با این ترفند ها، حافظه ی خود را تقویت کنید

۱۰ تکنیک و راه مخفی برای تقویت حافظه

در دنیای امروز که شاهد افزایش استفاده از حافظه ی دستگاه های مختلف هستیم ، کمتر کسی از حافظه ی خود برای به خاطر سپردن مطالب استفاده می کند و همین موضوع سبب کندی حافظه و عامل بسیاری از بیماری ها نظیر فراموشی می باشد. اساسا به خاطر سپردن اطلاعات نظیر اسامی ، روز ها و حتی تصاویر و چهره ها ، یک مهارت است و این بخش از مغز که  به خاطر سپردن و یادآوری اطلاعات اختصاص دارد ، همواره قابلیت توسعه یافتن دارد. به همین دلیل می توان با یک سری از ترفند ها و تکنیک ها کاربردی ، حافظه ی خود را تقویت کنیم که در این پست تعدادی از مهم ترین ترفند های تقویت حافظه را می خوانید.

ترفند و راه های موثر تقویت حافظه انسان

How To Boost Your Memory

پیش از این ، ترفد هایی برای محیط اطراف ، محل کار از جمله جلوگیری از خستگی چشم حین کار با کامپیوتر و به طور کلی زندگی معرفی کرده ایم ، در پست امروز نیز برای تقویت حافظه تعدادی از بهترین راهکارها را جمع آوری کرده ایم که در ادامه می خوانید.

هریک از موارد ، عملی و انتزاعی هستند و با استفاده از هر کدام می توان به نحوی به تقویت حافظه کمک کرد.

۱-قبل از ورود به هر مکان ، موقعیت پیش رو را تصور کنید

این که قبل از ورود به یک مکان خاص و قرار گرفتن در یک موقعیت ، هدفی را که مد نظرتان می باشد تصور کنید ، سبب میشود که بدون فراموشی به کار خود رسیدگی کنید و کمتر دچار سردرگمی شوید. با این روش همزمان حافظه ی خود را نیز تقویت می کنید. به عنوان مثال زمانی که می خواهید یک لیوان را روی میز قرار دهید ، میزی که مقابل چشمانتان قرار گرفته است را تصور کنید.

ترفند و راه های موثر تقویت حافظه انسان

۲- از بازی های ویدیویی برای تقویت حافظه  غافل نشوید

بازی های ویدیویی ، در صورتی که به صورت متعادل و برنامه ریزی شده باشد ، فواید بسیاری دارد. برخی از بازی های ویدیویی به بازی استراتژیک معروف هستند که تداخل زیادی با ذهن و خلاقیت بازیکن دارد و همین امر سبب تقویت حافظه می شود.

ترفند و راه های موثر تقویت حافظه انسان

۳- از تکنیک تقطیع chunking استفاده کنید

استفاده از تکنیک های روان شناسی نظیر تکنیک تقطیع یا chunking ، به حافظه ی افراد کمک می کند. با استفاده از این روش می توانید مواردی را که باید به خاطر بسپارید به آیتم های کوچکتری تبدیل کنید تا به خاطر سپردن آن ساده تر شود. یکی از کاربرد های رایج این تکنیک ، در به خاطر سپردن اعداد است. مثلا اعداد ۸ رقمی یا بیشتر را می توان با این تکنیک به صورت دو تا دوتا حفظ کرد.

ترفند و راه های موثر تقویت حافظه انسان

۴- با استفاده از موسیقی حافظه ی خود را توسعه دهید

همه ی ما می دانیم که ممکن است به خاطر سپردن یک پاراگراف مشکل باشد ، ولی به خاطر سپردن یک شعر که با موزیک همراه باشد می تواند چندین برابر ساده تر باشد. بنابراین بهتر است که ابتدا با موسیقی گوش دادن ذهن خود را بسط دهید و سپس همه چیز را با ریتم خاص و مانند یک آهنگ به خاطر بسپارید.

ترفند و راه های موثر تقویت حافظه انسان

۵- با استفاده از نام سایر اشیا ، اسامی دشوار را به خاطر بسپارید

این ترفند یک نوع یادگیری با استفاده از ریتم هایی است که برای ما آشنا تر هستند. به عنوان مثال عدد یک در انگلیسی one (وان ) می باشد و می توان برای به خاطر سپردن آن در مواقعی که با یک عدد چند رقمی رو به رو هستیم ، به جای وان از کلمه ی هم آوا نظیر gun (گان ) استفاده کنیم و سپس یک رمز بسازیم.

ترفند و راه های موثر تقویت حافظه انسان

۶- از تکنیک Memory Palace استفاده کنید

با استفاده از این تکنیک ، در کنار هر نام و یا اسم های خاص ، تصاویر مرتبط را قرار دهید. لزوما برای این کار نیازی به قرار دادن تصویر واقعی نیست. بلکه می توانید در کنار هر نام و یا هر مطلب همزمان با حفظ کردن آن ، تصاویری از مطلب را مشاهده کنید .به این ترتیب زمان به یادآوری هر مطلب ، به جای این که نام آن بخش در ذهن شما باشد ، تصویر مربوطه را به یاد می آورید.

ترفند و راه های موثر تقویت حافظه انسان

۷- نام اشخاص را بهتر به خاطر بسپارید

یکی از مواردی که شاید ضعف در حافظه باشد، عدم یادآوری نام افراد می باشد. بنابراین بهتر است که نام ها را بهتر به خاطر بسپاریم. اما برای این هدف چه راهکاری وجود دارد؟

برای این که نام ها بهتر به خاطر سپرده شود سعی کنید که در اولین برخورد خود با افراد ، خاطره بسازید. اساسا با رجوع به همین خاطره ها می توان نام افراد را به یاد آورد. ارتباط های چشمی دقیق ، تکرار پیوسته نام افراد در انتهای کلامتان و معرفی افراد به سایر دوستان سبب میشود که این روند تسهیل شود.

ترفند و راه های موثر تقویت حافظه انسان

۸- سعی کنید همه چیز را به صورت تصویری به خاطر بسپارید

حافظه ی هر انسان شامل دو بخش اصلی تصویری و زبانی یا صوتی است. به این ترتیب که موقعیت های اطراف یا بر اساس مشاهده در خاطر ما ثبت میشوند، یا بر اساس شنیده ها. طبق تحقیقات صورت گرفته ، نتیجه گرفتند که حافظه ی تصویری همواره قوی تر و پایدارتر از حافظه ی صوتی است و افراد با به خاطر آوردن تصویر ها بهتر می توانند عمل کنند. پس سعی کنید از هر چیز یک تصویر را در ذهن خود ثبت کنید.

ترفند و راه های موثر تقویت حافظه انسان

۹-به سلامتی خود بیشتر اهمیت دهید

متاسفانه با افزایش سن ، قدرت حافظه ی انسان نیز ضغیف و ضعیف تر میشود و این مسئله ، امری اجتناب ناپذیر است. تنها می توان با اقداماتی نظیر مواردی که ذکر شد و البته توجه بیشتر به سلامتی ، این روند را به تعویق انداخت.

ترفند و راه های موثر تقویت حافظه انسان

۱۰-پیوسته تمرین و تکرار کنید

گفته میشود که حافظه ی قوی حاصل سه فرآیند است : خلاقیت ، تحقیق و فعالیت فیزیکی. شاید علت بسیاری از مشکلاتی که انسان ها دارند ، همین سه مورد است. بنابراین بهتر است که هر یک از این موارد در زندگی روزمره ما نقش مختصری داشته باشند. داشتن یک محیط کاری منظم نیز می تواند در بهتر شدن این روند بسیار موثر باشد.قبلا ترفندهایی برای داشتن محیط کاری بهتر در انزل وب معرفی کرده ایم که می توانید از آن ها استفاده کنید.

ترفند و راه های موثر تقویت حافظه انسان

تجربه و پیشنهاد شما؟

در صورتی که برای تقویت حافظه تکنیک های دیگری را میشناسید ، تجربه خود را از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

موفق باشید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات