نحوه تشخیص و تست خرابی یا سالم بودن رم کامپیوتر و لپ تاپ

نحوه تشخیص و تست سلامت یا خرابی رم کامپیوتر و لپ تاپ

حافظه رم ( RAM memory ) ، یکی از مهم ترین قطعات در کامپیوتر و لپ تاپ است و معمولا دچار مشکلات مختلفی میشود که گاهی تشخیص و عیب یابی آن دشوار است. به علاوه در برخی از کامپیوتر ها تعداد زیادی رم وجود دارد که همین موضوع ، تشخیص خرابی رم را مشکل تر می کند. خرابی رم تاثیر زیادی روی بخش های مختلف کامپیوتر دارد و بنابراین تصمیم گرفتیم در این پست به صورت مفصل نشانه های خرابی رم کامپیوتر و لپ تاپ و روش های عیب یابی آن را معرفی کنیم.

تست خرابی ، سالم بودن و عیب یابی رم های لپ تاپ و کامپیوتر

How to Diagnose, Check, and Test for Bad Memory

همان طور که گفته شد ، خرابی رم در کامپیوتر نظیر اشتباهاتی که سخت افزار سیستم را نابود می کند ، روی بخش های مختلف کامپیوتر اثر می گذارد ؛ بنابراین یک سری نشانه های عمومی در کامپیوتر قابل مشاهده است که از روی آن ها می توانید به معیوب بودن رم پی ببرید.

نشانه ها و علائم خرابی رم کامپیوتر و لپ تاپ

برخی از نشانه ها برای تشخیص خرابی رم را در ادامه می خوانید:

۱- زمانی که شما مشغول کار کردن با یک برنامه خاص هستید ، ممکن است ویندوز به صورت ناگهانی فریز شود. این فرآیند سبب میشود که بازکردن مرورگر هایی نظیر اینترنت اکسپلورر حتی تا ۴ دقیقه به طول انجامد.  این مورد نشانه ای از معیوب بودن رم است ؛ حال آن که برخی از کاربران تصور می کنند ممکن است ویروس های مخرب به سیستم آن ها حمله کرده باشد!

۲- نشانه ی بارز دیگر خرابی رم ، نمایش صفحه آبی مرگ است! این صفحه باعث ار کار افتادن سیستم میشود. البته گاهی بر اثر نصب یک برنامه یا نرم افزار ، این خطا ممکن است ایجاد شود. اما زمانی که رم معیوب است ، بدون نصب هیچ برنامه جدید یا اعمال تغییرات ، این صفحه را مشاهده خواهید کرد.

۳- ممکن است حین کار با یک برنامه خاص در ویندوز ، سیستم به صورت پی در پی ری استارت میشود. البته ری استارت شدن ویندوز دلایل مختلفی می تواند داشته باشد ، اما زمانی که رم کامپیوتر و لپ تاپ خراب باشد ، ری استارت شدن بدون انجام تغییر خاصی روی کامپیوتر رخ می دهد.

۴- خرابی فایل ها و عدم ذخیره شدن آن ها ، از نشانه های دیگر رم معیوب می باشد.  به عنوان مثال اگر فایل ها به نحوی که شما در ویندوز فرمان داده اید ، ذخیره نشوند و هارد درایو را نیز از جهت سلامت بررسی کرده باشید ، می توانید از خراب شدن رم یا مموری مطمئن شوید.

۵- ممکن است هنگام کار با کامپیوتر یا لپ تاپ ، رنگ های نامتعارفی را مشاهده کنید. این رنگ ها بر اثر خراب شدن رم و ارسال ناموفق دیتا روی اسکرین نمایان میشوند.

۶- شنیدن صدای بوق ممتد ،یکی از نشانه های خرابی رم است. بسته به نوع سخت افزاری که استفاده می کنید ، خرابی رم با این صدا به شما گزارش میشود.

تشخیص و عیب یابی رم و مموری

با استفاده از نشانه های رم معیوب ، می توانید از احتمال بروز اشکال و ایرادهای احتمالی در رم با خبر شوید ؛ اما اگر می خواهید از حدس خود مطمئن شوید ، باید به دو روش عمل کنید:

  • نصب نرم افزار هایی برای چک و بررسی کردن رم
  • باز کردن کامپیوتر و خارج کردن رم به صورت فیزیکی و بررسی آن

خارج کردن رم و بررسی آن

روش ایده آل ، خارج کردن رم به صورت فیزیکی و بررسی آن می باشد. در این روش ابتدا یک رم را خارج می کنید و کامپیوتر یا لپ تاپ را ری استارت می کنید ؛ اگر مشکل همچنان پابرجا بود ، رم را جای گذاری می کنید و رم دیگری را برای تست مجدد خارج می کنید.

در صورتی که تنها یک رم در کامپیوتر شما وجود دارد ، باید رم دیگری را خریداری کنید یا از رم کامپیوتر های دیگر استفاده کنید. اگر از رم سیستم های دیگری استفاده می کنید ، دقت داشته باشید که رم آن کامپیوتر یا لپ تاپ ، با سیستم شما سازگار باشد.

استفاده از نرم افزار های بررسی و تست سالم بودن رم

استفاده از Windows Memory Diagnostics Tool

ساده ترین راه در این زمینه استفاده از Windows Memory Diagnostics Tool می باشد. برای دسترسی به این ابزار ، از قسمت کنترل پنل ، روی Administrative Tools کلیک کنید. همچنین می توانید در محیط کنترل پنل و قسمت جست وجو آن ، memory را تایپ کنید. در همین بخش لینکی تحت عنوان diagnose your computer’s memory problems مشاهده خواهید کرد.

در مرحله بعدی سیستم از شما می پرسد که آیا می خواهید کامپیوتر ری استارت شود و یا این که دفعات بعد و با روشن شدن کامپیوتر تست انجام شود.

تست و عیب یابی رم های معیوب تست و عیب یابی رم های معیوب

هنگام انجام تست و در بخش پایین ، قسمتی که با Status مشخص شده ، خطاهایی که شناسایی شدند نشان داده میشود. همچنین با فشردن کلید F1 می توانید تنظیمات را نظیر نوع تست ( Basic, Standard,  Extended ) تغییر دهید.

تست و عیب یابی رم های معیوب

نرم افزار عیب یابی و تست رم کامپیوتر و لپ تاپ در ویندوز ، مک و لینوکس

Memtest86 ، یکی از قدیمی ترین و بهترین نرم افزار ها جهت تست و عیب یابی RAM می باشد. برای استفاده از آن کافی است فایل نصبی را روی سی دی یا فلش مموری بریزید، روی فایل در درایو مربوطه دوبار کلیک کنید تا نصب شود و سپس سیستم را ری استارت کنید.

از مزایای این برنامه ، قابلیت نصب آن روی لینوکس و مک می باشد.

حین انجام تست ، منویی با دو گزینه مشابه شکل زیر خواهید دید که پیشنهاد می کنیم آن ها را به حالت پیش فرض باقی بگذارید.

تست و عیب یابی رم های معیوب

خطاهایی که با انجام این تست ، شناسایی شده اند ، طبق شکل زیر قابل مشاهده خواهند بود.

تست و عیب یابی رم های معیوب

دقت داشته باشید که روند عیب یابی و تشخیص خطاهای رم روی کامپیوتر و لپ تاپ ، نسبت به استفاده از ابزار ویندوز ، نیازمند زمان بیشتری است. در صورت نیاز ، بعد از انجام تست و تشخیص خطاهای رم ، می توانید با مطالعه مطلب افزایش سرعت سیستم با فلش درایو ، سرعت سیستم خود را ارتقا دهید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

برای تشخیص عیب و تست خرابی رم راه های زیادی وجود دارد که ما دو شیوه معمول آن را معرفی کردیم ؛ شما چه راه هایی را برای عیب یابی رم کامپیوتر یا لپ تاپ خود انجام داده اید؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 23 روش طبیعی و تکنیک برای تقویت حافظه بزرگسالان و کودکان
آموزش ۲۳ روش طبیعی و تکنیک برای تقویت حافظه بزرگسالان و کودکان
حل مشکل ارور Your Computer is low on memory ویندوز 10 ، 8 و 7
۱۰ روش حل ارور Your Computer is low on memory ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
با این ترفند ها، حافظه ی خود را تقویت کنید
۱۰ تکنیک و راه مخفی برای تقویت حافظه

نظرات

  • مهدی نجار says:

    سلام من مادربروم گیگابایت هست نسل ۳ i5 3570 و رم ۸ کینگستون یدونه و اینکه سیستم روشن میشه تصویر نمیاد ۳ بوق کوتا میزنه فن اینا میچرخه بعضی وقتا هم انگار ریستارت میشه انگارگرافیکم داخلی هست

  • علی says:

    من لپ تاپم یه رم ۸ سامسونگ داشت منم یه رم ۸ سامسونگ مشابه گرفتم و روی لپ تاپ گذاشتم اما حالا وقتی لپ تاپو shut down میکنم دوباره روشن نمیشه و باید دکمه پاورو نگه دارم تا کامل خاموش شه تا دوباره بشه روشنش کرد میخواستم ببینم حالا این رم معیوبه یا مشکل از جای دیگه ایه؟ در ضمن مشکل دیگه پیش نیومد و رم ارتقا پیدا کرد و توی بازی هم چک کردم بدون مشکل آورد

  • سجاد says:

    توی ویندوز ۷ وقتی که مثلا ۲ تا رم ۲ گیگ داشتید یعنی ۴ گیگ رم داشتید، فرض کنید یکی از رم هاتون سوخته باشه. بعد توی باز کردن گوگل یا نرم افزار های سنگین تر سیستم دچار تاخیر میشه. یا اگه در ویندوز ۷ این نماد هایی که درصد Cpu و رم رو نشون میده باز کنید می‌بینید بدون اینکه نرم افزاری باز کنید رم تون تا ۵۰ درصد بالا میره، این یعنی رمت خرابه یا یکیش سوخته

  • Omid says:

    سلام
    من یک لپ تاپ توشیبا دارم که یک روز وقتی روشنش کردم یه صفحه سیاه می اره و مینوسه پسفورد ولی من هیچ رمزی روی اون نزاشتم! و وقتی دکمه ای را میزنم صدای بوق میده . ایا رمش سوخته؟ قابل تعمیر هست؟لطفا جواب بدید

    • دیاکو says:

      با سلام بنده یک رم ۱۶ گیگ ۳۲۰۰ مگاهرتز دارم که تو سیمین بایوس میزنه ۲۳۳۳ مگاهرتز و اینکه کناره های رم کمی باد کرده شایدم از قبل بوده این طبیعیه؟

  • رضا says:

    سلام من به تازگی سیستمی جمع کردم
    i3 9100f tray
    Mb h310mk r2
    Ram 8 gskill
    Gtx 960
    Pawer 530 eud
    به جز گرافیک همشون آکبندش ولی چند ساله که دارم از گرافیک استفاده میکنم و میدونم گرافیک مشکلی نداره
    مشکل من به این صورت است که وقتی برا اولین بار سیستم رو روشن کردم یه لحظه روشن شد و دوباره خاموش شد و بعضی وقت ها هم این بلا دوباره سرش میاد
    مورد بعدی اینه که هر از گاهی با روشن کردن سیستم روشن نمیشه حتی با پیچ گوشتی دستی هم امتحان کردم ولی موثر نبود
    معمولا باید بعد از خاموش کردن سیستم usb های مادربرد برق داشته باشن ولی برق این هر ازگاهی نمیره و هر ازگاهی میره
    مشکل بعدی اینه که هر از گاهی به محیط بایوس نمیره و صفحه سیاه میمونه و باید ریستش کنم تا درست شه
    من خودم به رم مشکوکم ولی با نرم افزار خود وبیندوز تست کردم و مشکلی پیدا نشد
    مشکل کامپیوتر من دقیقا کجاست؟ آیا ممکنه با آپدیت بایوس مشکلش حل شه؟

    • امیر says:

      سلام دوست من وقت بخیر
      اقا من طبق تجربه هام میگم . کامپیوتر منم اینجور بود ک روشن نمیشد مال من اشکالش از مادربرد بود اتصالی داشت مادربرد یا احتمالا داره مادربرد نیم سوز شده. بعدشم ۵۰‌۶۰‌تومن پولی نیست در برابر سیتم ک شما داری لطف کن ببر بازار بگو ی تست کامل بکنن از همشون اعم از مادربرد و رم‌و گرافیک و پاور اینم مهمه پاور. هارد و خلاصه همش . تا خدای نکرده اگ مشکلی داشت مشکلو هر چ زود حل کنی ک بعدا برات سر درد نشه روز خوب و خوشی داشته باشین🙏🙏

  • Alis says:

    سلام .من لپتاپم یه مدت نورپردازیش مشکل پیدا کرده بود قبل از اینکه پسوردشو بزنم اینا مثلا یهوصفحه اش سفید میشد الان میخواستم روشن کنم صفحه مشکی شدو تست مموری اورد بعد شیش دقیقه که درصدش پرشد دوباره تست مموری اورد .باید چیکارکنم

    • الکتروتاپ says:

      دوست عزیز احتمال اینکه هارد شما دچار مشکل شده باشه وجود داره یکبار با هارد دیگه تست بگیر ببین همین اخطار رو میده یا نه

  • سعید says:

    کمکی نمیتونی بکنی مزه نریز

  • مهدی says:

    سلام… من ی رم ۸ ddr3 گرفتم با ی رم۲ ترکیب کردم کامپیوتر بالا اومد اما وقتی داشتم رندر میکردم دیدم دمای cpu تا ۱۰۵ درجه رفت سیستم خاموش شد… سیستمو روشن کردم بالا اومد… بعد باز خاموشش کردم ایندفه رم ۲ رو در اوردم دیگ سیستم رشن شد اما بدون اینک بوق بزنه خاموش شد… رم ۸ رو دراووردم ۲ رو باز انداختم بالا اومد… باز رم ۸ و ۲ رو باهم انداختم ولی باز بعد چن ثانیه خاموش شد…ب نظرتون سر این رم ۸ پی اومده… ممکنه اشکال از بایوس باشه؟؟؟

  • lpl says:

    فک کنم بمب توی لبتابت بود

  • زهرا says:

    سلام .
    من امروز کامپیوترم رو روشن کردم اما فقط صفحه سیاه بالا می اید که یک خط کوچک (_) سفید در گوشه صفحه می اید. مشکلش چیه میشه بگید کامپیوترم چش شده؟؟؟؟؟؟؟؟

    • امیر says:

      باتری لپ تاپ رو در بیار دوباره بزار سر جاش روشن کن من یه بار یه کار هایی کردم لپ تاپ دوباره روشن شد!.

  • مرضیه says:

    لبتاب من میخاسم یه فیلم رو با VLC نگاه کنم نتونست پخش کنه.بعداز ی پخش کننده ی دیگ استفاده کردم.یهو موقع پخش فیلم لبتابم شروع کرد به بوق زدن (بوق ممتد) و دیگ کیبورد و موس کار نکرد و کلن صفحه وایساد.و قبل از اینطور شدن یه علامت کیبورد کوچیک روی taskbar ظاهر شد.مشکل از چیه؟

    • بهروز says:

      مسموم شده

    • امیر says:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز . احتمال داره از گرافیک باشه چون نشانه های ک گفتی همون فریز شده ب قول خودمون احتمال داره از گرافیک باشه

  • بهار says:

    سلام دوستان
    لپ تاپ من بدون هیچ اتفاقی خاصی، نه روی سیف مد بالا میاد و نه از طریق فایل های ایمیج ریستور میشه و نه میتونم ویندوز جدید بزنم و هر کاری می خوام انجام بدم چند ثانیه بعد از صفحه لود ویندوز صفحه آبی با کد ۰x0000007E یا ۰x00000019 ظاهر میشه
    فقط تونستم با ویندوز پورتال فایل هامو از هارد بردارم
    به نظرتون مشکل از کجاست
    چطور حلش کنم ؟
    ممنون

    • مرکز فناوری اطلاعات پویا says:

      سلام . مشکل سخت افزاری دارید . یا رم یا هارد لپ تاپ تون که باید تست بشه

  • آرش says:

    سلام من از طریق Memory Diagnostic عیب یابی کردم از اول تا آخر عملیات توی قسمت استاتوس No problems have been detected yet. رو نوشته بود. این یعنی رمم سالمه؟

  • Mohamad says:

    کامپیتر من سالم بود برقو ازشش قطع کردم در کیسو باز کردم رمو دراوردم دیدم دوبازه به صورت اصولی جا زدم دوباره خاستم روشن کنم ۱بوق ممتد با دوتا بوق تک میزنه لطفا کمک کنید این چش شده از کجا بفهمم رمم سالمه
    در ضمن وقتی روشن میکنم سیستمم بالا نمیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • محمد says:

      اقا mohamad اون نوع بوقی که میزنه مربوط به کارت گرافیک میشه .یه دونه ممتد و پشت سرش دوتا کوتاه به هر دلیلی گرافیکتون یا dc شده یا اسیب دیده

    • علی says:

      رم رو درست و کامل جا ننداختی. یا اینکه بر عکس انداختی. هنگام انداختنش باید یه صدای تق بده

  • محمد says:

    مطالب بارگذاری شده بسیار بسیار بسیار……………. علمی و کاربردی است . از راهبران این سایت صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم .

  • محمد عرفان says:

    ببخشید برای ویندوز ۱۰ لپ تاپ چی کار کنم ؟

  • مهراد says:

    بازی وقتی نصب میکنم توی بازی فیلم نشون دادنش عالیه ولی وفتی میخوام بازی کنم کیفیت خیلی پایینه جوری که موس رو تکون میدن چند دیقه طول میکشه بره اون ور میشا مشکلم رو بگید از کجاس؟

  • بی نام says:

    البته من یادم رفت بگم گاهی تو همون لحظه ی خط تیره چشمک زن گوشه ی سمت چپ میمونه و ادامه نمیده بنابرین مجبور میشم دستگاه رو خاموش کنم

  • بی نام says:

    x541u بود ببخشید مدل رو اصلاح میکنم

  • بی نام says:

    من حدود ۶ ماه هست که لپ تاپ ایسوس مدل x542u خریدم ویندوز ۱۰ روش نصب شده من نمیدونستم باید اپدیت هارو متوقف کنم بنابرین اپدیت هارو گرفت اما جالبه که از ابتدا یه مشکلی داشت اونم اینکه وقتی روشنش میکنم یه صفحه سیاه میاد با نشانگر ماوس و روشن نمیشه قبلا شنیده بودم که اگر اپدیتارو بگیرم رفع میشه ولی نشد میخاستم بدونم ایا سخت افزار ایراد داره یا اینکه مشکل از ویندوز هست اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

  • Hamed says:

    با سلام وعرض خسته نباشید
    من دیروز گوشیمو با لپ تاپ شارژ مى کردم که به دلیل معیوب بودن شارژر موبایل دو تا سیمش به هم خوردن و لپ تاپ روشن نمى شه لطفا کمکم کنید یعنى مشکلش از کجا مى تونه باشه
    با تشکر

  • علی says:

    سلام کامپیوتر من دوتا رم داره و یه زمانی اون صفحه ابی میومد و ریست میشد بعضی موقع ها هم هم صدا و هم تصویر هنگ میکرد و صدای بدی میداد تا ریست میکردم سیستم رو دستی و الان جوری شده که با سیستم کار میکنم یکدفه صفحه میره و مانیتور پیغام میده که ارتباط قطع شده و هیچ کاری با سیستم نمیتونم بکنم و باید دستی خاموش کنم و روشنش کنم قبلا این کم بود ولی الان تعداد دفعاتش زیاد شده و یه جورایی دیگه نمیشه باهاش کار کرد من هم احتمال میدادم مشکل از رمش باشه الان به نظر شما مشکل از رمش هست؟

  • Sapphire Blue says:

    سلام وقتی کامپیوترم رو روشن میکنم دو تا گزینه نشون میده
    • Launch Startup Repair (Commended)
    • Startup Repair
    اگه اولی رو انتخاب کنم یه ارور نشون میده “window Repair” و وقتی Finnish رو میزنم کامپیوتر خاموش میشه, اگه دومی رو بزنم کامپیوتر ری استارت میشه و دوباره روز از نو روزی از نو
    اگه کمک کنین ممنون میشم

  • AMIR says:

    وقتی اهنگ بخش میکنم بیشتر اوقات یه جورایی انگار صدا گیر میکنه یا بعد اینکه اهنگ تموم میشه تا شروع اهنگ بعدی یه صدای ناهنجاری سمت جب لبتاب در میاد اما بعد ریستارت مشکل موقتا مرتفع میشه مشکل کجاست؟ lenovo ideapad 510

  • sharmin says:

    نکته ای که باید به این مطلب اضافه کرد اینه که در ویندوز ۱۰ نتایج Windows Memory Diagnostics Tool به صورت خودکار نشان داده نمی شوند. برای دیدن نتایج باید ابتدا Event Viewer را باز کنید. بر روی دکمه استارت راست کلیک کنید و آن را انتخاب کنید. اگر از ویندوز ۷ استفاده می کنید Windows Key + R را گرفته و eventvwr.msc را در کادر نشان داده شده تایپ و اینتر کنید.

    به بخش Windows Logs > System بروید. در اینجا لیستی از رویدادها را می بینید. در پنجره سمت راست بر روی Find کلیک کنید.

    در کادر نشان داده شده MemoryDiagnostic را تایپ کرده و بر روی Find Next کلیک کنید.و بدین صورت نتایج نشان داده شده را ببینید.
    البته می توانید از نسخه اپن سورس و رایگان MemTest86+ هم استفاده کنید. ولی در این نسخه ممکن است گزارش هایی را ببینیم که در برخی رایانه های شخصی جدید کار نمی کند.
    نکته دوم هم اینه که می تونید از نسخه اپن سورس و رایگان MemTest86+ هم استفاده کنید. ولی در این نسخه ممکن است گزارش هایی را ببینیم که در برخی رایانه های شخصی جدید کار نمی کند.
    جزئیات بیشتر را می تونید در لینک زیر ببینید:
    http://www.binahaiat.com/fa/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%B1%D9%85-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%B9%DB%8C%D8%A8-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%9F

  • حمیدرضا says:

    سلام خیلی ممنون

  • The Guest says:

    نکته دیگری رو هم علاوه بر اینها خدمتتون عرض کنم که اگه ممکنه به مطلبتون اضافه کنید:
    این مشکل، معمولا بعد از خریدهای اینترنتی پیش میاد و البته قابل حله و وقتی هست که فرکانس رم شما به مادربورد نمیخوره و بیشتره. چون شما در مشخصات مادربورد میبینید که مثلا ۲۴۰۰Mhz رو ساپورت میکنه اما بعد که دقت میکنید در کاتالوگ نوشته که ۲۴۰۰ فقط در صورت اورکلاک قابل استفاده است. در این مواقع سیستم کار هم میکنه و اتفاقی نمیفته اما: ۱.فایلها ناقص دانلود میشن، یعنی شما فکر میکنید کامله اما بعد میبینید نصب نمیشن یا فایل زیپ خرابه. ۲. فایلها ناقص کپی میشن (مثل قبل) ۳. وسط نصب ویندوز error فایل ناقص هست یا وجود ندارد دریافت میکنید. ۴. وسط بازیها و بعضی برنامه ها مثل فایرفاکس سیستم ریستارت میشه و … در اینطور مواقع باید به تنظیمات بایوس رفته و فرکانس رم رو روی آخرین فرکانسی که مادربوردتون ساپورت میکنه، مثلا اینجا ۱۸۰۰Mhz تنظیم کنید. پس به این نکته هم دقت کنید