روش های تشخیص دوربین مخفی در منزل و.. که باید بلد باشید!

روش های تشخیص دوربین مخفی در منزل و.. که باید بلد باشید!

در سال های اخیر استفاده از دوربین های مخفی رایج شده است. 👀 این دوربین ها را می توان در مکان های مختلفی اعم از اتاق های هتل تا سرویس بهداشتی های عمومی پیدا کرد. به روش های مختلفی از این دوربین های مخفی برای تجاوز به حریم خصوصی افراد استفاده می شود. بنابراین یادگیری نحوه پیدا کردن دوربین های مخفی بسیار مهم است. اگر دوست ندارید حریم خصوصی تان به خطر بیافتد و طعمه باج گیرها شوید مطلب روش های تشخیص دوربین مخفی در منزل و.. امروز انزل وب را دنبال کنید.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

چگونه بفهمیم دوربین مداربسته کجاست؟

How to Find Hidden Cameras

دوربین های مخفی که به عنوان دوربین های جاسوسی نیز شناخته می شوند آن دسته از دوربین های فیلمبرداری هستند که جهت تصویربرداری از افراد به صورت مخفیانه و بدون اطلاع آنها استفاده می شود. مانند دوربین های امنیتی؛ دوربین های مخفی برای فیلم برداری به یک لنز و یک حسگر تصویر متکی هستند. ال ای دی های مادون قرمز ممکن است در این تجهیزات وجود داشته باشند تا تصاویر واضحی در شب ثبت کنند. تفاوت عمده بین دوربین های مخفی و دوربین های امنیتی این است که دوربین های مخفی کوچک هستند و در مناطق خصوصی تر استفاده می شوند.

دوربین های مخفی کاملا برای جاسوسی ساخته نشده اند. می توان از آنها به صورت قانونی برای نظارت خانه، برنامه های تلویزیونی و سایر سناریوها (بر اساس نیازهای امنیتی یا اهداف سرگرمی) استفاده کرد. با این حال، نحوه استفاده از دوربین های مخفی آنها را بدنام کرده است. همانطور که قیمت دوربین های مخفی روز به روز کاهش پیدا می کند، بیشتر از آنها برای سوء استفاده، بکار برده می شوند و در نتیجه بسیاری از مشکلات حریم خصوصی را ایجاد می کنند.

راههای تشخیص دوربین مخفی در منزل و مکان های عمومی

اگر نگران این هستید که طعمه افراد سودجو قرار بگیرید می توانید از راههای تشخیص دوربین مخفی در منزل و مکان های عمومی استفاده کنید. اکثر این روش ها رایگان هستند و با کمی تلاش می توانید دوربین های مخفی را در اتاق یا دفتر کار خود پیدا کنید.

۱- محیط را با دقت بررسی کنید

یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص دوربین های مخفی، بررسی دقیق محیط است. بدیهی است جستجوی سانت به سانت محیط برای شناسایی دوربین های مخفی، اولین قدمی است که باید بردارید.

محیط را با دقت بررسی کنید

رایج ترین مکان ها برای پیدا کردن دوربین های مخفی در منزل و محیط های عمومی عبارتند از:

  • آشکارسازهای دود
  • تجهیزات فیلتر هوا
  • بین کتاب ها
  • دکورهای دیواری
  • پریزهای برق
  • گلدان های رومیزی
  • جعبه دستمال کاغذی
  • داخل عروسک ها
  • داخل کوسن ها، روی میز و قفسه ها
  • ستاپ باکس
  • لامپ ها
  • داخل کیف DVD
  • هولدر سشوار
  • ساعت دیواری
  • قلاب لباس
  • خودکار

و رایج ترین موقعیت ها برای قرار دادن میکروفون و دوربین مخفی در فضاهای باز عبارتند از:

  • گیاهان آپارتمانی
  • سوراخ روی درها
  • سقف
  • زنگ در

همچنین باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • دستگاه های خودپرداز
  • سقف فروشگاه ها
  • آینه های دو طرفه در فروشگاه ها و مغازه ها
  • پمپ بنزین ها
  • چراغ های راهنمایی رانندگی

برخی از اشیاء ممکن است سیم‌ها، چراغ‌ها یا لنزهای مشکوک را نشان دهند که نشانه‌های دوربین‌های جاسوسی مخفی هستند. اگر چند پریز برق یا آداپتور غیرعادی پیدا کردید، فورا آنها را از برق جدا کنید.

همانطور که در کل اتاق قدم می زنید، گوش خود را تیز کنید. برخی از دوربین‌های مخفی با حسگرهای حرکتی در هنگام کار، صدایی تقریبا نامفهوم ایجاد می‌کنند.

تشخیص دوربین مخفی با گوشی و چراغ قوه آن

۲- تشخیص دوربین مخفی با گوشی و چراغ قوه آن

با خاموش کردن همه چراغ ها و استفاده از چراغ قوه گوشی می توانید دوربین های مخفی را پیدا کنید. اکثر دوربین های مخفی دارای LED قرمز یا سبز هستند که در شرایطی که نور اتاق کم است چشمک می زنند یا می درخشند.

مهم نیست که چه دوربین های مخفی (انواع سیمی یا بیسیم) را می خواهید شناسایی کنید، از این روش می توانید برای تشخیص دوربین مخفی در ماشین، فروشگاه ها، اتاق نشیمن، اتاق خواب، خانه و غیره استفاده کنید.

برای پیدا کردن دوربین های مخفی در شرایط تاریک می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

پرده های اتاق را بکشید و چراغ ها را خاموش کنید. مطمئن شوید که تا حد امکان اتاق تاریک شده است.

بررسی کنید که آیا LED قرمز یا سبز چشمک زن در اتاق شما وجود دارد.

چراغ قوه را روشن کنید و آن را در اطراف اتاق حرکت دهید تا ببینید آیا نور بازتابی از یک لنز وجود دارد یا خیر.

۳- بررسی شبکه وای فای یک راه تشخیص دوربین مخفی

اکثر دوربین های مخفی بی سیم به وای فای متصل هستند تا بتوان از راه دور آنها را مشاهده کرد. می توانید بررسی کنید که چند دستگاه به روتر متصل شده است و دوربین های مخفی را پیدا کنید.

اگر در خانه خود هستید، می توانید به صفحه کانفیگ مودم وارد شوید و دستگاه هایی را که به وای فای متصل هستند را پیدا کنید. دوربین های مخفی معمولا به عنوان Unknown Device نشان داده می شوند یا با نام های عجیب و غریب نشان داده می شوند. می توانید دستگاه را از شبکه خود حذف کنید تا از کار بیافتد.

اگر به اکانت کانفیگ مودم دسترسی ندارید می توانید یک برنامه اسکن Wi-Fi را دانلود کنید. این برنامه می تواند تمام دستگاه های موجود در شبکه وای فای را شناسایی کند. با این حال باید اشاره کنیم که این روش ممکن است در برخی مواقع کار نکند زیرا دوربین های مخفی که به صورت محلی کپچر می کنند با این روش پیدا نمی شوند.

۴- روش تشخیص دوربین مخفی با گوشی

روش های مختلفی وجود دارد که از طریق آنها یک فرد می تواند دوربین های مخفی را با استفاده از گوشی آیفون یا اندروید خود شناسایی کند. یکی از موثرترین روش ها تماس گرفتن با یک شخص و قدم زدن در اطراف است. اگر یک دوربین مخفی در نزدیکی تان وجود داشته باشه احتمالا با سیگنال تماس تلفنی تداخل خواهد داشت.

یا می‌توانید اتاق را با دوربین جلوی گوشی که لنز آن فیلتر IR ندارد و می‌تواند نورهای مادون قرمز دوربین‌های مخفی را شناسایی کند، بررسی کنید.

همچنین می توانید دوربین سلفی گوشی خود را فعال کنید و محیط را اسکن کنید. البته باید دوربین قادر به تشخیص نور مادون قرمز باشد تا این روش کار کند. برای بررسی این موضوع می توانید از ریموت کنترل تلویزیون استفاده کنید، آن را به سمت دوربین گوشی بگیرید. دکمه روی ریموت را فشار دهید و به دنبال فلاش روی چراغ جلوی ریموت کنترل باشید.

۵- از اپلیکیشن تشخیص دوربین مخفی استفاده کنید

راه آسان دیگر دانلود برنامه تشخیص دوربین مدار بسته است. برنامه های زیادی در استورهای آنلاین وجود دارد که می توانید استفاده کنید. با یک گوشی و یک برنامه می توانید به سرعت و به راحتی دوربین های مخفی را پیدا کنید.

به طور مثال برنامه تشخیص دوربین مدار بسته Hidden Camera Detector را برای گوشی اندروید و DontSpy 2 را برای گوشی آیفون دانلود کنید. این برنامه ها می توانند دوربین را با استفاده از میدان الکترومغناطیسی (EM) دستگاه پنهان شناسایی کنند.

همچنین برخی از برنامه ها وجود دارند که می توانید از آنها برای تشخیص انعکاس (که نشان دهنده یک دوربین مخفی است) استفاده کنید. کاربران اندروید می توانند از Glint Finder و کاربران آیفون می توانند از Hidden Camera Detector استفاده کنند.

توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این برنامه ها ابتدا باید مطمئن شوید که از چه فناوری در اتاق استفاده می کنید. تلویزیون ها، سیستم ها، دستیارهای هوشمند و سایر سخت افزارها می توانند تداخل ایجاد کنند.

از اپلیکیشن تشخیص دوربین مخفی استفاده کنید

۶- چگونه بفهمیم دوربین مخفی وجود دارد؟ با استفاده از یک آشکارساز

آشکارسازهای سیگنال RF (سیگنال رادیویی) حرفه ای یا سایر ردیاب های دوربین مخفی برای مکان یابی دوربین های جاسوسی کاملا موثر هستند. اگر برای کار یا تعطیلات باید جابجا شوید و یک مکانی اجاره می کنید می توانید به سرعت بررسی کنید که آیا دوربین های مخفی با آشکارساز وجود دارد یا خیر.

قبل از استفاده از این دستگاه، همه تجهیزاتی که سیگنال رادیویی ارسال می کنند (از جمله لوازم آشپزخانه، مانیتور، روتر، مودم، تلویزیون و غیره) را خاموش و از برق جدا کنید. این دستگاه ها ممکن است بر نتیجه تشخیص تاثیر بگذارند.

دستگاه را روشن کنید و اتاق خود را با دقت بررسی کنید. معمولا آشکارسازها هنگامی که سیگنالی را تشخیص می دهند بوق می زنند. توجه داشته باشید که آشکار ساز دوربین مخفی RF فقط یک فرکانس را انتخاب می کند. اگر دوربین های امنیتی مخفی و سایر دستگاه ها از فرکانس های متعددی استفاده می کنند که به سرعت تغییر می کنند، آشکار ساز ممکن است وجود دوربین های جاسوسی را تشخیص ندهد.

۷- بررسی کنید که پشت آینه ها دوربین مخفی وجود دارد

بعد از وارد شدن به مکانی جدید، به دنبال آینه ها یا تزئینات عجیب و غریب باشید. در حالی که وسایلی مانند حیوانات و کتاب‌ها را می‌توان تقریبا در هر مکانی قرار داد. به تصویر زیر دقت کنید. با استفاده از انگشت خود می توانید دوربین مخفی در آینه را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که دوربین های مخفی را در آینه های توالت؛ اتاق های رختکن و غیره بررسی کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید اگر آینه معمولی باشد فاصله ای بین انگشت و تصویر انگشت شما وجود دارد. با استفاده از آینه های فیک افراد سودجو می توانند به راحتی از شما فیلم تهیه کنند. وقتی انگشت خود را به این آینه ها نزدیک می کنید هیچ فضایی بین انگشت و تصویر آن مشاهده خواهید کرد.

بررسی کنید که پشت آینه ها دوربین مخفی وجود دارد

۸- با یک تکنسین حرفه ای تماس بگیرید

اگر قصد دارید برای مدتی در جایی بمانید، استخدام یک تکنسین حرفه ای مطمئن ترین راه برای خلاص شدن از شر دوربین های مخفی است. ممکن است هزینه بیشتری نسبت به روش های دیگر داشته باشد اما می تواند در مصرف انرژی شما صرفه جویی کند و به شما آرامش خاطر بدهد. علاوه بر این، تکنسین برای پیدا کردن دوربین های مخفی آموزش دیده است. او به خوبی می داند که چه چیزها و چه مکان هایی را ردیابی کند.

دوربین های مخفی همیشه در حال به روزرسانی هستند و شما نمی توانید پیش بینی کنید که آنها به چه شکلی در می آیند. اگر فکر می کنید که تحت نظر هستید و نمی توانید چیز غیر عادی پیدا کنید و باز هم در مورد به خطر افتادن حریم خصوی خود نگران هستید از تیم های حرفه ای کمک بگیرید.

سوالات متداول

دوربین مخفی چه شکلی است؟

دوربین های مخفی در اندازه و شکل های متفاوتی تولید می شوند. یک دوربین مخفی می تواند به قدری کوچک باشد که در یک سوراخ دیوار جا شود. این دوربین ها می توانند در آشکارسازهای دود، داخل سوراخ های پیچ و غیره قرار بگیرند. در اکثر مواقع دوربین مخفی مانند یک آشکارساز دود، یک شارژر USB به نظر می رسد.

چگونه دوربین مخفی را در دتکتور دود تشخیص دهیم؟

برای پیدا کردن دوربین مخفی در یک آشکارساز دود، می توانید خود آشکارساز دود را به دقت بررسی کنید، یا می توانید چراغ های اتاق را خاموش کنید و از چراغ قوه استفاده کنید و ببینید که آیا داخل دتکتور لنزی وجود دارد یا خیر.

چگونه دوربین مخفی را در پیچ پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن دوربین های مخفی در یچ، باید به پیچ های عجیب و غریبی که در اتاق دارید نگاه کنید یا از چراغ قوه برای بررسی آنها استفاده کنید. اگر باز هم مشکوک هستید که در یک پیچ دوربین مخفی تعبیه شده باشد می توانید از یک پارچه برای پوشاندن استفاده کنید.

چگونه دوربین مخفی را در یک شارژر USB پیدا کنیم؟

اگر مشکوک هستید که یک شارژر USB دارای دوربین مخفی است، زیاد نگران نباشید، زیرا شارژرهای USB با دوربین های جاسوسی به راحتی قابل تشخیص هستند. به سطح آن توجه کنید و سوراخ های مشکوک که یک شارژر USB معمولی نباید داشته باشد را بررسی کنید.

سایر مکان هایی که دوربین های جاسوسی قرار می گیرند کدامند؟

دوربین های جاسوسی زیادی در بازار وجود دارند که به راحتی در خودکار، قلاب، ساعت، سوکت، قاب عکس، مودم و روتر، تخت، سقف، پشت گلدان و گیاهان جای می گیرند. به خاطر داشته باشید که دوربین های مخفی به طور مداوم در حال بروزرسانی هستند و باید خود را آپدیت نگه دارید.

بهترین اپلیکیشن تشخیص دوربین مخفی کدام است؟

برای پیدا کردن دوربین های مخفی می توانید از برنامه هایی مانند Spy hidden camera detector را استفاده کنید. برنامه را روی گوشی خود راه اندازی کنید. هنگامی که گوشی شما به دوربین مخفی نزدیک می شود، نرم افزار آشکارساز یک درخشش قرمز را نشان می دهد. توجه داشته باشید که هنگام نزدیک شدن به سایر انواع سخت افزارها با فرکانس رادیویی هم می درخشد.

بعدا از پیدا کردن دوربین جاسوسی باید چکار کنم؟

بعد از پیدا کردن دوربین مخفی؛ آن را حرکت ندهید و لمس نکنید تا پلیس بتواند اثر انگشت را جمع آوری کند. تمام وسایل خود را از دید دوربین خارج کنید. از دوربین عکس بگیرید تا سندی در دست داشته باشید. در نهایت با پلیس یا سایر مقامات برای بررسی بیشتر تماس بگیرید.

آیا استفاده از دوربین مخفی قانونی است؟

قوانین مربوط به دوربین مخفی از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است. اما به طور کلی استفاده از دوربین مخفی در مناطق خصوصی با برای اهداف غیراخلاقی، غیرقانونی است. هر کس از دوربین مخفی برای تجاوز به حریم خصوصی دیگران استفاده کند طبق قانون مجازات خواهد شد.

جمع بندی

افراد سودجو برای باج گرفتن از شما، از دوربین های مخفی در مناطقی مانند رختکن ها، سرویس های بهداشتی و غیره استفاده می کنند. در نهایت با تهدید انتشار این فیلم ها اقدام به دریافت پول از شما می کنند. همیشه پیشگیری کردن می تواند از این حوادث جلوگیری کند. بهتر است همیشه بعد از وارد شدن به یک محیط جدید و ناشناخته، از روش های بالا برای پیدا کردن دوربین مخفی استفاده کنید و از حوادث بعدی جلوگیری کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم مطلب روش های تشخیص دوربین مخفی در منزل و.. که باید بلد باشید! برای شما کاربردی بوده باشد. اگر روش دیگری می شناسید، نظر یا پیشنهادی دارید در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

5 روش فهمیدن کسانی که به صورت آنلاین شما را چک میکنند
۵ روش فهمیدن کسانی که به صورت آنلاین شما را چک میکنند
معرفی 8 برنامه مخرب و خطرناک اندروید که نباید نصب کنید!
معرفی ۸ برنامه مخرب و خطرناک اندروید که نباید نصب کنید!
آیا آنتی ویروس ها از شما جاسوسی میکنند؟
بررسی: آیا آنتی ویروس ها از شما جاسوسی میکنند؟
۵ اقدام اساسی برای جلوگیری از جاسوسی و سرک کشیدن به کامپیوتر و گوشی شما !

نظرات

  • مهناز says:

    من یه بار رفتم شلوار پرو کنم هی حس کردم یه چیزی مشکوکه تمام قسمت های اتاقو چک کردم اما چیزی ندیدم به همین خاطر دیگه پرو نکردم و اومدم بیرون دیدم دو تا فروشنده که پسر بودن پای مانیتور نشستن و دارن نگاه می کنن و می خندن اتاق پروهای دیگه رو داشتن دید میزدن

×