بررسی تخصصی 10 دلیل تقه گیربکس اتومات و دستی ماشین

بررسی تخصصی ۱۰ دلیل تقه گیربکس اتومات و دستی ماشین

هر کسی خودرو خود را به خوبی می شناسد. پس وقتی دچار تغییر می شود شما متوجه آن می شوید. ⚙️ آیا صدا یا بوی عجیبی از ماشین به گوش شما می رسد؟ می توان گفت که یکی از مشکلاتی که بعد از تعویض گیربکس اتومات یا در طی زمان پیش می آید تقه زدن در دنده های مختلف است که با تعریف ECU و.. حل می شود. در ادامه این مطلب از انزل وب ما به بررسی تخصصی دلیل تقه گیربکس اتومات و دستی ماشین می پردازیم و اشکالات را برای شما بیان می کنیم.

علت تقه گیربکس چیست؟

Why Your Transmission Jerks? (Symptoms & Fixes)

امروزه وسایل نقلیه و خودروها با تکنولوژی ‌های پیشرفته و سیستم ‌های پیچیده‌تر به بازار عرضه می ‌شوند. از مهم ترین قطعات خودروها که به عنوان قلب ماشین مطرح می ‌شود، گیربکس (ترمزاتومات) است. گیربکس علاوه بر انتقال نیروی موتور به چرخ‌ ها، برای تنظیم سرعت و انتقال بهتر خودرو اهمیت بسیاری دارد. اما گاهی اوقات ممکن است مشکلات و ایراداتی در گیربکس رخ دهد که موجب کاهش عملکرد و ایمنی خودرو می‌شود. یکی از این مشکلات، تقه گیربکس است که می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد.

در ادامه دلایل تقه گیربکس اتومات و دستی را به شکل تخصصی بررسی می کنیم. تقه زدن گیربکس اتوماتیک دلایل متنوعی دارد از جمله:

  • کمبود روغن گیربکس اتوماتیک
  • عادت به رانندگی نادرست
  • صفحه کلاچ آسیب دیده
  • خراب شدن شیرهای الکترونیکی ECU
  • سیستم ترمز ماشین
  • خراب شدن کلاچ‌ها یا ضعیف سیستم کلاچ

کمبود روغن گیربکس یا واسکازین

رایج ترین دلیل تقه زدن گیربکس (CVT) دستی و اتومات می تواند از روغن گیربکس باشد. روغن گیربکس یا واسکازین می تواند در سیستم به عنوان نرم تر کردن چرخ دنده ها و از طرفی به عنوان خنک‌کننده عمل کند و به نوعی از داغ شدن دنده ها جلوگیری می کند. اگر مقدار روغن کم باشد یا روغن آلوده شده باشد، باعث تقه خوردن دنده یا گیربکس و در نهایت حرکت ماشین در سرعت های کم می شود. بنابراین برای رفع تقه گیربکس حتما روغن گیربکس خود را به طور منظم بررسی کنید و آن را مطابق با توصیه های نمایندگی خودرو خود عوض کنید. اگر مشکل برطرف نشد با گذشت زمان این چرخ دنده ها آسیب جدی میبیند البته گیربکس های اتوماتیک کلاچ دستی ندارند، اما همچنان از کلاچ های داخلی برای درگیر شدن و جدا کردن دنده ها استفاده می کنند.

رانندگی نادرست

در تعویض دنده در گیربکس دستی، به آرام و نرم جا زدن دنده همراه کلاچ دقت کنید. گیربکس های اتومات نیز دارای قلق خاص خود هستند و اگر به درستی از آن ها استفاده نشود در دراز مدت دچار خرابی شوند. برای مثال اگر با برداشتن پا از روی کلاچ سرعت خودرو شما به طور ناگهانی دچار تغییر می شود، رانندگی شما نادرست است. مشکلات بین دنده ها، سرعت های متفاوت و افزایش دما و فشار ناگهانی در سیستم گیربکس می تواند موجب خرابی گیربکس شود.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک هنگام سرد بودن

دیسک و صفحه ضعیف

دیسک و صفحه کلاچ (Clutch Plates) از مهم ترین قطعات خودرو محسوب می شود که در خودرو های دنده ای مشاهده می شود، صفحه کلاچ متشکل از یک صفحه، بلبرینگ و دیسک می باشد. اگر دنده خودرو شما سخت جا می خورد، احتمالا دیسک صفحه شما دچار ضعیف شده است.

در صورت فرسودگی این صفحات ممکن است هنگام تعویض دنده دچار تقه و هرز شدن آن شود. علاوه بر تقه، مقدار روغن گیربکس نیز ممکن است به شدت کاهش یابد یا خواص خود را از دست بدهد. اگر صفحات دیسک شما ساییده و فرسوده شده باشد، احتمال آسیب به گیربکس بالا می رود.

خرابی شیرهای الکترونیکی و سوپاپ ها

اگر هر یک از سوپاپ ها یا شیرهای الکترونیکی جعبه دنده به درستی عمل نکند، می تواند باعث ایجاد فشار نادرست بر روی روغن گیربکس شده و جریان آن را مختل کند. اختلال در جریان یافتن روغن هم که نتیجه ای جز تقه زدن گیربکس نخواهد داشت.

شیر برقی ماشین دلیل تقه زدن گیربکس

سیستم ترمز

شاید به نظر عجیب بیاید ولی مشکلات در سیستم ترمز می ‌تواند باعث تقه زدن گیربکس شود. اگر دیسک های ترمز شما کیفیت خود را از دست بدهد باعث ایجاد رسوبات در دیسک می شود و در نهایت با فشار پدال ترمز ماشین شما دچار لغزندگی می شود.


چه عواملی باعث تقه زدن گیربکس در دنده عقب می شوند؟

تقه زدن گیربکس اتومات در دنده عقب می‌تواند به عوامل مختلفی برگردد. در زیر عواملی که می‌توانند باعث ایجاد این مشکل شوند را بررسی خواهیم کرد:

گیربکس اتومات باز شده ماشین علل تقه زدن گیربکس

ضعف سیستم کلاچ

توجه کنید که سیستم کلاچ در گیربکس وظیفه قطع و وصل قدرت موتور به گیربکس را دارد. ضعف و کاهش عملکرد سیستم کلاچ، می‌تواند از دلایل تقه زدن گیربکس در دنده عقب باشد.

خطای عملکرد الکترونیکی

در برخی از خودروها، سیستم کنترل الکترونیکی (ECU) مسئول کنترل گیربکس است. وجود خطاها و اشکالات در این سیستم می‌تواند باعث تقه زدن گیربکس در دنده عقب شود. حتما توجه داشته باشید که علت تقه زدن گیربکس در دنده عقب بستگی به نوع خودرو و سیستم گیربکس آن دارد. برای تشخیص دقیق تر این موضوع، شاید نیاز به مراجعه به تعمیرگاه یا کارشناس خودرو خود داشته باشید.

علت تقه زدن گیربکس اتومات در ۲۰۶ ، مزدا ، جک و..

چرا گیربکس در ۲۰۶ و.. دچار لغزش می شود؟ تقه زدن یا لرزش در خودروها ممکن است به علت مشکلات مختلف در اجزای مختلف خودرو ایجاد شود. این مشکل می ‌تواند از عوامل متعددی ناشی شود. برای تشخیص دقیق علت تقه زدن ماشین های ۲۰۶، مزدا و جک بهتر است به یک کارشناس یا تعمیرکار ماهر خودرو مراجعه کنید. آنها با بررسی دقیق و تست ‌های مورد نیاز می ‌توانند علت مشکل را تشخیص دهند و تعمیرات لازم را انجام دهند تا مشکل رفع شود.

علت تقه زدن گیربکس اتومات در دنده عقب

در ادامه از دیگر دلایل تقه زدن گیربکس اتومات هنگام حرکت که می‌تواند منجر به خرابی گیربکس، کاهش عمر مفید آن و همچنین افزایش مصرف سوخت شود را بررسی می کنیم.

عدم هماهنگی میان گاز و کلاچ

یکی از عوامل اصلی تقه گیربکس در شروع حرکت، عدم هماهنگی میان میزان گاز و استفاده از کلاچ است. هنگام شروع حرکت، باید میزان گاز داده شده به موتور با میزان کلاچ کاملاً هماهنگ باشد. در صورتی که این هماهنگی وجود نداشته باشد، تقه زدن گیربکس اتفاق می‌افتد.

کلاچ خیلی پایین یا بالا

اگر کلاچ خیلی پایین باشد باعث ایجاد مشکلات در سیستم هیدرولیک ماشین می شود. از روی دیگر اگر کلاچ ماشین بسیار بالا باشد باعث مشکلاتی مانند داغی صفحات کلاچ و فرسودگی دیسک صفحه می شود که از دلایل اصلی تقه زدن گیربکس به شمار می رود.

جمع‌بندی

با بررسی موارد بالا از کارآمد بودن ماشین خود اطمینان حاصل کنید. دقت داشته باشید که اگر هنگام رانندگی متوجه روشن شدن چراغ چک خودرو خود شدید، سریعا به نزدیک ترین تعمیرگاه جهت رفع مشکل مراجعه کنید. بی توجهی به این مورد فقط هزینه های تعمیر خودرو شما را بالا میبرد پس بهتر است هرچه سریع تر از پیش آمدن این اتفاق جلوگیری کنید.

سوالات متداول

رایج ترین دلیل تقه زدن گیربکس اتومات چیست؟

رایج ترین دلیل تقه زدن گیربکس (CVT) دستی و اتومات می تواند از روغن گیربکس باشد. روغن گیربکس یا واسکازین می تواند در سیستم به عنوان نرم تر کردن چرخ دنده ها و از طرفی به عنوان خنک‌کننده عمل کند و به نوعی از داغ شدن دنده ها جلوگیری می کند.

مدت زمان تعمیر تقه زدن گیربکس چقدر است؟

مدت زمان تعمیر گیربکس به علت ایراد بستگی دارد. برای مثال اگر مشکل کمبود روغن واسکازین باشد، در کمتر از یک ساعت برطرف می شود اما اگر مشکل از داخل گیربکس باشد به دو روز زمان نیاز دارید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز از انزل وب ما به بررسی تخصصی ۱۰ دلیل تقه گیربکس اتومات و دستی ماشین پرداختیم و نکات و راهکارها را به شما یادآوری کردیم. آیا توانستید مشکل خود را حل کنید؟ حتما تجربیات و نظرات خودتان را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

چرا برق پشت آمپر ماشین نمیاد؟ این موارد چک سریع کنید
چرا برق پشت آمپر ماشین نمیاد؟ این موارد را سریع چک کنید
تغییر تم مانیتور اندروید خودرو
آموزش تصویری قدم به قدم تغییر تم مانیتور اندروید خودرو (اکثر مدل ها)
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
در راه نمانید: لیست ضروری برای چک كردن ماشين قبل از مسافرت
در راه نمانید: لیست ضروری برای چک کردن ماشین قبل از مسافرت

نظرات

×