آماده برای پیکربندی پورت دسترسی ندارید، همراه ما باشید.

بعد از اینکه تنظیمات اولیه سوئیچ شبکه، انجام شد زمان آن رسیده است برای استفاده در فرآیند SSH با استفاده از دستورات رمزنگاری، کلیدهای RSA را تولید کنید. اندازه مدول کلید باید در محدوده ۳۶۰ تا ۲۰۴۸ برای کلید عمومی انتخاب شود بنابراین باید بگوییم که انتخاب مدول کلید بزرگتر از ۵۱۲ کمی بیشتر از مدول هایی با عدد کمتر طول می کشد.

تنظیمات پورت های ترانک

دستور sh int g0/1 را وارد کرده و پروتکل ترانکینگ پشتیبانی شده را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که ISL پشتیبانی ‌شود، تنها لازم است که ترانک کپسوله‌سازی dot1q در پیکربندی پورت صادر کنید. در غیر این صورت باید عبارت switchport mode trunk را تایپ کرده و بدانید که این موضوع بدین معناست که هیچ کپسوله سازی دیگری پشتیبانی نخواهد شد؛ بنابراین به دستور encapsulation نیاز نیست.

تنظیم پروسه پیکربندی VTI

اگر خط کنسول را در پروسه نصب و راه اندازی سوئیچ شبکه تنظیم نکرده اید، باید به این صورت عمل کنید. با استفاده از دستور enable secret password رمز فعال کردن را تنظیم کرده و سپس، با نام کاربری privilege 15 secret pa، رمز عبور exec privilege را مشخص کنید.

تنظیم پروسه پیکربندی VTI

کارهای پایانی

تمامی ۶ مرحله را با دقت انجام دهید و سپس به نتیجه خواهید رسید. در نهایت باید دسترسی خود را به سوئیچ شبکه آزمایش کنید، بدین منظور سوئیچ را دوباره بارگیری کرده و کابل ها را برای استفاده آماده کنید. بعد از اینکه از صحت عملکرد سوئیچ اطمینان حاصل کردید بر روی آن برچسب بزنید و آن را در محل مورد نظر قرار دهید و سپس برای استفاده کردن از سوئیچ آماده باشید.

در صورتی که تمامی مراحل نصب و راه اندازی سوئیچ شبکه را انجام دادید اما به نتیجه نرسیدید از کارشاسان حرفه ای و متخصص در این حوزه کمک بخواهید. توجه داشته باشید که نصب و راه اندازی درست سوئیچ ارتباط مستقیمی با فعالیت درست آن دارد.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات