قابلیت کاربردی و مشترک مرورگر ها

۶ قابلیت کاربردی و مشترک مرورگر ها که احتمالا از آن ها بی خبر هستید

مرورگر ها ، دریچه ارتباطی ما با دنیا اینترنت می باشند. ممکن است مرورگر ها قابلیت های مختلفی را به صورت ویژه به کاربران ارائه می دهند ؛ اما بدون توجه به نوع مرورگری که استفاده می کنید ، کروم ، فایرفاکس ، ادج و… ، قابلیت های مشترکی میان این برنامه ها وجود دارد که در جهت استفاده بهتر از آن ها ، به کاربران کمک می کنند. معرفی قابلیت های مشترک میان مرورگر ها ، مطلبی است که قصد داریم در این پست از انزل وب به آن بپردازیم.

معرفی قابلیت های مشترک در همه ی مرورگر ها

Universal Browser capability That You Probably Dont Know

با استفاده از قابلیت های مشترک در مرورگر ها که ممکن است تا به حال از آن ها استفاده نکرده اید ، از به کارگیری بسیاری از افزونه و اکستنشن ها بی نیاز میشوید. این قابلیت ها ، برای مرورگرها معروفی نظیر کروم ، فایرفاکس ، اوپرا و سایر مرورگر های ساخته شده بر اساس کروم و فایرفاکس ، قابل استفاده هستند.

استفاده از میانبر های رایج و پرکاربرد

به کارگیری میانبر ها ( Shortcut ) در کنار استفاده از روش های افزایش سرعت مرورگر هایی نظیر کروم و فایرفاکس ، سرعت عمل شما را افزایش می دهند . به صورت مشترک در مرورگر ها تعدادی میانبر کاربردی و پرکاربردتر نسبت به سایرین وجود دارد که بد نیست آن ها را به یاد بسپارید:

  • Ctrl+Tab : پرش به سوی تب بعدی
  • Ctrl+Shift+Tab : پرش به سوی تب قبلی
  • Ctrl+1, 2, 3…۹ : پرش به سمت تب اول ، دوم ، سوم ، چهارم و…تا تب نهم
  • Ctrl+T : بازکردن تب جدید
  • Ctrl+Shift+T : باز کردن تبی که اخیرا بسته اید
  • Ctrl+L : پرش به سوی آدرس بار
  • Space : اسکرول کردن صفحه به سمت پایین
  • Shift+Space : اسکرون کردن صفحه به سمت بالا
  • Ctrl+D : بوکمارک کردن صفحه

با میانبرهای بالا ، می توانید با یک دست روی موس و با دست دیگر روی صفحه کلید متمرکز باشید و میانبر ها را اجرا کنید . علاوه بر این میانبر ها ، تعداد محدودی میانبر پرکاربرد برای موس وجود دارد :

  • استفاده از کلید میانی موس (middle) جهت بستن تب ها
  • کلید میانی موس یا Ctrl + چپ کلیک: جهت باز کردن یک لینک در تب جدید
  • ctrl + اسکرول صفحه به سمت بالا : زوم کردن روی مطلب ( بزرگنمایی)
  • ctrl + اسکرول کردن به سمت پایین : کوچک نمایی صفحه

معرفی قابلیت های مشترک در همه ی مرورگر ها

کلیک راست روی هر تب و استفاده از Actions و Options

اگر روی هر تب راست کلیک کنید ، فهرستی مشاهده می کنید که گزینه های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد .

  • Pin Tab : این گزینه برای تب های ضروری و پربازدیدتر می باشد. با پین کردن یک تب در مرورگر ، آن تب در بخش فاوآیکن و قبل از تمام تب ها قرار میگیرد و با هر بار باز کردن مرورگر ، این تب به صورت خودکار باز میشود.
  • Close Tabs to the Right : این گزینه در کنار Pin Tab ، بیشتر کاربرد دارد. زمانی که تب های مختلف را پین می کنید، مثلا تب ایمیل ، تب صفحه شخصیتان در فیس بوک و… ، بعد از مدتی حجم زیادی از تب ها انباشته میشود. در صورتی که می خواهید به صورت یک جا از شر این تب ها خلاص شوید ، می توانید با گزینه Close Tabs to the Right ، این کار را سریع تر انجام دهید.
  • Close Other Tabs : این گزینه نیز مشابه گزینه Close Tabs to the Right ، جهت بستن تب ها می باشد.

 

کلیک راست روی هر تب و استفاده از Actions و Options

ساخت نوار بوکمارک با استفاده از آیکن هر سایت

بوک مارک بار نواری کاربردی در مرورگر ها است که باز کردن سایت هایی که پربازدید تر هستند را ساده تر می کند. در این نوار ، سایت های پربازدید تر با استفاده از نامی که شما تعیین می کنید ، نمایان میشوند. حال می توانید به جای نام هر سایت ، تنها از فاو آیکن یا تصویر کوچکی به لوگوی یک سایت است را در بوکمارک قرار دهید.

بفرض کنید می خواهید سایت انزل وب را در بوکمارک خود قرار دهید. سایت را باز کنید و با فشردن Ctrl+D یا Cmd+D آن را به بوکمارک خود اضافه کنید. در پنجره پاپ آپی که ظاهر میشود روی save کلیک کنید تا به فولدر بوکمارک شما افزوده شود. بعد از ایجاد بوک مارک ، روی آن کلیک کنید وبا انتخاب گزینه edit یا در برخی از نسخه ها با انتخاب properties ، نام سایت را حذف کنید و بخش name را خالی بگذارید.

ساخت نوار بوکمارک با استفاده از آیکن هر سایت

در صورت نیاز می توانید با مطالعه نحوه ذخیره و بک آپ گیر بوکمارک ، از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید.

استفاده از bookmarklet به جای اکستنشن ها

اکستنشن یا افزونه ها ، قابلیت های زیادی را به مرورگر اضافه میکنند و به وسیله آن ها ، مرورگر ها شخصی سازی میشوند. اما همین افزونه ها گاهی سبب کند شدن بارگذاری سایت ها  میشوند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که به جای استفاده از افزونه و اکستنشن ها ، از bookmarklet استفاده کنید.

Bookmarklet چیست ؟

bookmarklet ( بوک مارکلت ) یک نرم افزار کوچک ذخیره شده در بوک مارک مرورگر میباشد که به شکلی اجازه تعامل کاربر با وب سایتی یا وب سایت هایی که در حال حاضر در مرورگر بارگذاری شده است را میدهد . تفاوت اصلی bookmarklet با اکستنشن ها ، نحوه عملکرد آن ها می باشد. افزونه ها دائما فعال هستند ، در حالی که برای فعال کردن bookmarklet ، لازم است روی آن ها کلیک کنیم نمونه بارز bookmarklet قابلیت ذخیره و رای داردن به تب باز شده توسط Pocket در مرورگر فایرفاکس میباشد.

معرفی قابلیت های مشترک در همه ی مرورگر ها

فعال سازی گزینه click-to-play در تنظیمات مرورگر

گزینه کاربردی در تنظیمات مرورگر ها که به واسطه آن ها ، فعالیت ویدیو ها ، فلش پلیر ها و برخی دیگر از افزونه ها نیازمند مجوز شما میباشد و سبب سبک شدن مرورگر و افزایش سرعت آن استفاده میشود.

معرفی قابلیت های مشترک در همه ی مرورگر ها

مشاهده آفلاین صفحات وب

قبلا در مطلب چگونه بدون اتصال به اینترنت سایت ها را با کمک کش مرورگر باز کنیم انزل وب به صورت مفصل این مورد را بررسی کردیم و همچنین در موبایل و تبلت ، با استفاده از برنامه هایی نظیر Pocket و ۵ روش ذخیره صفحات وب به صورت PDF و متن در اندروید و آی او اس می توان صفحات وب را ذخیره کرد و در صورت نیاز بعدا مشاهده کرد.

در صورتی که می خواهید صفحات وب را در کامپیوتر به صورت آفلاین مشاهده کنید روش دیگری نیز وجود دارد ، ابتدا یک فولدر به نام Offline Pages در هر نقطه از سیستم عامل خود بسازید. سپس صفحه اینترنتی خود را باز کنید و مسیر File > Save Page As را طی کنید. صفحات اینترنتی را با عنوان دلخواه و از نوع Web Page, Complete ذخیره کنید.

 

مشاهده آفلاین صفحات وب

با این کار ، صفحات به صورت فایل های HTML ذخیره میشوند و با باز کردن آن ها ، می توانید صفحات را به صورت آفلاین مشاهده کنید.

مشاهده آفلاین صفحات وب

تجربه و پیشنهاد شما ؟

آیا تا به حال از bookmarklet به جای افزونه استفاده کرده اید ؟ در بوکمارک نام سایت ها را با آیکن ذخیره کرده اید ؟ تجربه خود را از به کارگیری قابلیت های گفته شده ، با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات