بررسی 11 حسگر و متریک های رایج در دستبند و ساعت های هوشمند

بررسی ۱۱ حسگر و متریک های رایج در دستبند و ساعت های هوشمند

هر روز اخبار جدیدی از دستبند و ساعت‌های هوشمند ⌚ می‌شنویم که گاهی ما را غافلگیر می‌کنند. این ابزارهای جدید تحولی عظیم در تکنولوژی به وجود آورده‌اند. اما اکثر افراد از انواع حسگر ساعت هوشمند خود اطلاعات کافی ندارند. با کمک گرفتن از این حسگرها شما می‌توانید درک عمیق‌تری از وضعیت سلامت و عادات روزانه خود داشته باشید. ما در این مطلب از انزل وب به بررسی ۱۱ حسگر و متریک های رایج در دستبند و ساعت های هوشمند خواهیم پرداخت. پس اگر می‌خواهید از امکانات موجود در ساعت و دستبندهای هوشمند خود به خوبی مطلع شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی حسگر ساعت هوشمند

Introducing the Smartwatch Sensors

در حال حاضر ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند به یکی از ابزارهای مفید و ضروری تبدیل شده‌اند. طراحی آنان برای استایل های مختلف و راحتی استفاده از آنان ویژگی‌هایی جذاب به شمار می‌روند. علاوه بر ویژگی‌های ظاهری، این دستبندها و ساعت‌ها می‌توانند بر تناسب اندام و سلامت شما نیز نظارت داشته باشند. یکی از ویژگی‌هایی که سبب تمایز آنان با ساعت‌های مچی قدیمی است، برخورداری از انواع حسگر ساعت هوشمند خواهد بود. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به حسگر دستبند هوشمند و ساعت هوشمند خواهیم داشت.

حسگر شتاب سنج ساعت هوشمند

شتاب سنج یکی از حسگرهای مفید موجود در ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند است. شتاب سنج ساعت هوشمند سطوح فعالیت شما را ردیابی کرده و نظراتی را بر اساس اهدافی که برای سلامتی خود دارید، ارائه می‌دهد. این سنسور همچنین اطلاعاتی درباره حرکات بدنی، اندازه گیری تعداد قدم‌هایتان و سطح فعالیت‌ها ارائه خواهد داد. شتاب سنج می‌تواند کیفیت خوابتان را بر اساس حرکات و وقفه‌هایی که در طول خواب دارید نیز اندازه گیری کند.

شتاب سنج از انواع حسگر ساعت هوشمند

حسگر GPS ساعت هوشمند

همان طور که می دانید، GPS سیستمی موقعیت یاب و مبتنی بر ماهواره بوده که اطلاعاتی در رابطه با مکان‌های مختلف ارائه می‌دهد. به طور کلی دو نوع ردیاب GPS وجود دارد. GPS متصل و GPS داخلی. در GPS های داخلی سنسورها در داخل دستگاه تعبیه می‌شوند. به همین سبب احتیاجی به همراه داشتن گوشی خود ندارید. اما GPS متصل تنها با همراه داشتن تلفن همراه قابلیت ارائه اطلاعات را خواهد داشت. رایج‌ترین کاربرد این تکنولوژی ردیابی موقعیت مکانی کنونی شما و راهنمایی مسیر است. این سنسور ساعت هوشمند می‌تواند موقعیت مکانی دقیق شما را ردیابی کند. این کار با محاسبه اختلاف بین سیگنال‌ها انجام می‌شود. GPS ها می‌توانند سرعت، مسافت و زمان شما را در هنگام دویدن یا دوچرخه سواری اندازه گیری کنند.

ساعت هوشمند با سنسور دقیق GPS

حسگر ژیروسکوپ در ساعت هوشمند

ژیروسکوپ یکی از انواع حسگر ساعت هوشمند بوده که سرعت یا سرعت دورانی را اندازه گیری می‌کند. سنسور Gyro با تشخیص تغییرات جهت گیری، اطلاعات بیشتری درباره جهت و سرعت حرکتتان به شما می‌دهد. با کمک این سنسورها می‌توانید به اطلاعاتی در مورد مکان فعلی و سرعت خود دست یابید. این سنسور می‌تواند تشخیص دهد که شما در حال دویدن، راه رفتن یا انجام فعالیت‌های ورزشی هستید. علاوه بر موارد گفته شده، حسگر ژیروسکوپ در ساعت هوشمند با تکان دادن مچ دستتان سبب روشن شدن نمایشگر خواهد شد.

حسگر ژیروسکوپ در ساعت هوشمند

حسگر اکسیژن خون در ساعت هوشمند

سنسور اکسیژن خون یکی از حسگرهای حیاتی موجود در ساعت‌های هوشمند بوده که سطح اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کند. بیشتر ساعت‌های هوشمند از فناوری به نام پالس اکسیمتری بازتابی برای اندازه‌گیری استفاده می‌کنند. ساعت‌های هوشمند نور مادون قرمز مرئی را از ناحیه‌ای که نبض در آن قرار دارد، وارد می‌کنند. سپس حسگرها میزان نور قرمز منعکس شده توسط هموگلوبین اشباع و غیر اشباع را تشخیص می‌دهند. به این ترتیب سطح SPO2 (اشباع اکسیژن خون) ارائه خواهد شد. در هنگام خرید ساعت هوشمند باید بدانید که سطح طبیعی اکسیژن خون از عدد ۹۵ به بالاست. در برخی از ساعت‌ها برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون، نیاز به قرار دادن انگشت روی دستگاه وجود دارد. اما برخی دیگر این کار را به طور خودکار انجام می‌دهند.

اندازه گیری اکسیژن خون در اپل واچ

سنسورهای امپدانس زیستی

سنسورهای امپدانس زیستی یکی دیگر از انواع حسگر ساعت هوشمند بوده که شاید کمی برای شما ناآشنا باشند. این حسگرها میزان جریان الکتریکی را که از بدن شما عبور می‌کند، اندازه گیری خواهند کرد. در واقع این سنسورها تغییرات مقاومت یا هدایت الکتریکی بافت‌های زنده را اندازه گیری می‌کنند. این حسگرها میزان فعالیت شما را تشخیص می‌دهند. به همین سبب است که وقتی برای مدت زمانی غیرفعال می‌مانید، ساعت هوشمندتان به شما اعلان حرکت یا راه رفتن می‌دهد. سنسورهای امپدانس زیستی برای ورزشکارانی که می‌خواهند بدانند تمرینات قدرتی و استقامتی آنان، چقدر کارآمد بوده است، مفید خواهند بود.

سنسورهای امپدانس زیستی در ساعت های هوشمند

سنسور قطب نما در ساعت هوشمند

سنسور قطب نما نوعی سنسور حرکتی بوده که میزان مجاورت و قدرت میدان‌های مغناطیسی را در سه محور X، Y و Z تشخیص می‌دهد. ساعت یا دستبند هوشمند شما با کمک این سنسور می‌تواند به تعیین جهت بپردازند. وجود سنسور قطب نما و شتاب سنج در ساعت‌های هوشمند سبب می‌شود که در رابطه با سرعت، جهت و شتاب خود اطلاعاتی به دست آورید.

حسگر قطب نما در ساعت هوشمند اپل

حسگر ضربان قلب ساعت هوشمند

یکی از مفیدترین انواع حسگر ساعت هوشمند، حسگر ضربان قلب است. این سنسور ضربان قلب شما را در دقیقه (BPM) ردیابی کرده و ناهنجاری‌های آن را بررسی می‌کند. اندازه گیری bpm در ساعت هوشمند با استفاده از فناوری PPG انجام می‌گیرد. فناوری PPG با تاباندن نور سبز کوچکی روی پوست دستتان، ضربان قلب را تشخیص خواهد داد. این حسگر حجم جریان خون را به کمک این فناوری تشخیص داده و می‌تواند متوجه شود که ضربان قلب شما طبیعی است یا خیر. یکی از ویژگی‌های جالب این سنسور تشخیص بی نظمی ضربان قلب است. به همین ترتیب اگر ضربان قلبتان به طور غیرعادی بالا یا پایین باشد، ساعت هوشمند یک پیام کمک برای مخاطبان اضطراری شما ارسال خواهد کرد.

حسگر ضربان قلب ساعت هوشمند اپل

سنسورهای اندازه گیری دمای پوست

بعضی از ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند مجهز به سنسورهای دمای پوست هستند. این سنسورها می‌توانند دمای بدن شما را بعد از فعالیت‌های فیزیکی سنگین اندازه گیری کنند. این سنسورها حتی می‌توانند به مدیریت سطح استرس شما نیز کمک کنند. سنسورهای اندازه گیری دما، تخمینی از دمای مرکزی بدن شما، تشخیص الگوهای خواب و شروع چرخه‌های قاعدگی در زنان ارائه خواهند داد. پس اگر می‌خواهید در هنگام بیماری مراقب بدن خود باشید، دارو مصرف کنید یا افزایش دمای بدنتان را اندازه گیری کنید، باید به دنبال خرید ساعت‌های دارای این سنسور باشید.

سنسورهای اندازه گیری دمای پوست در ساعت های هوشمند

حسگرهای حرکتی در ساعت هوشمند

یکی دیگر از انواع حسگر ساعت هوشمند، حسگرهای حرکتی است. این حسگرها به شما این امکان را می‌دهند که با تکان دادن مچ دست تماس خود را قطع کنید و موارد دیگر. با استفاده از حسگرهای حرکتی شما می‌توانید میانبرهایی آسان برای استفاده از برنامه‌ها یا تنظیمات ساعت خود داشته باشید.

حسگرهای حرکتی در ساعت هوشمند

سنسورهای UV (ماوراء بنفش) موجود در ساعت‌های هوشمند

سنسورهای UV (ماوراء بنفش) یکی از مهم‌ترین امکانات موجود در ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند هستند. اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از نور خورشید می‌تواند در دراز مدت باعث سرطان پوست یا ملانوم شود. این سنسورها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید مضر، به شما هشدار می‌دهند که اقدامات احتیاطی را انجام داده و ایمن بمانید.

سنسورهای UV (ماوراء بنفش) موجود در ساعت‌های هوشمند

سنسور فشار خون در ساعت هوشمند

فشار خون بالا می‌تواند با بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های کلیوی و بعضی از اختلالات دیگر بدن در ارتباط باشد. به همین سبب یکی دیگر از انواع راهنما اطلاعات سلامت ساعت هوشمند، اندازه گیری فشار خون است. این قابلیت یکی از پیشرفت‌های قابل توجه در تکنولوژی ساعت و دستبندهای هوشمند محسوب می‌شود.

سنسور فشار خون در ساعت هوشمند اپل


متریک‌های رایج در ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند

به دلیل وجود برندهای مختلفی که اقدام به تولید ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند می‌کنند، متریک‌های رایج در آنان بسیار متنوع است. تعدادی از متریک‌ها و معیارهای متداول موجود در ساعت‌های هوشمند در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

متریک شمارنده قدم‌ها در ساعت و دستبند هوشمند

تقریباً اکثر ساعت‌ها و دستبندهای موجود در بازار تعداد قدم‌های شما را می‌شمارند. این قابلیت حتی در تلفن‌های همراه شما نیز وجود دارد. این دستگاه‌ها برای انجام فعالیت‌های این چنینی باید از انواع حسگر ساعت هوشمند و دستبند کمک بگیرند. حسگر شتاب سنج نیز برای شمارش تعداد قدم‌های شما مورد استفاده قرار می‌گرید. به طور پیش فرض هدف روزانه این دستگاه‌ها ۱۰ هزار قدم در روز است. اما این هدف قابلیت تنظیم روی اعداد دیگر را نیز خواهد بود. متأسفانه در بعضی از موارد حرکت‌های ناخواسته‌ای همچون سوار شدن وسایل نقلیه نیز می‌تواند سبب اضافه شده صدها قدم به تعداد قدم‌های شما شود.

متریک تعداد طبقات طی شده در دستبند و ساعت هوشمند

برای اندازه گیری تعداد طبقات بالا رفته از حسگر ارتفاع سنج ساعت‌های هوشمند کمک گرفته می‌شود. افرادی که در مناطقی تپه‌ای یا مناطق شهری دارای پله‌های بسیار زندگی می‌کنند، عدد این متریک به سرعت برای آنان افزایش می‌یابد. برخی از ساعت‌ها از تغییرات فشار هوا برای ردیابی تعداد طبقات بالا رفته استفاده می‌کنند. به همین سبب فعالیت‌هایی همچون استفاده از آسانسور نیز می‌تواند سبب افزایش عدد این متریک شود.

متریک کالری شمار ساعت هوشمند

بیشتر ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند دارای قابلیت کالری شماری‌اند. به همین سبب اگر دارای رژیم غذایی خاصی هستید یا می‌خواهید از میزان کالری که در تمرین‌های ورزشی خود می‌سوزانید باخبر شوید، اصلاً نگران نباشید. البته باید توجه داشت که عدد اعلام شده توسط ساعت و دستبند هوشمند کاملاً دقیق نیست.

متریک تعداد ضربان قلب

تغییرات در میانگین ضربان قلب در حالت استراحت و زمان تمرین‌های ورزشی، بازخوردی ارزشمند را ارائه خواهد داد. بنابراین حسگر ضربان قلب که یکی از انواع حسگر ساعت هوشمند است، می‌تواند به ورزشکاران کمک کند که بیش از حد ورزش نکنند.

متریک مسافت طی شده توسط فرد

حسگر GPS که در ابتدای مقاله در رابطه با آن صحبت شد، مسئول محاسبه کردن مسافت طی شده است. این مسافت چه در حال پیاده روی، دوچرخه سواری یا تمرین برای مسابقات ورزشی باشید، محاسبه خواهد شد.

متریک سرعت در ساعت و دستبند هوشمند

با کمک این متریک و معیار موجود در ساعت‌های هوشمند، شما می‌توانید سرعت فعلی، میانگین سرعت در هر کیلومتر و … را به دست آورید. این کار توسط داده‌های ارائه شده توسط حسگر GPS انجام می‌شود.

متریک زمان و کیفیت خواب فرد

یکی از انواع حسگر ساعت هوشمند، حسگر شتاب سنج بود. این حسگر حرکت‌های شما را در هنگام خواب حس می‌کند. بنابراین اعلان‌هایی درباره میزان زمانی که در خواب به سر می‌برید، چند وقت یکبار بیدار می‌شوید و حتی زمان‌هایی که وارد فازهای مختلف خواب می‌شوید ارائه می‌دهد. برخی از ساعت‌های هوشمند حتی عواملی مثل نور و دما را نیز ردیابی می‌کنند. همچنین شما می‌توانید اطلاعاتی نظیر میزان کافئین مصرفی، سطح استرس و زمان غذا خوردن را وارد کنید. با این کار کمک می‌کنید که ساعت عواملی را که ممکن است بر خوابتان تأثیر بگذارد، در نظر گیرد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب سعی شد که به بررسی ۱۱ حسگر و متریک‌های رایج در دستبند و ساعت‌های هوشمند پرداخت. به طور کلی ساعت‌های هوشمند انقلابی عظیم در تکنولوژی و حتی مراقبت‌های پزشکی ایجاد کرده‌اند. برخورداری از انواع حسگر ساعت هوشمند سبب شده که ما بدون مراجعه به پزشک، اطلاعاتی همچون میزان فشار خون، سطح اکسیژن خون و تعداد ضربان قلبمان را به طور خودکار اندازه گیری کنیم. اطلاعات به دست آمده از این ساعت‌ها می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های بسیاری مؤثر باشد. نظرات و پیشنهادات خود در رابطه با انواع ساعت‌های هوشمند و امکانات آنان را می‌توانید با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 3 روش تنظیم و فعال كردن اثر انگشت لپ تاپ ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش ۳ روش تنظیم و فعال کردن اثر انگشت لپ تاپ ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
راهنما: حسگر اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش چیست و چگونه کار میکند؟
راهنما: حسگر اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش چیست و چگونه کار میکند؟
Amazing Android Apps that Work With Your Android Sensors
برنامه های شگفت انگیزیی که با حسگر اندروید شما کار می کنند
هشدار دهنده roost
Roost هشدار دهنده هوشمند آتش سوزی در خانه شما

نظرات

  • شهروند says:

    سلام بابت تهیه این مطلب ازتون ممنونم
    من یک ساعت هوشمند میخوام که هر یازده تا سنسوری که گفتید را داشته باشد (قیمتش برایم مهم نیست چون طبیعت نورد هستم ) لطفا اگر هم‌چنین ساعت هوشمندی رو می‌شناسید به آی دی تلگرام زیر بهم معرفی کنید ممنونم
    A1B2C3D4F5G@