آموزش قدم به قدم نحوه قرار دادن نرم افزار در فایروال ویندوز 11 و 10 و..

آموزش قدم به قدم نحوه قرار دادن نرم افزار در فایروال ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و..

اگرچه فایروال ویندوز 🔥 برای تامین امنیت سیستم بسیار کاربردی و مهم است، اما گاهی اوقات ممکن است برنامه‌های نصب شده را به عنوان مهاجم تلقی کند. همین امر باعث میشود تا مجبور باشید برخی از برنامه‌ها را به صورت دستی مجاز اعلام کنید. در ادامه این مطلب از انزل وب به آموزش قدم به قدم نحوه قرار دادن نرم افزار در فایروال ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و.. خواهیم پرداخت.

آموزش قرار دادن برنامه در فایروال ویندوز

How to Put the Program in The Windows 11 and Windows 10 Firewall 

یادگیری نحوه قرار دادن برنامه‌ها در فایروال یکی از نکاتی است که باید حتما آن را بدانید. این روش ممکن است کمی در نسخه‌های مختلف سیستم عامل متفاوت باشد. برای آنکه برنامه‌هایتان را به عنوان مجاز به فایروال معرفی کنید، از طریق مراحل Windows Security > Firewall & network protection عمل کنید و روی Allow an app through firewall کلیک کنید. بعد از زدن Change settings برنامه‌های مورد نظر را انتخاب کنید و تیک آن را فعال نمایید. در نهایت روی Ok را برای تایید تنظیمات کلیک کنید.

قرار دادن نرم افزار در فایروال ویندوز یکی از اقداماتی است که شما باید پس از نصب برنامه‌ها انجام دهید.  فایروال Microsoft Defender یکی از امکانات امنیتی این سیستم برای محافظت از کامپیوتر و فایل‌های سیستمی آن در برابر تهدیدات است. فایروال همانند دروازه‌ای عمل میکند که پورت‌های شبکه استفاده نشده و همچنین نرم افزارهای مخرب را مسدود میکند. بنابراین هر زمان که برنامه‌ای قصد اتصال به اینترنت یا شبکه را داشته باشد، فایروال بررسی میکند که آیا دیتابیس قانونی آن موجود است یا خیر تا در نهایت اجازه اتصال به شبکه را بدهد.

قرار دادن نرم افزار در فایروال ویندوز ۱۱

اگر میخواهید یک برنامه را به عنوان اپلیکیشن مجاز به فایروال معرفی کنید، این مسیر را دنبال کنید.

۱_در اولین مرحله بخش Windows Security را باز کنید. برای این کار میتوانید از طریق قسمت سرچ در تسک بار پایین صفحه Windows Security را جستجو کنید.

سپس به قسمت Firewall & network protection بروید.

قرار دادن نرم افزار در فایروال ویندوز 11

گزینه Allow an app through firewall را از پایین صفحه انتخاب کنید.

مراحل قرار دادن برنامه‌ها در فایروال ویندوز 11

روی دکمه Change settings بزنید.

تنظیمات فایروال ویندوز 11

در این مرحله از برنامه‌های لیست، اپلیکیشن مورد نظرتان را پیدا کنید و علامت تیک کنار آن را بزنید. و روی گزینه Ok از پایین صفحه کلیک کنید.

نکته: اگر برنامه‌ای که به دنبال آن هستید در لیست نبود، Allow another app را انتخاب کنید تا اپلیکیشن مدنظرتان را بر اساس محل قرارگیری اضافه کنید.

تنظیمات فایروال ویندوز 11

گزینه Private مربوط به دسترسی برنامه به نتورک مکان‌های خصوصی همچون خانه یا محل کار و گزینه Public نیز مربوط به مکان‌های عمومی مثل کتابخانه یا کافی شاپ است.

در پایان کار میتوانید روی گزینه Ok بزنید تا برنامه ها دسترسی کامل به شبکه اینترنت داشته باشند.

اگر میخواهید برعکس این کار را انجام دهید و از دسترسی برنامه‌ها به اینترنت جلوگیری کنید، لازم است همین مراحل را انجام دهید؛ اما باید تیک برنامه مورد نظرتان را از لیست بردارید و سپس OK را بزنید.


قرار دادن نرم افزار در فایروال ویندوز ۱۰

مراحل قرار دادن نرم افزار در فایروال ویندوز ۱۰ نیز تا حدود بسیار زیادی مشابه توضیحات گفته شده درباره ویندوز ۱۱ است. اگر زمانی نیاز به ایجاد دسترسی‌ برای اتصال برنامه‌ها به شبکه را داشتید میتوانید از این تنظیمات استفاده کنید. امروزه قرار دادن فتوشاپ در فایروال ویندوز ۱۰ و یا سایر برنامه‌های اینچنینی نیازمند طی کردن مراحل زیر است.

ابتدا Windows Security را در بخش سرچ تسک بار جستجو کنید و وارد بخش Firewall &Network Protection شوید.

قرار دادن برنامه‌ها در فایروال ویندوز 10

روی گزینه Allow apps to pass through the firewall از پایین صفحه بزنید.

تنظیمات فایروال ویندوز 10

حال باید روی دکمه Change Settings بزنید تا امکان ایجاد تغییرات در اتصال برنامه‌ها به فایروال به شما داده شود.

قرار دادن نرم افزار در فایروال ویندوز 10

در این مرحله برنامه‌ها را از لیست داده شده چک کنید و در صورت پیدا کردن اپلیکیشن موردنظرتان تیک کنار آن را فعالسازی کنید.

اگر همچنان موفق به پیدا کردن برنامه نشدید، از طریق گزینه Allow Another Applications میتوانید مسیر قرارگیری آن را جستجو کنید و به صورت دستی آن را وارد نمایید.

اضافه کردن برنامه به فایروال ویندوز 10

نوع اتصال برنامه به شبکه به دو صورت در این لیست قابل تنظیم است. گزینه Privet  مربوط به دسترسی برنامه به اینترنت‌های خصوصی همچون محل کار یا خانه است اما Public به برنامه‌ها اجازه دسترسی به اینترنت یا شبکه مکان‌های عمومی همچون رستوران، کتابخانه یا سایر فضاهای اینچنینی را میدهد. اگر میخواهید برنامه تحت هر شرایطی به هر نتورکی متصل شود هر دو تیک کنار برنامه را فعال کنید.

در نهایت زمانی که تنظیمات تمام شد، بر روی Ok در پایین صفحه کلیک کنید.

در صورتی که میخواهید برنامه‌ای را از فایروال ویندوز خارج کنید همین مسیر را انجام دهید اما با این تفاوت که باید تیک کنار هر برنامه را بردارید و سپس گزینه OK را بزنید.

نحوه خاموش کردن Windows Defender Firewall

ممکن است برای نصب برخی از برنامه‌ها و یا دلایل دیگر مجبور به خاموش کردن فایروال ویندوز شوید. به دلیل اینکه اگر موفق به اجازه دادن یا بلاک کردن برنامه‌ها در فایروال ویندوز نشوید چاره‌ای برای شما باقی نخواند ماند. اگرچه این کار ممکن است کمی پر ریسک باشد، اما راهنمای خاموش کردن فایروال مطابق مراحل زیر است.

ابتدا Update and Security را از بخش سرچ تسک بار جستجو کنید و به بخش Windows Security Center بروید. حال روی Firewall and Network Protection کلیک کنید.

در این مرحله وارد بخش Private network شوید.

روشن کردن فایروال ویندوز

از صفحه نمایش داده شده گزینه Windows Defender Firewall (برای ویندوز ۱۰) یا Microsoft Defender Firewall (برای ویندوز ۱۱) را خاموش کنید.

نحوه خاموش کردن فایروال ویندوز

فعالسازی فایروال ویندوز

بهترین حالت امنیتی ویندوز زمانی است که فایروال روشن و فعال باشد. اگر به هر دلیلی آن را خاموش کرده بودید، میتوانید با پیروی از مراحل زیر آن را مجدد روشن کنید.

وارد بخش Windows Security Center شوید و به قسمت Firewall and Network Protection بروید.

به هر دو قسمت‌های Private network و Public network بروید و از روشن بودن گزینه Windows Defender Firewall مطمئن شوید.

فایروال آنتی ویروس‌ها

روش کار با فایروال آنتی ویروس‌ها نیز بسیار مهم است. زیرا ممکن است فایروال آنتی ویروس‌ برنامه را به عنوان مهاجم محدود کند. به همین خاطر پیشنهاد میکنم اگر همچنان در این زمینه مشکل دارید، آموزش‌های مربوط به قرار دادن برنامه در فایروال نود ۳۲ و قرار دادن برنامه در فایروال Eset را مطالعه کنید. هر آنتی ویروس بخشی تحت عنوان Firewall دارد و شما با پیدا کردن این قسمت از طریق تنظیمات برنامه می توانید آن را خاموش و روشن کنید یا برنامه‌هایی را به عنوان مجاز معرفی نمایید.

سوالات متداول

فایروال ویندوز چه کار انجام میدهد؟

فایروال ویندوز در واقع یک ویژگی امنیتی است که با فیلتر کردن ترافیک شبکه‌ای ورودی و خروجی به حفاظت از دستگاه کمک میکند. این ترافیک میتواند بر اساس آدرس و پروتکل IP یا شماره پورت مبدا و مقصد فیلتر شود.

آیا نیاز است فایروال همیشه روشن باشد؟

فایروال به جلوگیری از دسترسی هکرها و نرم افزارهای مخرب از طریق شبکه یا اینترنت کمک میکند. گاهی ممکن است سازمان یا برنامه بخصوصی از شما بخواهد قبل از اتصال به شبکه آنها فایروال را روشن کنید.

آیا Windows Defender و Windows Firewall یکسان هستند؟

هر دوی این گزینه از جمله ویژگی‌های امنیتی داخل ویندوز هستند که برای محافظت از رایانه در برابر تهدیدات طراحی شده‌اند اما هر یک وظایف جداگانه‌ای را برعهده دارند.

جمع بندی

حفاظت شبکه از ویروس‌ها و بد افزارها، کنترل دسترسی‌ها و بررسی ترافیک ورودی و خروجی شبکه از جمله مهم‌ترین وظایف فایروال است. به همین دلیل باید بدانید که از این دیوار آتشین قرار گرفته در ویندوز به چه صورت استفاده کنید. زیرا ممکن است این بخش امنیتی حتی برخی از برنامه های مطمئن شما را در آتش مسائل امنیتی بسوزاند. به طور کلی میتوان از طریق تنظیمات Security، رفتن به بخش Firewall & network protection و همچنین Allow an app through firewall برنامه مورد نظر را در فایروال ویندوز ۱۱ و ۱۰ قرار داد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا شما هم تا به حال تجربه خاموش کردن و یا قرار دادن برنامه‌ها در لیست فایروال ویندوز را داشته‌اید؟ اگر مشکل یا تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 3 روش اجازه دادن یا بلاک برنامه در فایروال ویندوز 10
آموزش ۳ روش اجازه دادن یا بلاک برنامه در فایروال ویندوز ۱۰
جلوگیری از دسترسی برنامه ها به اینترنت اندروید
۳ روش جلوگیری از دسترسی برنامه ها به اینترنت اندروید
آموزش 4 روش غیر فعال سازی و بستن فایروال ویندوز 10 ، 8 ، 7 و مک
آموزش ۴ روش غیر فعال سازی و بستن فایروال ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷ و مک
حل مشکل کار نکردن و روشن نشدن فایروال در ویندوز 10
۸ روش حل مشکل کار نکردن و روشن نشدن فایروال در ویندوز ۱۰

نظرات

×