آموزش 10 روش انجام کلیک راست و حل مشکل کار نکردن آن در مک بوک

آموزش ۱۰ روش انجام کلیک راست و حل مشکل کار نکردن آن در مک بوک

اگر جزو افرادی هستید که از مک بوک برای انجام فعالیت‌های مثل درس خواندن یا تحویل پروژه‌های مختلف کاری استفاده می‌کنید، باید با نحوه راست کلیک مک آشنا باشید. 🖱️ اما گاهی اوقات در اثر بروز مشکلاتی این فعالیت به درستی انجام نمی‌شود. ما در این مطلب از انزل وب به آموزش ۱۰ روش انجام کلیک راست و حل مشکل کار نکردن آن در مک بوک خواهیم پرداخت.

رفع مشکل راست کلیک در مک بوک

How to Fix the Right Click Problem on Mac

برای یادگیری نحوه راست کلیک مک روش‌های مختلفی وجود داشته که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند. شما با استفاده از این روش‌ها می‌توانید نحوه کلیک راست روی trackpad، موس اپل، Magic mouse (موس جادویی) یا هر وسیله دیگری را یاد بگیرید.

فشار دادن کلید کنترل برای انجام کلیک راست با مک بوک

یکی از راه‌های انجام کلیک راست روی مک، فشار دادن کلید Control از روی کیبورد همزمان با ضربه زدن به دکمه ماوس یا TrackPad است. البته باید توجه داشته باشید که کلید Control را با کلید Alt اشتباه نگیرید. کلید کنترل در سمت چپ و در پایین صفحه کلید قرار دارد. همانند تصاویر زیر می‌توانید این کار را هم با ماوس یا TrackPad انجام دهید. رو یک فایل Control-click کرده که گزینه‌های ویرایش آن برای شما نمایش داده شود.

رفع مشکل راست کلیک در مک بوک

نحوه راست کلیک مک

نحوه راست کلیک مک با استفاده از مجیک ماوس یا ماوس‌های بی‌سیم

اگر مجیک ماوس اپل دارید ممکن است تعجب کنید که چگونه باید به وسیله آن کلیک راست انجام دهید. چراکه این ماوس دارای هیچ دکمه‌ای نیست. برای کلیک راست باید روی سمت راست آن ضربه بزنید. در صورت انجام این کار و عدم نتیجه، مراحل زیر را انجام دهید.

دکمه‌های Command و فاصله را از روی کیبورد خود فشار داده که بخش جستجو باز شود. در کادر جستجو عبارت System Preferences را تایپ کنید.

نحوه تنظیمات راست کلیک مک

حالا به بخش System Preferences بروید. در منوی سمت چپ روی گزینه Mouse را کلیک کنید.

نحوه کلیک راست در مک

سپس روی منوی کشویی در کنار Secondary Click کلیک کنید.

کلیک راست با مک بوک

گزینه Click Right Side را انتخاب کرده و پنجره را ببندید و بررسی کنید که مشکل شما حل شده است یا نه.

تنظیمات کلیک راست مک بوک

نحوه کلیک راست در مک با کمک دو انگشت و Trackpad اپل

اگر trackpad دارید یا از trackpad مک بوک استفاده می‌کنید و می‌خواهید کلیک راست کنید، می‌توانید از دو انگشت خود استفاده کنید. در صورت فعال نبودن این دستور، مراحل زیر را انجام دهید.

به بخش System Preferences رفته و سپس روی Trackpad کلیک کنید.

آموزش کلیک راست در مک

قسمت Click with two fingers را در بخش Secondary click انتخاب کنید. با انجام این کار کلیک راست دو انگشتی در تاچ پد مک بوک فعال می‌شود.

رفع مشکل راست کلیک در مک بوک

نحوه تنظیمات راست کلیک مک با ضربه زدن روی گوشه‌ای از Trackpad

یکی از راه‌های انجام کلیک راست، ضربه زدن روی گوشه‌ای از trackpad است. برای انجام این کار باید به System Preferences بروید. در این روش برخلاف روش قبلی به جای انتخاب Click with two fingers، بخش Click in bottom right corner یا بخش Click in bottom left corner را انتخاب کنید.

نحوه راست کلیک مک

آموزش نحوه راست کلیک مک با کمک Force Touch روی Trackpad اپل

اگر می‌خواهید روی trackpad کلیک راست کنید، می‌توانید انگشت خود را روی آن قرار داده و نگه دارید که این فعالیت یک کلیک راست توسط سیستم شناسایی شود. برای فعال کردن کلیک محکم جهت انجام کلیک راست مراحل زیر را دنبال کنید.

به قسمت System Preferences بروید.

حالا به Trackpad رفته و مطمئن شوید که در قسمت Look up & data detectors گزینه Force Click فعال است. می‌توانید از منوی کشویی بخش Look up برای جابه‌جایی بین استفاده از یک انگشت یا سه انگشت برای انجام Force Click استفاده کنید.

نحوه تنظیمات راست کلیک مک

تنظیمات کلیک راست مک بوک با کمک Accessibility Options

برای افرادی که به دنبال راهی آسان و قابل دسترسی تر هستند، این روش مناسب‌ترین گزینه است.

کلیدهای Option + Command + F5 را همزمان باهم فشار دهید که منوی Accessibility Options باز شود. حالا روی Enable Mouse Keys کلید کرده و با فشار دادن همزمان کلیدهای Function + Control + I، منوی کلیک راست را برای هر برنامه‌ای که در حال استفاده از آن هستید، باز کنید.

استفاده از ماوس‌های دارای دو دکمه برای انجام کلیک راست

خرید ماوس‌هایی که دارای دو دکمه هستند، می‌تواند کمکی بزرگ به شما برای انجام کلیک راست باشد. با استفاده از این موس‌ها دیگر نیاز به استفاده از میانبرهای صفحه کلید یا تغییر تنظیمات مک ندارید. حالا که با راه‌های انجام این کار به طور کامل آشنا شدید، به آموزش رفع مشکل راست کلیک می‌پردازیم.

نحوه کلیک راست در مک


ری استارت کردن مک برای حل مشکل کلیک راست

گاهی از اوقات سیستم شما نیاز به ری استارت برای انجام درست کارها دارد. این راه حل را امتحان کنید، ممکن است با راه اندازی مجدد مشکل کلیک راست شما برطرف شود.

روی نماد Apple در گوشه سمت چپ بالا کلیک کنید.

کلیک راست با مک بوک

در این مرحله روی Restart کلیک کنید. پس از راه اندازی مجدد سیستم، بررسی کنید که آیا مشکل شما حل شده است یا نه.

تنظیمات کلیک راست مک بوک

استفاده از SMC RESET

این مورد یکی از پیشرفته‌ترین راه حل‌های ممکن است. SMC مخفف عبارت System Management Controller بوده و عملکردهای اصلی سیستم مک شما مثل راست کلیک Trackpad را کنترل می‌کند. توجه داشته باشید که SMC reset فقط برای مک های مبتنی بر اینتل قابل اجرا است. مراحل زیر را برای ریست دنبال کنید.

دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا مک شما خاموش شود.

پس از خاموش شدن دستگاه، چند ثانیه صبر کرده و سپس کلیدهای ترکیبی Shift + Left Option + Left Control را فشار دهید. همچنین دکمه پاور را نیز فشار داده و نگه دارید. این ۴ کلید را برای هفت ثانیه نگه دارید. پس از روشن شدن دستگاه بررسی کنید که آیا مشکل کلیک راست حل شده است یا خیر.

آموزش کلیک راست در مک

بررسی کنید که آیا سیستم شما به به روز رسانی macOS نیاز دارد

نسخه فعلی macOS موجود روی سیستم شما ممکن است حاوی برخی اشکالات باشد و این اشکالات سبب ایجاد مشکل در نحوه راست کلیک مک شوند. بنابراین مک بوک خود را آپدیت کرده و بررسی کنید که آیا مشکل حل می‌شود یا نه.

روی لوگوی اپل در گوشه سمت چپ و بالا کلیک کنید. سپس از لیست گزینه‌ها روی About This Mac کلیک کنید.

آموزش کلیک راست در مک

روی Software Update کلیک کنید.

رفع مشکل راست کلیک در مک بوک

اگر به روز رسانی در دسترس باشد، آن را دانلود کرده و نصب کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

۱۰ روش عالی آموزش نحوه راست کلیک مک در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت. شما با استفاده از این روش‌ها قادر خواهید بود که مشکل کلیک راست سیستم خود را رفع کنید. شما می‌توانید نظرات خود را در رابطه با استفاده از این روش‌ها با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش تست شده حل مشکل ورد در مک بوک (فارسی و انگلیسی)
آموزش تست شده حل مشکل ورد در مک بوک (فارسی و انگلیسی)
حل مشکل عدم اتصال آیفون به مک بوک (Macbook)
آموزش روش حل مشکل عدم اتصال آیفون به مک بوک (Macbook)
حل مشکل آپدیت نشدن مک بوک
آموزش ۴ روش حل مشکل آپدیت نشدن مک بوک
حل مشکل روشن نشدن و بالا نیامدن مک بوک (MacBook)
۱۱ روش حل مشکل روشن نشدن و بالا نیامدن مک بوک (MacBook)

نظرات