در راه نمانید: لیست ضروری برای چک كردن ماشين قبل از مسافرت

در راه نمانید: لیست ضروری برای چک کردن ماشین قبل از مسافرت

همه ما می دانیم که قبل از شروع یک سفر طولانی باید ماشین خود را چک کنیم. 🚗 اما در واقع این چک کردن شامل چه چیزهایی می شود؟ در مطلب لیست ضروری برای چک کردن ماشین قبل از مسافرت امروز انزل وب ما نکات مهمی که باید به آنها توجه داشته باشید را توضیح خواهیم داد.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

چک لیست خودرو قبل از سفر

The Ultimate Car Maintenance Checklist For Road Trips

آیا قصد دارید به سفر جاده ای بروید؟ قبل از انجام این کار، ماشین خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که خودروی شما در شرایط خوبی است و به خوبی کار می کند. در ادامه ما لیستی برای چک کردن ماشین قبل از مسافرت را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بخش ۱- چک کردن وضعیت خودرو قبل از سفر

چکاپ خودروی خود را با لیست زیر شروع کنید:

۱- برف پاک کن ها را چک کنید

بررسی کنید که آیا برف پاک کن های شیشه جلو نیاز به تعویض دارند یا خیر. مانند هر قسمتی از خودرو، برف پاک کن ها به مرور زمان فرسوده می شوند. همچنین ممکن است به مرور زمان خشک شوند و ترک بخورند. برف پاک کن های شیشه جلو خود را تست کنید و مطمئن شوید که می توانید آب باران و برف را به طور موثر پاک کنید. در صورت نیاز برای تعویض برف پاک کن ها اقدام کنید.

برف پاک کن ها را چک کنید

۲- چک کردن ماشین از نظر باد لاستیک

اطمینان حاصل کنید که لاستیک های شما به درستی باد شده اند. رانندگی با لاستیک های کم باد می تواند با آسیب رساندن به دیواره جانبی لاستیک و لاستیک های پر باد با ترکیدن شان می توانند به شما خسارت جانی و مالی وارد کنند. همچنین با توجه به مسافتی که طی کرده اید می تواند میزان بنزین استفاده شده را افزایش دهد. می‌توانید فشار مناسب لاستیک را در دفترچه راهنمای مالک پیدا کنید، اما همچنین می‌توانید میزان فشار تایر را که در کناره هر لاستیک چاپ شده است، بیابید.

فشار باد لاستیک خود را در هوای معتدل و یا در اواسط روز چک کنید. فشار بر اساس دما تغییر می کند. برای بدست آوردن خوانش دقیق، فشار را در زمانی که دمای بیرون ملایم است بررسی کنید نه زمانی که هوا خیلی گرم یا خیلی سرد است.

باد لاستیک ها را بررسی کنید

۳- تمام چراغ ها و بوق خود را تست کنید

داشتن چراغ های جلو و عقب سالم برای رانندگی ایمن در شب مهم است. مطمئن شوید که چراغ های راهنما کار می کنند و چراغ پلاک خودرو را هم بررسی کنید. چراغ های جلو، چراغ های پارکینک و چراغ های راهنما را روشن کنید و سپس بررسی کنید که هر کدام همانطور که باید، روشن می شوند. در حالی که در حال آزمایش چراغ ها هستید چند بار بوق بزنید تا مطمئن شوید که کار می کند.

چراغ های معیوب و خاموش می توانند خطرناک باشند زیرا سایر رانندگان اطراف شما نمی توانند متوجه شوید که قصد دارید در حین رانندگی چه کاری انجام دهید. به طور مثال ممکن است بپیچید یا ترمز بگیرید.

تمام چراغ ها و بوق خود را تست کنید

۴- چک کردن ماشین از نظر لاستیک ها

هنگام بررسی لاستیک سه عنصر وجود دارد که باید بررسی کنید:

  • ظاهر
  • آج
  • فشار

ظاهر و آج را می‌توانید به عنوان بخشی از بازرسی بصری نمای بیرونی بررسی کنید، اما برای بررسی فشار تایر باید از فشارسنج استفاده کنید.

وقتی به لاستیک‌های خود نگاه می‌کنید، می‌خواهید ترک‌ها و برآمدگی‌های آن‌ها را بررسی کنید، زیرا این نشان‌دهنده قسمت‌هایی از سایش است و ممکن است در صورت رانندگی با آنها مشکل بزرگ‌تری برای شما ایجاد کند.

ترک می تواند زمانی رخ دهد که لاستیک قدیمی تر است یا در معرض نور مستقیم خورشید زیاد قرار گرفته است و می توانید بدون اینکه مشکلی داشته باشد با ترک کوچک تر رانندگی کنید. برآمدگی زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره جانبی لاستیک ضعیف می‌شود، که می‌تواند در اثر رانندگی از روی چاله‌ها یا ضربه زدن مکرر به حاشیه‌ها ایجاد شود.

بررسی آج لاستیک ساده است می توانید با استفاده از خط کش یا یک سکه این کار را انجام دهید. آج لاستیک‌های شما باید ۱.۶ میلی‌متر یا بیشتر در سه‌چهارم مرکزی تایر در اطراف کل محیط باشد، بنابراین به محض اینکه پایین‌تر رفت، باید تایر را تعویض کنید.

لاستیک ها سطوح مختلفی از سایش را تجربه می کنند و بنابراین ممکن است متوجه شوید که برخی از لاستیک های شما بیشتر از بقیه نیاز به تعویض دارند. این امری رایج است و جای نگرانی نیست.

لاستیک های خود را بررسی کنید

۵- وضعیت و میزان سفتی تسمه ها را بررسی کنید

تسمه ها را از نظر وضعیت و سفت بودن بررسی کنید. به تسمه های سرپانتین یا لوازم جانبی موتور خود نگاه کنید (معمولاً در جلو یا پهلو قرار دارند) و مطمئن شوید که لعاب (لکه‌های براق) یا ترک وجود ندارد. در صورت وجود، تسمه باید تعویض شود. سپس تسمه را با انگشت شست و سبابه فشار دهید و آن را بالا و پایین ببرید تا کشش آن را بررسی کنید.

وضعیت و میزان سفتی تسمه ها را بررسی کنید

۶- چک کردن ماشین از نظر وضعیت فیلترها

مطمئن شوید که فیلتر هوای شما مسدود نیست. اکثر وسایل نقلیه می توانند ده ها هزار مایل را بدون نیاز به تعویض فیلتر هوا طی کنند، اما بهتر است قبل از شروع سفر، وضعیت فیلتر را بررسی کنید. فیلتر هوا معمولاً در جعبه هوا متصل به انتهای لوله پلاستیکی آکاردئونی قرار دارد که اغلب به آن ورودی می‌گویند. اکثر جعبه های هوا با گیره بسته می شوند. آنها را بردارید تا جعبه باز شود و به فیلتر هوا نگاه کنید.

فیلتر باید عاری از زباله و معمولاً سفید باشد. اگر فیلتر کثیف است، قبل از بستن مجدد جعبه هوا، آن را تعویض کنید.

وضعیت فیلتر ها را بررسی کنید

۷- شکستگی یا ترک روی شیشه را بررسی کنید

باید بررسی کنید که در هیچ یک از شیشه‌ها (از جمله شیشه‌های جلو و عقب و شیشه‌های کناری)، هیچ شکستگی یا ترکی وجود ندارد. اگر شکستگی یا ترک وجود دارد، توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید تا از مشکلات بزرگ‌تر و هزینه بر جلوگیری کنید. در صورتی که ترک یا شکستگی مانع دیدتان نمی شود می توانید سفر کنید.

۸- چک کردن ماشین از لحاظ آینه ها

آینه های بغل و جلو هم باید بررسی شوند. مطمئن شوید که آنها آسیب ندیده اند و می توانید بدون مشکل هنگام پارک کردن وضعیت را کنترل کنید.

۹- بسته بودن باک بنزین را چک کنید

یکی دیگر از مواردی که باید چک کنید باک بنزین است. مطمئن شوید که باک ماشین کاملا بسته است. به خصوص اگر بعد از پر کردن باک بنزین برای سفر راهی می شوید.


بخش ۲- نکات ایمنی خودرو قبل از سفر : رسیدگی به مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید

در ادامه در مورد نحوه رسیدگی به مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید صحبت خواهیم کرد:

۱- چک کردن ماشین از نظر چراغ ها

به چراغ های هشداری که به شما نمایش داده می شود توجه کنید. اگر چراغ چک موتور شما روشن است می توانید از یک اسکنر OBDII (دستگاه دیاگ که اغلب مکانیکی ها در ایران آن را دارند) برای پیدا کردن کد خطای مورد نظر استفاده کنید. هنگامی که متوجه شدید ایراد از کجا است می توانید برای رفع آن برنامه ریزی کنید.

اسکنر را به درگاه اتصال پلاستیکی باز زیر داشبورد در سمت راننده وصل کنید.

اگر اسکنر توضیحات انگلیسی را همراه با کد خطا ارائه نمی‌کند، می‌توانید توضیحات مربوطه را در کتابچه راهنمای تعمیر خودرو یا اغلب در وب‌سایت سازنده پیدا کنید. (در صورت عدم تخصص لازم اینکار را به یک مکانیک بسپارید)

به چراغ های هشدار توجه کنید

۲- چک کردن ماشین از لحاظ روغن

مورد بعد یکه باید در چک لیست هفتگی خودرو یا چیک لیست سفر خود قرار دهید چک کردن روغن موتور است. روغن را چک کنید و در صورت لزوم مقدار بیشتری اضافه کنید یا آن را عوض کنید. با بررسی روغن شروع کنید و میله اندازه گیری را بردارید، آن را با یک پارچه تمیز کنید، آن را دوباره وارد کنید و دوباره آن را بردارید. به سطحی که روغن روی میله رسیده است در مقایسه با بریدگی پایین (حد پایین) و بریدگی بالایی (حد بالا) نگاه کنید. اگر کم است، باید یا مقداری روغن اضافه کنید یا روغن را عوض کنید.

روغنی که در شرایط خوبی قرار دارد، شفاف و کمی زرد یا حتی سبز رنگ خواهد بود.

برای تعویض روغن، ظرفی را زیر محفظه روغن قرار دهید، سپس پیچ تخلیه (پیچ در پایین ظرف روغن) را باز کنید. پس از تخلیه کامل روغن، یک فیلتر روغن جدید نصب کنید و سپس بر اساس اطلاعات کتابچه راهنمای مالک، نوع و مقدار صحیح روغن را برای خودروی خود اضافه کنید.

روغن را چک کنید

۳- چک کردن روغن گیربکس، روغن ترمز، ضد یخ و …

اکثر خودروها برای کارکردن به تعدادی مایعات و روان کننده های مختلف متکی هستند، از مایع خنک کننده (ضد یخ) گرفته تا جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور تا مایع شوینده شیشه جلو برای کمک به از بین بردن حشرات چسبیده شده به شیشه را تهیه کنید. از کتابچه راهنمای مالک وسیله نقلیه خود استفاده کنید تا به شما بگوید مخزن مایع شوینده شیشه جلو و روغن ترمز کجاست، اگر سطح روغن پایین تر از علامت پایینی در هر مخزن است، مقداری روغن اضافه کنید.

روغن گیربکس اتوماتیک یکی از مهم ترین مواردی است که قبل از یک سفر طولانی جاده ای باید بررسی شود. از دفترچه راهنمای مالک وسیله نقلیه خود استفاده کنید تا به شما بگوید که در کجا می توانید نشانگر را پیدا کنید، سپس آن را مانند روغن موتور بررسی کنید.

با مقایسه خط حد پایینی که روی مخزن قابل مشاهده است، مطمئن شوید که رادیاتور شما نیز پر شده است .

خنک کننده از گرم شدن بیش از حد موتور در هنگام رانندگی طولانی مدت جلوگیری می کند، بنابراین مطمئن شوید که قبل از حرکت آن را پر کنید.

چک کردن روغن گیربکس، روغن ترمز، ضد یخ و ...

۴- چک کردن ماشین از نظر باتری

هر گونه خوردگی روی پایانه های باتری ماشین خود را از بین ببرید. در حالی که تشخیص علائمی که باتری ممکن است خراب شود دشوار است، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید باتری شما اتصال قوی به سیستم الکتریکی خودرو دارد. به دنبال تجمع خوردگی در پایانه های باتری باشید و در صورت نیاز، پایانه های باتری را با ترکیبی از ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۱ فنجان آب تمیز کنید. این دو را در یک کاسه مخلوط کنید، سپس از یک مسواک آغشته به ترکیب پایانه ها را تمیز کنید.

باتری را بررسی کنید

۵- در صورت لزوم لنت ترمز خود را تعویض کنید

اگر ترمزهای شما جیغ می‌کشد یا از آخرین باری که آن‌ها را تعویض کردید بیش از ۵۰۰۰۰ مایل (۸۰۰۰۰ کیلومتر) گذشته است، ممکن است بخواهید قبل از شروع یک سفر جاده‌ای طولانی، لنت ترمز را تعویض کنید. با برداشتن چرخ ها، سپس دو پیچ که کالیپرهای ترمز را به وسیله نقلیه محکم می کنند، به لنت ترمز دسترسی پیدا کنید. کالیپر ترمز را از روتور خارج کنید، سپس لنت های ترمز را از کالیپر خارج کنید.

تعویض لنت

۶- سیستم گرمایشی و تهویه را بررسی کنید

قبل از حرکت باید بررسی کنید که سیستم های الکتریکی ضروری شما کار می کنند. سه سیستم اصلی وجود دارد که توصیه می کنیم بررسی کنید – پنجره ها، سیستم تهویه مطبوع / سیستم گرمایشی سرمایشی.

تست کردن پنجره ها آسان است، به سادگی موتور را روشن کنید و سعی کنید همه آنها را باز و بسته کنید تا مطمئن شوید که کاملاً کار می کنند. اگر کودکان خردسال یا حیوانات خانگی دارید که در عقب هستند و وسیله نقلیه شما این ویژگی را دارد، توصیه می کنیم از قفل کودک استفاده کنید تا از باز شدن تصادفی شیشه ها و درهای عقب توسط آنها جلوگیری شود. باز هم، عاقلانه است که قبل از شروع به کار، روشن بودن و درست کارکردن آنها را بررسی کنید.

به طور مشابه، برای آزمایش سیستم تهویه مطبوع، توصیه می‌کنیم این دستگاه را در حالت ثابت روشن کنید. سپس می‌توانید محدوده دما، قدرت و جهت دریچه‌ها را آزمایش کنید و آن‌ها را روی تنظیمات راحتی برای خود و مسافرانتان تنظیم کنید.


بخش ۳- آماده شدن برای سفر

در نهایت موارد زیر را چک کنید و سفر خود را شروع کنید:

۱- چک کردن ماشین از لحاظ تمیزی

رفتن به یک سفر جاده ای به این معنی است که زمان زیادی را در وسیله نقلیه خود می گذرانید و برای نگهداری وسایل مختلف از چمدان گرفته تا تنقلات به فضایی نیاز دارید. تمیز کردن ماشین شما نه تنها سواری را راحت‌تر می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند در مواقعی که نیاز به پیدا کردن وسایل دارید سازماندهی کنید.

سعی کنید در صورت امکان از بسته بندی وسایل روی لاستیک زاپاس یا کیت اضطراری خود اجتناب کنید. حرکت با یک ماشین تمیز و منظم می تواند به شما آرامش بیشتری بدهد.

داخل ماشین را تمیز کنید

۲- مدارک خود را چک کنید

مدارکی که به آن نیاز خواهید داشت اعم از گواهینامه، بیمه و غیره را چک کنید و آن را در جای امن قرار دهید. رانندگی بدون مدارک می تواند منجر به جریمه و حتی توقیف خودروی شما شود.

داخل ماشین را تمیز کنید

۳- یک کیت ابزار تهیه کنید

شما باید ابزارهای مورد نیاز برای تعویض لاستیک پنچر شده را حداقل به همراه داشته باشید. همچنین باید خود را برای سایر شرایط اضطراری آماده کنید. چیزهایی که ممکن است نیاز داشته باشید شامل کابل های جامپر؛ پتو اضافی، آب، غذا، چراغ قوه و غیره می شود. به همراه داشتن جعبه کمک های اولیه هم ایده خوبی است.

یک کیت ابزار تهیه کنید

سوالات متداول

قبل از رفتن به جاده برای یک سفر طولانی چه چیزی را باید در ماشینم چک کنم؟

بررسی فشار باد لاستیک بسیار مهم است. اگر ماشین شما قدیمی تر است و مسافت پیموده شده زیادی دارد، بهتر است مایع خنک کننده را نیز بررسی کنید، که از داغ شدن بیش از حد ماشین شما در زمان رانندگی طولانی مدت جلوگیری می کند. همچنین، اگر ماشین شما از روغن معمولی استفاده می کند، آن را هر 3500 تا 5000 مایل (5632 تا 8046 کیلومتر) تعویض کنید.

جمع بندی

قبل از رفتن به یک سفر طولانی، باید مطمئن شوید که لوازم مورد نیاز را دارید. منظور ما فقط تنقلات سفر نیست، اگرچه تنقلات هم می تواند مفید باشد. اگر وسیله نقلیه شما دارای لاستیک زاپاس نیست، توصیه می کنیم در صورت پنچر شدن در سفر، از داشتن کیت باد کردن اطمینان حاصل کنید. مهم نیست که کدام گزینه را انتخاب می کنید، باید از عملکرد آن اطمینان حاصل کنید. به غیر از به همراه داشتن پتو و لباس اضافی وسایل ضروری دیگری نیز وجود دارد که ممکن است بخواهید در ماشین نگه دارید، به خصوص اگر در سفر طولانی هستید. از این بین می توان به جعبه کمک های اولیه، کابل های جامپر و چند بطری آب اشاره کرد. برای اینکه موردی را از قلم نیندازید می توانید از نمونه فرم چک لیست خودرو استفاده کنید و مواردی که بررسی می کنید را تیک بزنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم مطلب لیست ضروری برای چک کردن ماشین قبل از مسافرت برای شما کاربردی بوده باشد. اگر موردی در نظر دارید که در لیست امروز ما نبود می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

چرا برق پشت آمپر ماشین نمیاد؟ این موارد چک سریع کنید
چرا برق پشت آمپر ماشین نمیاد؟ این موارد را سریع چک کنید
تغییر تم مانیتور اندروید خودرو
آموزش تصویری قدم به قدم تغییر تم مانیتور اندروید خودرو (اکثر مدل ها)
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
بررسی تخصصی 10 دلیل تقه گیربکس اتومات و دستی ماشین
بررسی تخصصی ۱۰ دلیل تقه گیربکس اتومات و دستی ماشین

نظرات

×