بررسی مهم ترین نشانه ها و علائم خراب شدن شمع خودرو

بررسی مهم ترین نشانه ها و علائم خراب شدن شمع خودرو

شمع ها یکی از مهمترین قطعات موتور ماشین 🚘 هستند. این قطعه برای احتراق سوخت در موتور استفاده میشود. به همین دلیل مهم است که بدانید چه زمانی خراب میشود و به چه دلایلی این اتفاق رخ میدهد. در این مطلب از انزل وب به بررسی مهم ترین نشانه ها و علائم خراب شدن شمع خودرو میپردازم.

علائم خراب شدن شمع ماشین

Symptoms of Car Spark Plug Failure

با گذشت زمان شمع های ماشین ممکن است کثیف شوند و به دلایل مختلفی خراب شوند. خرابی شمع ها میتواند باعث شود تا موتور ماشین به درستی کار نکند و شما را با مشکل مواجه کند. شما با توجه به علائم خراب شدن شمع خودرو میتوانید متوجه این اتفاق شوید و شمع ماشین را تعویض کنید. در ادامه به بررسی نشانه های خرابی شمع خودرو میپردازیم.

تمام شدن زودتر بنزین به دلیل خراب شدن شمع ماشین

شما با هر بار بنزینی که میزنید میتوانید مسافتی را طی کنید. گاهی متوجه میشوید مسافتی که با بنزین همیشگی طی میکردید کمتر شده است. این نشان دهنده بالا رفتن مصرف سوخت است. زمانی که شمع ماشین درست کار نکند میتواند تاثیر منفی بر روی مصرف بنزین شما داشته باشد. بنابر این اگر متوجه شدید که مصرف سوخت شما بالا رفته و نمیتوانید با میزان بنزین همیشگی خود مسافت زیادی را طی کنید شمع های ماشین را بررسی کنید.

علائم خراب شدن شمع ماشین

اگر مصرف سوخت ماشین شما بالاست، میتوانید برای کاهش آن مطلب آموزش ۲۳ روش کاهش مصرف سوخت ماشین را مطالعه کنید.

شمع خراب چه نشانه هایی دارد؟ کاهش شتاب ماشین

زمانی که شمع های ماشین خراب میشوند و به درستی کار نمیکنند باعث میشود که ماشین شتاب خود را از دست بدهد. این یعنی هنگام رانندگی متوجه میشوید ماشین مانند همیشه حرکت نمیکند. در صورتی که متوجه شدید شتاب ماشین کم شده و مثل همیشه نیست باید شمع های ماشین را بررسی کنید.

تست شمع خودرو

استارت نخوردن ماشین تاثیر شمع خودرو روی موتور ماشین در زمان خرابی

هنگامی که میخواهید ماشین را روشن کنید و استارت میزنید ممکن است ماشین به سختی روشن شود و یا استارت کار نکند. در این هنگام شاید فکر کنید مشکل به دلیل نداشتن بنزین و یا به دلیل باتری ماشین است. با این حال به غیر از این موارد شمع های خراب نیز میتوانند دلیل استارت نخوردن ماشین باشند. زمانی که شمع ماشین خراب میشوند، موقع استارت نمیتواند جرقه تولید کند و این در فرآیند احتراق مشکل ایجاد میکند.

علائم خرابی شمع و وایر پراید ، 206 ، 405 و..

برای دیدن سایر دلایل استارت نخوردن ماشین میتوانید مطلب بررسی علت و مهم ترین دلایل استارت نخوردن ماشین را مطالعه کنید.

خاموش شدن موتور ماشین

در قسمت قبل گفته شد که شمع های معیوب باعث میشود تا فرآیند احتراق به درستی صورت نگیرد و این به غیر از استارت نخوردن ماشین، باعث میشود موتور ماشین نیز به درستی کار نکند. همچنین خراب شدن شمع ماشین باعث میشود زمانی که دور موتور کم است باعث شنیده شدن صدای بد از موتور ماشین میشود. به غیر از صدای بد این اتفاق باعث لرزش خودرو نیز میشود. یکی دیگر از نشانه های دیگر موتور ماشین که نشان میدهد شمع های ماشین خراب است گرم شدن بیش از حد موتور است.

نشانه های خرابی شمع خودرو

چراغ چک موتور به دلایل مختلفی ممکن است روشن شود. زمانی که CEL روشن شد، اولین چیزی که میتوانید چک کنید شمع های ماشین سالم است یا خیر.

خرابی مبدل کاتالیزوری یکی از علائم خرابی شمع و وایر پراید ، ۲۰۶ ، ۴۰۵ و..

شمع ممکن است یک وسیله الکتیریکی باشد، اما نقش مهمی در مصرف سوخت ماشین دارد. بنابراین زمانی که شمع ماشین کثیف یا خراب میشود باعث خرابی مبدل کاتالیزوری نیز میشود.

علت خراب شدن شمع خودرو

تست شمع خودرو با مشاهده دود اگزوز

یکی از علائم خراب شدن شمع خودرو دود اگزوز است. زمانی که شمع ماشین به درستی کار نمیکند و خراب است باعث میشود تا گاز های داخل محفظه احتراق نسوزد. این گاز های نسوخته در نهایت وارد سیستم اگزوز میشوند و به عنوان دود سمی یا دود سیاه از اگزوز خارج میشود.

عوارض شل بودن شمع خودرو

علت خراب شدن شمع ماشین

خرابی شمع ماشین دلایل مختلفی میتواند داشته باشد. شما در برخی از موارد میتوانید تشخیص دهید که علت خرابی آن چیست و چه کاری برای رفع خرابی باید انجام دهید.

  • رنگ اطراف عایق مایل به قهوه ای میشود: تغییر رنگ شمع یکی از علائم ظاهری خرابی شمع خودرو است که باید شمع را باز کنید و از نزدیک آن را بررسی کنید. علت این اتفاق ساییدگی است و زمانی رخ میدهد که شمع به حد مجاز استفاده از خود رسیده است. در این شرایط باید شمع را تعویض کنید.
  • شکاف بیش از حد شمع: شکاف شمع به خاطر ساییدگی زیاد میشود. در این شرایط باید یک شمع جایگزین با همان محدوده حرارتی تهیه کنید.
  • خرد شدن واشر شمع: عوارض شل بودن شمع خودرو خرد شدن واشر شمع ماشین است. در این زمان باید آن را سفت کنید تا به صورت صحیح در جای خود قرار بگیرد.
  • رسوبات روی شمع: رسوبات قهوه ای قرمز و… روی شمع نشان دهنده استفاده زیاد از افزودنی های سوخت است. برای حل این مشکل باید شمع ماشین را تعویض کنید و از افزودنی هایی استفاده کنید که با سیستم احتراق سازگار هستند.
  • خیس شدن شمع ماشین: علت خیس شدن شمع ماشین میتواند به اصطلاح به خاطر خفگی ماشین باشد. زمانی که با این مشکل مواجه میشوید شما باید سیستم برق و انژکتور ماشین را بررسی کنید.

علائم خراب شدن شمع خودرو

همچنین مطلب بررسی ۲۸ مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن میتواند برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

چرا شمع ماشین روغن میزند؟

وجود روغن روی شمع ماشین دلایل مختلفی میتواند داشته باشد. این دلایل شامل آسیب دیدگی واشر سرسیلندر، نشتی روغن از بیرون موتور، خرابی یا فرسودگی گاید و لاستیک های ساق سوپاپ و… میشود.

علت زود خراب شدن شمع خودرو چیست؟

به سرعت خراب شدن شمع ماشین میتواند به دلیل جنس نامناسب شمع ها، دمای بالای شمع، آلودگی توسط روغن، تجمع کربن و… باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به علت خراب شدن شمع خودرو صحبت کردیم. آیا با توضیحات بالا توانستید علت خراب شدن شمع ماشین خود را پیدا کنید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه علت سفید شدن سر شمع خودرو در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 5 روش باز كردن درب ماشين قفل شده بدون كليد
آموزش ۵ روش باز کردن درب ماشین قفل شده بدون سوئیچ
بررسی 28 مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن
بررسی ۲۸ مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن
بررسی: اورهال ماشین چیست؟
بررسی: اورهال ماشین چیست؟
آموزش 19 روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین
آموزش ۱۹ روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین

نظرات