از کجا بفهمیم عکس با چه دوربینی گرفته شده و با چه نرم افزاری ویرایش شده است؟

از کجا بفهمیم عکس با چه دوربینی گرفته شده و با چه نرم افزاری ویرایش شده است؟

آیا شما می دانید که متادیتاهای عکس اطلاعات زیادی را در مورد یک عکس ذخیره می کنند به طوری که شما از روی آن می توانید بفهمید عکس با چه دوربین یا گوشی گرفته شده است؟ یک راه حل آسان و بدون استفاده از نرم افزار برای اینکه بفهمید عکسی که در کامپیوتر خود دارید با چه دوربینی گرفته شده است یا با چه نرم افزاری ویرایش شده است وجود دارد که در ادامه پست امروز انزل وب آن را توضیح خواهیم داد.

عکس شما با چه دوربینی گرفته شده و با چه نرم افزاری ویرایش شده است؟

What Is Photo Metadata And How see it

محتوای این پست بروزرسانی شده است.

متا دیتا یا ابر داده عکس، اطلاعات متنی مربوط به یک فایل تصویری است که در همان فایل تصویری تعبیه شده است و یا در فایل جداگانه ای که مرتبط با عکس است قرار داده شده است. متا دیتا شامل جزئیات مربوط به عکس و همچنین دستگاهی که با آن عکس گرفته شده است می باشد.  متادیتا های بیشتری را می توان به صورت دستی و ا از طریق نرم افزار به عکس اضافه کرد. متادیتاهای عکس می تواند برای مهرست بندی و محتوای اطلاعات بصری بکار رود. بسیاری از هنرمندان در آثار خود اطلاعات مربوط به خود را وارد می کنند. متا دیتا های عکس می تواند به حفاظت از مالکیت عنوی یک ار کمک کند. با این وجود توجه داشته باشید که اطلاعات از کپی رایت شدن در امان نیستند چون به راحتی می توان متادیتاها را پاک کرد.

سه دسته اصلی متادیتاهای عکس عبارتند از:

  • متادیتای فنی که غالبا به طور خودکار توسط دوربین ایجاد می شود. این متادیتاها شامل اطلاعات مربوط به دوربین و تنظیماتی مانند دیافراگم، سرعت شاتر، عمق کانونی، میزان DPI می باشد. متادیتاهای دیگری که به طور خودکارتولید می شوند شامل برند و مدل دوربین، تاریخ و زمان گرفتن عکس، مکان GPS و جای که عکس گرفته شده است می باشد.
  • متادیتاهای توصیف که عمدتا توسط نرم افزار توسط عکاس یا شخص دیگر به طور دستی اضافه می شود این متادیتا شامل نام خالق اثر، کلمات کلیدی مرتبط با عکس، کپشن ها، عناوین، کامنت ها و غیره است. متادیتای توصیفی باعث می شود که یک عکس سریعتر جستجو و پیدا شود.
  • متادیتاهای مدیریتی که بیشتر به صورت دستی اضافه می شود شامل مجوز و حقوق استفاده از عکس، محدودیت های استفاده از عکس، اطلاعات تماس با صاحب اثر می باشد.

تشخیص دوربین از روی عکس

متادیتاها می توانند به سوا عکس با چه دوربینی گرفته شده است؟ پاسخ دهند کافیست بر روی عکس مورد نظر خود کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید، سپس از پنجره باز شده تب Details را انتخاب کنید. در این تب شما اطلاعات بسیاری (مانند طول و عرض عکس، رزولوشن عکس و..) در مورد عکس خود مشاهده میکنید، در ناحیه Orgin و در قسمت Porgram Name نام نرم افزاری توسط آن عکس ویرابش یا ایجاد شده مشاهده میکنید

تشخیص دوربین از روی عکس

همچنین در ناحیه Camera میتوانید مشخصات دوربینی که عکس توسط آن گرفته شده است را مشاهده کنید.

تشخیص دوربین از روی عکس

از کجا بفهمیم عکس با چه دوربینی گرفته شده است؟

در ویندوز XP، بر روی عکس مورد نظر خود کلیک راست  و گزینه Properties را کنید، سپس از پنجره باز شده تب Summery را انتخاب کنید. بر روی دکمه Advance کلیک کنید حالا در ناحیه Image میتوانید مشخصات عکس خود را مشاهده کنید.

از کجا بفهمیم عکس با چه دوربینی گرفته شده است؟

با تفاوت های دوربین SLR با DSLR آشنا شوید.

چگونه مشخصات دوربین و دیگر اطلاعات را از روی عکسی که گرفته‌ایم حذف کنیم؟

حذف متادیتاهای عکس بسیار ساده است. با پاک کردن متادیتاها شما می توانید اطلاعات دوربین را از روی عکس خود پاک کنید. برای این کار برنامه فتوشاپ را باز کنید و روی منوی File کلیک کنید، گزینه Save for web را انتخاب کنید. در پنجره باز شده فرمت عکس خود را به JPEG تغییر دهید و از منوی کرکره ای Metadata گزینه None  را انتخاب کنید.

چگونه مشخصات دوربین و دیگر اطلاعات را از روی عکسی که گرفته‌ایم حذف کنیم؟

در آخر از شما دعوت می کنیم ۵ سایت ساخت عکس بند انگشتی برای ویدیو یوتیوب ، آپارات و .. را بررسی بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب در مورد اینه متادیای عکس چیست و چه اطلاعاتی از روی آن قابل مشاهده است بحث کردیم، شما از طریق متادیتا می توانید متوجه شوید که از چه دوربینی برای خلق یک عکس استفاده شده است و آخرین بار با چه نرم افزاری عکس ویرایش شده است. اگر در ممورد موضوع امروز انزل وب نکته ای وجود دارد که بیان نشده است و یا نظر یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

بهترین سرویس های برنامه تشخیص سن و جذابیت از روی عکس آنلاین
۱۱ تا از بهترین سرویس و برنامه تشخیص سن و جذابیت از روی عکس آنلاین

نظرات

  • محمد says:

    با سلام آیا مک آدرس سخت افزار روی اطلاعات عکس قرار میگره .
    و اینکه میخوایم مطمین بشیم که این عکس از این گوشی یا دوربین گرفته شده باید چکار کنیم ؟؟