چگونه صفحات وب مرورگر در اندروید و آی او اس به صورت PDF و متن ذخیره کنیم؟ Five Ways to Save a Web Page on an iPhone or Android Phone

۵ روش ذخیره صفحات وب به صورت PDF و متن در اندروید و آی او اس

استفاده از گوشی برای وبگردی امروزه مانند کامپیوتر ها بسیار پرکاربرد و در بین کاربران رایج است ، بوک مارک (Bookmark) و ذخیره مطالب مهم در مرورگر یکی از مواردی است که در هنگام مشاهده صفحات وب بسیار استفاده میشود ، اینکار در سیستم عامل های موبایل نظیر اندروید و آی اوس کمی متفاوت و گاها پیچیده تر از وبگردی با کامپیوتر است که در ادامه سعی میکینم ۵ روش آسان برای ذخیره و مشاهده آفلاین صفحات اینترنی به صورت PDF و فایل های متنی را آموزش دهیم.

چگونه صفحات وب مرورگر در اندروید و آیفون به صورت PDF و متن ذخیره کنیم؟

Five Ways to Save a Web Page on an iPhone or Android Phone

ما قبلا در انزل وب در زمینه مرورگرها  طریقه بکاپ گرفتن از بوک مارک مرورگرهایی نظیر کروم ، فایر فاکس و چگونه بدون اتصال به اینترنت سایت ها را با کمک کش مرورگر باز کنیم .. برای کامپیوتر آموزش دادیم در ادامه آموزش ترفندهای مرورگر اینبار میخواهیم شیوه ذخیره متن و صفحات سایت ها در گوشی از طریق اپ ها و قابلیت های مخفی موجود در آنها را برای زمانی که دسترسی اینترنت ندارید و یا میخواهید مطلبی را بعدا به صورت آفلاین مطالعه کنید معرفی کنیم

روش اول : اضافه کردن صفحه وب به لیست  مطالعه ( آی او اس )

بوک مارک کردن صفحه در مرورگر سافاری اپل (Safari) با وجود اینکه آدرس اینترنتی صفحه را مرورگر در خود نگهداری میکند اما قابلیت مشاهده محتوا صفحات در زمانی که دسترسی به اینترنت فراهم نیست وجود ندارد و چیزی در حافظه محلی گوشی ذخیره نمیشود اما شما میتوانید توسط قابلیت Reading List یا همان لیست مطالعه Safari مطالب صفحات اینترنتی را در حالتی که اینترنت ندارید نیز مشاهده کنید.

روش اول : اضافه کردن صفحه وب به لیست مطالعه (آی او اس)

برای اینکار در هنگام مشاهده صفحه در مرورگر سافاری بر روی دکمه Action (شکل مربع با دایره های تو در تو) پایین صفحه تپ و گزینه Add to Reading List را انتخاب کنید.برای خواندن Reading List نیز کافیست بر روی دکمه Bookmarks  (آیکن کتاب باز) تپ و تب Reading List (آیکن عینک) را انتخاب نمایید.

نکته : در صورتی که دستگاه شما به اینترنت متصل باشد Reading List سعی میکند آخرین نسخه از آدرس صفحه را نمایش دهد.

روش دوم : ذخیره کردن صفحه وب به عنوان PDF  ( اندروید و  آیفون )

یکی از روش های دیگر ذخیره کرده و مشاهده آفلاین صفحات وب در گوشی تبدیل آنها به فایل های PDF است ، در ادامه نحوه انجام اینکار را در سیستم عامل های اندروید و آی او اس توضیح میدهیم :

اندروید :

در اندروید های ورژن بالاتر شما میتوانید در مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) با کلیک بر روی سه نقطه صفحه و انتخاب گزینه های Print > Save to Google Drive یک نسخه PDF از صفحه در اکانت گوگل درایو خود داشته باشید

روش اول : اضافه کردن صفحه وب به لیست مطالعه (آی او اس)

اما در اندروید نسخه های پایین تر این گزینه وجود ندارد و برای تبدیل صفحه به نسخه PDF یکی از برنامه های UrlToPDF ، Convert web to PDF یا  Website To PDF را دانلود و بر روی دستگاه خود نصب کنید . کافیست آدرس صفحه را در یکی از این اپ ها وارد کنید تا نسخه pdf آن را برای شما ایجاد کند.

روش دوم : ذخیره کردن صفحه به عنوان PDF (اندروید و آی او اس)

آی او اس :

در هنگام مشاهده صفحه در مرورگر سافاری بر روی دکمه Action (شکل مربع با دایره های تو در تو) پایین صفحه تپ کنید و گزینه Save PDF یا Save PDF to iBooks برای ذخیره نسخه پی دی اف در آی بوک را انتخاب کنید.همچنین اگر کابر دراپ باکس باشید گزینه Save to Dropbox نیز در ابن بخش نمایش داده میشود که میتوانید یک نسخه PDF از صفحه را در اکانت دراپ باکس خود ذخیره کنید.

روش دوم : ذخیره کردن صفحه به عنوان PDF (اندروید و آی او اس)

روش سوم :ارسال متن یک مقاله صفحات وب به عنوان ایمیل ( آی او اس )

برای انجام اینکار صفحه اینترنتی مورد نظر را در سافاری باز کنید ، بر روی دکمه Reader View (دکمه سه خطی در سمت راست آدرس بار، صفحه را کمی به پایین اسکرول کنید تا آدرس بار نمایش داده میشود) تپ کنید.

روش سوم :ارسال متن یک مقاله به عنوان ایمیل (آی او اس)

سپس بر روی دکمه Action (شکل مربع با دایره های تو در تو) پایین صفحه تپ کنید و گزینه Mail را انتخاب کنید.سافاری تمامی محتوا صفحه به همراه آدرس آن را برای شما انتخاب میکنید و فقط کافیست در مرحله آخر گیرنده را تعیین و بر روی Send تپ کنید.

روش چهارم : ذخیره نسخه آفلاین از صفحات وب ( اندروید )

اگر میخواهد یک نسخه کامل اینترنتی از صفحه مورد نظر در گوشی و تبلت اندرویدی خود داشته باشید تنها کافیست اپ Offline Browser را بر روی دستگاه خود نصب کنید.

پس از نصب این اپ میتوانید براحتی آدرس صفحه را وارد و برچسبی برای آن انتخاب کنید ، سپس فرآیند دانلود نسخه آفلاین را شرورع کنید ، این اپ کل صفحه با تمامی آیتم های موجود در آن را شناسایی و سپس شروع به دانلود تک تک آنها میکند و در نهایت نسخه آفلاین در اختیار شما قرار میگیرد.

روش چهارم : ذخیره نسخه آفلاین از صفحه (اندروید)

همچنین میتوانید از طریق مرورگر گوگل کروم و گزینه Share (با تپ بر روی سه نقطه بالای صفحه نمایش داده میشود) و انتخاب گزینه Offline آدرس صفحه فعلی که در کروم باز است را به این اپ برای دانلود کامل و ذخیره آفلاین صفحه وب در اندروید منتقل کنید.

روش پنجم : ذخیره نسخه فقط متنی از صفحه اینترنتی ( اندروید و آی او اس )

در معرفی آخرین روش ذخیره سازی صفحات وب در گوشی انزل وب میخواهیم نحوه ذخیره و خواندن نسخه فقط متنی (decluttered) از صفحه بدون موارد و آیتم های اضافی برای مواقعی که اینترنت ندارید و تنها متن صفحه برای شما مهم است را معرفی کنیم جهت انجام اینکار در Android و iOS به صورت زیر عمل کنید :

آی او اس:

در مرورگر سافاری همانند روش ارسال ایمیل صفحه وب را به حالت Reader View تبدیل کنید تا نسخه فقط متنی صفحه برای شما نمایش داده شود ، متاسفانه گزینه ای برای ذخیره متن در این حالت وجود ندارد اما شما میتوانید برای بدست آوردن متن صفحه همانطور که قبلا گفتیم  از گزینه Mail استفاده کنید.

روش پنجم : ذخیره نسخه فقط متنی از صفحه ( اندروید و آی او اس )

اندروید و آی او اس :

یک راه بهتر برای خواندن آفلاین نسخه متنی صفحات وب در اندروید و آی او اس استفاده از اپ های Offline Reader نظیر Instapaper, Pocket, و Readability است که صفحات وب را همانند یک مجله ذخیره و برای خواندن آماده میکنند.

اکثر این اپ خود را به گزینه Share مرورگرهای اندروید نظیر کروم و منو Action آی او اس اضافه میکنند که میتوانید در هنگام وبگردی آدرس صفحه را برای خواندن آفلاین به آنها منتقل کنید.

پیشنهاد و تجربه شما ؟

پس از معرفی اپ ها و روش های ذخیره کردن صفحات وب به صورت متنی و PDF اگر شما نیز اپ یا روشی خوبی برای انجام اینکار میشناسید و یا تجربه استفاده از روش های بالا دارید آن را در بخش نظرات معرفی و بررسی کنید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش ۹ روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش 9 روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
۹ روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش ۴ روش تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش نصب کالی لینوکس روی اندروید
آموزش گام به گام نصب کالی لینوکس (Linux Kali) روی اندروید

نظرات

  • Mr.jOkEr says:

    خیلی ممنون که اطلاعات خودتون رو در اختیار دیگران میذارین خیلی بدرد من خورد کارم راه افتاد ممنون

  • کاظم says:

    سپاس فراوان,از این که علم خود را نشر می دهید.

  • علی says:

    کسی میدونه ۱- مسیر ذخیره صفحه وبی که با اپرا مینی اندروید ذخیره می کنیم چیه ؟ ۲- و با چه فرمتی ذخیره میشه؟

  • علی says:

    پیشنهاد می دم مرورگر فلش فاکس پرو flashfox pro رو امتحان کنید توی قسمت پیج page صفحات رو به صورت پی دی اف ذخیره می کنه

  • حسام says:

    راحت ترین روش تو کروم اندروید فعال کردن صفحه های آنلاین از chrome://flags هست #offline-pages

    • حسام says:

      * صفحه های آفلاین
      که بعد میشه با بوک مارک کردن صفحه یک نسخه ازش داشت به صورت mhtml

  • حمید says:

    برنامه بسیار بسیار جالب و کاربردی و جدید Reader View که توسط یک آقای ایتالیایی ساخته شده، در حال حاضر بهترین روش برای ذخیره صفحات وب بدون حواشی و پاپ آپ ها و کلا هرچیزی اضافه غیر از متن و عکس های متن اصلی است.
    وقتی من این اپ رو خریدم، ابتدا زبان های راست نویس رو پشتیبانی نمیکرد. اما با پی گیری بنده و برنامه نویس، این مشکل نیز حل شد.
    تنها ایرادی که مانده این است که قبل از اکسپورت PDF برنامه لحظه ای به سایت برنامه نویس وصل شده و سپس منوی اکسپورت را نمایش میدهد. متاسفانه سایت ایشان از موتور گوگل استفاده میکند و فعلا گوگل این سرویس خود را به روی ایرانیان بسته. فلذا نیاز است لحظه ای از VPN استفاده کرد. طی تماس های بنده، برنامه نویس در حال پیگیری رفع این مشکل است و قول داده اگر نتواند گوگل را راضی به رفع فیلتر کند، سایت خود را روی موتور دیگری اجرا کند.

  • solmaz says:

    با سلام من تعدادی ازصفحات سایتهارا که با گوشی اندروید دیده ام را بصورت پی دی اف ذخیره کرده ام حالا توی کامپیوتر که بازشون میکنم ناقص نشون میده
    چهطوری میتونم اینها را بصورت کامل درمحیط ویندوز ببینم؟
    اصلا اگر بخواهیم صفحاتی را بصورتی غیر از پی دی اف ذخیره کنیم تا راحت مثل یک فایل متنی در ویندوز بتونیم کامل ببینیم و ویرایش کنیم چه باید کرد ایا افزونه ای برای فایر فاکس هست یا ترفندی
    باتشکر فراوان

    • شهریار مهاجر says:

      با سلام
      از روش چهارم استفاده کنید به غر از این کپی پیست دستی متن ها بهترین راه حل هست
      موفق باشید