کار کاتالیزور در ماشین چیست و چرا باید به علائم خرابی آن توجه کنیم؟

کار کاتالیزور در ماشین چیست و چرا باید به علائم خرابی آن توجه کنیم؟

آیا برای شما سوال پیش آمده است که کاتالیزور ماشین چیست و چه کارایی دارد؟ 🚗 در این مطلب از انزل وب به این سوال پاسخ میدهیم که کار کاتالیزور در ماشین چیست و چرا باید به علائم خرابی آن توجه کنیم؟ همچنین سایر موارد این قطعه را بررسی میکنیم.

کاتالیزور ماشین چیست؟

?What Is a Catalytic Converter and What Does It Do

کاتالیزور ماشین یکی از قسمت های مهم ماشین است. این بخش باعث میشود تا کارایی ماشین شما بهبود پیدا کند و به محیط زیست نیز کمک بسیار زیادی میکند. در ادامه کار کاتالیزور در ماشین و علائم خرابی کاتالیزور و… را بررسی میکنیم.

کاتالیزور اگزوز ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

کاتالیزور ماشین یکی از قسمت های مهم بخش اگزوز است. کاتالیزور باعث میشود تا گاز های خطرناکی که از طریق احتراق در موتور ماشین تولید میشوند به موادی تبدیل شوند که ضرر کمتری دارند. به عنوان مثال کاتالیزور این دود های سمی را به دی اکسید کربن و بخار آب تبدیل میکند.

کاتالیزور در ماشین

کاتالیزور ماشین کجاست و چگونه کار میکند؟

مبدل کاتالیزور ماشین پراید ، سمند ، سنگین و.. در زیر ماشین قرار دارد. گاز هایی که از طریق احتراق به وجود میایند از طریق لوله های ورودی وارد مبدل کاتالیزوری میشوند. در این مبدل با واکنش های شیمیایی که رخ میدهد، باعث میشود تا آلاینده ها از هم جدا شود. بعد از جدا شدن آلاینده ها دود های باقی مانده شامل دی اکسید کربن و بخار آب میشود که ضرر خیلی کمتری دارند. دود های باقیمانده از طریق لوله دوم یعنی لوله خروجی که به اگزوز متصل است، خارج میشود.

در سیستم مبدل کاتالیزور، خاک کاتالیزور ماشین چیست؟

در کاتالیزور ماشین مواد مختلفی وجود دارد. خاک کاتالیزور یکی از مواد داخل کاتالیزور ماشین است که از فلزات ارزشمندی مانند پلاتین، پالادیوم، رودیوم است. این ماده به تصفیه گاز ها کمک میکند.

خاک کاتالیزور ماشین چیست

انواع کاتالیزور های ماشین

کاتالیزور در ماشین دو نوع دارند که بر اساس مدل ماشین و یا سال ساخت، رو هر ماشینی یکی از این دو نوع قرار میگیرد. این دو نوع کاتالیزور عبارتست از:

  • دو طرفه: کاتالیزور های دو طرفه گاز مونواکسید کربن را به دی اکسید کربن تبدیل میکنند. همچنین گاز های هیدروکربن به دی اکسید کربن و بخار آب تبدیل میشود.
  • سه طرفه: این مدل کاتالیزور ها از سال ۱۹۸۱ مورد استفاده قرار گرفت. این کاتالیزور برای تبدیل اکسیدهای نیتروژن به نیتروژن و گازهای اکسیژن استفاده می شود.

علائم خرابی کاتالیزور ماشین چیست؟

با توجه به عملکرد مبدل کاتالیزور در سیستم اگزوز زمانی که این قطعه خراب شود، علائم مختلفی را از خود نشان میدهد. در ادامه برخی از علائم خرابی کاتالیزور را بررسی میکنیم.

  • بیشتر مصرف شدن سوخت: زمانی که کاتالیزور ماشین خراب شود، میتواند میزان جریان هوا از موتور را کاهش دهد و موتور برای جبران نیاز به بنزین و سوخت بیشتری داشته باشد. در نتیجه مصرف سوخت شما افزایش پیدا میکند.
  • بررسی چراغ هشدار: روشن شدن چراغ هشدار یا چراغ چک موتور میتواند خرابی بخش های مختلف موتور را نشان دهد. یکی از بخش هایی که نشان میدهد مرتبط با کاتالیزور ماشین است. بنابر این اگر چراغ چک موتور روشن شده است کاتالیزور خود را بررسی کنید.
  • بوی بد: زمانی که کاتالیزور ماشین دچار آسیب شود، باعث میشود در تبدیل گاز ها خروجی با مشکل مواجه شود و باعث شود بوی بدی مانند تخم مرغ فاسد در ماشین پخش شود.
  • حرکت نکردن ماشین: اگر کاتالیزور شما آسیب دیده باشد، گاز های خروجی، خارج نمیشوند و باعث افزایش فشار اگزوز میشود. این فشار در اگزوز باعث میشود تا ماشین در زمان شروع حرکت متوقف یا خاموش شود.
  • صدای اضافی: در صورتی که هنگام روشن شدن ماشین یا زمانی که در سرعت بالا در حال رانندگی هستید، صدای های اضافه ای به گوش شما میرسد باید کاتالیزور ماشین خود را بررسی کنید.
  • شتاب ضعیف خودرو: در صورتی که گاز ها نتوانند از لوله دوم خارج شوند باعث میشود تا شتاب ماشین شما به حد زیادی کم شود.
  • رد شدن در تست آلایندگی: در صورتی که در زمان معاینه فنی در تست آلایندگی رد شدید ممکن است مبدل کاتالیزور شما به درستی کار نکند. بنابر این میتوانید این بخش را بررسی کنید.

علائم خرابی کاتالیزور

انواع راه های شستشوی کاتالیزور ماشین

شستشوی کاتالیزور باعث افزایش عمر و بهتر کار کردن آن میشود. معمولا از دو طریق میتوانید این کار را انجام دهید. یک راه شست شوی پیشگیرانه است تا از تجمع کثیفی پیشگیری شود و دومین راه برداشتن کاتالزور برای تمیز کردن آن است. در ادامه این دو روش را بیشتر بررسی میکنیم.

شستشوی کاتالیزور پیشگیرانه

در این روش معمولا هر هفتاد یا صد هزار کیلومتر باید کاتالیزور را شستشو دهید. در این روش نیاز نیست کاتالیزور را از ماشین جدا کنید. برای شست شوی پیشگیرانه شما باید مواد پاک کننده و رسوب گیر مناسب را همراه با بنزین داخل باک بنزین بریزید تا در مسیر عبور بنزین هر گونه رسوب را از بین ببرند. همچنین میتوانید از بنزین سوپر استفاده کنید. تفاوتی که بنزین سوپر با بنزین معمولی دارد این است که آلاینده های کمتری دارد و دیرتر به این سیستم آسیب میرساند.

شستشو کاتالیزور ماشین با برداشتن آن

این نوع شستشو باید توسط یک فرد متخصص انجام شود، بنابر این اگر میخواهید به این قطعه آسیبی نرسد حتما آن را به یک متخصص نشان دهید. با این حال اگر میخواهید خودتان کاتالیزور را شستشو دهید میتوانید کاتالیزور ماشین را از زیر آن جدا کنید. با استفاده از کمپرسور فشار باد را از هر دو لوله ورودی و خروجی رد کنید. فشار هوا باید بین ۷- ۹ باشد. ماده شوینده مناسب که برای تمیز کردن کاتالیزور طراحی شده است را درون آن بریزید. ماده شوینده را از هر دو لوله های ورودی و خروجی بریزید. یک پارچه به دور قطعه بپیچید و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید. در آخر با آب گرم و با فشار داخل کاتالیزور را بشورید و آن را مجددا به ماشین متصل کنید.

شستشوی کاتالیزور ماشین

خطر برداشتن کاتالیزور ماشین و استفاده نکردن از آن

شاید برای شما این سوال پیش آمده که اگر کاتالیزور نباشد چه میشود. بالاتر گفته شد که کاتالیزور یکی از قسمت های مهمی است که در اگزوز قرار دارد. این قطعه با تصفیه دود های خارج شده از موتور به کاهش آلودگی هوا کمک میکند. در صورت برداشتن این مبدل گاز های سمی و خطرناک از ماشین شما خارج میشود. همچنین باعث ایجاد صدا های اضافه و کاهش شتاب ماشین میشود.

زمان تعویض کاتالیزور ماشین چقدر است؟

کاتالیزور ماشین نیز مانند سایر قطعات خوردرو بعد از فرسودگی باید تعویض شود. کارایی کاتالیزور ماشین بعد از ۳ الی ۴ سال تمام میشود و بعد از این مدت نیاز دارید تا آن را تعویض کنید. البته این زمان بستگی دارد و ممکن است برای شما کمتر یا بیشتر شود. این زمان بستگی به مسافت پیموده شده، نوع سوخت و مواد شوینده ای که همراه آن استفاده میکنید، تنظیمات موتور و… دارد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز کار کاتالیزور در ماشین را بررسی کردیم. آیا شما با این قطعه ماشین به خوبی آشنا شدید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه کاتالیزور در ماشین در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

چرا برق پشت آمپر ماشین نمیاد؟ این موارد چک سریع کنید
چرا برق پشت آمپر ماشین نمیاد؟ این موارد را سریع چک کنید
تغییر تم مانیتور اندروید خودرو
آموزش تصویری قدم به قدم تغییر تم مانیتور اندروید خودرو (اکثر مدل ها)
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
در راه نمانید: لیست ضروری برای چک كردن ماشين قبل از مسافرت
در راه نمانید: لیست ضروری برای چک کردن ماشین قبل از مسافرت

نظرات