آموزش ساخت تصاویر پانوراما با استفاده از نرم افزارها

۹ نرم افزار کاربردی برای ساخت عکس پانوراما

تصور کنید که در سفر هستید و از چند نقطه ی متفاوت ، تصاویری پی در پی گرفته اید که به صورت همزمان در یک کادر دوربین جای نمیگیرند. برای این که این تصاویر در یک کادر قرار بگیرند و بتوانید در یک عکس واحد تمامی آن ها را مشاهده کنید ، چندیست که تکنولوژی پانوراما معرفی شده است و بسیاری از دستگاه ها نظیر موبایل ها نیز به این فناوری مجهز شده اند. در این مقاله برای ایجاد تصاویر پانوراما بهترین نرم افزارها را بررسی و انتخاب کرده ایم که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

آموزش ساخت تصاویر پانوراما با استفاده از نرم افزارها

Best Photo Stitching Software To Create Panorama Images

قبلا در انزل وب حذف پس زمینه بدون استفاده از نرم افزار خاص آموزش داده ایم که ما را از نرم افزار های حرفه ای نظیر فوتوشاپ را بی نیاز می کند ، با وجود نرم افزار های ایجاد تصویر پانوراما نیز دیگر نیازی به لنز های عریض جهت تصویر برداری از مناظق وسیع  نیست. توسط برنامه های رایگانی که در ادامه معرفی می کنیم ، می توانید تصاویری که جداگانه و با دوربین های مختلف را گرفته اید را به هم متصل کنید و مناظر وسیعی را مشاهده کنید.

ایجاد تصاویر پانوروما با Image Composite Editor

Image Composite Editor ، نرم افزاری مخصوص سیستم عامل ویندوز می باشد . کار با این نرم افزار رایگان بسیار ساده است و تنها با چند کلیک می توانید دو عکس دلخواه را انتخاب کنید ، با استفاده از گزینه های موجود به crop و تنظیم افکت های عکس بپردازید و سرانجام تصویر را با فرمت های گوناگون نظیر JPG, PNG و حتی فایل های PSD ذخیره سازی کنید.

ایجاد تصاویر پانوروما با Image Composite Editor

ساخت عکس پانوراما با Hugin

ممکن است اولین باری که از  نرم افزار Hugin  استفاده می کنید ، کار با این نرم افزار برای شما مشکل باشد. چرا که نظیر نرم افزار قبلی که تنها لازم بود عکس های دلخواه را وارد کنید و سپس به ذخیره سازی آن بپردازید ، Hugin از شما می خواهد که ابتدا نقاط مشترک دو عکس را علامت گذاری کنید. بنابراین نکته می توان دریافت که این نرم افزار ، اصولی تر از سایر نرم افزارها به ایجاد تصاویر پانوراما می پردازد. مثلا اگر دو عکس را در زاویه های مختلف گرفته باشید ، آن گاه ساخت تصاویر پانوراما به شیوه ی سایر نرم افزار ها ، کارآمد نخواهد بود؛ در عین حال با این نرم افزار به خوبی قابل انجام است.

ساخت تصاویر پانوراما با Hugin

Hugin قابل نصب بر روی ویندوز و مک می باشد.

Autopano Pro ، نرم افزار ساخت تصاویر پانوراما

نرم افزار Autopano Pro ، ابزاری مشابه دو نرم افزار قبلی و به عنوان حد واسط آن ها می باشد. می توانید به سادگی نرم افزار Image Composite Editor ، تصاویر را وارد کنید و نمای پانوراما از دو تصویر مد نظر خود مشاهده کنید.

نکته ی جالب در استفاده از این نرم افزار آن است که می توانید تغییراتی که اعمال کرده اید را لغو کنید و دو تصویر را از هم جدا کنید. با این تفاوت که دو تصویر نسبت به حالت اولیه خود متفاوت هستند.

Autopano Pro ، نرم افزار ساخت تصاویر پانوراما

در هر صورت اگر ۵ بار از این نرم افزار برای ایجاد تصویر پانوراما با دو عکس واحد استفاده کنید ، هر ۵ بار نتیجه ای متفاوت میگیرید که حداقل یکی از آن ها مناسب خواهد بود.

ساخت تصویر پانوراما با Autostitch

یکی از ساده ترین نرم افزار های موجود در این زمینه ، Autostitch می باشد. ابتدا از بخش File عکسی را انتخاب می کنید ، می توانید ۲ تا ۷ عکس را برای این کار انتخاب کنید. سپس بدون انجام ویرایش می توانید از عکس پانورامای حاصل لذت ببرید.

ساخت تصویر پانوراما با Autostitch

به این نکته توجه داشته باشید که در صورت نیاز باید خودتان تصاویر را تغییر سایز دهید.می توانید از نرم افزار های فوتوشاپ یا paint در ویندوز استفاده کنید. البته  این قابلیت در خود برنامه نیز وجود دارد. اما پیچیدگی کار سبب میشود که از نرم افزارهای موجود که روی سیستم نصب شده است استفاده کنید.  output size, blending methods, matching options و… از بخش هایی است که برای ویرایش در این نرم افزار در نظر گرفته شده است. به این دلیل که حین ویرایش سوالاتی برای تعیین میزان ماکزیمم و مینیمم هر مقدار از شما پرسیده میشود که با این اوصاف ، بهترین انتخاب paint در ویندوز است!

تبدیل مناظر به عکس پانوراما با ArcSoft Panorama Maker

یکی از نرم افزارها برای  تبدیل مناظر بدیع طبیعت به پانوراما که نیاز به لنز های عریض دارند ، ArcSoft Panorama Maker است. این نرم افزار ۵ حالت برای ایجاد تصویر دارد:  Auto, Horizontal, 360, Tile,  Vertical.

ضمنا می توانید تصاویر پانوراما را با ذخیره در فرمت MPO ، به صورت سه بعدی مشاهده نمایید.

ساخت تصاویر پانوراما با استفاده از نرم افزارها

ساخت مناظر پانوراما با PTGui

با استفاده از  نرم افزار  PTGui ، از تصاویر خود ، با در نظر گرفتن جزیی ترین زاویه ها ، تصویر پانوراما تهیه نمایید. تصاویری که با این نرم افزار ساخته میشود ، گاهی بسیار جذاب تر نسبت به سایر نرم افزارها می باشد. این برنامه می تواند با چرخش ۳۶۰ درجه ای ، تصاویر پانوراما بسازد. ابزارهای موجود برای ایجاد ویرایش های حرفه ای در این نرم افزار ، کیفیت تصاویر نهایی را بالا میبرد. نکته ی مهم در استفاده از این نرم افزار ، اعمال تغییرات به صورت اتوماتیک است. البته گاهی لازم است پارامتر های جزیی را به صورت دستی تغییر دهید.

ساخت تصاویر پانوراما با استفاده از نرم افزارها

ایجاد تصویر پانوراما با PanaromaPlus

با PanaromaPlus ، تصاویر پانوراما را به صورت اتوماتیک ایجاد کنید . همه چیز در این برنامه ، از انتخاب فریم مناسب برای منظره ها تا انتخاب تصاویر به صورت خودکار از بخش های ویدیویی که انتخاب می کنید ، خودکار است. نکته ی مهم این نرم افزار نیز همین است که از میان کلیپ های ویدیویی ، بخش های مناسب را انتخاب می کند و سپس در هم ادغام می کند. برای crop عکس ها و تنظیم تصاویر با فریم های موجود نیز ابزارهای حرفه ای در برنامه پیش بینی شده است. برنامه از تمامی فرمت های رایج jpg, png, gif, tiff و… پشتیبانی می کند. در صورت نیاز می توانید تصاویر گیف را با مطالعه آموزش ساخت تصاویر GIF که در انزل وب به صورت مفصل به آن پرداخته ایم ایجاد کنید.

ساخت تصاویر پانوراما با استفاده از نرم افزارها

ساخت تصاویر پانوراما با PhotoStitcher

نرم افزارPhotoStitcher  نیز مشابه سایر برنامه هایی که معرفی کرده ایم ، بعد از انتخاب تصاویر توسط شما ، کاملا خودکار عملیات لازم برای ایجاد تصویر پانوراما را انجام میدهد.

ساخت تصاویر پانوراما با استفاده از نرم افزارها

ساخت عکس پانوراما با EasyPano Panoweaver

با EasyPano Panoweaver ، حتی اگر از دوربین های ساده دیجیتال نیز استفاده کنید که رزولوشن بالایی نیز نداشته باشند ، می توانید تصاویر پانوراما خوبی را ایجاد کنید. برای این نرم افزار دو گزینه ی دستی و اتوماتیک وجود دارد. از گزینه ی اتوماتیک زماتی استفاده می شود که بیشترین تشابه را میان عکس های انتخابی داشته باشید. در غیر این صورت ، انجام ویرایش هایی به صورت دستی ، می تواند پانوراما بهتری را ایجاد کند.

در صورتی که می خواهید تصاویر را با زاویه ی ۱۸۰  در ۳۶۰ درجه ایجاد کنید ، لازم است از لنز fisheye استفاده نمایید.

ساخت تصاویر پانوراما با استفاده از نرم افزارها

تجربه و پیشنهاد شما؟

در صورتی که نرم افزار های دیگری برای ساخت تصاویر پانوراما می شناسید که دارای خروجی طبیعی و با کیفیت هستند ، تجربه کار خود را با ما در میان بگذارید.

موفق باشید

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

  • amin says:

    با تشکر عالی بود ولی بعضی از نرم افزار هایی که ذکر کردید پولی بود و کاش لینک دانلود همراه با کرک رو میذاشتید.در ضمن توسعه ی نرم افزار ArcSoft Panorama Maker متوقف شده و حدود سه ساله که آپدیت نشده به همین دلیلل احتمال وجود باگ و کرش در نسخه های جدید ویندوز مثل ۱۰ و ۸.۱ وجود دارد.