آموزش نکات مهم و ضروری استفاده و نگهداری از گوشی ضد آب

آموزش نکات مهم و ضروری استفاده و نگهداری از گوشی ضد آب

بسیاری از افراد فکر می کنند گوشی هایی که به عنوان ضد آب فروخته می شوند به صورت کامل در برابر آب 💦 مقاوم هستند. در صورتی که چنین نیست و این گوشی ها نیز نیاز به مراقبت دارند. در این مطلب از انزل وب به آموزش نکات مهم و ضروری استفاده و نگهداری از گوشی ضد آب میپردازیم.

نکات مهم استفاده از گوشی ضد آب

?How to Take Care of Water-Resistant Phone

شاید بسیاری از افراد فکر کنند گوشی ضد آب کاملا در برابر آب مقاوم است و نیاز به نگه داری ندارد. در صورتی که چنین نیست. در این مطلب از انزل وب نحوه نگهداری از گوشی ضد آب را آموزش می دهیم.

منظور از گوشی ضد آب چیست؟

نگهداری از گوشی ضد آب

اکثر گوشی هایی که با عنوان ضد آب فروخته می شوند، در واقع مقداری مقاومت در برابر آب دارند. در حالی که ضد آب نیستند. وقتی می گوییم یک گوشی ضد آب است یعنی آب هیچ آسیبی نمی تواند به آن وارد کند. در حالی که وقتی از مقاومت در برابر آب حرف می زنیم باید به درجات مختلفی از آن اشاره کنیم. برخی از دستگاه ها مقاومت بیشتری دارند. در حالی که برخی دیگر میزان مقاومت کمتری دارند. در گوشی های مقاوم در برابر آب یک مانع وجود دارد که از قطعات ظریف درون گوشی حفاظت می کند. در حالی که خود آن قطعات ضد آب نیستند و اگر مانع از کار بیفتد دستگاه دیگر در برابر آب مقاوم نیست.

در این شرایط چند قطره آب یا افتادن گوشی در آب برای چند لحظه مشکلی را ایحاد نخواهد کرد. البته این مورد هم درجه بندی دارد و باید دید هر گوشی تا چند دقیقه یا ثانیه می تواند در زیر آب باقی بماند. حتی متراژ نیز مهم است. برخی از گوشی ها اگر یک متر زیر آب بروند مشکلی پیدا نمی کنند اما برای باقی موارد ممکن است چنین نباشد. جنس آب نیز مهم است. آب کلردار یا نمکدار می تواند واشرهای پلاستیکی و درزگیرها را خراب کند و گوشی آسیب پذیرتر شود. همین امر در مورد نوشابه، چای، قهوه و سایر نوشیدنی ها نیز صدق میکند. مشخص نیست که این گونه رطوبت چه تاثیری بر گوشی ها خواهد گذاشت. دمای آب نیز مهم است. وقتی یک گوشی به عنوان ضد آب معرفی می شود، باید توجه کنید که در شرایط آزمایشگاهی تست شده است و نه در دنیای واقعی.

رتبه بندی IP گوشی ضد آب سامسونگ، نوکیا، هواوی و…

گوشی ضد آب هواوی

همان طور  که گفتیم گوشی ضد آب هواوی، سونی و… دارای رتبه بندی در زمینه مقاومت در برابر آب هستند. به این رتبه بندی IP گفته می شود که میزان مقاومت سخت افزارها را نشان می دهد. در ادامه این رتبه بندی‌ها را توضیح می دهیم.

X0: بدوم حفاظت خاصی

X1: مقاوم در برابر سقوط عمودی و تراکم

X2: مقاوم در برابر پاشش مستقیم آب تا ۱۵ درجه عمودی

X3: مقاوم در برابر پاشش مستقیم آب تا ۶۰ درجه عمودی

X4: مقاوم در برابر پاشش مستقیم و از جهات مختلف

X5: مقاوم در برابر آب با فشار کم از همه جهات به مدت حداقل ۳ دقیقه

X6: مقاوم در برابر فشار آب قوی از همه جهات به مدت حداقل ۳ دقیقه

X7: مقاوم در برابر غوطه ور شدن موقت در عمق ۱۵ سانتی متری تا یک متری به مدت سی دقیقه

X8: مقاوم در برابر غوطه ور شدن طولانی مدت در عمق بیش از ۱ متر و با فشار بالا

البته باید به شرایط دقیقی که توسط سازنده نیز توصیه می شود، توجه کنید. همان طور که می بینید تنها در دو سطح امکان غوطه ور کردن دستگاه وجود دارد. اکثر محافظت های اعلام شده در برابر چند قطره است نه این که دستگاه را به طور کلی در آب فرو ببرید.

چگونه از گوشی‌های ضد آب مواظبت کنیم؟

گوشی ضد آب هواوی

همان طور که ذکر شد ضد آب بودن به معنای مقاومت در برابر همه چیز نیست. در ادامه نحوه نکات نگهداری از گوشی ضد آب را توضیح می دهیم.

  • اگر می خواهید به جایی بروید که ممکن است گوشی خیش شود، حواستان باشد که تمامی درزها و درب ها از جمله اسلات سیم کارت، کارت حافظه و… بسته باشند.
  • اگر گوشی را به درون استخر بردید، پس از آن دستگاه را با آب ساده بشویید تا کلر روی آن اثر نگذارد.
  • گوشی را درون آب نمک، آب کلردار یا آب گرم نبرید. نمک و کلر می تواند به درون دستگاه رسوب کند.
  • قبل از اتصال هندزفری و… گوشی را کاملا خشک کنید تا آب اضافی از طریق این وسایل به درون دستگاه نرود.
  • دستگاه  را خودتان باز نکنید. با این کار مقاومت آن در برابر آب را از بین می برید. ممکن است در حین باز کردن چسب و مهر و موم آن را خراب کنید. برای ضد آب کردن گوشی از چسبی مخصوص استفاده می شود و تنها متخصص این زمینه می تواند دوباره آن را درست کند.
  • در مجموع فراموش نکنید که این دستگاه ها تلفن هستند نه اسباب بازی و وسیله مخصوص حمام، استخر و… .

برای یادگیری ضد عفونی کردن گوشی مطلب آموزش روش صحیح تمیز و ضد عفونی کردن گوشی را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب نحوه مراقبت از گوشی مقاوم به نفوذ آب را آموزش دادیم. آیا شما هم گوشی ضد آب دارید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق
آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق

نظرات