آموزش تصویری قدم به قدم تميز كردن شمع خودرو

آموزش قدم به قدم تصویری تمیز کردن شمع خودرو

شمع ها برای کار کردن موتور خودرو حیاتی هستند، 🚗 بنابراین تمیز نگه داشتن آنها در شرایط کار مهم است. تمیز کردن شمع ها روشی سریع و ساده برای حفظ عملکرد آنها است، اما مهم است که دلیل تمیز کردن شمع ها را در نظر بگیرید. اغلب بهتر است شمع های قدیمی و کثیف را تعویض کنید. شما می توانید شمع های خود را به طور موثر با استفاده از مواد ساینده مانند کاغذ سنباده یا سوهان تمیز کنید. در آموزش قدم به قدم تصویری تمیز کردن شمع خودرو امروز انزل وب ما نحوه انجام این کار را به شما توضیح خواهیم داد.

روش تمیز کردن شمع خودرو

How to Clean Car Spark Plugs

همه موتورهای کوچک دارای شمع هستند و تمیز کردن شمع‌ها هر از چند گاهی کمک می‌کند تا خودروی شما به خوبی کار کنند. دانستن اینکه چگونه شمع های موتورهای کوچک خود را تمیز کنید، در زمان و هزینه تعویض شمع خودرو جایگزین صرفه جویی خواهد کرد و در صورت عدم دسترسی به شمع جدید می تواند کار شما را راه بیندازد. تمیز کردن شمع خودرو می تواند کمتر از ۱۵ دقیقه طول بکشد.

چگونه شمع را تمیز کنیم؟

در ادامه ما به صورت مرحله به مرحله نحوه تمیز کردن و سرویس شمع خودرو را به شما توضیح خواهیم داد:

۱- جدا کردن و تمیز کردن شمع خودرو

ترمینال منفی باتری را جدا کنید. باتری شبیه یک جعبه پلاستیکی مشکی با ۲ پایانه فلزی است که از بالا بیرون زده است. پایانه منفی را پیدا کنید که با علامت (-) مشخص می شود. پیچ نگهدارنده کابل روی ترمینال را باز کنید و سپس آن را خارج کنید. اگر نمی توانید باتری خود را پیدا کنید، به دفترچه راهنمای خودرو یا وب سایت سازنده مراجعه کنید. کابل را به پهلو بچسبانید تا تصادفا با ترمینال باتری تماس پیدا نکند.

جدا کردن و تمیز کردن شمع خودرو

شمع هار ا پیدا کنید. سیم های شمع (کابل های ضخیم که از سیم پیچ های احتراق به بالای موتور می روند) را در جایی که به شمع ها متصل می شوند، پیدا کنید و آنها را تا دهانه های سرسیلندر برای هر کدام دنبال کنید. برای هر سیلندر ۱ کابل و ۱ شمع در مورتور شما وجود خواهد داشت (البته توجه داشته باشید که در برخی از خودروها برای هر سیلندر ۲ شمع وجود خواهد داشت)، بنابراین یک V6 دارای ۶ کابل خواهد بود. اگر در یافتن محل شمع های خودرویی خاص مشکل دارید، می توانید از دفترچه راهنمای خودرو استفاده کنید.

جدا کردن و تمیز کردن شمع خودرو

از اسپری های هوا برای دور کردن آلودگی ها از شمع های خودرو استفاده کنید. هنگامی که محل پیچ شدن شمع ها را پیدا کردید باید تمام کثیفی ها و آلودگی ها را تمیز کنید تا در حین برداشتن شمع ها از افتادن آنها داخل سیلندرها جلوگیری کنید. از اسپری هوا استفاده کنید و تمام آلودگی ها را دور کنید.

جدا کردن و تمیز کردن شمع خودرو

جلوگیری از افتادن آلودگی ها در سیلندر

اگر در حین برداشتن شمع ها هر گونه کثیفی یا آلودگی به داخل سیلندر بیفتد میتواند آسیب جدی به موتور وارد کند. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از اسپری، از محافظ چشم استفاده کنید.

به منظور نگه داشتن کابل ها و به حداقل رساندن خطر افتادن آلودگی ها به داخل سیلندها، باید شمع ها را تمیز کنید. برداشتن یکباره همه شمع ها می تواند به راحتی شما را سردرگم کند که کدام کابل به کدام سیلندر می رود و همچنین احتمال افتادن چیزی در سوراخ های خالی شمع ها را افزایش می دهد. کابل شمع را محکم بگیرید و سپس آن را بیرون بکشید و از شمع جدا کنید. سیم را از بالا نکشید، اگر سیم گیر کرده است سعی کنید آن را بچرخانید تا شل شود و بعد بکشید.

جدا کردن و تمیز کردن شمع خودرو

برای باز کردن پیچ شمع از سوکت شمع استفاده کنید. سوکت شمع را در انتهای اکستنشن قرار دهید و بعد آن را به تسمه خود وصل کنید. سوکت را روی شمع قرار دهید و آن را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا شمع را باز کنید. بعد از شل شدن، با دست آن را باز کنید.

جدا کردن و تمیز کردن شمع خودرو

یک گیره لاستیکی در داخل سوکت شمع وجود دارد که وقتی آن را از موتور خارج می کنید، شمع را در سوکت نگه می دارد.

قبل از بیرون کشیدن شمع، یک بار دیگر به اطراف نگاه کنید تا هر گونه کثیفی یا آلودگی را پیدا کنید. اگر چیزی وجود داشت تمیز کنید.

نوک شمع به شما می گوید که موتور شما چقدر تمیز کار می کند. رسوبات کرکی سیاه نشان دهنده موتوری است که بیش از حد کار می کند. رسوبات روغنی مرطوب نشان دهنده موتوری است که روغن اضافی میل لنگ را می سوزاند یا در مورد موتورهای دو زمانه ، بنزین با روغن بیش از حد قاطی شده است.

۲- تمیز کردن شمع خودرو با مواد ساینده

از کاغذ سنباده روی الکترود استفاده کنید. در انتهای شمع (در سمتی که به داخل موتور می رود) یک تکه فلز کوچک را خواهید دید که از شمع بیرون آمده است، به آن الکترود می گویند. اگر سیاه یا تغییر رنگ داده است، کاغذ سنباده را زیر قسمت خم شده الکترود بلغزانید و آن را به جلو و عقب بکشید تا فلز تمیزی را مشاهده کنید. هنگام سمباده زدن همیشه از محافظ چشم و ماسک استفاده کنید.

تمیز کردن شمع خودرو با مواد ساینده

می توانید با برس سیمی شمع را تمیز کنید. این احتمال وجود دارد که شمع شما با روغن و آلودگی کثیف شده باشد که نصب مجدد را مشکل می کند. با استفاده از برس سیمی شمع را تمیز کنید. در حین انجام این کار دستکش بپوشید.

تمیز کردن شمع خودرو با مواد ساینده

با استفاده از اسپری تمیز کننده شمع خودرو را تمیز کنید. شما می توانید این اسپری را از فروشگاه های محلی خود خریداری کنید. اسپری تمیز کننده به غیر از قدرت تمیز کنندگی بالا، به سرعت تبخیر می شوند و قطعات سریعتر خشک می شوند. مقداری پاک کننده را روی شمع و رزوه ها اسپری کنید و بعد با استفاده از یک پارچه تمیز هر گونه آلودگی باقی مانده را تمیز کنید.

تمیز کردن شمع خودرو با مواد ساینده

این روند را برای هر شمع تکرار کنید. هنگامی که اولین شمع تمیز شد، آن را دوباره نصب کنید و سیم شمع را دوباره وصل کنید. سپس این روند را برای هر شمع تکرار کنید تا همه آنها تمیز و دوباره نصب شوند.

تمیز کردن شمع خودرو با مواد ساینده

۳- تمیز کردن شمع خودرو با مشعل

با کمک انبر دست و مانند تصویر زیر شمع را بگیرید. از آنجایی که در این مرحله شمع خیلی داغ می شود به انبر دست نیاز دارید تا دست خود را به طور ایمن از گرما دور نگه دارید. شمع را محکم بگیرید اما آنقدر فشار وارد نکنید که به آن آسیب وارد شود.

تمیز کردن شمع خودرو با مشعل

دستکش بپوشید و مشعل خود را روشن کنید. شستی روی مشعل گاز را بچرخانید تا گاز جریان پیدا کنید، سپس دکمه احتراق را فشار دهید یا یک منبع احتراق را در جلوی نازل قرار دهید تا مشعل روشن شود.

انتهای شمع را روی شعله نگه دارید تا قرمز شود. مشعل کربن و زباله های شمع را می سوزاند و از آنجایی که شمع به گونه ای طراحی شده است که هنگام احتراق داخل موتور باشد، بدون مشکل در برابر گرما زنده می ماند. شمع را این طرف و آن طرف بچرخانید.

تمیز کردن شمع خودرو با مشعل

اجازه دهید شمع خنک شود و آن را با انگشتان خود لمس نکنید. پس از اینکه شمع آنقدر داغ شد که کربن را بسوزاند، قبل از اینکه بتوانید با آن کار کنید، باید چند دقیقه خنک شود. بسیار مراقب باشید؛ شمع خیلی قبل از اینکه به اندازه کافی خنک شود به رنگ عادی باز می گردد. برای ایمن بودن، قبل از نصب مجدد به هر شمع، حداقل ۵ دقیقه فرصت دهید تا خنک شود. هنگامی که شمع خنک شد، به اندازه کافی تمیز می شود تا دوباره نصب شود.

تمیز کردن شمع خودرو با مشعل

این فرایند را برای هر شمع تکرار کنید. هنگامی که شمع به اندازه کافی خنک شد آن را دوباره نصب کنید و به سراغ شمع بعدی بروید.

تمیز کردن شمع خودرو با مشعل

۴- نصب مجدد بعد از تمیز کردن شمع خودرو

از ابزار Gab برای اصلاح بین دو سر شمع و الکترود استفاده کنید. دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید تا اندازه گیری دقیق فاصله شمع های خود را برحسب میلی متری انجام دهید. سپس یک ابزار GAB را در فضای بین بدنه شمع و الکترودی که از آن بیرون زده است قرار دهید. از ابزار برای اندازه گیری شکاف استفاده کنید سپس یا الکترود را بیشتر بچرخانید تا شکاف را افزایش دهید یا آن را به بدنه نزدیکتر کنید و فاصله را کاهش دهید.

نصب مجدد بعد از تمیز کردن شمع خودرو

شمع را طوری در سوکت قرار دهید که رزوه ها رو به بیرون باشد. سوکت شمع دارای یک گیره لاستیکی است که شمع را در جای خود نگه می دارد. قسمت رزوه دار شمع همان انتهای الکترود است. انتهای آن باید از سوکت شمع بیرون زده باشد. شمع را در جای خود قرار دهید و آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا ثابت شود. می توانید برای انجام این کار از آچار شمع استفاده کنید.

نصب مجدد بعد از تمیز کردن شمع خودرو

نصب مجدد بعد از تمیز کردن شمع خودرو

با سفت کردن بیش از حد شمع ها ممکن است در داخل موتور شکسته شوند. بنابراین تا حد معقولی شمع ها را سفت کنید. سیم را دوباره به شمع وصل کنید. اگر سیم کاملا نمی نشیند، در حالی که آن را فشار می دهید آن را به چپ و راست بچرخانید تا در جای خود قرار بگیرد.

نصب مجدد بعد از تمیز کردن شمع خودرو

نصب مجدد بعد از تمیز کردن شمع خودرو

سوالات متداول

آیا شستن شمع با بنزین امکان پذیر است؟

بله، شما می توانید به جای استری تمیز کننده شمع از بنزین یا تینر استفاده کنید.

عوارض شل بودن شمع خودرو چیست؟

شل بودن شمع خودرو می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند خرد شدن واشر شمع ماشین شود. برای جلوگیری از این مشکل باید شمع را سفت کنید تا به درستی در جای خود قرار گیرد.

جمع بندی

تمیز کردن شمع خودرو کار چندان سختی نیست تنها به کمی دقت نیاز دارد. با استفاده از مراحل بالا می توانید این کار را به سادگی و بدون پیچیدگی خاصی انجام دهید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم ‌آموزش تصویری قدم به قدم تمیز کردن شمع خودرو امروز انزل وب برای شما کاربردی بوده باشد. اگر نکته ای وجود دارد که از قلم افتاده است می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

چرا برق پشت آمپر ماشین نمیاد؟ این موارد چک سریع کنید
چرا برق پشت آمپر ماشین نمیاد؟ این موارد را سریع چک کنید
تغییر تم مانیتور اندروید خودرو
آموزش تصویری قدم به قدم تغییر تم مانیتور اندروید خودرو (اکثر مدل ها)
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
در راه نمانید: لیست ضروری برای چک كردن ماشين قبل از مسافرت
در راه نمانید: لیست ضروری برای چک کردن ماشین قبل از مسافرت

نظرات

×