آیا امواج وای فای واقعا برای انسان مضر است؟

با جست وجوی ساده ای در فضای وب می توانید شمار زیادی از مقالات را تحت عنوان مضرات امواج وای فای ، خطرات امواج وای فای برای کودکان ، تاثیر وای فای بر سلامتی انسان و …را می توانید مشاهده کنید. اما به راستی امواج وای فای موجود در فضا ، برای انسان مضر هستند و سلامتی ما را تحت تاثیر قرار می دهند؟ برای پاسخ به این سوال ؛ شما را به مطالعه ی پست امروز انزل وب دعوت می کنیم.

امواج وای فای و تاثیر آن بر سلامتی انسان

Wi-Fi waves and their impact on human health

در ارتباط با وای فای ، مطالب کاربردی نظیر علت زود تمام شدن حجم وای فای و… را قبلا در انزل وب مطالعه کرده اید.  اما مهم تر از این مسئه ، تاثر وای فای بر سلامتی می باشد. به طور کلی نمی توان مطلب واحدی در ارتباط با مضرات استفاده از موبایل ، تاثیر قطعی استفاده از یک دارو بر سلامت انسان و…را تنها با جست وجو میان مطالب موجود در فضای اینترنت یافت. با این حال در ارتباط با وای فای و تاثیر آن بر سلامتی انسان ، مطالب متفاوتی  با عنوان های نگران کننده نظیر قاتل خاموش و ….به چشم می خورد.

باید گفت که بسیاری از این مقاله ها ، صرفا جنبه ی تبلیغاتی برای ارتقا وب سایت ها دارد و با توجه به این که این مسائل از دغدغه های روزمره ی بسیاری از کاربران است ، افراد به دنبال درج مطالبی هستند که پیش بینی می کنند بازدید بیشتری داشته باشد و بتوانند از این راه ، تعداد کلیک ها یا نرخ ورودی به وب سایت خود را افزایش دهند. حال آن که امواج وای فای بر خلاف تصورات موجود ، مضر نیست!

بنا بر مطالبی که گفته شد ، تصمیم گرفتیم مطلبی جامع در این باره را جمع آوری و منتشر کنیم که هم از گمراهی کاربران به دنبال یافتن پاسخ جلوگیری شود و هم توانسته باشیم در افزایش دانش مردمی در ارتباط با امواج وای فای موثر باشیم. با ما همراه باشید.

همه ی تشعشعات اطراف ما با هم یکسان نیستند!

برای درک کم ضرر بودن این امواج ، ابتدا لازم است با ماهیت امواج و تفاوت های آن ها آشنا شد. به طور کلی امواج و تشعشعات ، می تواند هر آن چیزی باشد که سبب بحران در آب و هوای زمین شود و کره زمین را برای انسان ها غیرقابل سکونت کند. از طرفی همین امواج و تشعشعات می تواند گرمایی باشد که از جانب خورشید ، حیات را در سطح زمین ممکن کرده است و عامل اصلی زندگی ما انسان ها باشد. امواج می توانند آن چیزی باشد که سبب می شود بدون نیاز به سیم ، از طریق رادیو اخبار روز را بشنویم و از طریق تلویزیون کانال ها مختلف را تماشا کنیم.

آن چه که در تعیین مضر بودن و یا مفید بودن اشعه ها به عنوان شاخص در نظر گرفته میشود ، یونیزان یا غیریونیزان بودن تابش ها می باشد.

مفهو یونیزان و غیریونیزان و آثار آن ها

تایش یونیزان ، تشعشعات خطرناکی را دارد که معمولا اشعه X ، گاما و برخی از اشعه های دیگر نظیر فرابنفش را شامل میشود. تصویر زیر ، گویای تفاوت فیزیکی امواج یونیزان و غیریونیزان می باشد.

امواج وای فای و تاثیر آن بر سلامتی انسان

علت نامگذاری امواج یونیزان ، انرژی بالای آن ها می باشد که می توانند آخرین الکترون را از مدار یا اوربیتال های موجود خارج کنند و همین موضوع ، عامل سرطانی شدن سلول های بدن است. البته از برخی از این اشعات برای مصارف مختلفی نظیر تشخیص بیماری ها با محدودیت های خاصی استفاده میشود. بنابراین در صورتی که نیاز باشد ما ریسک ابتلا به بیماری ها را در برابر اشعه های موجود بررسی کنیم ، باید این کار را برای امواج یونیزان انجام دهیم. نه امواج وای فای !

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، امواج غیریونیزان نظیر امواج رادیویی ، هیچ گونه اثر سوء روی بدن ندارند. فعالیت روزانه هزاران انسان که با امواج مختلف رادیویی مواجه هستند ، گویای این مسئله است.

کدام یک از امواج برای ما بی ضرر هستند؟

در یک کلام باید گفت امواجی با طول موج بالاتر! بنابراین امواج رادیویی ، وای فای و مایکروویو هیچ گونه ضرری برای انسان ها ندارند.

فاصله و قدرت لازم برای تاثیر امواج

سوالی که با مطالعه ی قسمت آخر از بخش قبلی برای اغلب افراد مطرح میشود آن است که چگونه  امواج مایکروویو با وجود قدرت بالایی که در گرم کردن مواد غذایی در کوتاهترین زمان دارند ، برای انسان مضر نیستند؟

برای پاسخ به این سوال ، قدرت و فاصله ی لازم برای تاثیر این امواج را بررسی می کنیم. مایکروویو ها ، به وسیله ی لامپ ها مگنترون که در فضای داخلی آن ها قرار گرفته است ، با توانی حدود ۷۰۰ وات ، انرژی تولید می کنند که به واسطه ی بدنه ی مایکروویو ، این انرژی به صورت یکسان در تمامی بخش های پراکنده میشود. بنابراین حتی اگر شما در اتاقی با تعداد فراوانی دستگاه مایکروویو قرار بگیرید ، باز هم گرمایی از جانب دستگاه ها حس نمی کنید!

حال بررسی گرمای حاصل در اطراف مودم های وای فای جالب تر است. مودم ها با توجه به عدم استفاده از لامپ های مگنترون ، تنها با توان یک وات ، انرژی های اندک و ناچیز را در ابر های غیرقابل رویت برای ما انسان ها ذخیره می کنند. با توجه به این توضیحات ، اگر بخواهید تنها ۱ میلی لیتر آب را در اطراف مودم وای فای گرم کنید ، باید برای همیشه و تا زمانی که عمر دارید منتظر بمانید!

امواج وای فای و تاثیر آن بر سلامتی انسان

به تصویر بالا دقت کنید ؛ تمامی دستگاه هایی که تشعشعات را مطسع می کنند ، در پیروی از قانون مربع معکوس مشترک هستند. طبق این قانون فیزیکی ، کمیت یا نیروی فیزیکی ، به طور معکوسی با مربع فاصله آن تا منبع متناسب است.

مطابق با تصویر ، هرچه قدر که میزان فاصله (A) از منبع بیشتر میشود ، مقادیر کمتری از تشعشعات دریافت میشود. همین قانون در تاثیر قدرت امواج رادیویی ، وای فای ، مایکروویو و نورانی اطراف ما به نسبت فاصله صدق می کند.

بنابراین قانون ، با تصور آن که امواج وای فای مضر هستند ، در صورتی که مودم روتر را در فاصله ۴۵ فیتی از خود قرار دهد ، می توانید از بی ضرر بودن آن اطمینان داشته باشید! در کنار آن با انجام ورزش های مناسب با استفاده از نرم افزار های افزایش و کاهش وزن که در انزل وب معرفی کرده ایم ، در سلامتی خود تلاش کنید.

تجربه و پیشنهاد شما؟

با توجه به مواردی که گفته شد ، دود سیگار و عدم تحرک به همراه فاکتور های متعدد دیگر ، عامل سرطان و بیماری های مزمن امروزی است و باید در شیوه ی زندگی تغییر ایجاد کرد. نظرات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش استفاده همزمان از وای فای و کابل شبکه در ویندوز
آموزش استفاده همزمان از وای فای و کابل شبکه در ویندوز
آموزش 12 روش حل مشکل پیدا نکردن وای فای در ویندوز 11
آموزش ۱۲ روش حل مشکل پیدا نکردن وای فای در ویندوز ۱۱
آموزش 4 روش وصل شدن به وای فای بدون داشتن رمز
آموزش ۴ روش وصل شدن به وای فای بدون داشتن رمز
آموزش روش رفع مشکل روشن شدن خودکار وای فای آیفون
آموزش ۶ روش رفع مشکل روشن شدن خودکار وای فای آیفون

نظرات

  • ناشناس says:

    اگه میگین هیچ ضرری نداره و فقط استفاده تجاری داره ،باید یادآوری کنم در مورد امواج موبایل ، سالها اخبار ضد و نقیضی درباره مضرات امواج منتشر میشد، عده ای میگفتن ضرری نداره و عده ای میگفتن ضرر داره،اما وقتی زمان نسبتا زیاد رو استفاده داشتی درد گوش یا سر رو بعد از مدتی حس میکردی،یا جایی خوندم که تحقیقات علمی میگه افرادی که استفاده بیشتری از موبایل دارن احتمال بروز سرطانی خاص (درست یادم نیست،فکر میکنم سرطان مغز) رو بیشتر دارن،
    با اینحال عده ای باز میگفتن ضرری نداره یا لااقل سکوت میکردن،چون یا سودی براشون داشت یا نمی خواستن بپذیرن،اما بعد از مدتی دیگه نمی شد پنهانش کرد و اکثرا پذیرفتن، امواج وایرلس هم به احتمال زیاد همینطوره.
    در مورد میزان ضرر اشعه با مقدار تولیدی گرما به نظر میاد این دو همیشه نسبت مستقیم ندارن ، چون اشعه هایی که توی آزمایشگاه جهت عکسبرداری استفاده میشن و مضر هم هستن گرمایی تولید نمیکنن (لااقل گرمای محسوس)

    • فرحان says:

      دوست عزیز علت سردردی به علت استفاده از تلفن همراه به دو علت می‌باشد
      ۱. اگر از گوشی زیاد تماس بگیرین و با کنارسرتون زیاد بمونه دمای گوشی بالاتر میره و باعث گرم شدن پوست سر و درنهایت سردرد میشه
      ۲.خیره شدن بیش از حد به نزدیک باعث سردرد میشه مثلا موقع کتاب خوندن بعد از چند ساعت جسماتون درد می‌گیره یا اگه هرکار دیگه بکنین که به چشماتون فشار زیاد بیاد
      اگه شما به رادیولوژی برین از شما درباره خطرات اشعه ایکس که استفاده میشه صحبت میکنن حتی در صورت لزوم به شما توصیه نمیکنن چون به قدر کافی قدرتمند هست که باعث سرطان شود اما امواج موبایل انرژی کمی دارن و نمیتونن به سلول ها آسیب. برسونن
      اگر هم خیلی درباره امواج موبایل نگران هستین میتونین در مواقع که نیاز ندارین گوشی رو رو حالت پرواز بزارین که تقریبا اشعه ای ساطع نمیکنه

  • فرزانه says:

    نوع رنگی که برای محافظت از وای فای بکار میرود چیست و جگونه تهیه میشود .

  • بومی says:

    تشکر بابت مطالبتون .
    لطفا در صورت امکان رفرنس برخی از ادعا ها در مطالب رو ذکر کنید ،

  • علی صائب says:

    واقعا ممنون از مطالب خوبتون. ای کاش همه سایت ها از شما یاد بگیرن!

  • حامد says:

    با سپاس فراوان از مطالب مفیدتون

  • Mojtaba says:

    همه ی اینارو الکی گفتی که آخرش بگی از برنامه های ما استفاده کنید؟؟؟

  • امین says:

    با سلام.
    در بخش زیر که نوشته شده:
    “کدام یک از امواج برای ما بی ضرر هستند؟

    در یک کلام باید گفت امواجی با طول موج بالاتر! بنابراین امواج رادیویی ، وای فای و مایکروویو هیچ گونه ضرری برای انسان ها ندارند.”
    طول موج بالاتر معنی ندارد. بهتر است از کلمات کمتر و بیشتر به حای بالاتر و پایین تر استفاده شود. در ضمن طول موج بیشتر بع معنای انرژی کمتر است و باید تصحیح شود که طول موج کمتر و یا معادل با آن فرکانس بیشتر
    با تشکر